جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نقد و نظر
> 1398- دوره 24- شماره 96
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 28 , شماره 112
دوره 28 , شماره 111
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
سال 1401
دوره 27 , شماره 108
دوره 27 , شماره 107
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
سال 1400
دوره 26 , شماره 104
دوره 26 , شماره 103
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
سال 1399
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 100
سال 1398
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1397
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1396
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1395
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1394
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1393
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1392
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1391
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1390
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1389
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1388
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1387
دوره 13 , شماره 51,52
دوره 13 , شماره 49,50
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1386
دوره 12 , شماره 47,48
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 45
سال 1385
دوره 11 , شماره 43,44
دوره 11 , شماره 41,42
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 41
سال 1384
دوره 10 , شماره 39,40
دوره 10 , شماره 37,38
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1383
دوره 9 , شماره 35,36
دوره 9 , شماره 33,34
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 33
سال 1382
دوره 8 , شماره 31,32
دوره 8 , شماره 29,30
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27,28
دوره 7 , شماره 25,26
دوره 0 , شماره 27
سال 1379
دوره 6 , شماره 23,24
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1378
دوره 5 , شماره 19,20 شماره 3
دوره 5 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1377
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1376
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 2
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 2
سال 1375
دوره 3 , شماره 9
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
سال 1374
دوره 1 , شماره 5
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1373
دوره 1 , شماره 3,4
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
بررسی انتقادی نافرمانی مدنی از منظر برخی فیلسوفان یونان باستان و عصر روشنگری
نویسنده:
علیرضا آلبویه ،ابولفضل سامانلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اگر نوشتار سوفوکلس در خصوص نافرمانی مدنی را در جرگه مباحث فلسفی ندانیم و از آن بگذریم، از سقراط و نگاه ویژه فلسفی او در این باب نمی توان گذشت. او که از سوی حکومت آتن بهناحق به اعدام محکوم شده بود، حاضر نشد به پیشنهاد دوستانش عمل کند و با نافرمانی مدنی نسبت به حکم صادرشده، از زندان بگریزد؛ زیرا نافرمانی مدنی را امری خلاف فضیلت و قرارداد اجتماعی تلقی میکرد. ولی این دیدگاه مخالفانی سرسخت پیداکرد که معتقد بودند گاهی قوانین چنان ظالمانه میشوند که نافرمانی مدنی در برابر آن لازم و آخرین راهکار ممکن است. با توجه به این دو دیدگاه دربارۀ نافرمانی مدنی، پرسش اساسی این است که کدام رفتار در برابر حکم ظالمانه پسندیده است؟ آیا در برابر قانون ظالمانه به هر شکل ممکن باید سرفرود آورد یا میتوان با اعتراض نسبت به آن، حکومت را مجبور به اصلاحات کرد؟ در این مقاله میکوشیم با نقد و بررسی استدلالهای متفکران دورۀ یونان باستان و عصر روشنگری به پرسشهای مطرح پاسخ دهیم و تناقضاتِ درونیِ آنها را آشکار و پاسخ نهایی را مشخص سازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 76 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی رویکرد فایدهگرایی کلاسیک به مسئولیتاخلاقی در قبال دیگری
نویسنده:
محمدامین خوانساری، محسن جوادی،هادی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فایدهگرایی از جمله نظریههای اخلاق هنجاری است که به خیرخواهی همگانی توجه دارد. در این پژوهش تلاش میشود با روش تحلیل فلسفی و با تأکید بر دیدگاه بنتام و میل، رویکرد فایدهگرایی به مسئولیت اخلاقی تبیین گردد. فایدهگرایان با نفی استحقاق و سزاواری در مسئولیت اخلاقی، خاستگاه مسئولیت را لذّت و الم میدانند و در ارزیابیها به نتایج عمل نظردارند و گسترۀ مسئولیت را همگانی میدانند. نتیجه اینکه مسئولیت نزد فایدهگرایان با ابهامهایی همراه است؛ ابهامهایی مانند استفادۀ ابزاری از ارزشهای اخلاقی، بیتوجهی به انگیزه عامل، بیتوجهی به تعهدات پیشین به سبب اصل فایده که اصلی پسین است، نسبیگرایی، طبیعتگرایی و همچنین بیتوجهی به لذّتهای پایدار اخروی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین اخبار طینت: توریه یا جبرگرایی؟
نویسنده:
حسینعلی یوسف زاده،سیدمحمدکاظم طباطبایی، محمد غفورینژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اعتقاد به جبر از مهمترین چالشهای کلامی است که در نیمه دوم سدۀ اول هجری از سوی معاویه در اسلام پایهگذاری شد و خلفای اموی در جهت ترویج آن کوشیدند. در برابر، مکتب تشیع از مخالفان سرسخت جبرگرایی بوده و به رهبری امامان اهلبیت(ع) همواره با این اعتقاد باطل جنگیده است؛ اما درعینحال روایتهایی موسوم به «روایتهای طینت» از آن بزرگواران رسیده است که موهم اعتقاد به جبر است. در توجیه و تبیین این روایتها و نشاندادن سازگاری آنها با اعتقاد به اختیار انسان در رفتار، کردار و باورها بسیار سخن گفتهاند که بهظاهر ناتمام مینماید؛ ازاینرو ما ضمن پذیرش صدور فی الجمله این روایتها، به این نتیجه رسیدهایم که ائمه به دلیل آنکه در شرایط تقیه قرار گرفته بودند، بهناچار به شیوۀ توریه سخن گفته و از واژه «طین» بهعنوان یک نماد بهره گرفتهاند؛ بنابراین روایتهای طینت مفهومی جز آنچه از ظاهر آنها برمیآید، دارند و لازم است با نگاه به روایتهایی خارج از این باب شناخته شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش نظریه «معنا» در تبیین هشام بن حکم از ماهیتِ ارادۀ خدا
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی،محمدتقی سبحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
طرح نظریۀ «معنا»، رویکردی وجودشناختی برای تحلیل و تبیین فعل و صفات فعلی خداوند است که متکلمان مدرسه کوفه بهویژه هشام بن حکم از آن بهره بردهاند. از میان صفات فعلی خداوند، اراده بارزترین صفت است که در نگاه متکلم بزرگِ این دوره از تاریخ کلام امامیه، به «حرکت» شناسانده میشد. در این مقاله بر اساس شیوه مطالعات تاریخ اندیشه، نشان داده شده است که در نظر هشام بن حکم اراده، اگر چه امری است که از سر قدرت و اختیار سر میزند؛ با این حال با دیگر امور و مخلوقات عالم که برخاسته از قدرت و اختیار است نیز تفاوت دارد. هشام برای اراده وجودی مستقل از ذات و فعل الهی در نظر میگرفت و از آن با واژه «معنا» تعبیر میکرد. این تلقی درواقع برگرفته از پارهای روایتهایی بود که بر اساس آن، برای اراده خلقتی ممتاز از دیگر مخلوقات در نظر میگرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی دیدگاه فنایی دربارۀ حجیت ظنون عقلی (2)
نویسنده:
حسین کامکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ابوالقاسم فنایی به حجیت ظنون عقلی در فقه قائل است و تبعیض میان ظنون نقلی و عقلی را از نظر حجیت خردستیز میداند. هدف این نوشتار، نقد و ارزیابیِ چهار استدلال او در این مسئله به روش تحلیلی است. در ضمن این بررسیها روشن میشود که (1) امکان دارد خداوند، سیرۀ خردمندان را کنار بزند؛ (2) ممکن است از منظرِ دانای کل، ظنونِ حدسی در حیطهای خاص، نوعاً پرخطاتر از ظنونِ حسی باشند؛ (3) حجیتنداشتن ظنون عقلی مختصّ حیطه شریعت و افتاء است، نه دیگر حیطههای زندگی مؤمنان؛ (4) نهی از عمل به ظنون عقلی نه مستلزم دوْر است، نه خودشکن است و نه مستلزم تعطیلی نقل؛ و (5) معضلاتِ پیشروی فقه سنتی به حجیت ظنونِ عقلی نمیانجامند. بر پایه نکات پیشگفته نشان دادهایم که استدلالهای فنایی برای اثبات خردستیزی ناتماماند و بنابراین برای کنارنهادن روایتهای این باب در منابع اسلامی، دلیل موجّهی در دست نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد قیاس غایب بر شاهد در اثبات نظریۀ زیادت صفات بر ذات الهی
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد،حسین رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
یکی از مسائل چالشی در مباحث خداشناسی، مبحث وجودشناسیِ صفات الهی است. در بحث وجودشناسی صفات الهی از کیفیت رابطه ذات الهی با صفات سخن گفته میشود. اشاعره در این بحث، به زیادت صفات بر ذات الهی قائلاند. یکی از ادله مهم اشاعره در این زمینه، قیاس غایب بر شاهد است. در این قیاس، حکم صفات در شاهد، یعنی انسان، به غایب، یعنی خدای متعال نسبت داده میشود. این قیاس با وجود اینکه نوعی قیاس فقهی یا تمثیل است، ولی چون جهت مشابهت یا جامع در آن، علت تامه برای ثبوت حکم در اصل میباشد، دارای اعتبار است. در مقابل، مخالفان اشاعره نقدهایی بر این قیاس وارد کردهاند که البته بیشتر آنها وارد نیستند. ما در این نوشتار با روشی تحلیلی به تقریر این قیاس پرداخته و نقدهای وارد بر آن را بررسی کردهایم. نتیجه اینکه کارکرد این قیاس، تنها در اثبات وجود مبدأ اوصاف الهی است و توانایی تبیین کیفیت رابطه این مبادی با ذات الهی را ندارد، و ازهمینرو اگر برای اثبات نظریه زیادت بهکار رود، اعم از مدعا خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 28 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه لذت، فضیلت و سعادت در اندیشه سنکای رواقی و امام خمینی (ره)
نویسنده:
احمد کریمی،مرضیه اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تلقی خیراندیشانه از لذتهای سیریناپذیر و سعادتانگاری آنها از یک سو، و لذّتستیزی بهعنوان تنها راه رسیدن به سعادت از سویی دیگر، همواره دو سویه بحثبرانگیز از تعاطی آدمیان با لذّت بوده است. در جستوجوی پاسخ به این مسئله که سهم لذّت در فضیلت و سعادت انسان چیست، این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به بررسی ماهیت و جایگاه لذّت و ارتباط آن با فضیلت و سعادت از منظر سنکای رواقی و امام خمینی پرداخته است. سنکا باور دارد ارزش و خیر فینفسه تنها در فضیلت است و سعادت، فضیلت معرفت به ماهیت واقعی اشیا و خارج از اراده بودن رخدادها و عمل بر وفق این بینش و رضایت حاصل از آن است. امام خمینی نیز خیر را در رسیدن به سعادت حاصل از فضایل عقلانی و الهیاتی میداند. هر دو متفکر با توجه به لذتگرایی روانشناختی دو راه متفاوت پیمودهاند: سنکا با موضعی ضد لذتگرایانه، آن را اساساً مذموم میداند که حتی از خیر اندکش نیز باید چشم پوشید؛ ولی نظریه شبهلذتگرایانۀ امام حتی فضیلت را نیز از منظر لذّت عقلانی حاصل تبیین کرده است. یافتههای این پژوهش نشان داد هیچ یک از دو دیدگاه با وجود ارزشانگاری فضیلت نتوانسته است بهطورکلی نقش لذّت را انکار کند و حتی در دیدگاه امام، به ارزش ابزاری آن بسیار توجه شده است و رواقیان نیز به ضرورت امیال مؤثر در صیانت ذات اعتراف کردهاند و به نحو متناقضی حتی نتیجۀ فضیلتمندی را آرامش خاطری دانستهاند که خود به مفهوم لذّت بسیار نزدیک است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید