جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نقد و نظر
> 1396- دوره 22- شماره 88
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 28 , شماره 112
دوره 28 , شماره 111
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
سال 1401
دوره 27 , شماره 108
دوره 27 , شماره 107
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
سال 1400
دوره 26 , شماره 104
دوره 26 , شماره 103
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
سال 1399
دوره 25 , شماره 99
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 100
سال 1398
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1397
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1396
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1395
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1394
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1393
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1392
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1391
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1390
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1389
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1388
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1387
دوره 13 , شماره 51,52
دوره 13 , شماره 49,50
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1386
دوره 12 , شماره 47,48
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 45
سال 1385
دوره 11 , شماره 43,44
دوره 11 , شماره 41,42
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 41
سال 1384
دوره 10 , شماره 39,40
دوره 10 , شماره 37,38
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1383
دوره 9 , شماره 35,36
دوره 9 , شماره 33,34
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 33
سال 1382
دوره 8 , شماره 31,32
دوره 8 , شماره 29,30
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27,28
دوره 7 , شماره 25,26
دوره 0 , شماره 27
سال 1379
دوره 6 , شماره 23,24
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1378
دوره 5 , شماره 19,20 شماره 3
دوره 5 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1377
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 1
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 1
سال 1376
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 2
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 2
سال 1375
دوره 3 , شماره 9
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
سال 1374
دوره 1 , شماره 5
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1373
دوره 1 , شماره 3,4
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
امکان تمدن اسلامی در دنیای کنونی؛ نگاهی به مبانی و ظرفیتها
نویسنده:
علیرضا واسعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
تمدنشناسان بر وجود تاریخی تمدن اسلامی و نقش کمنظیر آن در تمدن جهانی اتفاق نظر دارند، چنانکه حیاتمندی آن را در طول تاریخ گذشته پذیرا شدهاند، ولی با توجه به آنچه در سدههای اخیر این تمدن از خود به جا نهاده و نقش کمرنگی که در صحنه تمدن جهانی داشته است، این پرسش را برای اندیشمندان و محققان پدید آورده که آیا این تمدن میتواند در دنیای کنونی که تحولات بنیادینی یافته، با بازآرایی خود حضوری پویا و رقیبانه داشته باشد یا نه؟ این مقاله با روش تحلیل تاریخی و تبیین علمی به این نتیجه دست یافته است که تمدن اسلامی بهرغم سستی و فتوری که خواسته یا ناخواسته دامنگیرش شده بود، میتواند دوباره در صحنه جهانی حضوری مؤثر بیابد با این پیشفرض که مبانی و ظرفیتهای تمدنساز اسلامی، چنین امکانی را برای ورود مجدد آن به عرصه رقابت تمدنی فراهم میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 60 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات اجتماعی و تمدن اسلامی (بررسی آرای محمد فتحالله گولن درباره تمدن اسلامی)
نویسنده:
رسول نوروزی فیروز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
فتحالله گولن از جمله نظریهپردازان الهیات اجتماعی است که عمدهترین نظریههای وی بر نوع کاربرد اسلام در وضعیت مدرن متمرکز است. وی بر مقولههایی مانند خدمت، کار، آموزش و در مجموع ساخت جهان اجتماعی بر اساس مفاهیم اسلامی تأکید میورزد. از همینرو، قرائت وی از اسلام در مقابل قرائت اسلام سیاسی قرار میگیرد، زیرا وی اجراییشدن اسلام را امری اجتماعی و فارغ از مسیر دولت ساماندهی میکند. در نوشتار حاضر تلاش میشود با استفاده از مباحث نظری مطالعات تمدنی، اندیشههای فتحالله گولن بررسی گردد. گولن از جمله متفکرانی است که داعیهدار نظریهپردازی دربارۀ تمدن اسلامی است. وی میکوشد برای مواجهه تمدنی جهان اسلام با مدرنیته غربی نسخهای ارائه دهد که ضمن حفظ هویت تمدن اسلامی و کارامدی برای حل مسائل موجود در جهان اسلام، کمترین منازعه و اختلاف میان جهان اسلام و غرب را در پی داشته باشد تا در پرتو آن سعادت دنیوی و اخروی را در کنار هم تأمین کند. تفاوت گولن با بسیاری از اندیشمندان مسلمان در نحوۀ ورود وی به عرصه عمل و کنش اجتماعی است و به همین دلیل، وی هم اندیشمندی مسلمان و هم رهبری اجتماعی است که تلاش دارد اندیشههای خود را در جمع میان اسلام و مدرنیته در مقام عمل به آزمون بگذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 28 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنوع اسلامی در فرایند تمدنی
نویسنده:
حبیب الله بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
آنچه در این مقاله بر آن تأکید میشود نه طرح کلی و جامع در فرایند تمدن جدید مسلمانان (رویکرد ایجابی) است و نه بیان تفاوتها و حدود و مرزهای تمدن اسلامی با الگوی تمدنی سکولار در غرب امروز (رویکرد سلبی)، بلکه آنچه در این مقاله بدان تأکید میشود، «وحدت و کثرت» بهمثابه مسئلۀ اصلی در فلسفۀ دینِ اسلام ازیکسو و چالش مرکزیِ تمدن مدرن ازسویدیگر است. توجه به این مسئلۀ مشترک، یعنی ضرورت وحدت در وضعیت متکثر تمدنی و تطبیق این دو در دو سویۀ مدرن و سنتی، میتواند نقطه عزیمتی در تبیین الگوی تمدنیِ اسلام در عصر حاضر باشد. پیشنهاد تمدنیِ ما در این مقاله، تفکیک کثرات الهی از کثرات عرفی و دنیوی است. در این نگاه، توحید تمدنی نه رفع هرگونه کثرت، بلکه انباشتی ازکثرات الهی و انسانی است که بدون آن (کثرات الهی)، سُبُل کُلّی ایجاد نمیشود و بدون سبل کلیِ الهی، صراط تمدنی در جامعه مسلمانان تحقق نمییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقادی نظریه فخر رازی درباره رنجبودن لذات حسی
نویسنده:
محمود صیدی، محسن پیشآهنگ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله لذت و رنج و ارتباط آن با سعادت حقیقی انسان از مباحث چالشبرانگیز و دارای قدمت طولانی در تاریخ فلسفه است و فیلسوفان بزرگ اخلاق در تبیین حقیقت و نقش آنها در سعادت انسانی بسیار کوشیدهاند. فخر رازی با تقسیمبندی لذات به دو قسم عقلانی و محسوس، لذات جسمانی را رنج بالذات دانسته و آنها را عامل دورشدن انسان از کمال و سعادت حقیقی میداند. نظریه فخر رازی در این زمینه با چالشهای اساسی مواجه است که از جمله مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره داشت: نقضشدن نظریه با موارد متعددی از لذات حسی، وجودیبودن لذات حسی و عدمینبودن آنها، مقیدبودن خیریت لذات حسی به رعایت حالت اعتدال، لذیذبودن تکرار لذات حسی و غفلت از حقیقت وجودی لذات؛ یعنی تناسب و ملائمت با طبع انسانی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 110 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهایی از جزم سوم تجربهگرایی؛ طرد بازنماییگرایی و حرکت به سوی استنباطگرایی
نویسنده:
میثم محمدامینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
دانلد دیویدسن اعتماد به تمایز میان «طرح مفهومی» و «محتوای تجربی» را جزم سوم تجربهگرایی معرفی میکند. در این مقاله نشان میدهیم که نقد دیویدسن درواقع متوجه کاستیهای اساسی رویکرد بازنماییگرایانه به معنا و معرفت است. آموزۀ محوری بازنماییگرایی این است که در تبیین معنا و معرفت باید برای مفهوم بازنمایی اولویت قائل شد و آن را پایهای تلقی کرد. انتقاد اصلی دیویدسن به رویکرد بازنماییگرایانه این است که ما درک روشن یا قابل فهمی از رابطۀ بازنمایی نمیتوانیم داشته باشیم، زیرا اساساً هیچ چیزی وجود ندارد که گزارهها یا نظریهها را صادق کند. در ادامه این ادعا را بررسی کردهایم که انتقادهای دیویدسن را میتوان با درپیشگرفتن رویکرد استنباطگرایانه پاسخ گفت. بهطور خاص، استنباطگرایی میتواند چگونگی فهم عبارت زبانی را تبیین کند و همینطور برداشت غیردوگانهانگارانه از امر مفهومی بهدست دهد. خود دیویدسن نیز بهرغم اشاره به مشکلات عمدۀ بازنماییگرایی، شرحی از معنا و معرفت بهدست میدهد که به علت تأکید بر مفهوم صدق، درنهایت به شکلی از بازنماییگرایی متعهد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 152 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمان بهمثابه روششناسی مطالعه تمدن
نویسنده:
عبدالمجید مبلغی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
چکیده :
گفتمان در شمار آن دسته از روششناسیهایی است که درکی تازه از نحوه تحول تاریخ بهدست میدهند. این روششناسی، کشف نوعی از آگاهی در مطالعهای تاریخی را هدف قرار میدهد که معمولاً در سنتهای کلاسیک مطالعات تاریخ فراچنگ نمیآید. این روششناسی بهویژه به کار شناسایی مسیر تطور درونی یک تمدن و توضیح منطق ارتباط یک تمدن با تمدنهای دیگر میآید. تمرکز گفتمان بر سازوکارهای انسجامیابی یک مجموعه و توجه آن به منطق تولید همبستگی و سازگاری در درون نظاموارهای از ایدهها، اَعمال فردی و گروهی، اظهارات، تکنیکهای منجر به بروز قدرت اجتماعی، و بستر معرفتی جاری در آن مجموعه، بیانگر استعداد مطالعات گفتمانی در حوزه تمدنپژوهی است. این توانایی چهبسا به شناسایی برخی زمینههای ناگشوده در مطالعه یک تمدن راه ببرد؛ زمینههایی که بهطور معمول از چشم پژوهشگران دور میمانند. هدف این مقاله آن است که اولاً، امکان و چگونگی بهرهگیری از گفتمان در مطالعه سیر تطور تمدنها را نشان دهد؛ ثانیاً، سودمندی چنین مطالعهای را ضمن تطبیق آن بر یک عرصه مطالعاتی مشخص کند. تلاش خواهد شد تا ضمن کاربست روششناسی گفتمان، درکی از نحوه پدیداری و اهمیتیابی اظهارات، اعمال و آرایش مفاهیم مرکزی در سه حوزه اصلی تمدن اسلامی حاصل کنیم. این سه حوزه «اسلام نخستین»، «اسلام عصر میانه» و «اسلام معاصر» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دفاع از الزامآوربودن توافق فرضی در نظریۀ عدالت رالز
نویسنده:
امید کریمزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم وضعیت نخستین از نظر روششناختی، مهمترین بخش نظریۀ رالز دربارۀ عدالت بهشمار میآید. ازسویدیگر، مناقشهبرانگیزترین بخش مفهوم وضعیت نخستین مفهوم توافق فرضی است. این مقاله میکوشد با تبیین جایگاه توافق فرضی در وضعیت نخستین نشان دهد که میتوان از الزامآوربودن توافق فرضی در مقابل برخی انتقادها دفاع کرد. یکی از راههای دفاع از الزامآوربودن توافق فرضی در مقابل انتقادِ «استدلال شباهت» این است که الزامآوربودن توافق فرضی از طریق استناد به دلائل مستقل دیگری که برای دو طرف توافق پذیرفتنی هستند توضیح داده شود. این شیوۀ دفاع به تمایز میان پردۀ بیخبری ضخیم و پردۀ بیخبری نازک نیز مربوط میشود و میتوان آن را بهعنوان دلیلی برای ترجیح اولی به دومی در نظر گرفت. در این مقاله پس از تبیین مفهوم وضعیت نخستین و توافق فرضی، نخست با اشاره به تمایز پردۀ بیخبری ضخیم و نازک، دلائل رالز را برای انتخاب پردۀ بیخبری ضخیم توضیح دادهام. سپس به این پرسش پرداختهام که آیا توافق فرضی بهخودیخود الزامآور است یا نه و آنگاه با ارائۀ استدلال شباهت، از پاسخ منفی به این پرسش دفاع کردهام. در ادامه پس از شرح انتقاد دِوُرکین به الزامآوربودن توافق فرضی نشان دادهام که در مواردی میتوان توافق فرضی را بهلحاظ شهودی الزامآور دانست. هستۀ اصلی تبیین فوق وجود دلائلی است که برای دوطرف توافق فرضی پذیرفتنی هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید