جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبيات عرفانی
> 1397- دوره 10- شماره 19
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 16 , شماره 36
سال 1402
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
دوره 15 , شماره 32
سال 1401
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1400
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
دوره 13 , شماره 24
سال 1399
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1398
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1397
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1396
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1395
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1394
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1393
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1392
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1391
دوره 4 , شماره 7
دوره 3 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1388
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
ماهیّت تجربة عرفانی بر پایة الگوی مدیریت احوال
نویسنده:
مهدی عرب جعفری محمدآبادی، طاهره خوشحال دستجردی، زهره نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
رای شناخت بهتر عرفان اسلامی باید تجربة عرفانی دقیقتر تحلیل گردد. تا کنون پژوهشهایی دربارة ماهیت عرفان اسلامی انجام گرفته است و هر کدام از دیدگاهی ویژه، تجربة عرفانی و در کل عرفان اسلامی را بررسی کردهاند. تقسیم عرفان اسلامی به گونههایی چون عرفان عاشقانه و تصوف عابدانه، عرفان خراسانیان و بغدادیان و همینطور تجربة طریقی و تجربة عرفانی از جملة این دیدگاهها است. همچنین ماهیت تجربة عرفانی را با تأکید بر رویة زبان آن بررسی کردهاند. اما این پژوهشها و پژوهشهایی که پیرو آنها انجام گرفته است، نتوانستهاند ماهیّت عرفان اسلامی را به طور دقیق تحلیل کنند. این پژوهش با تأکید بر متون دسته اول عرفانی، نخست نظریههای یادشده را خیلی کوتاه نقد میکند و سپس با توجه به سخنان خودِ عارفان تجربة عرفانی را به چهار بخش مقدمات، معارف، احوال و گفتار و کردار بیرونی تقسیم میکند و الگویی جدید ارائه میکند که ماهیّت عرفان اسلامی را دقیقتر نشان دهد. در این الگو میزان تسلط عارفان بر احوالی که بر ایشان وارد می-آید، یکی از دلایل تفاوت آنان با یکدیگر میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل کارکرد دیدگاه اسطورهای الیاده در صفوةالصفای ابنبزاز اردبیلی
نویسنده:
رامین محرمی، ثریا کریمی یونجالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره ها (اصطلاح وابسته ادیان)
چکیده :
این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و براساس دیدگاه اسطورهای میرچا الیاده، به نقد و تحلیل صفوۀالصفای ابنبزاز اردبیلی میپردازد. از دیدگاه الیاده، اسطوره مهمترین شکل تفکر جمعی، واقعی و مقدس است و به همین دلیل سرمشق و تکرارپذیر میشود. در اسطوره، قهرمان با تغییر و تبدیل تجربۀ حسی به تجربۀ دینی، به شرایط فراانسانی دست مییابد. دینیبودن این تجربه بدینمعناست که وجود فرد در دنیای روزمره متوقف، و با نیروهای ماورای طبیعی به جهانی نورانی وارد میشود. درنتیجه با بهرهگیری از تجربۀ دینی میتواند وقایع اسطورهای را تکرار کند. مطابق با الگوی اسطورهای الیاده، قداست اسطورهای شیخ صفی، قهرمان صفوۀالصفا، همانند کهنالگوی ایزدان و دیرینهالگوهاست. مصادیق و مؤلفههای زمان و مکان اساطیری میرچا الیاده نیز در صفوۀالصفا مشهود است؛ چنانکه شیخ صفی با بهرهگیری از تجربۀ دینی، بهنوعی وقایع اسطورهای را تکرار میکند و متناسب با مصداق انسان مذهبی، با ریاضتکشی از توان حسی به توان دینی دست مییابد و از این طریق به اشراق و بصیرت درونی نائل و دل او آمادۀ پذیرش حقایق میشود. در مرحلۀ رازآموزی و تشرف، آزمونهای سخت و مکانهای تنگ و محبوس برای یادگیری رموز عرفانی، بهنوعی تداعیکنندۀ عالم جنینی و تولد دوباره است. قهرمان با طی مراحل تشرف و رازآموزی، به تجلی مقدس دست مییابد و با صعود روحانی (عروج) به رؤیت فرشتگان نائل میشود. مصادیق متعددی از الگوها و تکرارهای اساطیری در تجربۀ عرفانی شیخ صفیالدین اردبیلی در صفوۀالصفا مشاهده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویر خداوند در اندیشه اشو: وجوه افتراق تعالیم او با آموزه های مولانا
نویسنده:
محبوبه اسدی، حمید رضا علوی، مراد یاری دهنوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه در حالی شاهد گسترش جریانهای معناگرا در داخل کشور هستیم که فرهنگ ما دارای آثاری ارزشمند در حوزۀ معنویت و عرفان است. توجه روزافزون به معنویت، برخی از پژوهشگران را بر آن داشته است تا با اشاره به تعالیم جنبشهای نوپدید معنوی، تنها به بیان وجوه تشابهات آنها با آموزههای عرفان اسلامی بپردازند که این امر میتواند تبعات جدی بهدنبال داشته باشد. این پژوهش با درنظرگرفتن این مسئله و با هدف نشاندادن وجوه افتراق تعالیم جریانهای معناگرا با عرفان و معنویت اسلامی، تعالیم اشو را که بنیانگذار یکی از جنبشهای نوپدید معنوی است مطالعه میکند و دیدگاه او را دربارۀ وجود خداوند، امکان و راههای شناخت او که همواره از مهمترین دغدغههای بشر بوده است، مشخص میسازد. همچنین تعالیم او در این حوزه را با آموزههای مولانا بهعنوان یکی از نمایندگان راستین عرفان و معنویت اسلامی مقایسه میکند تا وجوه افتراق دیدگاه او را با دیدگاه عارفان مسلمان نشان دهد. نتایج این تحقیق، تفاوت بنیادین دیدگاه اشو و مولانا در این حوزه را آشکار میسازد. انسجامنداشتن دیدگاه او دربارۀ وجود خداوند و نیز برداشت متفاوت او از مفاهیمی مانند عشق، آزادی و شناخت خویشتن بهعنوان راههای شناخت خداوند در مقایسه با آموزههای مولانا مؤید این گفتار است. بهنظر میرسد این امر از خاستگاه فکری متفاوت این دو صاحبنظر نشئت گرفته است؛ چرا که برخلاف اشو که آشکارا به انکار ادیان الهی میپردازد، اعتقادات مولانا ریشه در آموزههای دین اسلام دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارهای تمییز وقایع خیال منفصل بهمدد روش هانری کربن در تذکرهالاولیاء
نویسنده:
محمد جهانگیری زینی، سیاوش حقجو، فرزاد بالو، مرتضی محسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره هانری کربن
چکیده :
چکیده از دوران قدیم همواره گروهی به وجود مراتبی برای عالم معتقد بودهاند. عالم خیال منفصل، بهعنوان عالمی واسطه بین عالم ماده و عالم عقل- و البته تحت عناوین مختلف- در جهان اسلام مطرح شد. قوۀ خیال نیز قوۀ میانجی حس و عقل درنظر گرفته شد. از طرفی در میان ملل مختلف، تجارب دینی و عرفانیای وجود داشته است که از آن با نامهای متفاوتی مانند کرامات، خوارق عادات و... نامبرده میشود. در میان صوفیه، این موضوعات اهمیت و بسامد ویژهای داشت؛ بهطوریکه متون متعددی در این زمینه به یادگار ماند که تذکرةالاولیاء یکی از آنهاست. هانری کربن مستشرقی است که به کمک مؤلفههای پدیدارشناسی، در برخورد با تجارب عرفانی اولیا، لزوم درک صحیح آن را در موضع دقیقش یعنی عالم خیال منفصل، بارها یادآور میشود. پژوهش حاضر در سایۀ نزدیکشدن بهروش کربن که همان تأویل یا کشفالمحجوب است، معیارهایی ارائه میدهد که در تذکرةالاولیاء به کمک آن میتوان خیالی (مثالی) بودن مرتبۀ وقایع را تشخیص داد. یافتههای پژوهش ناظر بر این است که معیارهایی مانند زمان قدسی، ارتباط با فرشته، اوصاف لطیف و مثالی و... قادرند مکان صحیح وقوع وقایع مثالی را به مخاطبان متونی نظیر تذکرةالاولیاء نشان دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسه ای سیر اسماء جمالی خداوند در متون عرفانی قرن چهارم و ششم هجری (مطالعه موردی کشف المحجوب و روح الارواح)
نویسنده:
کتایون کتیبه، ناصر نیکوبخت، انسیه خزعلی، حسین قبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در متون صوفیانه و عارفانه و در آموزههای عارفان، مبحث اسماءالله جایگاه ویژهای دارد که میتوان گفت تقریباً از سایر مباحث عرفانی گستردهتر و بااهمیتتر است. بهخصوص بحث در باب اسماء جمالی و جلالی پروردگار، چگونگی جلوۀ آنها و آثار خاصی که هریک در روح انسان بهجا میگذارند، بخش اعظمی از آثار عرفانی را به خود اختصاص داده است و نویسندگان صوفیمسلک به طرح نظریات خویش در این زمینه پرداختهاند. در این پژوهش، به روش توصیفی-تحلیلی و با جستوجو در منابع و آثار مربوط، پس از جستوجویی مختصر در تاریخچۀ مطالب مرتبط با اسماءالله و کاوشی در نظریات عارفان در این زمینه، در دو سطح اندیشگانی و ادبی دو اثر برجستۀ عرفانی قرن چهارم و ششم، یعنی کشفالمحجوب و روحالارواح مطالعه میشود. میتوان گفت که در قرن چهارم، آثار عرفانی به شکل متشرعانه و نگارشهایی تعلیمی و رسمی و به نثر مرسل نوشته شدهاند، اما بهموازات حرکت عرفان از زهد بهسوی عشق، بهتدریج بهسمت انتزاعیترشدن تصاویر و ساختار مجرد و ادبیت متن پیش میروند. در روحالارواح، مبادرت آگاهانۀ سمعانی به بیان تجربههای عرفانی بهوضوح در تمام اثر دیده میشود. این نکته با جایگاه جمالشناسی خاص و منسجم نثر روحالارواح نیز مرتبط است که از طریق بیان، ذوق و حس عاشقانه و تعبیرات و تجربههای عارفانه به خواننده منتقل میشود؛ نکتهای که در بیان تعلیمی و خشک کشفالمحجوب دیده نمیشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عرفان شمنی و تصوف اسلامی
نویسنده:
بهزاد اتونی، مهدی شریفیان، بهروز اتونی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
بیشتر مکاتب عرفانی جهان سعی بر آن دارند تا با شیوهها و روشهایی، سالک و نوآموز را از هستی روزمره و دنیوی جدا سازند و به سرمنشأ نیروی حقیقی عالم و دنیای پررمزوراز جهان مینوی هدایت کنند. شمنیسم یکی از آن مکاتب عرفانی است که با آیینها و اعمالی خاص، سالک را به خلسگی و بیخویشی میکشاند و بدینواسطه و از طریق یاریجستن از دنیای ارواح و عالم خدایان، موجب اعمالی خارق عادت میشود. آیینها و آداب شمنی، شباهت بسیار زیادی به آداب متصوفۀ اسلامی دارد و موجب شده که حتی برخی بر این باور باشند که تصوف اسلامی تحت تأثیر شمنیسم بوده است. نگارندگان در این جستار به بررسی بعضی از این شباهتها، از جمله موضوع خلسگی و بیخویشی، اهمیت به موسیقی و پایکوبی، عروج و صعود سالک، پرواز جادویی، ریاضتهای عرفانی، کرامت و موضوع نوزایی میپردازند و آنان را واکاوی میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نسبت کتاب تکوین با کتاب تدوین در اندیشههای عرفانی – قرآنی شیخ محمود شبستری و علامه سید حیدر آملی
نویسنده:
فاطمه جعفری کمانگر، رمضانعلی تقی زاده چاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
هماهنگی عالم وجود با کتاب الهی برای گشودهشدن باب معرفت و کشف و شهود نسبت به خداوند، از جمله نکات عمیق برهانی-عرفانی و قرآنی در نزد صاحبان طریقت محسوب میشود. هرچند طلوع این اندیشه را میتوان به ابنعربی نسبت داد، عرفای پس از او سعی کردند با دقت و جزئیات بیشتری در این زمینه غور کنند و حقیقت پیوستگی عوالم و مراتب هستی با قرآن مجید را با جزئیات بیشتری جستوجو کنند. شیخ محمود شبستری و علامه سیدحیدر آملی از جمله عرفای بزرگ پیشگام در تفحص دربارۀ این اندیشه بهشمار میآیند که درصدد اثبات مطابقت اجزای کتاب تدوین با کتاب تکوین الهی برآمدند. پژوهش حاضر به روش کتابخانهای نگاشته شده است. این مطالعه با تفحص در اندیشههای این دو عارف بزرگ، دیدگاههای آنها را به این دو عالم و تطبیق مصادیق آنها با یکدیگر بررسی و مقایسه میکند و به تأمل دربارۀ فواید طرح این بحث میپردازد. از دیدگاه این پژوهش، وجود این بحث در بین عرفای نامبرده نهتنها بر تأویلپذیری و اعجاز قرآن تأکید دارد، بلکه تکریم موجودات عالم را بهعنوان مظاهری از ذات و کلام الهی و یکپارچگی عالم وجود و پیوستگی تمام اجزای آن به یکدیگر در پی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید