جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
رهيافت هايی در علوم قرآن و حديث
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 142
سال 1403
دوره 56 , شماره 1 پیاپی112
سال 1402
دوره 55 , شماره 2 پیاپی 111
دوره 55 , شماره 1 پیاپی 110
سال 1401
دوره 54 , شماره 2 پیاپی 109
دوره 54 , شماره 1 پیاپی 108
سال 1400
دوره 53 , شماره 2 پیاپی 107
دوره 53 , شماره 1 پیاپی 106
سال 1399
دوره 52 , شماره 2 پیاپی 105
دوره 52 , شماره 1 پیاپی 104
سال 1398
دوره 51 , شماره 2 پیاپی 103
دوره 51 , شماره 1 پیاپی 102
سال 1397
دوره 50 , شماره 2 پیاپی 101
دوره 50 , شماره 1 پیاپی100
سال 1396
دوره 49 , شماره 2 پیاپی 99
دوره 49 , شماره 1 پیاپی 98
سال 1395
دوره 48 , شماره 97 سال. ۴۸, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۵
دوره 48 , شماره 96 سال. ۴۸, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۶، بهار و تابستان ۱۳۹۵
دوره 48 , شماره 2
دوره 48 , شماره 1
دوره 47 , شماره 2
سال 1394
دوره 47 , شماره 95 سال. ۴۷, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۴
دوره 47 , شماره 94 سال. ۴۷, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۴، بهار و تابستان ۱۳۹۴
دوره 47 , شماره 2
دوره 47 , شماره 1
سال 1393
دوره 46 , شماره 93 سال. ۴۶, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۳، پاییز و زمستان ۱۳۹۳
دوره 46 , شماره 92 سال. ۴۶, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۲، بهار و تابستان ۱۳۹۳
دوره 46 , شماره 2
سال 1392
دوره 45 , شماره 91 سال. ۴۵, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۱، پاییز و زمستان ۱۳۹۲
دوره 45 , شماره 90 سال. ۴۵, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۰، بهار و تابستان ۱۳۹۲
دوره 45 , شماره 2
سال 1391
دوره 44 , شماره 89 سال. ۴۴, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۹، پاییز و زمستان ۱۳۹۱
دوره 44 , شماره 88 سال. ۴۴, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۸، بهار و تابستان ۱۳۹۱
دوره 44 , شماره 2
دوره 44 , شماره 1
سال 1390
دوره 43 , شماره 87 سال. ۴۳, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۰
دوره 43 , شماره 86 سال. ۴۳, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۶، بهار و تابستان ۱۳۹۰
دوره 43 , شماره 2
سال 1389
دوره 42 , شماره 85 سال. ۴۲, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۵، پاییز و زمستان ۱۳۸۹
دوره 42 , شماره 84 سال. ۴۲, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۴، بهار و تابستان ۱۳۸۹
دوره 41 , شماره 2
سال 1388
دوره 41 , شماره 83 سال. ۴۱, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۳، پاییز و زمستان۱۳۸۸
دوره 41 , شماره 82 سال. ۴۱, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۲، بهار و تابستان ۱۳۸۸
دوره 41 , شماره 2
دوره 41 , شماره 1
سال 1387
دوره 40 , شماره 81 سال. ۴۰, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۱، پاییز و زمستان ۱۳۸۷
دوره 40 , شماره 2
عنوان :
بررسی و نقد آرای رینولدز در باب ایدۀ «سرنوشت و جزای فوری شهدا در قرآن» و زیرمتن بایبلی آن
نویسنده:
نسرین وجدانی ، سهیلا جلالی کندری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
گابریل سعید رینولدز ایدۀ «جزای فوری شهدا پس از مرگ» را با تکیه بر برداشت خویش از ظواهر آیات و روایات و نیز آرای تفسیری طبری، بهمعنای عدمتجربۀ برزخ و وصول بلافاصلۀ آنان به بهشت جاودان انگاشته و آن را متأثر از آموزههای پدران کلیسا، بهویژه پدران سریانی و ناظر به برخی آیات در کتاب مقدس برشمرده است. در این پژوهش پس از نقد این فرضیه باتوجهبه شواهد قرآنی و روایی با روش توصیفی و تحلیلی، دیدگاه رینولدز و مستندات وی بررسی و این نتایج حاصل شده است که رینولدز در برداشت خود از تفسیر طبری اشتباه کرده است؛ بهعلاوه ادعای اینکه این ایده افزونبر آموزههای پدران سریانی از آموزههای پدران کلیسا در غرب نیز اثر پذیرفته است، با دقت در آرای «ترتولیان» که از پدران کلیسای لاتین و بنیانگذار الهیات غربی به شمار میآید، سوءبرداشتی از آرای وی تلقی شده است. خوانش محققان نخستین از دیدگاههای ترتولیان روشن میسازد که شهدا نیز همانند سایر ارواح تا روز رستاخیز در مکان ارواح متوفا باقی میمانند. همچنین سیاق آیات مورد استناد رینولدز از کتاب مقدس و بازخوانی برخی اصطلاحات آن گویای این است که بر طبق آموزههای بایبل نیز شهدا دورۀ برزخ را طی میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 285
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راههای شناسایی و کشف افزودههای واقع بر متون احادیث
نویسنده:
مجتبی پورموسی ، محمدکاظم رحمان ستایش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«حدیث» بهعنوان حکایتگر سنت، ازجمله مهمترین منابع اصلی استنباط احکام و معارف اسلامی است. برخی از احادیث، در فرایند نقلوانتقالِ تُراث حدیثی تا عصر حاضر دچار عللی، ازجمله زیادههای واقع بر متن شدهاند. تعداد این متون، اندک است؛ اما پژوهشگر در فرایند اعتباریابی و نیز فهم و ورود حدیث به چرخهٔ حجیت و عمل، ناگزیر از شناسایی این موارد است. این نوشتار در پیِ پاسخ به این سؤال است که راههای شناسایی و کشف افزودههای واقع بر احادیث چیست؟ نوشتار حاضر بهروش توصیفیتحلیلی و با بهرهگیری از منابع مکتوب و اسناد موجود، به شناساندن راههای اساسی شناسایی و کشف افزودههای واقع بر متون احادیث اقدام کرده است. ازجمله راههای شناسایی و کشف افزودههای واقع بر روایات عبارتاند از: بهرهگیری از نسخ خطی، تحلیل متن پژوهانه، بهرهگیری از دانش تخریج و مصدریابی روایت، توجه به نقش راوی در فرایند انتقال تُراث حدیثی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهومشناسانۀ عبارت «بإسناد منقطع» پیرامون روایات محمدبنعیسیبنعبید
نویسنده:
سید علیرضا حسینی شیرازی ، محمد لطفی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
محمدبنحسنبنولید یکی از علمای تأثیرگذار در تاریخ اعتبارسنجی احادیث شیعه است. رویکرد استثناگرانهٔ او در بررسی احادیث شیعه، دانشیان را به گفتوگو در خصوص آن واداشته است. این رویکرد در مدخلهای محمدبنسنان، محمدبنعلی ابوسمینه، محمدبناورمه و محمدبناحمدبنیحیی در کتب رجالی بازتاب یافته است. بیشترین سهم این گفتوگو ناظر به گفتههای وی دربارۀ شخصیت محمدبناحمدبنیحیی است و مهمترین بخش سخنش در مدخل محمدبناحمدبنیحیی، تعبیر «بإسناد منقطع» یا «بإسناد منقطع یتفرّد به» به گاه استثنای احادیث محمدبنعیسیبنعبید است. در تحلیل مفهومشناسانهٔ عبارت مذکور، از رهگذر بازخوانی تاریخی دیدگاههای گوناگون، دو نتیجهٔ مهم حاصل شده است: یکی اینکه «بإسناد منقطع» بهمعنای منقطعالنظیر و حدیث منفرد است؛ دیگر آنکه ابنولید مسئولیت تحدیث احادیث منفرد محمدبنعیسیبنعبید از یونسبنعبدالرحمن را به دو دلیل نپذیرفته است: بغدادیبودن هر دو و پشتیبانینشدن بهواسطهٔ دادههای مشهور موجود در حوزۀ حدیثی کوفه بهعنوان مرکز اصلی دادوستد فرهنگی شیعه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی مبنای معرفتشناختی دیدگاه حیرتآفرینی زبان قرآن با تأکید بر آرای سروش و مجتهدشبستری
نویسنده:
مهدی مهدوی اعلا ، علی رضا خاتم شیشه بر ، علی احمد ناصح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در اعتبارسنجی هر دیدگاهی بازخوانی شالودههای فکری آن تعیینکننده است. تنقیح بنیاد معرفتشناختی و تحلیل و نقادی ابعاد متعدد آن نقشی مؤثر در پایش زبان قرآن دارد. متأثر از پایش نگرۀ معرفتشناختی، انتساب حیرتآفرینی به زبان قرآن مورد تردید واقع میشود و شالودههای زیرین معرفتی و ادراکی قرآن بهمنظور مفاهمهگری و فیصلهبخشی زبان قرآن استحکام افزونتری مییابد. در این نوشتار پس از تحلیل انتقادی مبنای یادشده از طریق کاربست ملاحظات دقیق عقلی، سستی دیدگاه حیرتآفرینی زبان قرآن برجسته شده است. روش پژوهش مقاله، اسنادی و تحلیلی است و یافتههای تحقیق حاکی از این است که مبنای معرفتشناختی دیدگاه حیرتآفرینی زبان قرآن دچار چالشهای جدی است: ۱. از حیث گونهشناسی شکاکیت پیچیده است؛ ۲. از لحاظ تبارشناسی نگرشی نوکانتی است؛ ۳. از نظر روششناسی رهیافتی معیارگریز قلمداد میشود؛ ۴. خودشکنی خصیصهٔ ذاتی آن است؛ ۵. دفاعیات مربوط به آن معیوب است. بنابراین دیدگاه حیرتآفرینی زبان قرآن بر مبنایی مخدوش و مردود واقع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 261
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی سندی و متنی روایت«آخِرُ مَنْ یَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ مِنَ اَلنَّبِیِّینَ سلیمان...»
نویسنده:
زهرا اصغری ، حسن نقی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بخشی از میراث حدیثی ما به زندگی، شخصیت و سیرهٔ انبیای الهی مربوط میشود. ازجملهٔ این روایات، حدیث «آخِرُ مَنْ یَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ مِنَ اَلنَّبِیِّینَ سُلَیْمَانُبْنُدَاوُدَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ ذَلِکَ لِمَا أُعْطِیَ فِی اَلدُّنْیَا» است. بنابر ظاهر این روایت، حضرت سلیمان(ع) بهسبب موهبتی که در دنیا به وی عطا شده بود، از میان پیامبران الهی آخرین فردی است که وارد بهشت میشود. طی جستوجو در منابع حدیثی، تنها دو روایت با این مضمون در کتب روایی شیعه و سه مورد در کتب روایی اهلسنت با اختلاف نسخه به چشم خورده است. این روایات نیازمند واکاوی سندی و متنی است. در خصوص مضمون روایت این پرسش مطرح است که باتوجهبه عظمت، عصمت و برگزیدگی انبیای الهی، چگونه ملک سلیمان که از ویژگی خاص نبوت اوست، زمینهساز تأخیر ورود این پیامبر الهی به بهشت میشود؟ بررسیها نشان میدهد که این روایات بهلحاظ سندی فاقد اعتبار و بهلحاظ دلالت متن با متون قرآنی و حدیثی موجود در این زمینه ناسازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونههای کنشگفتاری در صنعت التفات بر پایۀ نظریۀ جان سرل (موردپژوهی: آیات الاحکام قرآن کریم)
نویسنده:
مرتضی صادقی نژاد ، فرشته افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
صنعت التفات بهمعنای تغییر شخص دستوری کلام از متکلم، مخاطب یا غایب به دیگری در یک جمله یا جملههای پیاپی با هدف بررسی انسجام در قرآن کریم است. نظریهٔ کنشگفتاری نیز یکی از مباحث مهم کاربردشناسی زبان است که گویندگان به آن بر این باورند که در قالب سخنگفتن، فعلهای بسیاری چون توصیف، اِخبار، امر، نهی، دعا، آرزو و... انجام میشود. نگاه به متن چون کنش به کارشناسان متون مذهبی این امکان را میدهد که ماهیت دینی این متون را به شکل نظاممندتری تغییر دهند. یکی از تئوریپردازان این حوزه جان سرل است که کنشگفتاری را به گونههای اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی تقسیم میکند. در پژوهش حاضر، درونمایه و بافت موقعیتی متن آیات التفات در قرآن کریم بر پایهٔ نظریهٔ کنشگفتاری سرل، بهمثابهٔ تحلیل گفتمان زبانی، با روش توصیفیتحلیلی بررسی شده و مؤلفهها و گونههای آن مشخص شده است. یافتههای پژوهش نشان از آن دارد که در میزان کاربست گونههای پنجگانهٔ سرل در آیات التفات قرآن کریم، کنش اظهاری بیشترین فراوانی و کنش تعهدی کمترین فراوانی را دارد. در کنش اظهاری، افعالی چون توصیف، تأکید، گزارش، نقدکردن و اعطا به کار رفته است؛ در کنش ترغیبی، پیشنهاددادن، شرط، توضیحخواستن، پرسش اعتراضآمیز و...؛ در کنش تعهدی، تعهددادن، تعهدگرفتن و سوگندخوردن؛ در کنش عاطفی، تمجید و شکرگزاری، تهدید، آرزوداشتن و...؛ در کنش اعلامی نیز پایان کار و حکمدادن به کار رفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انگاره و نقش آن در فهم تحولات حدیثی؛ بررسی انگارۀ «شؤم المرأة»
نویسنده:
علی آهنگ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
روایت «الشؤمُ فی المرأةِ و الفَرَسِ و الدّارِ» روایت مشهوری است که تداعیکنندۀ انگارۀ شومی زنان است. این روایت در منابع اهلسنت به پیامبر(ص) نسبت داده شده و در منابع روایی شیعه گاه از امام صادق(ع) و گاهی از پیامبر(ص) نقل شده است. نتیجۀ تحلیل انگارۀ «شؤم المرأة» و روایات تداعیکنندۀ آن با استفاده از روش توصیفیتحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای به این قرار است که بخشی از این روایات، که «روایات مبنا» در ترویج این انگاره محسوب میشوند، در بوم مدینه شکل گرفته و برخی محدثان سرشناس مدینه عامل اصلی ترویج آن بودهاند. تفرّد مطلق در سه طبقۀ نخست راویان و تعارض محتوایی این روایات با نگرش کریمانۀ قرآن و پیامبر(ص) به زنان شاهدی بر ساختگیبودن آنهاست. تعدادی روایات پراکنده نیز وجود دارد که ناظر به «روایات مبنا» شکل گرفته و در حکم واکنش به این انگاره است. این واکنشها را میتوان در چهار دسته تقسیم کرد: واکنشهای مشروط، واکنشهای توضیحی و تعلیلی، واکنشهای تقابلی-اصلاحی و واکنشهای تقابلی-انکاری. تحلیل تاریخی و زبانشناختی این روایات نشاندهندۀ تأخر آنها از روایات دستۀ نخست است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی برگردانهای مشتقات مادۀ «ثنی» در ترجمههای فارسی معاصر از قرآن کریم
نویسنده:
اباذر کافی موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ترجمهٔ قرآن پلی است برای انتقال پیام الهی به مخاطبان غیرعربزبان. مترجمان میکوشند عمق معنا و مفهوم کلام فصیح خداوند را بهطور صحیح و کامل از زبان عربی به دیگر زبانها برگردانند؛ لیکن گسترۀ معنایی و کاربرد متنوع برخی واژهها گاه آنان را در معادلیابی و گزینش ترجمهٔ مناسب به زحمت میاندازد، بهنحوی که ترجمههای متفاوتی از عبارتی واحد ارائه شده است. مشتقات مادۀ «ثنی» ازجملهٔ این موارد است. در پژوهش حاضر، برگردانِ مشتقات «ثنی» در ترجمههای فارسی معاصر قرآن کریم با روش انتقادیتحلیلی بررسی شده است. ابتدا برای هریک از این واژگان با استفاده از منابع لغوی و تأمل در بافت آیات، معادل معنایی صحیح گزینش شده و سپس ترجمههای معاصر براساس آن ارزیابی شده است. برخی مشتقات مادۀ «ثنی» در معنای اولیهٔ انعطاف و انصراف و استثنا استعمال شدهاند؛ اما بهواسطهٔ کثرت کاربرد این ماده در معنای عددی دو و دوازده، مترجم معنای عددی را برایشان لحاظ کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 246
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاهها پیرامون مفاد «لاینبغی» در روایات
نویسنده:
عبدالجبار زرگوش نسب ، علی حسینیفر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«ینبغی» و «لاینبغی»، ازجمله تعبیرات پرکاربرد در روایات هستند که ریشه آنها در لغت به این معانی است: طلب، جواز، شایستگی، تمکن و تیسّر. مشتقات این مادهٔ لغوی در قرآن کریم نیز در همین معانی به کار رفته است. این جستار با روش توصیفیتحلیلی، به کاربستهای روایی این تعبیرات و ضرورت مفهومشناسی و واکاوی مفاد آنها میپردازد. به نظر میرسد در دلالت «ینبغی» بر جواز تکلیفی، مناقشه و خلافی در میان نیست و مدلول «لاینبغی»، محل نقض و ابرام فقهای امامیه قرار گرفته است. با تتبع در منابع لغوی و تأمل در کاربردهای رواییِ این تعبیر و دقت در استعمالات آن میتوان گفت: فراوانی استعمال آن در تحریم کاربرد دارد. شاید بتوان با تمسک به این کثرت استعمال و انصراف ناشی از آن و نیز برخی مؤیدات رواییِ بر غلبهٔ ظهور این مادهٔ لغوی در حرمت، بر ظهور آن در کراهت تأکید کرد. بعضی از لغتشناسان، «لاینبغی» را واجد معنایی؛ اعم از عدمتمکن و عدمتیسّر تلقی کرده و آن را بهمعنای عدمشایستگی و فقدان اهلیّت تفسیر کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات گستردگی و حاکمیت «نقل لفظ» بر حدیث شیعه در پرتوِ «کتابمحور» بودن آن
نویسنده:
جمال الدین حیدری فطرت ، علی اکبر انصاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
چگونگی ثبت احادیث بهگاه صدور، یکی از مباحث بنیادین در تاریخ حدیث شیعه است. ازجمله پرسشهای مهم این است که راویان به ثبت و انتقال عین الفاظ صادرشده از معصومان(ع) اقدام میکردهاند یا هدفشان تنها انتقال معنا و مفهوم اصلی ایشان بوده است. تمرکز بر واقعیات حاکم بر تاریخ حدیث شیعه، با رویکرد کتابمحوری، گستردگی و اصالت و حاکمیت نقل لفظ بر حدیث شیعه را نشان میدهد. حدیث شیعه که در پرتوِ مدیریت معصومان(ع) بر بستر کتابت و در قالب کتابهای حدیثی پیش میرفته، با کمترین آسیب در دریافت و انتقال حدیث روبهرو بوده است و ازاینرو «نقل به معنا»، که با نقل شفاهی حدیث پیوند تنگاتنگ داشته، در حدیث کتابمحور شیعه کمترین ظهور و بروز را داشته است. افزونبر آن، احادیث مرتبط با شیوۀ انتقال احادیث را میتوان نشانهٔ دیگر اصالت نقل لفظ در حدیث شیعه دانست. پدیدۀ «اختلاف متن احادیث» نیز که در نگاه ابتدایی شاهدی برخلاف ادعای مذکور است، نظر به بستر و اسباب پیدایش آن، دلالتی بر گسترۀ نقل معنا و حاکمیتش بر حدیث شیعه ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 142
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید