جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فرهنگ پژوهش
> 1394- دوره 8- شماره 20 و 21
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1397
دوره 11 , شماره 33
سال 1396
دوره 10 , شماره 32
دوره 10 , شماره 31
دوره 10 , شماره 30
دوره 10 , شماره 29
سال 1395
دوره 9 , شماره 28
دوره 9 , شماره 27
دوره 9 , شماره 26
دوره 9 , شماره 25
سال 1394
دوره 8 , شماره 24
دوره 8 , شماره 23
دوره 8 , شماره 22
دوره 8 , شماره 20 و 21
سال 1393
دوره 7 , شماره 17
سال 1392
دوره 6 , شماره 16
دوره 6 , شماره 14 و 15 تابستان و پاییز 1392ش.، ویژه فلسفه و کلام
دوره 6 , شماره 13
سال 1391
دوره 5 , شماره 12
دوره 5 , شماره 11
سال 1390
دوره 4 , شماره 9
سال 1389
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 6
سال 1388
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1387
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا
نویسنده:
زهرا باغبانان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این تحقیق با روش کتابخانهای به نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا پرداخته میشود.سهروردی بیش از همهبهمفاهیم توجه داشت و برای پیشگیری از خلط اعتبار و حقیقت،صفات را به دو دسته تفکیک کرد: 1- صفات عینی (معقولات اولی) صفاتی که مستقیم از خارج گرفتــه شــده و از آن حکـایت میکنند،مثل: سیاهی.2- صفات ذهنی (معقولات ثانی) صفاتی که بعد از تحقق صفات عینی در ذهن – با توجه به حیثیت ذهنی آنها – از این صفات گرفته شده و بر آنها – از همین حیث ذهنیت – عارض میشوند. او مفاهیم فلسفی را مانند مفاهیم منطقی،ذهنی صرف دانست و این دو دسته مفاهیم رااعتباریات نامید. او برای تفکیک صفات ذهنی از عینی،دو معیار مطرح کرد: 1- معیار اول: «کل ما حصل من وقوعه التکرر و التسلسل فهو امر ذهنی اعتباری» 2- معیار دوم: «کل مایمتنع تاخره عن وجود موصوفه فهو اعتباری». صدرا نیز صفات را به دو قسم عینی و ذهنی تقسیم کرد،اما او صفات عینی رامنحصر در صفات انضمامی ندانست؛ بلکه صفات انتزاعی (مفاهیم فلسفی) را نیزجزء صفات عینی قرارداد.به نظر صدرا معقولات ثانی فلسفی بهره و حظی هرچند ضعیف از وجود دارند،آنها در خارج وجود مستقل ندارند ولی به وجود منشأ انتزاع خود موجود هستند،و ذهنی صرف نیستند.به نظر صدرا مفاهیم فلسفی حیثیات انباشته در متن وجودند که با هم تغایر وجودی دارند که تغایر آنها،اختلاف مراتب وجودی یک وجود واحد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معنای زندگی در معنویت مدرن
نویسنده:
مهدی نعمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله معنای زندگی، از مهمترین و تأمل برانگیزترین مسائل فلسفی، دینی و روان شناختی است که از چشم اندازهای متفاوت میتوان بدان نگریست. معنویت مدرن دارای مبانی، مؤلفهها و ساختاری است که در معنابخشی زندگی انسان دارای نتایجی مانند معنادار بودن زندگی، هدفدار بودن زندگی، ارزشمند بودن زندگی، جعلی بودن معنای آن، هنجاری بودن معنای زندگی، داشتن رویکردی ناطبیعت گرا و... میباشد. معنویت مدرن با تکیه بر مبانیهایی مانند سکولاریسم، اومانیسم، لیبرالیسم، راسیونالیسم و پلورالیسم، ضمن اکتفاء به معنای حداقلی از معنای زندگی، دارای نقاط ضعف اساسی مانند عدم جامعیت و شمولیت، عدم ارائه برنامه عملی و محتوایی، آرمانی بودن و دست نایافتنی و... میباشد؛ که در واقع نمیتواند برای انسان معاصر معنای زندگیای ترسیم کند که او را از این همه اضطراب، تشویش، افسردگی، ناامیدی و پوچی نجات دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 243 تا 270
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
نویسنده:
مطهره کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
علوم انسانی علومی هستند که در مرحلهی اول به شناخت و توصیف ابعاد مختلف انسان و نهاد اجتماعی او میپردازند و در مرحلهی بعد با تعیین وضعیت مطلوب در بعد مورد مطالعهی خود، برای وصول به آن وضعیت توصیههایی ارائه میدهند. به همین دلیل میتوان گفت که علوم انسانی در هدفدهی و هدایت فرد و جامعهی انسانی جایگاهی ویژه دارند. یکی از مسائل موثر در ساختار این علوم، مسائل انسانشناسی است که به عنوان مبانی انسانشناختی در تعیین اصول، اهداف، مسائل و پیکرهی آن نقش قابل توجهی را ایفا میکند. مباحثی چون ترکیب انسان از نفس و بدن، جاودانگی انسان، وحدت انسان، دو رویه بودن نفس انسانی، اصالت بعد ماورای طبیعی انسان، اختیار انسان و هدف نهایی حیات او محوریترین مباحث انسانشناسی اسلامی است که میتواند بر طراحی ساختار علوم انسانی موثر باشد. در این راستا ابتدا با توجه به مباحث انسانشناختی مطرح شده، ماهیت موضوع علوم انسانی تعیین گردیده است و سرانجام تاثیر آن به طور کلی بر علوم انسانی و به صورت جزیی بر هدف و روش علوم انسانی مشخص شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقانیت و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی4 و چندی از شاگردان ایشان
نویسنده:
رحیمه حسن زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
در این مقاله، رابطهی حقانیت و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی4و چند تن از شاگردان ایشان (شهید مطهری4، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی)بررسی شده است.رابطهی حقانیت و نجات به این معناست که آیا لزوماً پیروان دین حق، اهل نجاتند یا اینکه دایرهی نجات وسیعتر از حقانیت است؟ برای روشن شدن این مطلب، ابتدا وارد مبحث حقانیت شدهایم که در راستای آن ضمن اشاره به اینکه، دین، چراغ راه انسانهاست تا واقعیتهای حق را از غیر حق تمیز دهند، تعریف دین، تعدد ادیان و موضع گیریهای متفاوت، در مواجهه با این امر، دلایل قائلان به پلورالیزم، و ادلهی بطلان پلورالیزم را بیان کردهایم و سپس به مبحث نجات که شامل مباحثی چون، عوامل و موانع نجات میباشد، پرداخته شده است و در آخر ذیل مبحث رابطهی حقانیت و نجات، سرنوشت اخروی سه گروه از انسانها که عبارتند از: مؤمنان، کافران و مستضعفان را پی گرفتهایم. وسیعتر بودن دایرهی نجات از حقانیت و عدم لزوم بین این دو مبحث، انحصارگرایی در بعد حقانیت، شمولگرایی در باب نجاتو پذیرش پلورالیزم در بعد عملیدر اسلام، نتایج به دست آمده از این تحقیق میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ
نویسنده:
نصراله درویشی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
اخلاق یکی از اساسیترین مسائل مورد توجه انسانها در طول تاریخ بوده و مراحل، شیوهها و اهداف دستیابی آن همواره مورد بحث و دقت نظر قرار گرفته است؛ رشداخلاقی از جمله مسائلی است که در روانشناسی از آن بحث به میان آمده و روانشناسان در صدد بررسی رشد انسان در جنبههایی از شناخت، رفتار و عواطف که به کمال انسان در زندگی منجر شده و تنها با افعال اختیاری او مرتبط بوده، میباشند و در این زمینه دیدگاههای متفاوتی ارائه شده است که دیدگاه رشد اخلاقی کولبرگ از جمله مهمترین نظرات در این زمینه بوده و سالیان زیادی است که مورد توجه قرار گرفته و براساس آن عمل میشود. کولبرگ رشد اخلاقی در افراد را بر اساس شناخت و قضاوتی که افراد در مورد رفتارهای اخلاقی دارند، به سه سطح پیش قراردادی؛ قراردادی و فراقراردای تقسیم کرده که هر کدام از این سطوح، خود دارای دو دوره میباشند و معتقد است که ورود به مرحله بعدی بدون طی کردن مراحل قبل امکان پذیر نبوده و غالب مردم از سطح دوم تجاوز نمیکنند و تنها بخش بسیار اندک و شاید هیچ کس به آخرین مرحله رشد اخلاقی دست نیابد،از سویی واکاوی اندیشههای علامه طباطبایی پیرامون این موضوع حاکی از آن است که ایشان رشد اخلاقی در انسانها را با توجه به مسلک و مبنایی که در مورد اخلاق پذیرفتهاند در سه مرحله منفعتیابی اجتماعی، منفعت یابی اخروی و رشد توحیدی میداند؛بررسی و تطبیق ایندو دیدگاه حاکی از آن است که نظر ارائه شده توسط کولبرگ، رشد اخلاقی انسان را محدود به اخلاق اجتماعی کرده و به نقش رضایت خداوند به عنوان محور عالم هستی توجهی ننموده است، چرا که به نظر علامه طباطبایی، عالیترین مرتبه و مرحله رشد اخلاقی، مرحلهای است که فرد بدون در نظر گرفتن منافع مادی دنیوی و حتی منافع معنوی اخروی، تنها به خاطر رضایت و خشنودی خداوند، اقدام به رفتاری نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر مبانی انسانشناسی اسلامی علامه طباطبایی و علامه مصباح بر علوم انسانی
نویسنده:
فاطمه جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
چکیده چکیده علوم انسانی، علومی است که با انسان و فکر و اندیشه انسان سروکار دارد. به فهم انسان و پدیدههای انسانی توجه دارد و درباره جامعه، فرهنگ، زبان، روان و اندیشه انسان صحبت میکند و در آن انسان از لحاظ حیات درونی و روابط با دیگران بررسی میشود.در بین مبانی علوم انسانی، مبانی انسانشناختی جایگاه ویژهای دارد. انسانشناسی به عنوان یکی از مولفههای اساسی علوم انسانی مطرح است چرا که مرکز و محور در علوم انسانی، انسان و اندیشه اوست و انسان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در تمامی رشتههای علوم انسانی مطرح است؛ در روانشناسی، روان انسان؛ در جامعهشناسی بعد اجتماعی انسان و در برخی نیز مثل مدیریت از نتایج به دست آمده در رشتههای دیگر استفاده میکند. آنچه مسلم است این است که دستاورد و نظریههای ارائه شده در رشتههای علوم انسانی مثل مدیریت، جامعهشناسی، اقتصاد و... کاملا تابع و تحت تاثیر مبانیاست، که به این علوم داده میشود و آنها از این دادهها استفاده کرده و نتیجه را به ما میدهند.در این راستا در این نوشتار از تاثیر برخی از این مبانی بر رشتههایی همچون مدیریت، جامعهشناسی، تربیت و اخلاق و... بحث شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید