جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه تبریز)
> 1383- شماره 193
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1388
دوره 0 , شماره 217
دوره 0 , شماره 216
دوره 0 , شماره 214
دوره 0 , شماره 212
دوره 0 , شماره 211
دوره 0 , شماره 209
سال 1387
دوره 0 , شماره 208
دوره 0 , شماره 207
دوره 0 , شماره 206
دوره 0 , شماره 204
سال 1386
دوره 0 , شماره 201
سال 1385
دوره 0 , شماره 200
دوره 0 , شماره 199
دوره 0 , شماره 198
سال 1384
دوره 0 , شماره 197
دوره 0 , شماره 196
دوره 0 , شماره 195
دوره 0 , شماره 194
سال 1383
دوره 0 , شماره 193
دوره 0 , شماره 192
دوره 0 , شماره 191
دوره 0 , شماره 190
سال 1382
دوره 0 , شماره 189
دوره 0 , شماره 188
دوره 0 , شماره 187
دوره 0 , شماره 186
سال 1381
دوره 0 , شماره 185
دوره 0 , شماره 183
دوره 0 , شماره 182
سال 1380
دوره 0 , شماره 180
دوره 0 , شماره 178
سال 1379
دوره 0 , شماره 177
دوره 0 , شماره 175
دوره 0 , شماره 174
سال 1378
دوره 0 , شماره 173
دوره 0 , شماره 172
دوره 0 , شماره 171
دوره 0 , شماره 170
سال 1377
دوره 0 , شماره 169
دوره 0 , شماره 168
دوره 0 , شماره 167
دوره 0 , شماره 166
سال 1376
دوره 0 , شماره 165
دوره 0 , شماره 164
دوره 0 , شماره 163
دوره 0 , شماره 162
سال 1375
دوره 0 , شماره 160
دوره 0 , شماره 158
سال 1374
دوره 0 , شماره 156
دوره 0 , شماره 155
دوره 0 , شماره 153
سال 1373
دوره 0 , شماره 151
دوره 0 , شماره 150
سال 1372
دوره 0 , شماره 148
دوره 0 , شماره 146
سال 1371
دوره 0 , شماره 144
دوره 0 , شماره 142
سال 1370
دوره 0 , شماره 140
دوره 0 , شماره 138
سال 1369
دوره 0 , شماره 137
دوره 0 , شماره 135
دوره 0 , شماره 134
سال 1363
دوره 0 , شماره 133
دوره 0 , شماره 132
دوره 0 , شماره 131
سال 1362
دوره 0 , شماره 130
دوره 0 , شماره 128
دوره 0 , شماره 127
سال 1357
دوره 0 , شماره 126
دوره 0 , شماره 125
سال 1356
دوره 0 , شماره 124
دوره 0 , شماره 123
دوره 0 , شماره 122
دوره 0 , شماره 121
سال 1355
دوره 0 , شماره 120
دوره 0 , شماره 119
دوره 0 , شماره 118
دوره 0 , شماره 117
سال 1354
دوره 0 , شماره 116
دوره 0 , شماره 115
دوره 0 , شماره 114
دوره 0 , شماره 113
سال 1353
دوره 0 , شماره 112
دوره 0 , شماره 111
دوره 0 , شماره 110
دوره 0 , شماره 109
سال 1352
دوره 0 , شماره 108
دوره 0 , شماره 107
دوره 0 , شماره 106
دوره 0 , شماره 105
سال 1351
دوره 0 , شماره 104
دوره 0 , شماره 103
دوره 0 , شماره 102
دوره 0 , شماره 101
سال 1350
دوره 0 , شماره 97
سال 1349
دوره 0 , شماره 95
دوره 0 , شماره 94
سال 1348
دوره 0 , شماره 92
دوره 0 , شماره 90
دوره 0 , شماره 89
سال 1347
دوره 0 , شماره 88
دوره 0 , شماره 87
سال 1346
دوره 0 , شماره 84
دوره 0 , شماره 83
دوره 0 , شماره 82
دوره 0 , شماره 81
سال 1345
دوره 0 , شماره 80
دوره 0 , شماره 79
دوره 0 , شماره 78
دوره 0 , شماره 77
سال 1344
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
دوره 0 , شماره 74
دوره 0 , شماره 73
سال 1343
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 70
دوره 0 , شماره 69
دوره 0 , شماره 68
سال 1342
دوره 0 , شماره 67
دوره 0 , شماره 66
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 64
سال 1341
دوره 0 , شماره 63
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
دوره 0 , شماره 60
سال 1340
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
سال 1339
دوره 0 , شماره 55
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
سال 1338
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
سال 1337
دوره 0 , شماره 47
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 44
سال 1336
دوره 0 , شماره 43
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
سال 1335
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
سال 1334
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
سال 1333
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
سال 1332
دوره 0 , شماره 27
دوره 0 , شماره 26
سال 1330
دوره 0 , شماره 25
سال 1329
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 17
سال 1328
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1327
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 10
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
جایگاه معنی در سبک شناسی شعر فارسی
نویسنده:
محمود درگاهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
شعر فارسی در چهار دوره سبک «خراسانی»، «عراقی»، «هندی» و «بازگشت»، شعری است معطوف به معانی و اندیشه های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی ، سیاسی و غیر آن. شاعران بزرگ فارسی گو نیز ارزش و اعتبار معنی را در شعر بسی والاتر از نقش و جایگاه مختصات زبانی و شیوه های تعبیر و بیان دیده اند و معنی را یکی از دو عنصر اصلی سبکها – و حتی گاه تنها عنصر آن – خوانده اند. در روزگار ما نیز تیره خاصی از نقادان، معنی را یکی از دو پایه اساسی سبکها دانسته اند. امعان نظر در این گونه آرا و اندیشه های سبک شناختی ایجاب می کند که ویژگیهای سبکی و شعر فارسی را به مختصات ظاهری و مباحث صوری آن محدود نکنیم و در این کار عرصه های پهناور معنی را نیز در کار سبک شناسی دخالت دهیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جمال الدین محمد عبدالرزاق اصفهانی، شاعری در کشاکش بوده ها و بایدها
نویسنده:
رحمان مشتاق مهر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
قرن ششم، گویی عصر شاعران متلون و متزلزل و بی بهره از پشتوانه های قابل اتکای اجتماعی، اقتصادی و فکری و عقیدتی است. این شاعران نه مثل برخی از اسلاف خود – مانند رودکی و عنصری – از صله ها و حاتم بخشی های بی پایان ممد وحانشان برخوردارند و نه مثل بعضی از اخلاف کریم طبع و بلند نظر خود – همانند عطار و مولانا – به دور از محیط دربار، در پی کشف و تجربه آفاق و قلمروهای ناشناخته انسانی، هنری و سخنوری اند.جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی، یکی از نمونه های بارز شاعران این دوره است. او هم دل در گرو معتقدات دینی و ارزشهای اخلاقی دارد و هم در اثر ناگزیری یا فزون طلبی، عملا آنها را نادیده می گیرد. هم مدح و غزل می سراید و هم خود را به سبب سرودن آن ملالت می کند. هم از حکمت و معرفت نشان دارد و هم آثار تزلزل و تلون در وجنات سروده هایش هویداست و این همه، چنان نیست که بتوان آن را به تنوع طلبی و عادت گریزی ذاتی شعر و هنر نسبت داد و دامان شاعر را از اتهام آلودن گوهر هنر به هوسها ونیازهای حقیر، مبرا دانست؛ اما در عین حال نباید فراموش کرد که شعر این دسته از شاعران، بیش از آنکه سند تغیر احوال و بی ثباتی شخصیت آنان باشد، آینه بی غبار روزگارانی است که در آن مسندنشینان ناسزاوار حکم می رانند و جریان شعر و هنر را بر بستر هوسها و امیال خام خود به هر سو می کشانند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از سنایی تا ساراماگو
نویسنده:
محمود فضیلت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
سنایی غزنوی، از شاعران سده ششم هجری و نخستین سراینده بزرگ شعر عرفانی در سبک عراقی است. او مثنوی حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه را که بیانیه شعر نمادین عرفانی به شمار می رود، سروده است. تمثیل شهر کوران را نیز در شعر فارسی، نخستین بار سنایی در حدیقه و پیش از سنایی، ابوحیان توحیدی در سده چهارم هجری در مقابسات خویش، به منظور شرح سخنی از افلاطون، به نثر عربی نقل کرده است.کوری نام رمانی از ژوزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی وبرنده جایزه نوبل ادبی در سال 1998 میلادی است. نگارنده در این مقاله، با تاکید بر دو اصلاح اقتباس و توارد، به بررسی و نقد تطبیقی این آثار پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجاب عرفانی در معارف بهاء ولد و مثنوی مولوی
نویسنده:
مریم مشرف,حسن حیدرزاده سردرود
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
کتاب «معارف» تنها اثر باقی مانده از بها ولد، محمد بن حسین خطیبی بلخی، پدر مولانا است. بها ولد و اثرش «معارف» در طول تاریخ مورد بی توجهی ادیبان و دوستداران عرفان و ادبیات بوده است. ولی امروزه عرفان صادقانه و ساده و ناب و بی لفظ بازی او مورد توجه بیش از پیش ایرانیان و محققان وعرفان دوستان غربی واقع شده است. این کتاب بر خلاف آنچه از نامش تصور می شود، مجوعه منظمی از اندیشه ها و عقاید نیست بلکه حاوی مجموعه ای پراکنده و نامنظم از افکار، بیان رویاها، تصورات، تعمق در معنی و تفسیر برخی آیات قرآنی و تاویل عرفانی آنها، تفکر در مورد مسائل کلامی چون جبر و اختیار و... و گاهی گلچینی از مواعظ و خطابه های اوست که بدون هیچ ترتیب موضوعی توسط خود او یا دیگران کنار هم جمع شده و بعدها نام «معارف بها ولد» به خود گرفته است. عرفان او، عرفان مثبت و جمع گرا (صحبت) و به دلیل تاکید بر انس و جمال و معیت مهرآمیز الهی مبتنی بر احساس شادی ومسرت و مزه (در برابر عرفان متکی بر زهد و خوف) است. حجاب یکی از مقوله های عرفانی مطرح شده در این کتاب است. در این مقاله ابتدا حجاب عرفانی را با توجه به اقوال متقدمین صوفیه تعریف کرده و سپس اندیشه های بها ولد را در این مورد به تفصیل بررسی نموده و آن گاه بازتاب اندیشه های بها ولد را در مثنوی نشان خواهیم داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آرایش و آفرینش واکی، شیوه ای بدیع در آفرینش هنری
نویسنده:
محمدحسین کرمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
شاعران از شیوه های گوناگونی برای آفریدن مضامین و آراستن کلام خویش بهره برده اند و سخن شناسان و ناقدان کوشیده اند که اسباب و ساز و کار این زیباییها را بیابند؛ بر آنها نامی بنهند و برایشان قواعدی وضع نمایند. شگفت است که یک نوع برجسته، زیبا و پرکاربرد از ظرایف ادبی که در نخستین اشعار بازمانده فارسی، به وسیله رودکی به کار گرفته شده، همچنان تا امروز، بی نام و نشان باقی مانده است. این آرایه اختصاص به مواردی دارد که شاعران با هر کدام از حروف الفبا به طور مجزا یا با جدا کردن حرف یا حروفی از کلمه، برجستگی ویژه ای بدان بخشیده اند و بدین وسیله مفاهیمی عالی را لباسی آراسته پوشانده اند. از میان انواع فراوان آن در سالهای اخیر یک نوع آن را بازی با حروف یا بازی با واژگان خوانده اند؛ در حالی که فقط به آن یک نوع کم ارزش می توان عنوان «بازی» داد و اکثر قریب به اتفاق آنها، مضمون آفرینی های شگرفی هستند که با آراستگی خاصی ارائه شده اند و ارتباط چندانی نیز با بچه بازی با حروف یا بازی با واژگان خوانده شده، ندارند. لذا برای نخستن بار به طور ویژه به بررسی این نوع هنری پرداختیم و عنوان آرایش و آفرینش واکی را برای آن برگزیدیم.در این مقاله اغلب ابیات واج آراسته خاقانی که غالبا زیبایی شگفت انگیزی دارند و برخی از ابیات هنرمندانه شاعران دیگر، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و در رهگذر بیان زیباییها، سعی شده که گره مفاهیم ابیات نیز گشوده گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح دو واژه از قصیده حرز الحجاز خاقانی
نویسنده:
مهدی نیک منش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
سیر پژوهش درباره شعر و اندیشه خاقانی به ویژه در دو دهه اخیر رو به رشد بوده است؛ با این وجود شعر و شاعر دیرآشنای سده ششم ه ق. همچنان پژوهشهای بسیاری را می طلبد. از جمله ضروری ترین تحقیقات در مسیر خاقانی پژوهی، ارائه تصحیحی پاکیزه تر نسبت به دو تصحیح ارزنده - اما نیازمند بازنگری – از استاد علی عبدالرسولی و دکتر ضیا الدین سجادی است.این مقاله می کوشد تا دو واژه «خفتند» و «کاها» را در دو بیت زیر از قصیده مشهور حرزالحجاز خاقانی مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و دلایل خود را در ترجیح تصحیح این دو واژه به «جفتند» و «طاها» اقامه کند:- عقل و جان چون یی وسین بر در یاسین خفتند تن چو نون کز قلمش دورکنی تا بینند - خاک مشکین که ز بالین رسول آورده است حرز بازوش چو الکهف و چو کاها بینند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سه منظومه گویشورانه در شعر معاصر
نویسنده:
یدالله جلالی پندری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
سرودن شعر به گویشهای محلی در شعر کلاسیک فارسی گستردگی چندانی نداشته و شاعران همواره اشعار خود را به زبان فارسی دری که زبان معیار شعر فارسی به شمار می آمده، می سروده اند. اگر از فهلویات بابا طاهر بگذریم، درگلستان سعدی و مثلثات او و همچنین در دیوان حافظ ابیات اندکی به گویش قدیم شیراز می توان دید. در شعر معاصر فارسی، استفاده از شعر گویشورانه بیشتر در میان شاعران کلاسیک معاصر و به عنوان نوعی «تفنن» دیده می شود اما در سال 1306 نخستین کوشش در پیوند دادن اشعار عامیانه با شعر گویشورانه به وسیله ملک الشعرا بهار انجام گرفت و بعدا در سال 1332 شاملو با سرودن منظومه «پریا» کوشش بهار را به اوج رساند. منظومه «قصه دخترای ننه دریا» چند سال بعد سروده شد و فروغ فرخزاد با تاثیرپذیری از شاملو منظومه «به علی گفت مادرش روزی» را درفاصله سالهای 38 تا 42 سرود. هر سه منظومه دارای پیامهای اجتماعی برای مخاطبان بزرگسال بودند اما بعدا برخی از آنها به سبب زبان گویشورانه و لحن کودکانه ای که در آنها وجود داشت در زمره ادبیات کودکان نیز به شمار آمدند.در این مقاله پس از بحث درباره سابقه شعر گویشورانه به بررسی سه منظومه مزبور پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید