جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
كتاب قيم
> 1400- دوره 11- شماره 25
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
سال 1402
دوره 13 , شماره 28
سال 1401
دوره 12 , شماره 27
دوره 12 , شماره 26
سال 1400
دوره 11 , شماره 25
دوره 11 , شماره 24
سال 1399
دوره 10 , شماره 23
دوره 10 , شماره 22
سال 1398
دوره 9 , شماره 21
دوره 9 , شماره 20
سال 1397
دوره 8 , شماره 19
دوره 8 , شماره 18
سال 1396
دوره 7 , شماره 17
دوره 7 , شماره 16
سال 1395
دوره 6 , شماره 15 پاییز و زمستان 1395
دوره 6 , شماره 14 بهار و تابستان 1395
سال 1394
دوره 5 , شماره 13 پاییز و زمستان 1394 (ویژه علوم قرآن و حدیث)
دوره 5 , شماره 12 بهار و تابستان 1394
سال 1393
دوره 4 , شماره 11 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 4 , شماره 10 (ويژه علوم قرآن و حديث)
سال 1392
دوره 3 , شماره 9 پاییز و زمستان 1392
دوره 3 , شماره 8 بهار و تابستان 1392
سال 1391
دوره 2 , شماره 7 پاییز و زمستان 1391
دوره 2 , شماره 6 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 2 , شماره 5 (ويژه علوم قرآن و حديث)
سال 1390
دوره 1 , شماره 4 زمستان 1390
دوره 1 , شماره 3 (پياپي 3) (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 1 , شماره 2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 1 , شماره 1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)
عنوان :
واکاوی ساختار «وَدَّ» و «لَو» در قرآن و بررسی چگونگی ترجمه آن در ترجمه های فارسی قرآن
نویسنده:
رسول محمدجعفری، حسین محققی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از خدمات مهمی که قرآن پژوهان از دیرباز و بهویژه، در دوره معاصر در آستانه قرآن ارائه کردهاند، سعی بر ترجمه آیات قرآن جهت فهم همگانی است. به رغم همه این تلاشها، گاه به دلیل کمتوجّهی به قواعد ادبی، در ترجمهها لغزشهایی پدیدار گردیده است. از جمله، ترجمه ساختار «وَدَّ» و «لَو» -که در دوازده موضع قرآن به کار رفتهاند- است. بنابر ادله ادبی-قرآنی، «لو» در این ساختار، مصدریه بوده و با صلهاش به تأویل مصدر رفته و مفعولٌبه برای فعل «وَدَّ» است و طبق قول بسیاری از لغتنامههای معتبر عربی آنچه که در ساختار فعل «وَدَّ» و «لَو» معنای تمنی میدهد فعل «وَدَّ» و نه «لَو» است. بررسی سیزده ترجمه مشهور قرآن، نشان داده که ترجمهها غالبا یا برای «وَدَّ» معادلیابی ناصوابی داشته و با تعابیری چون: «دوست دارد» و «خوش دارد» به خطا رفتهاند و یا در ترجمه «لو» با تعابیری چون: «ای کاش» و «کاش» و حرف ربطیِ «که»، لغزش داشتهاند و یا همزمان در ترجمه هر دو واژه «وَدَّ» و «لَو» اشتباه کردهاند. در ترجمه این دوازده آیه؛ رضایی پنج بار ترجمه صحیح، مکارم چهار نوبت ترجمه صحیح، حداد عادل دو بار ترجمه صحیح، صفارزاده و قمشهای نیز هر کدام یک نوبت، ترجمه صحیح ارائه کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سندی و دلالی روایت علو و ارزیابی استناد به آن در تعامل با غیرمسلمانان
نویسنده:
میثم کهن ترابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
چگونگی رفتار و تعامل با غیرمسلمانان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. این اهمیت در دوران جدید و پس از افزایش تعاملات پیروان ادیان مختلف با یکدیگر مضاعف شده است. یکی از احادیثی که توسط محدثین فریقین نقل شده و مورد استناد دانشمندان و فقهای مسلمان در صدور احکامی پیرامون تعامل با غیرمسلمانان و به صورت اخص، اهل کتاب قرار گرفته، روایت «الْإِسْلَامُیعْلُووَلَایُعْلَیعَلَیه» است؛ عبارتی که گاه به روایت علو از آن یاد میشود. پژوهش حاضر با هدف تبیین صحیح این روایت با بهرهگیری از اصول نقد و فهم حدیث، به اعتبارسنجی سندی و بررسی دلالی این روایت پرداخته و به این نتیجه دست یافته که از نظر سندی ـ چه از طرق منقول در شیعه و چه اهل سنت ـ دارای ضعف است. افزون بر این، برداشت مشهور از روایت و همچنین تطبیق آن بر برخی مصادیق، با چالشهای جدی مواجه است. بر فرض صحت صدور، مفهوم صحیح این روایت برتری اسلام از منظر اندیشه و استدلال نسبت به سایر ادیان است. بنابراین، استفاده از این روایت با هدف صدور احکامی که حقوق طبیعی و بشری غیرمسلمانان را نقض، کرامتشان را مخدوش و از این طریق موجب برتری مسلمان را فراهم آورد، هم با روح حاکم بر قرآن و فلسفه بعثت پیامبر اسلام (ص) متضاد است و هم از منظر اخلاقی و عقلانی توجیهناپذیر مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر معنای مشهور «کلاّ» در قرآن
نویسنده:
مدینه امانی، محمود طیب حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از واژگان پربسامد در قرآن کریم، واژه «کلّا» است که 33 بار در 15 سوره آمده است. دیدگاه مشهور در تفسیر این واژه، بهویژه در دوره معاصر، این است که «کلّا» به معنای ردع و منع جمله قبل است، اما با وجود شهرت «کلّا» به حرف «ردع»، در تبیین معنای ردع در آیات قرآن، ابهام و اختلاف وجود دارد. «ردع» به معنای نفی شدید یا نهی و بازداشتن مخاطب است و متکلم با «کلّا» مخاطب را از تکرار کلام یا انجام کار باز میدارد. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای، به بررسی معنای مشهور ردع برای «کلّا» پرداخته و با تطبیق آن بر نُه آیه مشتمل بر «کلّا» صحت و سقم این معنا را ارزیابی کرده است. با بررسی آیات مشخص شد در همه آیات نهگانه، بیش از یک معنا برای «کلّا» میتوان در نظر گرفت، به علاوه اینکه در آیاتی مانند 20 سوره قیامت و 23 سوره عبس و 9 سوره انفطار، ما قبل«کلّا» جز با تقدیر تکلفآمیز قابلیت ردع ندارد، در نتیجه محدود کردن معنای «کلّا» به ردع شایسته نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهبردهای جهانیسازی اسلام با تأکید بر آیه 123 سوره برائت
نویسنده:
محسن فریادرس، علی حاجی خانی، محمدصادق یوسفی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
در نصوص اسلامی، سنتهای زیادی برای ایجاد و استمرار نظامات اجتماعی ارائه شده که مهمترین آنها، اسلامیشدن جهان و پیروزی اندیشه و ارزشهای ناب الهی بر هر نوع تفکر التقاطی، انحرافی و مادی است. آیه 123 سوره برائت، ایده بسیار عمیق و ارزشمندی را برای پیشروی مسلمانان بهسوی جامعه جهانیِ اسلامی و دستیابی به آن بیان کرده که غالباً قرآنپژوهان نسبت به جوانب مختلف آن بیتوجه بوده و یا تفاسیر نادرستی از آن ارائه دادهاند و در این میان، برخی نیز با دقتنظر، جوانب مختلف آن را بررسی و تحلیل نمودهاند. پژوهش حاضر با روش تحلیل کیفی و توصیفیِ محتوا در ارزیابی دادهها، در صدد تبیین و واکاوی راهبردهای مختلف این آیه برای جهانیکردن اسلام برآمده است. برآیند این مقاله آن شد که ایده آیه 123 سوره برائت برای انتشار حداکثریِ اسلام این است که جامعه اسلامی بایستی با مقاومت در برابر دشمنان، ابتدا در عرصه فرهنگی خود را تقویت نموده، سپس در موقعیت مناسب و با رعایت مصالح امت اسلامی، با حکومتهای کافرِ معاندِِ هممرز مبارزه کرده و در نهایت با «انعطافناپذیری»، هرگونه اثرپذیری فرهنگی از فرهنگ کفر را از خود دفع کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بومیسازی مبانی نظری تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف برای تحلیل متون حدیثی
نویسنده:
فاطمه آلبوغبیش، حمیدرضا بصیری، محمدکاظم رحمان ستایش، محمدحسین بیات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف روشی برای شفافسازیِ ایدئولوژیِ گفتمانِ قدرت، در امور سیاسی ـ اجتماعی است و با استفاده از ابزارهای زبانشناسی و توصیفی میتواند در بسیاری از علوم از جمله دانشهای حدیثی کارآمد باشد. از آنجا که نیازها و راهکارها در علوم گوناگون متفاوت است، بومیسازی برخی مبانی تحلیل انتقادی گفتمان که اثر مستقیمی بر ابزارهای تحلیل دارد، الزامی مینماید. برای نمونه، از آنجا که تحلیل گفتمان برای مسائل روز طراحی شده است، تحلیلگر از گفتمان موجود جامعه در زمان خویش آگاه است و نیازی به کشف آن نخواهد داشت. امکانی که در بادی امر برای پژوهشگر متون حدیثی به سبب قرنها فاصله، میسر نخواهد بود. بنابراین پژوهش حاضر با گزینش روشهایی چون شناسایی دال مرکزی، استخراج پیشانگاره، مطالعه همزمانی پویا، کشف همنشین و جانشینها و اطلاع کهنه و نو، راهکارهایی برای شناسایی گفتمان ارائه کرده است و همزمان به بررسی امکان بهرهگیری از مواردی چون زبان گفتاری، مفهوم انتقادی و مطالعات تاریخی در تحلیل متون حدیثی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول مدیریتی ابناء الرضا علیهم السلام در بحران حذف فیزیکی شیعیان
نویسنده:
زهرا ابراهیمی، یحیی میرحسینی، محمد زارعی محمودآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
بحران، رویدادی غیرمنتظره و ناخوشایند است که مشکلاتی را بر جامعه تحمیل کرده و به حالتی حاد و بیثبات برای افراد و یا جامعه تبدیل میشود و رفع آن، نیازمند اقداماتی اساسی است. در تاریخ امامت شیعی، سالهای 203 تا 260 هجری قمری به رهبری و سرپرستی ابناءالرضا (ع) اختصاص دارد؛ دوران زندگانی امام جواد، امام هادی و امام عسکری (علیهم السلام) خفقانی بر جامعه شیعی حاکم بود که دوستی و موالات با ائمه (ع)، تبعاتی چون مصادره اموال، حبس، شکنجه و حتی شهادت در پی داشت. ابناءالرضا (ع) با تدابیر و اتخاذ تصمیمهایی توانستند جامعه را مدیریت و جامعه شیعی را از گزند حوادث حفظ کرده و با کمترین آسیب، به سمت امنیت و آرامش سوق دهند. این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی سامانیافته است، مجموعه اقدامات ائمه متأخر شیعه را بهمنظور پیشگیری، آمادگی، راهکارهای مقابلهای و بازدارنده در سه مرحله «قبل از وقوع بحران»، «حین وقوع» و نیز «بعد از وقوع بحران» با تأکید بر امور حفاظتی-امنیتی، دستهبندی و معرفی کرده است؛ اصول مدیریتی که در عصر حاضر نیز میتواند مورد توجه و اتباع باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 252
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراد عینی آیات وعید بنی اسرائیل در سوره مبارکه اسراء از رهگذر قرآن، حدیث و تاریخ
نویسنده:
علی رضایی کهنمویی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
آیاتی از سوره مبارکه اسراء، از وعید الهی در خصوص دو افساد بنیاسرائیل و بهتبع آن دو عقوبت ایشان سخن گفتهاند. مقاله حاضر درصدد است به شیوه توصیفی تحلیلی و با استناد به دلایل و شواهد قرآنی، حدیثی و تاریخی، مصداق عینی این وعید را شناسایی نماید. به نظر میرسد افساد اول موعود، افساد کنونی یهود با تشکیل دولت اسرائیل بوده و عقوبت نخست، توسط مجاهدان مسلمان که زمینهسازان ظهور حضرت قائم (عج) و منتسب به منطقه ایراناند، عینیت خواهد یافت . افساد دوم ایشان نیز ـ آخرین افساد شاخصشان ـ همان فتنه موعود دجال خواهد بود و عقوبت دوم توسط امام مهدی (عج) و حضرت عیسی (ع) تحقق خواهد یافت که طبق شواهدی این رخداد در آستانه قیامت خواهد بود. همچنین، بنا به شواهدی منافقانِ دشمن اهلبیت (ع) نیز در هر دو افسادِ بنیاسرائیل مدخلیت خواهند داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید