چکیده :
ترجمه ماشینی:
چرا ما ساردین می خوریم، اما ماهی قرمز هرگز.
اردک، اما طوطی هرگز؟ چرا افزودن پنیر باعث می شود همبرگر به «چیزبرگر» تبدیل شود در حالی که افزودن سس کچاپ آن را به «کچاپ برگر» تبدیل نمی کند؟ به همین ترتیب، چگونه تعیین کنیم که چه مواردی که در یک جلسه گفته می شود باید در صورتجلسه گنجانده شود و کدام یک باید "خارج از ثبت" در نظر گرفته شود و رسماً نادیده گرفته شود؟
در این کتاب گسترده و تحریکآمیز، eviatar zerubavel استدلال میکند که علم شناختی نمیتواند به این سؤالات پاسخ دهد، زیرا شناخت را تنها در دو سطح مورد بررسی قرار میدهد: فردی و جهانی.
برای پر کردن شکاف بین بینش رمانتیک متفکر منزوی که افکارش محصول تجربه منحصر به فرد است و دیدگاه شناختی-روانشناختی که حول جست و جوی پایه های جهانی شناخت انسانی می چرخد، زروباول قلمرو اجتماعی گسترده ای از ذهن را ترسیم می کند.
- حوزه ای که بر جنبه های متعارف و هنجاری طرز تفکر ما تمرکز دارد.
زروباول با حکایتی شوخآمیز و قیاس آشکار، بنیان اجتماعی کنشهای ذهنی مانند ادراک، حضور، طبقهبندی، به خاطر سپردن، تعیین معنا و محاسبه زمان را روشن میکند.
او به ما یادآوری میکند که آنچه در ذهن ما میگذرد عمیقاً تحت تأثیر محیطهای اجتماعی ما است، که معمولاً گروههایی هستند که بزرگتر از فرد و در عین حال بسیار کوچکتر از نژاد بشر هستند.
بنابراین، ما یک نرمافزار غیرجهانی برای تفکر آمریکاییها یا چینیها، وکلا یا معلمان، کاتولیکها یا یهودیان، بیبی بومرها یا gen-xers توسعه میدهیم.
زروابول راههای جذابی را که در آن جوامع فکری واقعیت را میتراشند و طبقهبندی میکنند، معانی میدهند و چیزها را درک میکنند، بررسی میکند، و در این فرآیند بسیاری از مفروضات بدیهی را «آشناییزدایی» میکند.
why do we eat sardines, but never goldfish; ducks, but never parrots? why does adding cheese make a hamburger a "cheeseburger" whereas adding ketchup does not make it a "ketchupburger"? by the same token, how do we determine which things said at a meeting should be included in the minutes and which ought to be considered "off the record" and officially disregarded?
in this wide-ranging and provocative book, eviatar zerubavel argues that cognitive science cannot answer these questions, since it addresses cognition on only two levels: the individual and the universal.
to fill the gap between the romantic vision of the solitary thinker whose thoughts are the product of unique experience, and the cognitive-psychological view, which revolves around the search for the universal foundations of human cognition, zerubavel charts an expansive social realm of mind--a domain that focuses on the conventional, normative aspects of the way we think.
with witty anecdote and revealing analogy, zerubavel illuminates the social foundation of mental actions such as perceiving, attending, classifying, remembering, assigning meaning, and reckoning the time.
what takes place inside our heads, he reminds us, is deeply affected by our social environments, which are typically groups that are larger than the individual yet considerably smaller than the human race.
thus, we develop a nonuniversal software for thinking as americans or chinese, lawyers or teachers, catholics or jews, baby boomers or gen-xers.
zerubavel explores the fascinating ways in which thought communities carve up and classify reality, assign meanings, and perceive things, "defamiliarizing" in the process many taken-for-granted assumptions.