چکیده :
الهیات فمینیستی در اصلیترین قسم خود متعهد به انجام الهیات با هدف خاص توانمندسازی و رهاییبخشی زنان است.
رویکرد فمینیستهای الهیدان در خصوص ظرفیت مسیحیت رایج برای تأمین این ادعا در سه دسته انقلابی، اصلاحطلب و بازسازیگرا گنجانده میشود.
مری دیلی الهیدان فمینیست انقلابی است که با اعتقاد به جنسیتنگریِ غیرقابل اصلاح مسیحیت سنتی، به شالودهشکنی آن پرداخته و با روشی که آن را «فراروی» مینامد از ارکان اصلی آن مانند خدای پدر، مسیحشناسی، آموزه هبوط و نهاد کلیسا عبور کرده و در الهیاتی پسامسیحی به بیان ایدههای اصلی خود میپردازد.
محورهای اصلی الهیات او گاهی تصریحی و گاهی در خلال عبارات او آمده است.
در این مقاله با روش تفسیر تحلیلی متنمحور به بررسی ایدههای مهم دیلی در الهیات پسامسیحی او پرداخته میشود.
این ایدهها عبارتاند از غایت، ایمان، آزادی، اخلاق و خواهری، که دیلی مسیر تحقق همۀ آنها را «زن شدن» معرفی میکند.
برای فهم زن شدن از منظر دیلی باید آن را در تناظر با «خدای فعل» فهمید.
خدای فعلْ بودن و هست-ن است که واقعیت غایی است و پویایی دائمی دارد.
زنان نیز دارای نوعی هستا-ییاند که توان مشارکت وجودی و شهود پویای هست-ن را دارند و حاصل این مشارکتْ تحقق «فراوجود» زنانه است.
بنمایه اصلی زن شدن خواست درونی زنان برای تعالی و استعلای خود است و نوعی جدید از انکشاف خدا را محقق میکند که دیلی آن را تجلی ثانی مینامد.
feminist theology, mainly, is committed to dealing with theology to empower and liberate women.
the theologian feminists have taken three approaches to traditional christianity: revolutionary, reformist, and reconstructionist.
mary daly, as a revolutionary feminist theologian, strongly criticizes traditional christianity which, she believes, is based on unreformable sexism.
she, using the method called transcendence, transcends the central christian concepts and teachings such as god the father, christology, the fall, and the church, and expresses her main ideas in the form of post-christian theology.
in this article, by the method of text-oriented analytical interpretation, daly's major ideas are explained and analyzed, including the concepts of goal, faith, freedom, ethics, and sisterhood, all of which can be actualized via ‘becoming of woman.’ to understand ‘becoming of woman’ from daily's point of view, it must be understood in correspondence with god as verb (the verb of verbs).
god as verb, as the ultimate reality, is be-ing and is always dynamic.
similarly, women also have a type of be-ing that has the ability for existential participation and dynamic intuition in/of be-ing, the result of which will be the actualization of the feminine metabeing.
the main reason for becoming of woman is women's inner aspiration for self-transcendence, which ends in a new unfolding of god called second appearance by daly.
نویسنده :
محمد تقی کرمی قهی ، زهرا شریف
منبع اصلی :
https://prrj.isu.ac.ir/article_76765_a3acebbf9dc13821524e09d44d589ac3.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(پژوهشنامه فلسفه دين - سال 1402- دوره 21- شماره 2- از صفحه 83 تا 104)
یادداشت :
زن شدن غایت مری دیلی تعالی خدا
becoming of women goal Mary Daly transcendence God