جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه تبریز)
> 1379- شماره 177
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1388
دوره 0 , شماره 217
دوره 0 , شماره 216
دوره 0 , شماره 214
دوره 0 , شماره 212
دوره 0 , شماره 211
دوره 0 , شماره 209
سال 1387
دوره 0 , شماره 208
دوره 0 , شماره 207
دوره 0 , شماره 206
دوره 0 , شماره 204
سال 1386
دوره 0 , شماره 201
سال 1385
دوره 0 , شماره 200
دوره 0 , شماره 199
دوره 0 , شماره 198
سال 1384
دوره 0 , شماره 197
دوره 0 , شماره 196
دوره 0 , شماره 195
دوره 0 , شماره 194
سال 1383
دوره 0 , شماره 193
دوره 0 , شماره 192
دوره 0 , شماره 191
دوره 0 , شماره 190
سال 1382
دوره 0 , شماره 189
دوره 0 , شماره 188
دوره 0 , شماره 187
دوره 0 , شماره 186
سال 1381
دوره 0 , شماره 185
دوره 0 , شماره 183
دوره 0 , شماره 182
سال 1380
دوره 0 , شماره 180
دوره 0 , شماره 178
سال 1379
دوره 0 , شماره 177
دوره 0 , شماره 175
دوره 0 , شماره 174
سال 1378
دوره 0 , شماره 173
دوره 0 , شماره 172
دوره 0 , شماره 171
دوره 0 , شماره 170
سال 1377
دوره 0 , شماره 169
دوره 0 , شماره 168
دوره 0 , شماره 167
دوره 0 , شماره 166
سال 1376
دوره 0 , شماره 165
دوره 0 , شماره 164
دوره 0 , شماره 163
دوره 0 , شماره 162
سال 1375
دوره 0 , شماره 160
دوره 0 , شماره 158
سال 1374
دوره 0 , شماره 156
دوره 0 , شماره 155
دوره 0 , شماره 153
سال 1373
دوره 0 , شماره 151
دوره 0 , شماره 150
سال 1372
دوره 0 , شماره 148
دوره 0 , شماره 146
سال 1371
دوره 0 , شماره 144
دوره 0 , شماره 142
سال 1370
دوره 0 , شماره 140
دوره 0 , شماره 138
سال 1369
دوره 0 , شماره 137
دوره 0 , شماره 135
دوره 0 , شماره 134
سال 1363
دوره 0 , شماره 133
دوره 0 , شماره 132
دوره 0 , شماره 131
سال 1362
دوره 0 , شماره 130
دوره 0 , شماره 128
دوره 0 , شماره 127
سال 1357
دوره 0 , شماره 126
دوره 0 , شماره 125
سال 1356
دوره 0 , شماره 124
دوره 0 , شماره 123
دوره 0 , شماره 122
دوره 0 , شماره 121
سال 1355
دوره 0 , شماره 120
دوره 0 , شماره 119
دوره 0 , شماره 118
دوره 0 , شماره 117
سال 1354
دوره 0 , شماره 116
دوره 0 , شماره 115
دوره 0 , شماره 114
دوره 0 , شماره 113
سال 1353
دوره 0 , شماره 112
دوره 0 , شماره 111
دوره 0 , شماره 110
دوره 0 , شماره 109
سال 1352
دوره 0 , شماره 108
دوره 0 , شماره 107
دوره 0 , شماره 106
دوره 0 , شماره 105
سال 1351
دوره 0 , شماره 104
دوره 0 , شماره 103
دوره 0 , شماره 102
دوره 0 , شماره 101
سال 1350
دوره 0 , شماره 97
سال 1349
دوره 0 , شماره 95
دوره 0 , شماره 94
سال 1348
دوره 0 , شماره 92
دوره 0 , شماره 90
دوره 0 , شماره 89
سال 1347
دوره 0 , شماره 88
دوره 0 , شماره 87
سال 1346
دوره 0 , شماره 84
دوره 0 , شماره 83
دوره 0 , شماره 82
دوره 0 , شماره 81
سال 1345
دوره 0 , شماره 80
دوره 0 , شماره 79
دوره 0 , شماره 78
دوره 0 , شماره 77
سال 1344
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
دوره 0 , شماره 74
دوره 0 , شماره 73
سال 1343
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 70
دوره 0 , شماره 69
دوره 0 , شماره 68
سال 1342
دوره 0 , شماره 67
دوره 0 , شماره 66
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 64
سال 1341
دوره 0 , شماره 63
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
دوره 0 , شماره 60
سال 1340
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
سال 1339
دوره 0 , شماره 55
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
سال 1338
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
سال 1337
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 44
سال 1336
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
سال 1335
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
سال 1334
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
سال 1333
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
سال 1332
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
سال 1330
دوره 0 , شماره 25
سال 1329
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 17
سال 1328
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1327
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 10
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
نگاهی به مفهوم زیبایی شناسی
نویسنده:
جواد یوسفیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متن و فرامتن در ادبیات
نویسنده:
الله شکر اسداللهی تجرق
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
از دیرباز زبان را به عنوان ابزار ارتباط و ادبیات را آئینه جهان بیرون می شناسند. جنبش های ادبی متاخر و نظریه های جدید زبان شناسی در غرب، با رد نظریه های سنت گرایان در این خصوص، سعی کرده اند جریانات ادبی را به دو شاخه عمده تقسیم کنند. در این مقاله کوشش کرده ایم تا این دو جریان ادبی را با ارائه مثالهایی از رمانهای ایرانی و فرانسوی مورد مطالعه قرار دهیم:جریان ادبی اول همان سنت گرایی یا به اصطلاح «برون زبانی» و یا ادبیات در معنای Poetique و نهایتا «متن» می باشد که در این صورت زبان و ادبیات به مثابه پل ارتباطی بین دنیای بیرون و خواننده واقع می شود.جریان ادبی دوم حالت «درون زبانی» یا «خود ارجاعی» دارد و جنبه «ادبیت» اثر فراتر از جنبه های «ادبیاتی» است و نهایتا حرکت «فرامتنی» بیشتر از خود متن اهمیت پیدا می کند. در این جریان هدف از کاربرد زبان صرفا توجیه خود زبان می باشد و خواننده این نوع آثار به کمک «اصطلاح محوری» رمز و رموز و مکانیزمهای موجود در آن را کشف می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تصوف و عرفان از ایران به شبه قاره و سهم عارفان تبریزی در آن شیخ جلال الدین تبریزی
نویسنده:
شاهد چوهدری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
شکی نیست که تصوف و عرفان از ایران آغاز گردیده است و نخستین عارفان بزرگ که امروزه نامشان در صفحات روزگار می درخشد ایرانی بودند. زمانی که تصوف وارد اسلام شد، بغداد مرکز خلافت اسلامی بود و همه عارفان در آن شهر زندگی می کردند و مریدان را تربیت کرده و به مناطق دور اعزام می داشتند.پس از یک دوره تکمیلی تصوف در ایران، عارفان آغاز به مهاجرت به کشورهای دیگر کردند و به ویژه به شبه قاره پاکستان و هند رسیدند. علاوه بر علل دیگر، آنچه باعث مهاجرت آنها شد، حملات چنگیزخان بود که شبه قاره را تحت نفوذ قرار داد، زیرا در آن سرزمین پهناور هنوز مناطقی بودند که اسلام به طور کامل در آنجا گسترش نیافته بود و این کار توسط همان صوفیان و عارفان ایرانی و سپس مریدان آنها در شبه قاره به انجام رسید. همه عارفان صلح دوست و صلح جو بودند و با هم زندگانی می کردند.اگر چه همه فرقه های تصوف در یک زمان به شبه قاره رسیدند اما در میان آنها دو فرقه زودتر در آنجا معرفی و معروف شدند یعنی «چشتیه و سهروردیه» و در زمانهای بعدی سلسله چشتیه از همه بیشتر گسترش یافت.شیخ جلال الدین تبریزی مرید شیخ ابوسعید تبریزی یکی از آنها بود که در سده هفتم هجری از ایران به شبه قاره رفت. این شخصیت که در آن سرزمین از شهرت والایی برخوردار است متاسفانه در ایران ناشناخته مانده است. او نخستین عارفی است که به بنگال (بنگلادش کنونی) رسید البته در دهلی به مریدی شیخ خواجه قطب الدین بختیار کاکی اوشی (متوفی 633 هـ) درآمده بود.شیخ نجم الدین صغری در آن زمان قاضی القضاه یا شیخ الاسلام دهلی بود که با شیخ جلال الدین تبریزی اختلافات پیدا کرد و این اختلافات به اتهام زنی منجر شد. سلطان دهلی محضری ساخت که در آن شیخ جلال الدین از همه اتهامات تبرئه شد و دیگر صلاح ندید در دهلی بماند بنابراین راه بنگال را در پیش گرفت.در آنجا به تبلیغ اسلام و عرفان پرداخت. بسیاری از هندوان را مسلمان کرد و مریدان زیادی از میان مسلمانان داشت. پس از چندین سال فعالیت تبلیغی، اسلامی و روحانی بالاخره در سال 642 هجری قمری در همان جا درگذشت. مزار وی در پندوه موجود است که به نام «درگاه بزرگ» نامیده می شود، و آن در نزدیکی قصبه تبریزآباد است. سالگرد شیخ جلال الدین تبریزی هر سال در 21 و 22 ماه رجب بر مقبره وی برگزار می شود و هزاران نفر از مردم آن دیار در آن شرکت می کنند. شیخ جلال الدین تبریزی انسانی وارسته، پاک، وابسته به خدا، دارای کردار و رفتار خوب بود و به همین علت تا امروز مورد احترام مردم می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیارات انسانی و قضا و قدر الهی
نویسنده:
محمود نوالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
ظاهرا انسان همواره در پی شناختن سرنوشت و تکلیف خود بوده است تا وظیفه خود را بشناسد ومسئولیت واقعی خود را در برابر حوادث تشخیص دهد.این جستجو از این سوال سرچشمه گرفته است: «آیا من مالک و سازنده سرنوشت خود هستم یا سرنوشت من به دست قدرتی خارج از من رقم خورده است؟» این قبیل تفحصات و تاملات حول این دو قطب، درنوسان بوده است. قبول یکی از دو مورد، غفلت از واقعیت عینی و ملموسی است که اتفاق می افتد. زیرا، از جهتی، انسان تحت تاثیر شرایط مقدر و محتوم زندگی می کند. او در زیر سلطه قوانین طبیعت قرار دارد، که همواره یکنواخت عمل می کنند. به طورمثال، انسان همواره در حال تحول است؛ نیروی جاذبه زمین همواره عمل می کند؛ سرما و گرما اثر ثابت خود را اعمال می کنند؛ مرگ نیز، دیر یا زود، امری حتمی الوقوع است. بالاخره انسان الزاما در محدوده انسانی خود می فهمد و به هیجان در می آید و در این قلمرو مسائل را تبیین می کند.در این میان انسان چه نقشی دارد؟ او در سپر این الزامات می تواند تصمیم بگیرد و عزم اش را جزم کند، یا کاملا منفعل است، و یا حالت سومی وجود دارد که بین الامرین می باشد؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم، از طرفی حدود مقدرات را، با توجه به تاریخ و حیات فعلی انسان بررسی نماییم، و از طرف دیگر معنی آزادی و اختیار انسانی را در چهارچوب همین مقدرات بیان کنیم. بدون اینکه بخواهیم با نصایح بی بینان، به زور و عنف آزادی یا جبر را بر احوال انسانی تحمیل نماییم. بدین جهت ابتدا صورتهای مختلف جبر را مورد بررسی قرار داده ایم، سپس راه های آزادی را در جو همین الزامات بررسی کرده ایم. بنابراین مفهوم تازه ای از آزادی، به عنوان گذر از وضع موجود، کشف و فهم راه هایی که امکان تحقق دارند، مطرح شده است. این بررسی با ذکر مثالهای کاملا مملوس مطالب را مورد بحث قرار داده است.چون امر بر این دایر است که نگرش تازه ای از جبر و اختیار مطرح شود، بدین جهت مطالبی مطرح شده است که فهمیدن آنها مستلزم تعمق و تامل مجدد می باشد. به عبارت دیگر، نمی توان با سهل گرایی و به صورت ماشینی از یک کتاب عزیز، یا از یک شخصیت .الا نقل مطلب نمود و خود را از تفکر مجدد معاف ساخت، و به تسلیم و بی نظری روزگار گذراند. حکم از آن هر انسانی است که مطابق امکاناتی که کشف نموده است، تصمیمات خود را عملی سازد و به زندگی خود رنگ و معنی خاصی بدهد و ماهیت حوادث را به نحو تازه ای ب دست آورد، اگرچه الزامات و مقدراتی نیز حال در موقعیت و وجود او است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر سی قصیده ناصر خسرو
نویسنده:
پروین تاج بخش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
نوشته ای که پیش رو دارید نقدی بر کتاب «سی قصیده ناصر خسرو» است که به همت مولف ارجمند دکتر علی اصغر حلبی تدوین شده است. شارح محترم در این کتاب بر آن بوده اند که با گزارشی واقع بینانه از قصاید برگزیده، افق های روشنی از اندیشه های شاعر به دست دهند و به حق تا حد زیادی هم در این کار موفق بوده اند. نگارنده در این مقاله می کوشد کتاب شارح را که از جمله کتابهای دانشگاهی است به دقت مطالعه کند و فهرستی از خطاهای چاپی و نگارشی و کاستی های بخش توضیحات و ضبط و ارجاع نادرست ابیات را به حضور گرانقدرش تقدیم نماید. باشد که ایشان در صورت صوابدید، زمینه اصلاح آنها را در چاپهای بعدی فراهم آورند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید