چکیده :
ترجمه ماشینی:
در این کتاب، لیندا زاگزبسکی یک نظریه اخلاقی اصیل مبتنی بر ارجاع مستقیم به نمونههای خوبی ارائه میکند، با الگوبرداری از نظریه پاتنم-کریپکه که در دهه هفتاد معناشناسی را متحول کرد.
در نظریه اخلاقی نمونهگرا، نمونهها از طریق عاطفه تحسین شناسایی میشوند، که زاگزبسکی استدلال میکند که هم یک عاطفه برانگیزاننده است و هم احساسی که محتوای شناختی آن اجازه نقشهبرداری از حوزه اخلاقی حول ویژگیهای نمونهها را میدهد.
زاگزبسکی با استفاده از مثالهایی از قهرمانان، قدیسان و حکیمان نشان میدهد که چگونه میتوان روایات نمونهها و کارهای تجربی در مورد تحسینبرانگیزترین افراد را هم برای هدف نظری ایجاد یک نظریه جامع و هم برای هدف عملی تربیت اخلاقی و خود، در نظریه گنجاند.
-بهبود همه اصطلاحات اخلاقی اساسی، از جمله «شخص خوب»، «فضیلت»، «زندگی خوب»، «عمل درست» و «عمل نادرست» با انگیزهها، غایات، اعمال، یا قضاوتهای مثالها یا افرادی مانند آن تعریف میشوند.
این نظریه همچنین از طریق تقلید از نمونه ها، گزارشی از یادگیری اخلاقی ایجاد می کند، و زاگزبسکی از یک اصل تقسیم کار زبانی اخلاقی دفاع می کند، که به گروه های خاصی از مردم در یک جامعه زبانی کارکردهای ویژه ای در شناسایی اصطلاحات بسط یا اخلاقی، گسترش کلیشه می دهد.
از طریق جامعه با این اصطلاح مرتبط می شود، یا با استفاده از آن اصطلاحات، قضاوت های پشتیبانی کننده استدلال ارائه می کند.
بنابراین، این نظریه از لحاظ معنایی بیرونی است، زیرا معنای اصطلاحات اخلاقی با ویژگیهای جهان خارج از ذهن کاربر، از جمله ویژگیهای مثالها و ویژگیهای شبکه زبانشناختی اجتماعی که کاربران اصطلاحات را به نمونهها مرتبط میکند، تعیین میشود.
کتاب با پیشنهادهایی در مورد نسخه هایی از نظریه که اشکال رئالیسم اخلاقی هستند، از جمله نسخه ای که از وجود حقایق پسینی ضروری در اخلاق حمایت می کند، به پایان می رسد.
in this book linda zagzebski presents an original moral theory based on direct reference to exemplars of goodness, modeled on the putnam-kripke theory which revolutionized semantics in the seventies.
in exemplarist moral theory, exemplars are identified through the emotion of admiration, which zagzebski argues is both a motivating emotion and an emotion whose cognitive content permits the mapping of the moral domain around the features of exemplars.
using examples of heroes, saints, and sages, zagzebski shows how narratives of exemplars and empirical work on the most admirable persons can be incorporated into the theory for both the theoretical purpose of generating a comprehensive theory, and the practical purpose of moral education and self-improvement.
all basic moral terms, including "good person," "virtue," "good life," "right act," and "wrong act" are defined by the motives, ends, acts, or judgments of exemplars, or persons like that.
the theory also generates an account of moral learning through emulation of exemplars, and zagzebski defends a principle of the division of moral linguistic labor, which gives certain groups of people in a linguistic community special functions in identifying the extension or moral terms, spreading the stereotype associated with the term through the community, or providing the reasoning supporting judgments using those terms.
the theory is therefore semantically externalist in that the meaning of moral terms is determined by features of the world outside the mind of the user, including features of exemplars and features of the social linguistic network linking users of the terms to exemplars.
the book ends with suggestions about versions of the theory that are forms of moral realism, including a version that supports the existence of necessary a posteriori truths in ethics.
نویسنده :
لیندا ترینکاوس زاگزبسکی
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=A9C25AA520C2BC97DF1287E26CD553DF
شابک (isbn):
9780190655846
یادداشت :
کتاب حاضر با عنوان «الگوگرایی در اخلاق» توسط «امیرحسین خداپرست» به فارسی ترجمه و در سال 1401ش. از سوی انتشارات «کرگدن» منتشر گردیده است.
توضیحات فیزیکی اثر :
289 ص.
نوع منبع :
کتاب
,
کتابخانه عمومی
فهرست مندرجات:
Table of contents :
Content: Why exemplarism? --
Admiration --
Exemplars --
Virtue --
Emulation --
A good life --
Right, wrong, and the division of moral linguistic labor --
Exemplarist semantics and metaethics.