چکیده :
ترجمه ماشینی:
پیتر آدامسون و جاناردون گانری مقدمهای زنده بر یکی از غنیترین سنتهای فکری جهان ارائه میکنند: فلسفه هند کلاسیک.
آنها با اولین ادبیات موجود، وداها، و آثار توضیحی که اینها الهام گرفتهاند، به نام اوپانیسادها شروع میشوند.
آنها همچنین درباره دیگر متون معروف فرهنگ کلاسیک ودایی، به ویژه مهابهاراتا و برجسته ترین بخش آن، بهاگاواد-گیتا، در کنار ظهور بودیسم و جینیسم بحث می کنند.
در این بخش آغازین، آدامسون و گانری بر شیوه ای تأکید می کنند که فلسفه به عنوان شکلی از زندگی در جستجوی رهایی از رنج انجام می شد.
سپس، این زوج به انفجار گمانهزنیهای فلسفی اختصاص داده شده به متون بنیادی به نام «سوترا» میپردازند و سنتهایی مانند مکتب منطقی و معرفتشناختی نیایا، مونیسم advaita vdanta و نظم معنوی یوگا را مورد بحث قرار میدهند.
در بخش پایانی کتاب، آنها تحولات بیشتر در بودیسم را ترسیم میکنند و نقد رادیکال ناگارجونا از مفاهیم «غیر وابسته» و فلسفه ذهن بدون خود را که در نویسندگانی مانند دیگناگا و در جینیسم یافت میشود، برجسته میکنند و بهویژه بر دیدگاه آن تمرکز میکنند.
معرفت شناسی برخلاف دیگر مقدمههایی که مکاتب و موقعیتهای اصلی در فلسفه کلاسیک هند را پوشش میدهند، راهنمای پر جنب و جوش آدامسون و گانری به مضامین فلسفی مانند خشونت پرهیز از خشونت، اقتدار سیاسی، و جایگاه زنان نیز توجه میکند، در حالی که سنتهای متنی را که معمولاً از بررسیهای اجمالی خارج میشود، در نظر میگیرد.
تفکر هندی، مانند مکتب کارواکا، تانترا، و نیز نظریه زیباییشناسی.
آدامسون و گانری با تمرکز بر این سؤال بسیار مورد بحث که آیا فلسفه هند ممکن است بر فلسفه یونان باستان تأثیر گذاشته باشد، نتیجه گیری می کنند و از آنجا، تأثیری را که این حوزه از فلسفه بر تفکر غربی بعدی گذاشت، ارزیابی می کنند.
peter adamson and jonardon ganeri present a lively introduction to one of the world's richest intellectual traditions: the philosophy of classical india.
they begin with the earliest extant literature, the vedas, and the explanatory works that these inspired, known as upanisads.
they also discuss other famous texts of classical vedic culture, especially the mahābhārata and its most notable section, the bhagavad-gīta, alongside the rise of buddhism and jainism.
in this opening section, adamson and ganeri emphasize the way that philosophy was practiced as a form of life in search of liberation from suffering.
next, the pair move on to the explosion of philosophical speculation devoted to foundational texts called 'sutras,' discussing such traditions as the logical and epistemological nyāya school, the monism of advaita vedānta, and the spiritual discipline of yoga.
in the final section of the book, they chart further developments within buddhism, highlighting nagārjuna's radical critique of 'non-dependent' concepts and the no-self philosophy of mind found in authors like dignāga, and within jainism, focusing especially on its 'standpoint' epistemology.
unlike other introductions that cover the main schools and positions in classical indian philosophy, adamson and ganeri's lively guide also pays attention to philosophical themes such as non-violence, political authority, and the status of women, while considering textual traditions typically left out of overviews of indian thought, like the cārvāka school, tantra, and aesthetic theory as well.
adamson and ganeri conclude by focusing on the much-debated question of whether indian philosophy may have influenced ancient greek philosophy and, from there, evaluate the impact that this area of philosophy had on later western thought.
نویسنده :
Peter Adamson ; Jonardon Ganeri
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=C1F4EEBE4AAB83C48CAF2FDED7286D0C
فروست:
A History of Philosophy Without Any Gaps 5
یادداشت :
تاریخ فلسفه بدون هیچگونه شکاف، جلد 5: فلسفه کلاسیک هند
تاریخ فلسفه بدون هیچگونه خلل، جلد 5: فلسفه کلاسیک هند
آدرس دیگر: http://libgen.rs/book/index.php?md5=3D3BE5D64A6D7F53B82816D3196F8AFB
توضیحات فیزیکی اثر :
xxiv+397/422 صفحه
نوع منبع :
کتاب
,
کتابخانه عمومی
فهرست مندرجات:
Table of contents :
Cover
CLASSICAL INDIAN PHILOSOPHY a history of philosophy without any gaps, volume 5
Copyright
CONTENTS
NOTE ON PRONUNCIATION
PREFACE
ACKNOWLEDGEMENTS
TIMELINE
MAP OF INDIA
PART I: ORIGINS
1: BEGIN AT THE END: AN INTRODUCTION TO PHILOSOPHY IN INDIA
2: SCRIPTURES, SCHOOLS, AND SYSTEMS: A HISTORICAL OVERVIEW
3: KINGDOM FOR A HORSE: INDIA IN THE VEDIC PERIOD
4: HIDE AND SEEK: THE UPANIṢADS
5: INDRA’S SEARCH: THE SELF IN THE UPANIṢADS
6: YOU ARE WHAT YOU DO: KARMA IN THE UPANIṢADS
7: CASE WORKER: PAṆINI’S GRAMMAR
8: SUFFERING AND SMILING: THE BUDDHA
9: CROSSOVER APPEAL: THE NATURE OF THE BUDDHA’S TEACHING
10: CARRY A BIG STICK: ANCIENT INDIAN POLITICAL THOUGHT
11: BETTER HALF: WOMEN IN ANCIENT INDIA
12: GRAND ILLUSION: DHARMA AND DECEPTION IN THE MAHABHARATA
13: WORLD ON A STRING: THE BHAGAVAD-GITĀ
14: MOSTLY HARMLESS: NON-VIOLENCE
PART II: THE AGE OF THE SŪTRA
15: A TANGLED WEB: THE AGE OF THE SŪTRA
16: WHEN IN DOUB: TTHE RISE OF SKEPTICISM
17: MASTER OF CEREMONIES: JAIMINI’S MĪMĀṂSĀ-SŪTRA
18: INNOCENT UNTIL PROVEN GUILTY: MĪMĀṂSĀ ON KNOWLEDGE AND LANGUAGE
19: SOURCE CODE: BĀDARĀYAṆA’S VEDĀNTA-SŪTRA
20: NO TWO WAYS ABOUT IT: SÁṄKARA AND ADVAITA VEDĀNTA
21: COMMUNICATION BREAKDOWN: BHARTṚHARI ON LANGUAGE
22: THE THEORY OF EVOLUTIONI: ŚVARAKṚṢṆA’S SĀṂKHYA-KĀRIKĀ
23: WHO WANTS TO LIVE FOREVER?: EARLY ĀYURVEDIC MEDICINE
24: PRACTICE MAKES PERFECT: PATAÑJALI’S YOGA-SŪTRA
25: WHERE THERE’S SMOKE THERE’S FIRE: GAUTAMA’S NYĀYA-SŪTRA
26: WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET: NYĀYA ON PERCEPTION
27: STANDARD DEDUCTIONS: NYĀYA ON REASONING
28: THE TRUTH SHALL SET YOU FREE: NYĀYA ON THE MIND
29: FINE-GRAINED ANALYSIS: KAṆĀDA’S VAIŚEṢIKA-SŪTRA
30: THE WHOLE STORY: VAIŚEṢIKA ON COMPLEXITY AND CAUSATION
31: A DAY IN THE LIFE: THEORIES OF TIME
32: THE WOLF’S FOOTPRINT: INDIAN NATURALISM
33: MIND OUT OF MATTER: MATERIALIST THEORIES OF THE SELF
PART III: BUDDHISTS AND JAINAS
34: WE BEG TO DIFFER: THE BUDDHISTS AND JAINAS
35: IT ALL DEPENDS: NĀGĀRJUNA ON EMPTINESS
36: MOTION DENIED: NĀGĀRJUNA ON CHANGE
37: NO FOUR WAYS ABOUT IT: NĀGĀRJUNA’S TETRALEMMA
38: TAKING PERSPECTIVE: THE JAINA THEORY OF STANDPOINTS
39: WELL QUALIFIED: THE JAINAS ON TRUTH
40: CHANGE OF MIND: VASUBANDHU AND YOGĀCĀRA BUDDHISM
41: WHO’S PULLING YOUR STRINGS?: BUDDHAGHOSA ON NO-SELF AND AUTONOMY
42: UNDER CONSTRUCTION: DIGNĀGA ON PERCEPTION AND LANGUAGE
43: FOLLOW THE EVIDENC: EDIGNĀGA’S LOGIC
44: DOORS OF PERCEPTION: DIGNĀGA ON CONSCIOUSNESS
PART IV: BEYOND ANCIENT INDIA
45: IN GOOD TASTE: THE AESTHETICS OF RASA
46: LEARN BY DOING: TANTRA
47: LOOKING EAST: INDIAN INFLUENCE ON GREEK THOUGHT
48: THE BUDDHA AND I: INDIAN INFLUENCE ON ISLAMIC AND EUROPEAN THOUGHT
49: WHAT HAPPENED NEXT: INDIAN PHILOSOPHY AFTER DIGNĀGA
NOTES
Preface
Chapter 1
Chapter 2
Chapter 3
Chapter 4
Chapter 5
Chapter 6
Chapter 7
Chapter 8
Chapter 9
Chapter 10
Chapter 11
Chapter 12
Chapter 13
Chapter 14
Chapter 15
Chapter 16
Chapter 17
Chapter 18
Chapter 19
Chapter 20
Chapter 21
Chapter 22
Chapter 23
Chapter 24
Chapter 25
Chapter 26
Chapter 27
Chapter 28
Chapter 29
Chapter 30
Chapter 31
Chapter 32
Chapter 33
Chapter 34
Chapter 35
Chapter 36
Chapter 37
Chapter 38
Chapter 39
Chapter 40
Chapter 41
Chapter 42
Chapter 43
Chapter 44
Chapter 45
Chapter 46
Chapter 47
Chapter 48
Chapter
FURTHER READING
General Overviews
Origins
The Upaniṣads
Sanskrit Grammar
Early Buddhism
Ancient Indian Political Thought
Women in Ancient India
The Mahabharata and Bhagavad-gıt
Non-Violence
The Age of the Sutra
Skepticism
Mımaṃs
Vedanta
Bhartṛhari
Ayurvedic Medicine
Saṃ khya
Yoga
Nyaya
Vaiseṣika
Theories of Time
Carvaka
Buddhism
Nagarjuna
Jainism
Jaina Epistemology
Vasubandhu and Yogacara Buddhism
Buddhaghosa
Dignaga
Aesthetics of Rasa
Tantra
Influence of India on Europe
INDEX