جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه تبریز)
> 1382- شماره 186
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1388
دوره 0 , شماره 217
دوره 0 , شماره 216
دوره 0 , شماره 214
دوره 0 , شماره 212
دوره 0 , شماره 211
دوره 0 , شماره 209
سال 1387
دوره 0 , شماره 208
دوره 0 , شماره 207
دوره 0 , شماره 206
دوره 0 , شماره 204
سال 1386
دوره 0 , شماره 201
سال 1385
دوره 0 , شماره 200
دوره 0 , شماره 199
دوره 0 , شماره 198
سال 1384
دوره 0 , شماره 197
دوره 0 , شماره 196
دوره 0 , شماره 195
دوره 0 , شماره 194
سال 1383
دوره 0 , شماره 193
دوره 0 , شماره 192
دوره 0 , شماره 191
دوره 0 , شماره 190
سال 1382
دوره 0 , شماره 189
دوره 0 , شماره 188
دوره 0 , شماره 187
دوره 0 , شماره 186
سال 1381
دوره 0 , شماره 185
دوره 0 , شماره 183
دوره 0 , شماره 182
سال 1380
دوره 0 , شماره 180
دوره 0 , شماره 178
سال 1379
دوره 0 , شماره 177
دوره 0 , شماره 175
دوره 0 , شماره 174
سال 1378
دوره 0 , شماره 173
دوره 0 , شماره 172
دوره 0 , شماره 171
دوره 0 , شماره 170
سال 1377
دوره 0 , شماره 169
دوره 0 , شماره 168
دوره 0 , شماره 167
دوره 0 , شماره 166
سال 1376
دوره 0 , شماره 165
دوره 0 , شماره 164
دوره 0 , شماره 163
دوره 0 , شماره 162
سال 1375
دوره 0 , شماره 160
دوره 0 , شماره 158
سال 1374
دوره 0 , شماره 156
دوره 0 , شماره 155
دوره 0 , شماره 153
سال 1373
دوره 0 , شماره 151
دوره 0 , شماره 150
سال 1372
دوره 0 , شماره 148
دوره 0 , شماره 146
سال 1371
دوره 0 , شماره 144
دوره 0 , شماره 142
سال 1370
دوره 0 , شماره 140
دوره 0 , شماره 138
سال 1369
دوره 0 , شماره 137
دوره 0 , شماره 135
دوره 0 , شماره 134
سال 1363
دوره 0 , شماره 133
دوره 0 , شماره 132
دوره 0 , شماره 131
سال 1362
دوره 0 , شماره 130
دوره 0 , شماره 128
دوره 0 , شماره 127
سال 1357
دوره 0 , شماره 126
دوره 0 , شماره 125
سال 1356
دوره 0 , شماره 124
دوره 0 , شماره 123
دوره 0 , شماره 122
دوره 0 , شماره 121
سال 1355
دوره 0 , شماره 120
دوره 0 , شماره 119
دوره 0 , شماره 118
دوره 0 , شماره 117
سال 1354
دوره 0 , شماره 116
دوره 0 , شماره 115
دوره 0 , شماره 114
دوره 0 , شماره 113
سال 1353
دوره 0 , شماره 112
دوره 0 , شماره 111
دوره 0 , شماره 110
دوره 0 , شماره 109
سال 1352
دوره 0 , شماره 108
دوره 0 , شماره 107
دوره 0 , شماره 106
دوره 0 , شماره 105
سال 1351
دوره 0 , شماره 104
دوره 0 , شماره 103
دوره 0 , شماره 102
دوره 0 , شماره 101
سال 1350
دوره 0 , شماره 97
سال 1349
دوره 0 , شماره 95
دوره 0 , شماره 94
سال 1348
دوره 0 , شماره 92
دوره 0 , شماره 90
دوره 0 , شماره 89
سال 1347
دوره 0 , شماره 88
دوره 0 , شماره 87
سال 1346
دوره 0 , شماره 84
دوره 0 , شماره 83
دوره 0 , شماره 82
دوره 0 , شماره 81
سال 1345
دوره 0 , شماره 80
دوره 0 , شماره 79
دوره 0 , شماره 78
دوره 0 , شماره 77
سال 1344
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
دوره 0 , شماره 74
دوره 0 , شماره 73
سال 1343
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 70
دوره 0 , شماره 69
دوره 0 , شماره 68
سال 1342
دوره 0 , شماره 67
دوره 0 , شماره 66
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 64
سال 1341
دوره 0 , شماره 63
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
دوره 0 , شماره 60
سال 1340
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
سال 1339
دوره 0 , شماره 55
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
سال 1338
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
سال 1337
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 44
سال 1336
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
سال 1335
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
سال 1334
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
سال 1333
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
سال 1332
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
سال 1330
دوره 0 , شماره 25
سال 1329
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 17
سال 1328
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1327
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 10
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
نگاهی به آرای فیلسوفان زبان در طرح نظریه های معنایی
نویسنده:
کوروش صفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
در این مقاله نظریه هایی طرح شده اند که از سوی فیلسوفان زبان در چند دهه اخیر درباره "معنی" و "دلالت پیشنهاد" شده اند. در هر مورد، پس از معرفی اجمالی یک نظریه، به طرح ایرادهایی پرداخته شده است که بر آن نظریه وارد دانسته اند، تا از این طریق، کارآیی هر یک از این نظریه ها معلوم گردد و امتیاز هر کدام نسبت به بقیه مشخص شود. ترتیب ارائه این نظریه ها تاریخی است و کوشش شده است تا آنچه در نهایت مطرح میشود، شکلی منسجم داشته، وجوه افتراق و اشتراک این دسته از آرای فیلسوفان زبان را معلوم سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحوه پرسش انسان معاصر از خویش
نویسنده:
علی اصغر مصلح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
انسان همواره به خویش اندیشیده است. اما نحوه این اندیشه در هر زمانی به گونه ای بوده است. پرسش این مقاله آنست که انسان معاصر خود را چگونه می یابد. پرسشها، دغدغه ها، امکانات و امتهای پیش روی او کدام است؟ بدون تردید اصول جهانشمول انسان معاصر نتیجه بسط و قوام یافتن تاریخ دوره جدید (مدرنیته) است. پیوستگی و همبستگی سرنوشت انسان معاصر مقتضی کوششی پیگیر از سوی همه متفکران سنتهای مختلف برای مواجهه با پرسشهای انسان معاصر است. فهم عمیق راه طی شده و شناخت ریشه های وضعیت کنونی و کوشش برای فهم سنتهای غیر مدرن در پرتو پرسشهای معاصر مهمترین تمهید برای ورود به عرصه گفتگو و هم فکری در باب مسایل انسان معاصر است. با این وجهه نظر میتوان این مقاله را درآمدی برای ورود به چنین عرصه ای تلقی کرد. در این مقاله سنت عرفان اسلامی، بخصوص مشرب ابن عربی و شارحان وی یکی از قدرتمندترین سنتهای غیر مدرن برای مواجهه با پرسشهای انسان معاصر تلقی شده، که توضیح این اشاره و ادعا مجالی دیگر می طلبد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمه ای بر فلسفه آموزش و پرورش
نویسنده:
سلطان القرایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
در این مقاله نگارنده، در وهله اول می خواهد مقام و مرتبه فلسفه را در زندگی انسان تبیین کند و در مرحله دوم فلسفه آموزش و پرورش را با اتکا به واقعیتها و به دور از کلی گوییها و بحثهای انتزاعی متداول برای ما بیان نماید. بدین معنی که روشها و هدفهایی که در تعلیم و تربیت انتخاب می کنیم اگر مبتنی بر صداقت علمی و شناخت صحیح انسان و تاریخ وی باشد به خلاقیتهای انسان منتهی خواهد شد، وگرنه در تحت فشار تناقضات و تعارضات گفتاری و رفتاری خشک، هم خود و هم دیگران را خسته خواهیم کرد. بنابراین آموزش و پرورش در تعیین فلسفه خود باید اعمال و خصوصیات انسان موجود در جهان محسوس را معیار قرار دهد و از ترسیم ایده آلهایی که در ذهن بسیار جالب و دل انگیز است ولی دست یافتن به آنها دشوار و بلکه محال می نماید، پرهیز کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله تطابق ذهن و عین در فلسفه مشا و حکمت متعالیه
نویسنده:
منصور ایمان پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
پرسش اصلی مقاله این است که فیلسوفان بزرگ مشائی و حکیمان نامی حکمت متعالیه، مسئله تطابق ذهن و عین را چگونه حل می کردند و آیا راه حل آنها، مدلل و گره گشا بوده است یا نه. پرسش مذکور را در باب انحای مختلف علم، اعم از حضوری و حصولی و تصوری و تصدیقی، میتوان مطرح کرد. لکن بحث ما در اینجا محدود به علم حصولی و حوزه تصورات مرتبط به اشیای خارجی است و در این چارچوب نیز محدود به فلاسفه صاحب نام فلسفه مشائی و حکمت متعالیه است. حال با لحاظ این چارچوب میتوان گفت که اصل تطابق علم با معلوم در نظر برخی از فیلسوفان مسلمان بدیهی و در نظر برخی دیگر استدلالی فرض شده است، لکن راه حل غالب فیلسوفان مشائی مسلک و حکیمان حکمت متعالیه در باب نحوه انطباق ذهن با خارج، همان تطابق ماهوی است. به باور نگارنده این راه حل با اشکالات فراوانی موجه است. در این مقاله آن اشکالات بیان، و این باور تقویت شده است که صور ذهنی انسان، عناوین و اشباح موجودات خارجی اند و تا حدودی آنها را نشان می دهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیالکتیک در فلسفه افلاطون
نویسنده:
حسن فتحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
دیالکتیک
,
شهود عقلی
,
مثل افلاطون
,
روش جمع وتقسیم
,
معرفت وظن
چکیده :
از مفاهیم بنیادین "نظام فلسفی" افلاطون، به معنای وسیع کلمه که شامل هستی شناسی، معرفت شناسی، اخلاق، سیاست و جز اینهاست، "دیالکتیک" است. افلاطون این مفهوم را، به عنوان یک روش، از سقراط به ارث برده و در طول پنجاه سال فعالیت فلسفی خویش تغییراتی تکاملی در محتوا و صورت آن به وجود آورده است. تنوع موضوعات بحث، در محاورات گوناگون افلاطون گاهی اجازه نمی دهد که خوانندگان آثار او به راحتی بتوانند تمامی معانی دیالکتیک را با یکدیگر وفق دهند. این مقاله معانی دیالکتیک را در بسترهای گوناگونی که افلاطون به ایراد سخن پرداخته است پیگیری میکند و به بیان ارتباط آنها با یکدیگر و با سایر قسمتهای فلسفه افلاطون می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیقی در احوال، آثار و آرای بوئثیوس
نویسنده:
یوسف نوظهور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
اهمیت قرون وسطی به عنوان یکی از دوره های تکوین تفکر فلسفی غرب بر کسی پوشیده نیست. بنابراین، نمیتوان بدون تامل در زوایای اندیشه فلسفی قرون وسطی، نسبت به عمق مبانی نظری فرهنگ مغرب زمین، دیدی روشن به دست آورد. بوئثیوس به عنوان حلقه رابط میان فرهنگ یونانی و اندیشه لاتینی غرب، نقش بسزایی در فرآیند تکوین فلسفه قرون وسطی ایفا نموده است. در این مقاله شخصیت فکری، آثار و عملکرد وی بطور مختصر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملات معاصر معرفت شناختی و برون رفت های فکر دینی
نویسنده:
سید مرتضی مردیها
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
فکر دینی در سده های میانه با استعداد از متافیزیک یونانی تلاش کرد دعاوی اصلی دین را در قالب قضایایی که صدق آن قابل اثبات استدلالی است، صورت بندی کند. فیلسوفان مدرن این امکان را مورد مناقشه قرار دادند. نویسندگان عصر روشنگری روایت غالب دین را به مرز خرافات فروکاستند. و پوزیتیویست های حلقه وین گزاره های دینی را فاقد معنا برشمردند. به این ترتیب زمینه حاشیه نشین شدن فکر دینی و خروج کامل آن از دایره قضایای دارای ارزش صدق یا امکان تصدیق فراهم شد. اما ظهور بعضی نظریه ها در معرفت شناسی و غلبه تدریجی آنها، مانع تسلیم کامل فکر دینی و خالی کردن عرصه احتجاج شد. هرمنوتیک مدرن از یک سوء و فلسفه علم پست پوزیتیویست از سوی دیگر، شرایطی فراهم کردند که بر اساس آن، تفسیرهای مختلف از واقعیت، از جمله تفسیر دینی، در عرض هم قرار می گیرند، و اگر چه هم ارز نیستند، اما تخطئه یا طرد قاطع آن، نمیتواند منطبق با معیارهای عقلانی باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نپارادایم حکمت و نقش آن در تعامل علوم
نویسنده:
محمد خاقانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
اعتقاد به تعامل و تفاعل همه علوم، اعم از علوم بشری و معارف منتج از سرچشمه وحی و شرایع، یکی از مبادی نسبی گرایی است.برای بررسی صحت و سقم این داد و ستد، در این مقاله به بحث در مورد "پارادایم حکمت" از دیدگاه اسلامی پرداخته شده است. دو تجربه ناموفق اندیشمندان برای برقراری ارتباط بین کلی گرایی حکمت و جزیی نگری دانشهای تجربی، یعنی: رویکرد به قیاس و کلی نگری، و استقراء و جزئی نگری مطرح شده، و ناکامی مکاتب مختلف در تلفیق این دو نگرش مورد بحث قرار گرفته است. سپس، با توجه به تعامل و تفاعل بین علوم بشری، بر ایده های بازگشت به کلی گرایی در قالبهایی نظیر: فلسفه علم، نظریه عمومی سیستم ها، سیمیوتیک (نشانه شناسی) و هرمنوتیک مروری کرده ایم، و در نهایت: تعامل "وحدت حکمت" و "کثرت علوم" را در فرهنگ اسلامی در بسترهایی چون: پارادوکس قرآن و فرقان، صراط و سبل، دین و شرایع، ناس و زمر، و مقوله عدم تجزی در اجتهاد شیعی به عنوان نظریه راهبردی فرهنگ اسلامی برای رتق و فتق این چالش فکری معرفی نموده ایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید