جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
> 1385- شماره 179
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1387
دوره 59 , شماره 2
دوره 59 , شماره 1
دوره 0 , شماره 186
سال 1386
دوره 58 , شماره 5
دوره 58 , شماره 4
دوره 58 , شماره 3
دوره 58 , شماره 2
دوره 58 , شماره 184
دوره 58 , شماره 1
دوره 0 , شماره 184
دوره 0 , شماره 183
دوره 0 , شماره 182
دوره 0 , شماره 181
دوره 0 , شماره 0
سال 1385
دوره 57 , شماره 3
دوره 57 , شماره 2
دوره 0 , شماره 181
دوره 0 , شماره 180
دوره 0 , شماره 179
دوره 0 , شماره 178
دوره 0 , شماره 177
سال 1384
دوره 56 , شماره 4
دوره 56 , شماره 3
دوره 56 , شماره 2
دوره 56 , شماره 173
دوره 0 , شماره 176
دوره 0 , شماره 175
دوره 0 , شماره 174
دوره 0 , شماره 173
دوره 0 , شماره 0
سال 1383
دوره 55 , شماره 1
دوره 2 , شماره 2
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 172
دوره 0 , شماره 170
دوره 0 , شماره 168
سال 1382
دوره 53 , شماره 1
دوره 36 , شماره 4
دوره 2 , شماره 5
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 166
دوره 0 , شماره 165
سال 1381
دوره 164 , شماره 0
دوره 163 , شماره 0
دوره 71 , شماره 0
دوره 52 , شماره 164
دوره 8 , شماره 0
دوره 4 , شماره 164
دوره 2 , شماره 0
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 164
دوره 0 , شماره 162
دوره 0 , شماره 161
دوره 0 , شماره 1
سال 1380
دوره 160 , شماره 0
دوره 159 , شماره 0
دوره 157 , شماره 0
دوره 48 , شماره 160
دوره 47 , شماره 159
دوره 0 , شماره 160
دوره 0 , شماره 159
دوره 0 , شماره 158
دوره 0 , شماره 157
سال 1379
دوره 156 , شماره 0
دوره 155 , شماره 0
دوره 154 , شماره 0
دوره 149 , شماره 148
دوره 44 , شماره 156
دوره 43 , شماره 155
دوره 0 , شماره 156
دوره 0 , شماره 155
دوره 0 , شماره 154
دوره 0 , شماره 153
سال 1378
دوره 152 , شماره 0
دوره 151 , شماره 0
دوره 150 , شماره 0
دوره 0 , شماره 152
دوره 0 , شماره 151
دوره 0 , شماره 150
دوره 0 , شماره 149
دوره 0 , شماره 148
سال 1377
دوره 149 , شماره 148
دوره 147 , شماره 146
دوره 0 , شماره 147
دوره 0 , شماره 146
سال 1376
دوره 0 , شماره 141
سال 1375
دوره 4 , شماره 139
دوره 2 , شماره 137
دوره 0 , شماره 139
دوره 0 , شماره 137
سال 1374
دوره 0 , شماره 133
سال 1373
دوره 0 , شماره 129
سال 1367
دوره 0 , شماره 105
سال 1362
دوره 0 , شماره 101
سال 1358
دوره 0 , شماره 99
سال 1356
دوره 0 , شماره 97
سال 1355
دوره 0 , شماره 96
دوره 0 , شماره 95
دوره 0 , شماره 93
سال 1354
دوره 0 , شماره 91
سال 1353
دوره 0 , شماره 88
دوره 0 , شماره 86
دوره 0 , شماره 85
دوره 0 , شماره 83
سال 1352
دوره 0 , شماره 81
سال 1351
دوره 0 , شماره 79
دوره 0 , شماره 78
سال 1350
دوره 0 , شماره 77
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
سال 1349
دوره 0 , شماره 72
سال 1348
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 69
دوره 0 , شماره 68
سال 1347
دوره 0 , شماره 67
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 63
دوره 0 , شماره 62
سال 1346
دوره 0 , شماره 60
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
سال 1345
دوره 0 , شماره 55
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
دوره 0 , شماره 51
سال 1344
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
دوره 0 , شماره 47
سال 1343
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 43
سال 1342
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
سال 1341
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
سال 1340
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
سال 1339
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
سال 1338
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1337
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
سال 1336
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 15
سال 1335
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1334
دوره 0 , شماره 10
سال 1333
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 3
سال 1332
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
کاوشی در شناخت کهن ترین اثر در فن وجوه و نظائر قرآن
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
کتاب "" بیان معانی الفاظ القرآن "" تصنیف علی ابن عبدالله بن عباس ( فو : 118 ه.ق)- که در ضمن مجموعه ای مخلوط از رسائل قرآنی است – در اصطلاح قرآن پژوهان ، در فن وجوه و نظائر قرآن کریم است . این کتاب ، اثری مستقل و ارزشمند در این زمینه به شمارمی آید و در آن ، وجوه معنایی 72 واژه از قرآن آمده است . دانشمندان ، کهن ترین اثر در این فن کتاب را "" الاشباه و النظائر "" مقاتل ابن سلیمان بلخی (فو : 150 ه.ق.) میدانند و در این نظر ، همداستانند . اگر صحت انتساب رساله مذکور به علی بن عبدالله بن عباس ، ثابت شود باید آن را کهن ترین نگاشته در این زمینه به حساب آورد که به نوبه خود ، ارزشی ویژه خواهد داشت . هیچ کدام از پنج نفری که در مصادر تراجم و رجال به این نام و نام پدر و جد ، نامبرده اند ، صاحب تالیف ، شمرده نشده اند ، با این وصف می توان قراین متعدد درون متنی و برون متنی برای صحت انتساب این رساله به علی بن عبدالله بن عباس ، اقامه کرد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوع ادبی مناجاتهای منظوم فارسی
نویسنده:
مهدی ملک ثابت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
امروزه ناقدان ادب ، شعر را به چهار نوع اصلی تقسیم می کنند که عبارت است از : 1-شعرحماسی 2- شعر نیمایی 3- شعر غنایی 4- شعر تعلیمی . برای تعیین نوع ادبی مناجات به تعریف آن ، توجه می کنیم که عبارت است از : " راز و نیاز بنده و بیان عجز و نیاز او به پیشگاه خداوند که با صفای قلب و رقت احساس ، انجام می شود ". از آنجا که از راز و نیاز با خداوند ، مایه های قوی احساسی و عاطفی وجود دارد ، ماهیت مناجات از دیدگاه انواع ادبی " غنایی" است ؛ اما با توجه به آنکه مناجاتهای منظوم فارسی بیشتر با نوعی آموزش ، همراه است ، آن را غنایی – تعلیمی می نامند . عواطف حاکم بر مناجات های فارسی ، همان احساس عجز و نیاز در برابر خداوند و امید به عفو و رحمت اوست .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه عرفانی و بیان پارادوکسی ( تجربه دیدار با خدا در سخن )
نویسنده:
امیر بانوکریمی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
مقاله حاضر به تبیین " تجربه عرفانی" و " بیان پارادوکسی" می پردازد ؛ در بخش اول به کارکرد اصلی این دو مقاله ، در حوزه بیان توجه دارد که خارج کردن زبان از حالت اعتیادی و مرده و بخشیدن زندگی به آن است ؛ در نتیجه سخن گفتن به زبانی حقیقی و از روی صدق و یکی کردن دل و زبان . در بخش دیگر به این سوال های مهم پاسخ می دهند که آیا " متناقض نمایی" خصوصیت ذاتی تجربه عرفانی است و آیا محتوای تجربه عرفانی فقط با بیان پارادوکسی قابل انتقال است یا می توان همان تجربه را بی آنکه محتوایش از دست برود با بیان غیر پارادوکسی ارائه کرد ؟ برای پاسخ به این سوال ها ، ابتدا نظریات گوناگونی را که در این باره وجود دارد ارائه می کند که بعضی از این نظریات ، معتقدند پارادوکس های موجود در آثار عرفانی صرفا لفظی اند و بعضی دیگر ، متناقض نمایی آثار عرفانی را محصول ناتوانی زبان در بیان تجارت عرفانی معرفی می کنند ؛ اما پس از رد این گونه نظریات به این نتیجه می رسد که زبان عارفان تنها به این جهت ،متناقض نماست که تجربه شان متناقض نماست و زبان ، تجربه را درست منعکس می کند . در پایان نیز توصیف آخرین مرحله کمال زبان عرفانی – تجربه دیدار با خدا در سخن ؛ یعنی ، تجربه شطح که نقطه غایی پیوند تجربه عرفانی و بیان پارادوکسی است – می پردازد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو تقسیم بندی قدیم از کرامات صوفیه
نویسنده:
شهرام آزادیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
کرامات صوفیه از جمله موضوعاتی است که جای بحث بسیار دارد و طبعا اولین قدم در این راه ، تقسیم بندی این کرامات است . در این مقاله ، دو تقسیم بندی قدیم از این کرامات ، معرفی و تلخیص شده اند ؛ اولین تقسیم بندی از سبکی ، حالتی عینی و دارای مصداق است ، ولی تقسیم بندی دوم ، از ابن عربی ، اصولا ذهنی است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر پذیری منوچهری دامغانی از معلقه امروالقیس
نویسنده:
احد پیشگر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
منوچهری دامغانی از جمله شاعران طراز اول ایران در نیمه اول قرن پنجم هجری است . او بر ادب عربی و اشعار شاعران عرب و بر احوال و آثار شاعران پارسی احاطه داشت و نیز بر علوم دینی و ادب و طب و نجوم واقف بود . منوچهری به اظهار علم و فضل در شعر اصرار داشت ، از این رو نام بسیاری از شاعران پارسی و تازی و اصطلاحات مهجور عربی را استعمال کرده ، اما هیچ یک از اینها از جذابیت شعر او نکاسته است . تشبیهات وی بدیع و زیباست و او مبتکر قالب شعری مسمط است . هدف مقاله ، این است که با بررسی سه قصیده و ابیاتی چند از دیگر قصاید دیوان منوچهری ، تاثیرپذیری او را از معلقه امروالقیس و مضامین و مفاهیم شعری او نشان دهد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عشق در عرفان اسلامی از دیدگاه عبدالرحمان جامی
نویسنده:
سوسن آل رسول
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
عشق و محبت از اساسی ترین مباحث عرفان نظری و عملی است . در واقع ، تجلی عشق است که تمام مراتب خلقت را ایجاد می کند و به ظهور می رساند ، و در مسیر کمالیه موجودات به سوی حق نیز همین عشق است که ایجاد حرکت و کمال می کند و مرتبه به مرتبه ، آنها را تا خود حق می رساند . پس می توان عشق را یک بار در قوس نزول و یکباردر قوس صعود نگریست . در این مقاله با استخراج و تحلیل آراء جامی از مجموعه آثارش – نه فقط در یک غزل یا قصیده یا متن عرفانی – دیدگاه عرفانی وی نسبت به عشق ، این عنصر مهم در عرفان اسلامی مشخص می گردد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد منابع سهل شناسی ( سهل بن عبدالله تستری)
نویسنده:
سیدمحمد طباطبایی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
سهل تستری به حق یکی از ارکان تصوف اسلامی است که در ردیف جنید ، شبلی و بایزید بسطامی تاثیر فراوان بر تفکر صوفیانه داشته و کمتر کتاب و رساله عرفانی به فارسی یا به عربی دیده می شود که وامدار سهل و آرا وی نباشد . از میان معاصرین نیز برخی مستشرقین و محققان ، پژوهش هایی درباره سهل و آراء وی داشته اند که معرفی و نقد آنها و منابع کهن صوفیه در باب سهل می تواند علاقمندان را به کار آید . در این جستار ، منابع تحقیق در احوال و آراء سهل ، مطبوع و مخطوط ، اعم از فارسی ، عربی و برخی منابع لاتینی بررسی شده و چکیده آرا هر نویسنده و یا میزان تاثیرپذیری هر کتاب از سهل ، ارائه شده ؛ رئوس عناوین این مقاله عبارتند از : 1- رسائل صوفیانه 2– تذکره ها یا طبقات رجال صوفیه 3- تواریخ و کتب جغرافی 4- تحقیقات پیرامون سهل 5- مدارک کتابشناسی 6- اصحاب سهل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید