جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فرهنگ پژوهش
> 1392- دوره 6- شماره 14 و 15
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1397
دوره 11 , شماره 33
سال 1396
دوره 10 , شماره 32
دوره 10 , شماره 31
دوره 10 , شماره 30
دوره 10 , شماره 29
سال 1395
دوره 9 , شماره 28
دوره 9 , شماره 27
دوره 9 , شماره 26
دوره 9 , شماره 25
سال 1394
دوره 8 , شماره 24
دوره 8 , شماره 23
دوره 8 , شماره 22
دوره 8 , شماره 20 و 21
سال 1393
دوره 7 , شماره 17
سال 1392
دوره 6 , شماره 16
دوره 6 , شماره 14 و 15 تابستان و پاییز 1392ش.، ویژه فلسفه و کلام
دوره 6 , شماره 13
سال 1391
دوره 5 , شماره 12
دوره 5 , شماره 11
سال 1390
دوره 4 , شماره 9
سال 1389
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 6
سال 1388
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1387
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
سنتهای الهی دنیوی ناظر به سرانجام انحرافات اخلاقی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سجاد عرفان شهرضا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
سنتهای الهی، قوانینی است که به وسیله آنها جهان اداره میشود. بخشی از این سنتها، سنتهای الهی دنیوی ناظر به سرانجام انحرافات اخلاقی است که در ارتباط با کجرویهای اخلاقی انسان بوده، در مورد آنها جاری میشوند. قرآن کریم به این سنتهای الهی، اشاره کرده است و در مورد سرانجام انحرافات اخلاقی، تعبیر به عاقبت سوء دارد. با رجوع به آیات قرآن و تفسیر آنها، جریان این سنتها در زندگی انسان، به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم میشود که در بخش فردی، مهمترین سنت جاری الهی، سنت مؤاخذه الهی است. این سنت، دارای مصادیق فراوانی است که برخی از آنها مقارن با هلاکت و برخی دیگر ملازم با هلاکت هستند. سنت بیاثر شدن اعمال، سنت دیگری است که در مورد افراد جاری است. در مورد اجتماع نیز سنتهای مختلفی مانند مؤاخذه اجتماعی و جایگزینی جاری میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 238
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی فاعل بالعنایه از منظر روایات امام علی1
نویسنده:
محسن رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده: مسأله فاعلیت واجب تعالی یکی از مسائل مهم فلسفی است که هر مکتب فلسفی و حتّی کلامی درباره آن دیدگاهی مختص به خود دارد. مشّائین و در رأس آنها ابنسینا، واجب الوجود را فاعل بالعنایه و علم قبل از ایجاد را علم عنایی میدانند و معتقدند که این علم، حصولی و به شکل صور مرتسمه و لازمه ذات واجب است که منشأ آفرینش اشیاء میباشد. این نظریه علاوه بر اینکه از ناحیه فیلسوفان مورد ایرادهایی قرار گرفته و آنان معتقدند که مشّاء با عرض خواندن صور مرتسمه، ذات واجب را از کمال علمی خالی میکند که این محال است، همچنین ازسویروایات امام علی1 نیز مورد نقدهای جدّی قرار میگیرد به گونهای که با آنها، ناصحیح بودن دیدگاه فاعل بالعنایه درباره واجب تعالی قابل اثبات است. بیشتر سخنان حضرت در اینباره، فاعلیت واجب را با نحوه علم او پیوند زده و با تبیین آنها، تصوّرات ناصحیح و شبهات پیرامون فاعلیت و علم واجب را برطرف میسازند. نقد بر دیدگاه مشّاء نیز از سه دسته از این روایات استنباط میشود که در مجموع، این نظریه را شایسته مقام و مرتبه واجب نمیدانند: دسته اوّل روایاتی است که بر خلاف مشّاء، علم حصولی را از واجب تعالی نفی میکنند. دسته دوّم سخنانی است که با نفی احتیاج واجب به غیر، هر گونه الگو و مثال برای آفرینش موجودات را منتفی میدانند، که از آنها میتوان نفی الگو و مثال بودن صور مرتسمه برای آفرینش را استنباط نمود. دسته سوّم نیز روایاتی است که میگویند هیچ واسطهای بین واجب و معلومات او وجود ندارد، که با آنها میتوان دیدگاه فاعل بالعنایه را که واسطه بودن صور مرتسمه بین واجب و موجودات را ترسیم میکند، نقد نمود. نقدهای مذکور، به روش استظهار واستنباط از روایات حضرت به دست آمدهاند و در مرحله تجزیه و تحلیل و مقایسه دیدگاه فاعل بالعنایه با آنها نیز، به شیوه تحلیلی- عقلی عمل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان معجزه در مسیر اثبات وجود خدا
نویسنده:
محمد علی شمس آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
چکیده: فیلسوفان و متکلمان دین در دلالت و عدم دلالت معجزه بر وجود خداوند نظریات گوناگونی دارند. با پذیرش امکان و وقوع معجزه بر طریق نظام سبب و مسببی، به نام خرق ناموس طبیعت معرفی شده است. ابنسینا با تأکید بر قوای نفس انسانی و تزکیه نفس، معجزه را تبیین کرده است. ملاصدرا نیز با تأکید بر نفوس در هیولای عالم جسمانی و با داشتن عقول پاک معجزه را پردازش کرده است. ابنسینا و ملاصدرا معجزه را در مسیر اثبات وجود خدا، ثابت نمیدانند. عمده متکلمان مسیحی حیطه معجزه را وسیع گرفته و هر آنچه که به عنوان امداد غیبی برای رفع مشکلات فردی و اجتماعی به صورت بارقههای ذهنی به صورت ناگهانی تجلی شود، معجزه میدانند. این طریق را مقدمهای برای اثبات وجود خدا مطرح میکنند. گروهی از متکلمان مسیحی نیز در صدد رد معجزه بر آمدهاند. متکلمان اسلامی معمولا رابطه منطقی بین معجزه و اثبات وجود خدا را نمیپذیرند؛ در این میان آیت الله جوادی آملی بر این باور است، اما مرحوم نراقی و مراغی رابطه منطقی را پذیرفتهاند. واژگان کلیدی: معجزه ـ وجود خدا ـ ابنسینا ـ ملاصدرا ـ جوادی آملی ـ نراقی ـ متکلمان مسیحی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کیفیت حیات برزخی و ارتباط آن با دنیا از دیدگاه فلاسفه و متکلمین
نویسنده:
مریم شیخ الاسلامی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده: پرونده انسان با مرگ به طور کلی بسته نمیشود و چنین نیست که بین دنیا و آخرت، جدایی کامل، حکمفرما باشد. لذا آثاری که انسان بعد از خود بر جای گذاشته و تأثیر اعمال دیگران در سرنوشت برزخیان از جمله دعای مسلمین و طلب استغفار تأثیری در تغییر وضعیت ارواح، خواهد داشت. طبق دیدگاه فلاسفه، عالم برزخ، عالمی مثالی است که زمان و مکان ندارد ولی دارای صور است و لذا روح بعد از مفارقت از این بدن خاکی دیگر از هرگونه مادهای مجرد است و بدن برزخی او فقط صورت و شکل دارد نه جرم و ماده. و بنابر دیدگاه صدرا، بدن برزخی، برآمده از قوهی خیال است. در مورد اختلاف احوال مردم در عالم برزخ، متکلمین قائل به وجود ارواح مومنین و کفار و مستضعفین بوده و معتقدند که ارواح مومنان در وادیالسلام و ارواح کفار در وادی برهوت به سر میبرند و مستضعفین نه در زمره مومنان و نه در زمزه کفارند. در رابطه با مکان قبر و برزخ نیز بین متکلمین اختلاف نظر وجود دارد. برخی امکان قبر را همین قبر خاکی میدانند ولی عدهای معتقدند که منظور از مکان قبر همان عالم برزخ است که فشار قبر بر همین بدن اصلی است و گروهی آنرا با زبان اعمال و رفتار خود انسان میدانند و برخی معتقدند فشار قبر، وارد بر روح در قالب جسم مثالی است. متکلمین با استفاده از روایات به تایید ارتباط بین ارواح با عالم برزخ میپردازند و بیان میکنند که ملاقات اموات با خانواده و خویشان خود و تأثیر افعال ما بر سرنوشت برزخیان و همچنین استفاده اموات از آثار ماندگار خود در دنیا از جمله امور قطعی است که دلایل روایی آن را تأیید میکنند. فلاسفه نیز به بیان ارتباط بین عوالم و وجود رابطهی علی و معلولی بین عوالم پرداختهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل در فهم دین از دیدگاه شیخ مفید و فیض کاشانی
نویسنده:
علی چهرقانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره شیخ مفید
چکیده :
چکیده: نظام فکری شیخ مفید، کلامی عقل بنیاد است که درآن از راه احتجاجات عقلی، آموزههای دینی تبیین میشود. ایشان علاوهبر بهرهگیری از عقل در مباحث کلامی در مباحث نقلی نیز، مطابقت مفاد حدیث با عقل را ملاک صحّت حدیث و مخالفت مفاد آن را با عقل،ملاک ضعف و عدم صحت آن میداند. ایشان فهم حدیث و درک لوازم آن را نیز بدون نظر عمیق و توجه دقیق عقلانی در آن امکانپذیر نمیدانند. از این رو شیخ مفید با اصحاب حدیث،به عنوان جریانی ظاهرگرا به مخالفت پرداخته است. شیخ مفید این رویکرد عقلانی خود را برخواسته از آموزههای اصیل شیعی میداندکه با پیروی از آنها،در پی انسجام و نظم هر چه بیشتر کلام شیعی برآمدند. همچنین فیض کاشانی به عنوان دیگر متکلّم برجسته شیعی،اندیشمندی است که به دین،نگاه عقلانی داشته و با استناد به آیات و روایات برای عقل جایگاه ومنزلتی والا قائل شده و آن را هم سوی شرع میداند و بلکه در مواردی فهم شرع را نیز متوقف بر عقل میداند.گرچه او در احکام عملی،شأن و منزلت صدور حکم را از عقل سلب کرده اما در عین حال بر خلاف اخباریون که برای عقل ارزشی قائل نیستند و تنها به ظواهر آیات وروایات توجه دارند،به روش عقلی در تبیین احکام نظری و اعتقادی دین وتفسیر آیات و روایات پرداخته و همت وتلاش خود را به این مسئله معطوف کرده است تا معرفت حاصل از طریق فلسفه را از طریق اخبار و احادیث تبیین نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و بررسی رابطه عقل و دین از دیدگاه کییرکگور
نویسنده:
مصطفی موحدی اصل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده: مسئله «رابطه عقل و دین»، یکی از مباحث مهم جهان اسلام و مسیحیت به شمار میآید که همواره معرکه آراء متفکرین بوده و به شکلهای گوناگون، در حوزههای متفاوت فکری با نامهایی همچون «رابطه عقل و وحی»، «رابطه عقل و ایمان» و «رابطه عقل و وحی» مطرح گردیده است. در میان اندیشمندان مسیحی، «سورن کییرکگور»، ایمانگرایی و مخالفت با عقل را به شیوه افراطی، پایه ریزی نمود. بنیان فکری ایمانگرایی وی، بر مخالفت با عقل و کوتاه نمودن دست آن از دخالت در دین، طرحریزی گردیده است. به نظر کییرکگور؛ اساس دین، شورمندی است و شورمندی دینی با عقل و تحقیقات آفاقی در تضاد است. مهمترین نقش در ایمان آوردن افراد را جهش و اراده شخصی افراد میداند و میگوید: تکیه بر عقل و عقلانی کردن آموزههای دینی، باعث زوال دین میگردد و لذا در سه حوزه وسیع مسئله رابطه عقل و دین (نقش عقل در اثبات دین، نقش عقل در تبیین دین و نقش عقل در توجیه و دفاع از گزارههای دینی)، قائل به عقلستیزی گزارههای دینی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات بایستگی رویکرد فلسفی در فهم معارف اعتقادی دین بر پایه ممنوعیت تقلید در اعتقادات
نویسنده:
محمد علی کمالی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت ماهیت تکنولوژیک سینما با دین
نویسنده:
محمد هادی مهدی یار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده: امروزه رسانههای گروهیاز جمله سینما به عنوان محصولاتی از جهان مدرنیته شناخته میشوند. برخی از صاحب نظران رسانه، این امر را به عنوان یکی از مولفههای ذاتی سینما قلمداد نموده و برای آن آثار و پیامدهایی در نظر گرفتهاند که به کارگیری این رسانه را در خدمت به دین در عمل ناممکن و غیرمطلوب جلوه میدهد. (که از آن به عنوان دیدگاه «ذاتگرایانه» یاد میشود). در مقابل قائلین به دیدگاه «ابزارانگارانه» سینما را همچون ابزاری میبینند که میتواند در خدمت هر هدفی از جمله ترویج دین قرار گیرد. برخی صاحبنظران نیز با نقد سختگیری دیدگاه ذاتگرایانه و نیز سادهاندیشی ابزارانگاران، سینما را دارای اقتضائات و خواصی میدانند که با تعدیل آنها امکان خدمتگزاری آن به دین فراهم خواهد آمد. در این مقاله که با روش اسنادی نگاشته شده است، نگارنده پس از نقل ادله قائلین به سه دیدگاه فوق در نهایت دیدگاه «اقتضاگرایانه» را به عنوان نظریه مختار مورد پذیرش قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 291
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداشناسی از دیدگاه ملامحمدمهدی نراقی
نویسنده:
روح الله ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راههای خداشناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
چکیده: مسئله اصلی این تحقیق عبارت است از «بررسی آثار و اندیشههای ملامحمدمهدی نراقی (ره) درباره خداشناسی». در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلیـ عقلی به بررسی این مسئله پرداخته شده است. براساس یافتههای تحقیق، علاوه بر نظریات و شیوههای مشترک ایشان با متکلمین دیگر در اثبات مسائل اعتقادی- بهطورمثال استفادهایشانازبرهانامکانووجوببرای اثباتصانعکهشیوه غالب متکلمیننیزمیباشد- با دیدگاهها و روشهایی از این اندیشمند اسلامی در مباحث خدا شناسی مواجه میشویم که برای اهل علم قابل توجه و تأمل میباشد؛ ازجمله: اثباتصانعبی نیاز از دلیل، استفاده از برهان معجزه و برهان اجماع و اتفاق عقلاء برای اثبات صانع، روش بهکارگیری مثال و داستان برای تفهیم ادله و براهینو موارد دیگر. از سوی دیگر با توجه به بیان سادهمسائل اعتقادی از طرف این متکلم اسلامی و استفاده از امثله و حکایات، نظریات ایشان میتواند مورد استفاده عامه مردم باشد و به استحکام پایههای اعتقادی آنها بیانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد شبهات مربوط به رابطه دین و اخلاقاز نظر آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
ستار سبحانی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده: یکی ازمهمترین مباحث فلسفه اخلاق، بحث رابطه دین واخلاق است.این بحث از با سابقهترین مباحث فلسفه اخلاق به شمار میرود و شاید بتوان آن را ازنخستین مسائل فلسفه اخلاق در یونان باستان به شمار آورد. نیز میتوان در میان اندیشمندان مسلمان مسئله دین واخلاق را از کهنترین و پرنزاعترین مسائل فلسفه اخلاق به شمار آورد، گرچه به این عنوان نبوده بلکه تحت عنوانی چون حسن و قبح افعال مطرح بود.به طور کلی همه دیدگاههای مطرح شده را میتوان تحت سه دیدگاه کلیتباین، اتحاد، تعامل فرض کرد، عدهای اعتقاد دارند که بین دین واخلاق تباین وجود دارد و بین آنها هیچ رابطهای نیست.برخی هم معتقدند که بین دین واخلاق اتحاد وجود دارد. برخی دیگر هم قائل به رابطه تعامل بین دین واخلاق میباشند.آیت الله مصباح یزدی نیز به عنوان یکی از اندیشمندان مسلمان در مورد رابطه دین و اخلاق اعتقاد دارند که دین و اخلاق از جهت مبنایی با هم اتحاد و وحدت دارند واین وحدت به شکل جزء و کل میباشد. یعنی اگر دین را به عنوان یک کل در نظر داشته باشیم، اخلاق بخشی از ارکان اصلی این کل به حساب میآید. اخلاق بخشی از دین است.زمانی که ما دین را تعریف میکنیم واجزاءآن را بررسی میکنیم، میبینیم که اخلاق یکی از سه جزءدین است و اخلاق اگر بخواهد ثابت و بدون تغییر باشد ضامن لازم دارد و آن چیز غیر از توحید نمیباشد و از طرف دیگر ایمان نیز بوسیله اخلاق کریمه حفظ میشود.لذا نسبت به این دیدگاه اشکالاتیمطرح شده که از منظر استاد مصباح به آنها پاسخ خواهیم داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید