چکیده :
ترجمه ماشینی:
آیا علم اعصاب در مورد اعتقاد دینی یا وجود خدا چیزی برای گفتن دارد؟ برخی کوشیده اند به این پرسش پاسخ دهند، اما با این کار، بیشتر از روش علمی دور شده اند.
در کتاب خدای شبح، زیستشناس محاسباتی و عصبشناس، جان سی.
واتی، دکتری، با این مشکل مقابله میکند و احساسات مذهبی را نه بهعنوان ادراک مستقیم مغز برخی قلمروهای ماوراء طبیعی، و نه بهعنوان آسیبشناسی نادرست نورونها بررسی میکند.
اما به عنوان یک نتیجه طبیعی از نحوه سیم کشی مغز ما.
برخلاف سایر مطالعات عصببیولوژیکی در مورد دین و معنویت، خدای شبح با عرفان نه به عنوان چیزی منحصر به فرد انسانی و احتمالاً منشأ ماوراء طبیعی، بلکه به عنوان یک پدیده کاملاً طبیعی که ریشههای رفتاری و تکاملی دارد که میتوان آن را به اجداد مهرهداران ما ردیابی کرد، برخورد میکند.
این کتاب بسیار اصیل و متقاعدکننده که بر پایه زیستشناسی تکاملی و رفتاری استوار است، خواننده را به سفری در مدار عصبی گریه، دانش ذاتی، یادگیری تقویتی، پیوند عاطفی، تجسم، ادراک بینفردی، و احساس غیرقابل یقین که مشخصه ایمان است میبرد.
واتی استدلال می کند که احساس حضور خدا توسط مدارهای عصبی ذاتی ایجاد می شود، مشابه مکانیزمی که نوزاد را وادار می کند تا برای مادرش فریاد بزند.
در یک بزرگسال، این مدار می تواند تحت شرایطی فعال شود که شبیه استیصال و درماندگی شدید دوران نوزادی است و توهم قانع کننده حضور یک منجی دوست داشتنی، قدرتمند و دانا را ایجاد می کند.
وقتی از این منظر دیده میشود، این توهم بهطور قابلتوجهی شبیه توهمای به نظر میرسد که مدتهاست برای متخصصان مغز و اعصاب آشنا بوده است: اندام خیالی فرد قطع عضو، که با انتظار مغز بیمار ایجاد میشود که اندام گمشده هنوز آنجا باشد.
خدای شبح که شامل آغازگر مفاهیم اساسی و اصطلاحات علوم اعصاب است، مکانیسم های عصبی پشت توهمات و احساسات تجربه معنوی را به تفصیل شرح می دهد.
does neuroscience have anything to say about religious belief or the existence of god? some have tried to answer this question, but, in doing so, most have strayed from the scientific method.
in the phantom god, computational biologist and neuroscientist john c.
wathey, ph.d., tackles this problem head-on, exploring religious feelings not as the direct perception by the brain of some supernatural realm, nor as the pathological misfiring of neurons, but as a natural consequence of how our brains are wired.
unlike other neurobiological studies of religion and spirituality, the phantom god treats mysticism not as something uniquely human and possibly supernatural in origin, but as a completely natural phenomenon that has behavioral and evolutionary roots that can be traced far back into our vertebrate ancestry.
grounded in evolutionary and behavioral biology, this highly original and compelling book takes the reader on a journey through the neural circuitry of crying, innate knowledge, reinforcement learning, emotional bonding, embodiment, interpersonal perception, and the ineffable feeling of certainty that characterizes faith.
wathey argues that the feeling of god’s presence is spawned by innate neural circuitry, similar to the mechanism that compels an infant to cry out for its mother.
in an adult, this circuitry can be activated under conditions that mimic the extreme desperation and helplessness of infancy, generating the compelling illusion of the presence of a loving, powerful, and all-knowing savior.
when seen from this perspective, the illusion also appears remarkably like one that has long been familiar to neurologists: the phantom limb of the amputee, spawned by the expectation of the patient’s brain that the missing limb should still be there.
including a primer on the basic concepts and terminology of neuroscience, the phantom god details the neural mechanisms behind the illusions and emotions of spiritual experience.