جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه تبریز)
> 1383- شماره 192
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1388
دوره 0 , شماره 217
دوره 0 , شماره 216
دوره 0 , شماره 214
دوره 0 , شماره 212
دوره 0 , شماره 211
دوره 0 , شماره 209
سال 1387
دوره 0 , شماره 208
دوره 0 , شماره 207
دوره 0 , شماره 206
دوره 0 , شماره 204
سال 1386
دوره 0 , شماره 201
سال 1385
دوره 0 , شماره 200
دوره 0 , شماره 199
دوره 0 , شماره 198
سال 1384
دوره 0 , شماره 197
دوره 0 , شماره 196
دوره 0 , شماره 195
دوره 0 , شماره 194
سال 1383
دوره 0 , شماره 193
دوره 0 , شماره 192
دوره 0 , شماره 191
دوره 0 , شماره 190
سال 1382
دوره 0 , شماره 189
دوره 0 , شماره 188
دوره 0 , شماره 187
دوره 0 , شماره 186
سال 1381
دوره 0 , شماره 185
دوره 0 , شماره 183
دوره 0 , شماره 182
سال 1380
دوره 0 , شماره 180
دوره 0 , شماره 178
سال 1379
دوره 0 , شماره 177
دوره 0 , شماره 175
دوره 0 , شماره 174
سال 1378
دوره 0 , شماره 173
دوره 0 , شماره 172
دوره 0 , شماره 171
دوره 0 , شماره 170
سال 1377
دوره 0 , شماره 169
دوره 0 , شماره 168
دوره 0 , شماره 167
دوره 0 , شماره 166
سال 1376
دوره 0 , شماره 165
دوره 0 , شماره 164
دوره 0 , شماره 163
دوره 0 , شماره 162
سال 1375
دوره 0 , شماره 160
دوره 0 , شماره 158
سال 1374
دوره 0 , شماره 156
دوره 0 , شماره 155
دوره 0 , شماره 153
سال 1373
دوره 0 , شماره 151
دوره 0 , شماره 150
سال 1372
دوره 0 , شماره 148
دوره 0 , شماره 146
سال 1371
دوره 0 , شماره 144
دوره 0 , شماره 142
سال 1370
دوره 0 , شماره 140
دوره 0 , شماره 138
سال 1369
دوره 0 , شماره 137
دوره 0 , شماره 135
دوره 0 , شماره 134
سال 1363
دوره 0 , شماره 133
دوره 0 , شماره 132
دوره 0 , شماره 131
سال 1362
دوره 0 , شماره 130
دوره 0 , شماره 128
دوره 0 , شماره 127
سال 1357
دوره 0 , شماره 126
دوره 0 , شماره 125
سال 1356
دوره 0 , شماره 124
دوره 0 , شماره 123
دوره 0 , شماره 122
دوره 0 , شماره 121
سال 1355
دوره 0 , شماره 120
دوره 0 , شماره 119
دوره 0 , شماره 118
دوره 0 , شماره 117
سال 1354
دوره 0 , شماره 116
دوره 0 , شماره 115
دوره 0 , شماره 114
دوره 0 , شماره 113
سال 1353
دوره 0 , شماره 112
دوره 0 , شماره 111
دوره 0 , شماره 110
دوره 0 , شماره 109
سال 1352
دوره 0 , شماره 108
دوره 0 , شماره 107
دوره 0 , شماره 106
دوره 0 , شماره 105
سال 1351
دوره 0 , شماره 104
دوره 0 , شماره 103
دوره 0 , شماره 102
دوره 0 , شماره 101
سال 1350
دوره 0 , شماره 97
سال 1349
دوره 0 , شماره 95
دوره 0 , شماره 94
سال 1348
دوره 0 , شماره 92
دوره 0 , شماره 90
دوره 0 , شماره 89
سال 1347
دوره 0 , شماره 88
دوره 0 , شماره 87
سال 1346
دوره 0 , شماره 84
دوره 0 , شماره 83
دوره 0 , شماره 82
دوره 0 , شماره 81
سال 1345
دوره 0 , شماره 80
دوره 0 , شماره 79
دوره 0 , شماره 78
دوره 0 , شماره 77
سال 1344
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
دوره 0 , شماره 74
دوره 0 , شماره 73
سال 1343
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 70
دوره 0 , شماره 69
دوره 0 , شماره 68
سال 1342
دوره 0 , شماره 67
دوره 0 , شماره 66
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 64
سال 1341
دوره 0 , شماره 63
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
دوره 0 , شماره 60
سال 1340
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
سال 1339
دوره 0 , شماره 55
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
سال 1338
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
سال 1337
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 44
سال 1336
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
سال 1335
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
سال 1334
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
سال 1333
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
سال 1332
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
سال 1330
دوره 0 , شماره 25
سال 1329
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 17
سال 1328
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1327
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 10
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
زمان گذران در نگاه بیقرار خیام
نویسنده:
سعید حسام پور,کاووس حسن لی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
معمای پیچیده هستی، همواره، همچون رازی سر به مهر، کنجکاوی آدمی را برانگیخته و او را در درازنای زمان به خود مشغول داشته است. اندیشمندان جهان، با درنگ در این معمای مبهم، هر کس به شیوهای، پندارهای خویش را بازگفته است. حکیم عمرخیام نیشابوری از اندیشهورزان نامدار ایرانیست که در سرودههای اندک خود، پرسشهایی ژرف و شگرف در انداخته و برای آسودن شدن از دست این پرسشهای جانگزای بیپاسخ راههایی را پیش نهاد و بازگفته است.ژرفای اندیشه خیام را از عمق همین درنگها، پرسشها و تردیدهای بنیادین میتوان دریافت و شخصیت او را از لابهلای همین سؤالات جسارتآمیز میتوان بازشناخت. او وقتی در گذر پرشتاب زمان، ناخرسند، به حیرتی آمیخته به بدبینی دچار میشود، به این باور میرسد که هیچ چیز "حقیقیتر" از "دمی" که در آن به سر میبرد و لحظهای که در آن نفس میکشد، نیست. پس بهترین راه زندگی را برای خود و دیگران در آن میبیند که این دم را غنیمت بشمارند و فرصت خود را بیهوده از دست ندهند و آشکارا سفارش میکند که: چون بوده گذشت و نیست نابود پدید خوش باش، غم بوده و نابوده مخور با توجه به این که مضمون "غنیمت شمردن فرصت" و "زیستن در حال" از مضمونهای بنیادین رباعیهای خیام است، در این نوشته کوشیده شده است تا این موضوع به اندازه توان، بررسی شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ مشایخ صوفیه در بیاض و سواد سیرجانی
نویسنده:
محسن جهانگیری,محسن پورمختار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
خواجه ابوالحسن علی بن حسن سیرجانی از بزرگان صوفیه قرن پنجم هجری است. وی شیخ کرمان بوده و در آنجا داروخانه و اوقاف و مریدان بسیار داشته و مورد تکریم بزرگان صوفیه از قبیل ابوسعید ابوالخیر، خواجه عبدالله انصاری و هجویری قرار گرفته است. او که اهل سیر و سیاحت بوده در سیرجان درگذشته و آرامگاهش تاکنون باقی و زیارتگاه است. کتاب بیاض و سواد خواجه علی حسن که تاکنون به صورت نسخ خطی مانده است، در حقیقت طبقهبندی موضوعی اقوال مشاهیر صوفیه تا اواخر قرن چهارم است که در هفتاد و سه باب تنظیم شده و بیش از سه هزار فقره از سخنان بزرگان قوم را در بردارد. یکی از مهمترین ابواب بیاض و سواد "باب معرفه تاریخ مشایخ" است که در آن هفتاد و هشت تن از مشایخ صوفیه بر اساس منطقه جغرافیایی محل فعالیتشان تقسیمبندی و معرفی شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زلف و تعابیر عارفانه و عاشقانه آن در شعر فارسی
نویسنده:
حیدر قلی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
زلف از اصطلاحاتی است که در ادبیات و شعر عاشقانه و عارفانه کاربرد بسیار فراوان داشته است. این اصطلاح در منابع عرفان و تصوف فاقد تعابیر جامع و مانع است اما شاعران فارسی گو در اشعار خویش تعابیری لطیف، باریک، دقیق و مفصل از زلف ارائه نمودهاند. زلف چهار تعبیر و معنای عمده دارد:کثرات و تعینات در مراتب هستی1-حجاب وجه غیبی احدیت و حاجب درگاه جمال و جلال الوهیت 2-تجلیات جمالی و جلالی ذات لابشرط غیبالغیوب3-طریقت سلوک و ریسمان و کمند هدایت ربوبی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویرسازی و نمادپردازی با خورشید در دیوان خاقانی
نویسنده:
معصومه معدن کن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
صحنه آسمان و مناظر افلاک و طلوع آفتاب و شکل هلال و جلوههای شب و صبح و شفق و نوروز و مهرگان، با شکوهتر و خیالانگیزتر و زیباتر از آنچه استاد شروان مصور و مجسم ساخته، در هیچ اثر دیگری منعکس نشده و شاید دیوان خاقانی، از این لحاظ، نه تنها در میان آثار ادبی ایران، بلکه در ادبیات جهان، بینظیر باشد. تصویری که خاقانی از جلوهگری خورشید، در عرصههای گوناگون شعر خود به دست داده، در میان تصویرهای دیگر فلکی، منحصر به خود و نشانه بعد دیگری از خلاقیت هنرمندانه و قدرت تخیل کم نظیر او در وصف است.این مقاله به بررسی ابعاد گوناگون ساختارهای ادبی خاقانی، از خورشید، که بر پایه خیالپروری و وهمانگیزی شاعر شکل گرفته، پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملاتی درباره منابع و شیوه کار فردوسی
نویسنده:
سجاد آیدنلو
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
یکی از دشوارترین و پیچیدهترین مباحث شاهنامه شناسی، مسئله منبع یا منابع فردوسی و شیوه استفاده وی از آنهاست. اشاره آشکار فردوسی، کمترین تردیدی بر جای نمیگذارد که منبع اصلی او، شاهنامه ابومنصوری بوده است، اما این که متن مذکور، یگانه مأخذ نظم شاهنامه بوده و یا فردوسی از منبع/ منابع دیگری نیز بهرهمند شده است، پرسشی است که در بخش نخست مقاله بر پایه چند دلیل عقلی و متنی مورد بررسی قرار گرفته و پس از رسیدن به احتمال تعدد مآخذ فردوسی، به استناد نمونههایی از مقدمه شاهنامه ابومنصوری و "غرر اخبار ملوکالفرس و سیرهم" ثعالبی نشان داده شده است که در بحث مفهوم و حدود امانتداری فردوسی در سرایش شاهنامه، باید موضوع حذف و انتخاب داستانها و تغییر جزئیات روایات را هم به دیده داشت. در پایان نیز بحث ابهامآمیز ناقص و بیترتیب بودن هزار و چند بیت دقیقی در شاهنامه، به رغم اشتراک منبع وی و فردوسی مطرح شده است. هم چنین در میان این سه بخش اصلی به موضوعاتی چون: دوچهرگی اسکندر در شاهنامه، سال و ترتیب فرمانروایی اشکانیان، اختیاری یا فرمایشی بودن کار دقیقی، زمان ورود ادبیات دقیقی به شاهنامه و... به عنوان مباحث مرتبط با مأخذشناسی شاهنامه و شیوه کار فردوسی اشاره شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آشنایی با ادبیات اولیپو
نویسنده:
محمدحسین جواری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
در این مقاله میخواهیم علاقمندان به ادبیات غرب را با حرکت ادبی موسوم به اولیپو آشنا سازیم. این حرکت ادبی در کشور ما هنوز ناشناخته است و مطالب و مقالات کافی در مورد آن نوشته نشده است. با توجه به اینکه بیان گفتنیهای مربوط به ادبیات اولیپو در قالی یک مقاله امکانپذیر نیست سعی خواهیم کرد راجع به اهداف اولیپو، پیشتازان، بنیانگذاران و ویژگی مهم آن سخن بگوییم؛ بدون اینکه از ارائه نمونههایی از ادبیات اولیپو و تکنیکهای نوشتاری آن غافل باشیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذن بوداییسم و آخر بازی ساموئل بکت
نویسنده:
هاله زرگرزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
"ساموئل بکت" یکی از نویسندگان نامی قرن بیستم است که توانسته نظر محققان زیادی را به خود جلب کند. گرچه وی آثار ادبی کمی از خود به جا گذاشته، ولی همین آثار اندک، از جنبههای مختلفی مطالعه شدهاند. در این جستار، نمایشنامه "آخر بازی" از منظر ذن بوداییسم بررسی شده است. بدین منظور، نخست مراحل مختلف ذن بوداییسم بیان شده، سپس با قدری تامل در دیالوگ، صحنهآرایی، شخصیت پردازی، رفتار و نگرش شخصیتهای داستان، نکات مشترکی میان ذن و این اثر پیدا شده است.بدین ترتیب میتوان "آخر بازی" را شاهکاری ادبی و نویسنده آن را یک نابغه نامید؛ نابغهای که زندگی، فرهنگ و تمدن غرب او را از ذن بوداییسم - که یک مکتب شرقی محسوب میشود - بیبهره نگذاشته است. با این که ذن، نوعی مذهب و یا به عبارت دیگر، نوعی فلسفه به شمار میآید، ولی میتوان رگههای آن را در نمایشنامه "آخر بازی" هم پیدا کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تروپیسم : واکنشی نسبت به درماندگی انسان در عصر بدگمانی
نویسنده:
فریده علوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
داستاننویسی فقط به نقل رویدادهای جهان نمیپردازد. داستان یا رمان، مکان مناسبی است برای بازنگری در مسائل جهان و یا تلاشی است برای بازسازی آن. در عرصه ادبیات فرانسه، ناتالی ساروت یکی از پیشگامان نهضت رمان نو محسوب میشود که در دهة 30-40 میلادی به طرح سئوالهایی در باب جهان پیرامون و درک مفهوم نوینی از حالات و گفتههای انسانها میپردازد. در سال 1939 ساروت در واکنشی به نوع روابط انسان و جهان پیرامونش به انتشار کتاب تروپیسم اقدام مینماید و در آن درماندگی انسان عصر تمدن را با به کارگیری تکنیکهای نوین رماننویسی به تصویر میکشد. نگارنده این مقاله با تکیه بر آثار ناتالی ساروت به بررسی رویکرد نوین نویسنده کتاب تروپیسم نسبت به جهان پیرامونش میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تباین و تنش در ساختار شعر نشانی
نویسنده:
حسین پاینده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
از جمله شعرهای سهراب سپهری که بسیار مورد توجه منتقدان و محققان ادبی قرار گرفته، شعر "نشانی" است که نخستین بار در کتاب حجم سبز منتشر گردید. رضا براهنی در کتاب طلا در مس و سیروس شمیسا در کتاب نقد شعر سپهری قرائتهای نقادانهای از این شعر به دست دادهاند. وجه اشتراک این دو قرائت، استناد به مفاهیم و مصطلحات عرفانی برای رمزگشایی از معنای شعر "نشانی" است. در مقالة حاضر، رهیافت دیگری برای نقد این شعر اختیار شده است که معنای شعر را در درجة نخست در متن شعر و نه در زمینهای عرفانی خارج از شعر میجوید. به این منظور، در این مقاله ابتدا آرای نظریهپردازان فرمالیسم (شکل مبنایی در نقد ادبی) به اجمال معرفی شده و سپس شعر "نشانی" با به کارگیری رهیافت فرمالیستی و به ویژه با استناد به مفهوم تباین و تنش در ساختار شعر نقد شده است. در این نقد، استدلال گردیده است که میتوان "نشانی" را متنی قائم به ذات فرض کرد و صناعات ادبی این شعر را در چارچوب ساختار تنشآمیز آن مورد تحلیل قرار داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید