جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فلسفه تحلیلی
> 1398- دوره 16- شماره 35
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 20 , شماره 43
سال 1401
دوره 19 , شماره 42
دوره 19 , شماره 41
سال 1400
دوره 18 , شماره 40
دوره 18 , شماره 39
سال 1399
دوره 17 , شماره 38
دوره 17 , شماره 37
سال 1398
دوره 16 , شماره 36
دوره 16 , شماره 35
سال 1397
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
سال 1396
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
سال 1395
دوره 13 , شماره 30
دوره 13 , شماره 29
سال 1394
دوره 12 , شماره 28
دوره 12 , شماره 27
سال 1393
دوره 11 , شماره 26
دوره 11 , شماره 25
سال 1392
دوره 10 , شماره 24
دوره 10 , شماره 1 پیاپی23
سال 1391
دوره 9 , شماره 2 پیاپی22
دوره 9 , شماره 1 پیاپی21
سال 1390
دوره 8 , شماره 2 پیاپی20
دوره 8 , شماره 1 پیاپی19
سال 1389
دوره 7 , شماره 2 پیاپی18
دوره 7 , شماره 1 پیاپی17
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 16
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 15
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 5 , شماره 1 پیاپی 13
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 پیاپی 12
دوره 4 , شماره 1 پیاپی 11
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 پیاپی 8
دوره 3 , شماره 1 پیاپی 7
سال 1384
دوره 2 , شماره 4 پیاپی 6
دوره 2 , شماره 3 پیاپی 5
دوره 2 , شماره 2 پیاپی 4
دوره 2 , شماره 1 پیاپی 3
سال 1383
دوره 1 , شماره 2 تابستان
دوره 1 , شماره 1 بهار
عنوان :
بنیادهای ریاضیاتی فلسفهی الن بدیو، بر اساس کتاب هستی و رخداد
نویسنده:
مریم هاشمیان؛ بابک عباسی؛ مالک حسینی؛ شهلا اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از دیدگاه الن بدیو، فیلسوف معاصر فرانسوی، ریاضیات هستیشناسی است و نظامی اصل موضوعی بر پایهی نظریهی مجموعهها یگانه شکل اندیشیدنِ ممکن به هستی بما هو هستی است. بدینقرار، در فلسفهی الن بدیو علاوه بر به خدمت گرفته شدنِ اصول موضوع ریاضی، مفاهیمی که در سنت هستیشناسی فلسفی میشناسیم دگرگون میشوند و با مفاهیمی از نظریهی مجموعهها گره میخورند یا تناظر مییابند؛ گرچه باید تأکید کرد که هستی در فلسفهی او نه شکلی ریاضیاتی دارد نه ابژهای ریاضی است. میتوان گفت دشوارترین بخش فلسفهی بدیو همین مبحث هستیشناسی است، شاید تا حدی، به این دلیل که برای احاطه بر آن باید هم با سنت فلسفی غرب آشنا بود و هم با نظریهی مجموعهها. مضاف بر این، بدون داشتن درک درستی از مباحث فنیِ او در هستیشناسی نمیتوان درک کاملی از بدنهی فلسفهی او داشت. در این مقاله، نخست نظام ریاضیاتی و اصل موضوعی مورد نظر بدیو تا حد ممکن تشریح میشود و سپس برخی از مفاهیم بنیادین فلسفهی او بر پایهی نسبتشان با مفاهیم متناظر در نظریهی مجموعهها بیان خواهد شد تا از رهگذر روشن شدنِ بنیادهای ریاضیاتی فلسفهی وی، معلوم گردد که او چگونه از طریق ریاضیات به هستی میاندیشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 196
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهومی اصطلاحات «ماهیت» و کاربست آن در تبیین اصالت یا اعتباریت ماهیت
نویسنده:
محمود هدایت افزا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در پژوهش حاضر، اطلاعات گوناگون واژهی «ماهیت» و کارکرد آن در مسألهی «اصالت یا اعتباریت ماهیت» مورد بحث قرار گرفته است. روش مشخص نگارنده بر تحلیل مفهومی آراء اهل نظر با لحاظ سیر تاریخی مکاتب فلسفی استوار است. آثار دست اول نشان میدهد که فارابی با طرح اصطلاحات خاصی، قائل به عروض خارجی وجود بر ماهیت شد. بعدها اصطلاحات و نوع نگاه وی در فلسفهی سینوی استقرار یافت. سهروردی با لحاظ معنای «مابه الشئ هو هو» برای ماهیت، به اصالت آن و اعتباریت «وجود» قائل شد. در مقابل، ملاصدرا معنای أخص «ماهیت» را در فلسفهی خویش نهادینه کرد و به اعتباریت ماهیت رأی داد؛ اما برخی اهل دقت برآنند که در فلسفهی صدرایی، میان ماهیت ذهنی و ماهیت خارجی خلط شده و در کلمهی «ماهیت»، مای موصوله تبدیل به مای استفهامیه شده است. شیخ احسائی و میرزای اصفهانی نیز با طرح اصطلاحات نوینی، به ترتیب قائل به ترکیب انضمامی و ترکیب اتحادی وجود و ماهیت گردیدند. نتیجهی سخن آنکه قول به اصالت یا اعتباریت ماهیت، بر پیشینهی مفهومی هر متفکری از این واژه ابتنا دارد نه دلایل پسینی و از اینرو اغلب متفکران مسلمان، به مقتضای رویکرد رئالیستی، دستکم به نحو ارتکازی به اصالت ماهیت باور داشتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طراحی صحنهی تئاتر با تأکید بر آراء آناکساگوراس
نویسنده:
پیام فروتن؛ مولود رضوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
صحنهپردازی تئاتر همواره حاصل ترکیب دو حوزه هنر و علم بوده است. در این میان یکی از حوزههای بنیادینی که باعث غنای طراحی صحنه میشود، فلسفه است. قلمروی که میتواند به عنوان ضلع سوم مثلث کمال در صحنهپردازی، وارد عمل شده و منجر به تکامل این حوزه در تئاتر و هنرهای نمایشی شود. این نوشتار تلاش دارد تا با گذری اجمالی بر فلسفه آناکساگوراس این ایده را مطرح کند که میتوان از فلسفه و برخی مفاهیم بنیادین آن، به صورت مستقیم در صحنهپردازی تئاتر بهره برد و باعث توسعه هرچه بیشتر آن شد. برای این منظور، آناکساگوراس نمونهی بی نظیری در پرداختن به چنین ایدهای بهشمار میرود. او از یک سو آشنایی کامل و بی واسطهای با تئاتر و نمایشگران یونانی از جمله اوریپید داشت و از سوی دیگر در زمرهی یکی از دانشمندان و فلاسفه بزرگ یونان باستان به شمار میرفت. آنچه مسلم است پرداختن به تمام ابعاد نظریات فلسفی و علمی آناکساگوراس در این نوشتار امکانپذیر نبوده و نگارنده تلاش کرده است به اجمال به معرفی برخی مفاهیم کلی نظریات این فیلسوف یونانی پرداخته و آنها را با فرایند خلق صحنهپردازی تئاتر تطبیق دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستوجوی مطلوبهای اخلاقی افلاطون و بررسی غایت آنها
نویسنده:
کاظم طیبى فرد؛ اصغر زارع کهنموئى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله پیش رو به احصاء مطلوبهای اخلاقی میان افکار و آراء افلاطون پرداخته و غایت و عقلانیت آن مطلوبها را جسته است. از این رو، ابتدا و به عنوان مقدمه، جهانشناسی و علم النفس مورد نظر افلاطون را نشان داده و سپس ارتباط و پیوستگی آنها را با نحوه عقلانیت و مطلوبیت مطلوبها، عقلانیت مستتر در آنها و غایت و هدفی که افلاطون را به چنین مقصدی رسانده بیان شده است. در ادامه با استفاده از این مقدمات «فضیلت اخلاقی» به عنوان مطلوب افلاطون معرفی و فضائل عمده رئیسه شمارش شدهاند. این فضائل که شامل تمام فضائل دیگر نیز میشوند عبارتند از عفت، شجاعت، حکمت و در نهایت عدالت. استنتاج هر کدام از فضائل از علم النفس افلاطون تشریح شده و در بیان عقلانیت این مطلوبها از اصالت مُثُل به عنوان هستیشناسی افلاطون بهره گرفته شده است. بر این مبنا نشان داده شده که مُثُل اعلای تمام فضائل، خیر اعلی که سر منشاء تمام نیکیها و جهان است، میباشد و وصول به آن سعادت انسان را در پی دارد. بنابراین سعادت، غایت کردار اخلاقی و خیر اعلی دلیل آن است و دستیابی به فضائل نیز وسیله نیل به آنها.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی تربیتی کودکان از دیدگاه روسو و کانت
نویسنده:
محبوبه راموز؛ حسین شریف زادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف از این مقاله بررسی مبانی تربیتی کودکان از دیدگاه روسو و کانت در دو بخش اهداف و اصول به صورت تطبیقی است. روش مورد استفاده در این مقاله رویکرد تحلیلی است. از نظر روسو هدف تربیت هماهنگی و انطباق با طبیعت است و کانت مهمترین هدف را تحقق تربیت اخلاقی از راه انضباط میداند. اصول مشترک شامل تدریجی بودن تربیت، مخالفت با تنبیه بدنی و در نظر گرفتن مجازات به شکل مشاهده نتیجه عمل است. روسو اعتقاد به آزادی در کودکی و تربیت برای زمان حال و پیروی از طبیعت دارد. در نقد این دیدگاه میتوان بی توجهی به آموزش متناسب با رشد کودکان تا سن 12سالگی و دیدگاه منفی نسبت به جامعه و فاسد دانستن آن را مطرح کرد. درمقابل کانت اعتقاد به حرکت از انضباط به سوی آزادی، توجه به زمان آینده و تشکیل عادات مطلوب از راه اطاعت از بزرگسالان دارد. در نقد دیدگاه وی میتوان نادیده گرفتن فعالیت آزاد در کودکی را مطرح کرد. در نتیجه در بزرگسالی فرد ناتوان در تصمیمگیری و کسب استقلال خواهد بود و دلیل آن روحیه مطیع بودن در کودکی میباشد. بنابراین نوعی دیدگاه افراطی در آزادی از نظر روسو و انضباط از نظر کانت وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدق در فلسفه علم پوپر و مفهوم سمانتیکی صدق تارسکی
نویسنده:
تورج اله وردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم صدق در فلسفهی علم پوپر از جایگاه ویژهای برخوردار است و این موقعیت منحصر به فرد، به ویژه وامدار آشنایی وی با آلفرد تارسکی و مفهوم سمانتیکی صدق وی است. برداشت پوپر از مفهوم سمانتیکی صدق تارسکی را که منطبق با نظریهی تطابقی صدق است حداقل از سه منظر متفاوت میتوان نقد کرد. نقد اول، نقد نظریهی تطابقی صدق است فارغ از این که مدافع آن پوپر یا هر فیلسوف دیگری باشد. موضوع نقد دوم اما، برداشت پوپر از صدق تارسکی است. در این نقد به دو پرسش زیر پرداخته میشود: اول اینکه آیا خود تارسکی نظریهی سمانتیکیاش را نظریهای تطابقی میدانست؟ (یا حداقل میخواست که چنین باشد؟) و دوم اینکه فارغ از خواست خود تارسکی، آیا پوپر در به کارگیری آن به عنوان نظریهای تطابقی صدق بر حق بود و نیز اینکه اساساً میتوان چنین برداشتی از نظریهی سمانتیکی صدق تارسکی ارائه کرد؟ نقد سوم هم نقدی درونی است به این معنا که به این پرسش میپردازد که فارغ از درستی یا نادرستی برداشت پوپر از نظریهی سمانتیکی صدق تارسکی، چنین برداشتی از صدق با دیگر آموزههای پوپر در حوزههای مختلف اندیشهی وی (بهویژه دریافت وی از ساختار واقعیت) در توافق هست یا خیر؟ در این گزارش به نقد دوم پرداخته شده است. ابتدا هستهی اصلی نظریهی سمانتیکی صدق تارسکی معرفی شده است و در ادامه تفسیر پوپر و دو نقد مطرح شده بر این تفسیر بررسی شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید