چکیده :
ترجمه ماشینی :
ترکستان که بخش مهمی از مسلمانان ترک را تشکیل می دهد، در هفتم با اسلام گرایی روبرو شده است.
از قرن نوزدهم اسلام گرایی را به عنوان یک دین پذیرفت و از آن زمان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ترکی اسلامی، نظم اجتماعی و سیاسی باقی ماند.
فرقههای سیاسی و ساختار اجتماعی بهویژه در عصر ترکستان شوروی با تحقیق درباره نشست ترکستان با اسلام و فعالیت این فرقهها تا نوزدهم ادامه دارد.
قرن.تحقیقات ما به این نتایج در مورد فعالیت صوفی؟ فرقه ها: جنبش عرفانی که از vii خود را نشان می دهد.
قرن با هدف اشاعه اسلام و استقرار و زیستن بیشتر شایستگی های اسلامی، دست به نوعی رسالت اسلامی زد.
این اندیشه عرفانی که در آغاز به صورت فردی زیسته بود، در مدت کوتاهی به ساختار سازمانی تری رسید و با به رسمیت شناختن سلاطین و دولتمردان عصر، جایگاه مهمی در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جوامع به خود اختصاص داد.
قواعد اسلامی، که ساختاری بود که جوامع در زمان پرتنش خود به آن پناه می بردند، باید مأموریت متفاوتی را با روس ها که منطقه ترکستان را در هجدهم اشغال کرده بودند، انجام می دادند.
قرن.
در مواجهه با اندیشه کمونیستی که محاسن اسلامی را نمی پذیرد و تلاش می کند تا سیاست الحاد را جایگزین کند، مردم ترکستان در روزهای پر دردسر به فرقه ها پناه بردند که دوباره برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.
بزرگان فرقه ها تسلیم فعالیت ها و فشارهای روس ها نشده اند که هدفشان بی دین کردن است.
حتی در مواقعی که امکان نبرد با سلاح وجود نداشت، تا آنجا که می توانستند برای محافظت از مسلمانان تلاش می کردند؟ هویت دینی و فرهنگی با بهره گیری از هر فرصتی در شرایط موجود است.
برای این منظور مدارس مخفی باز کردند که اصول اولیه اسلام و عربی تدریس می شد، خانه هایی اختصاص دادند و وظایف دینی مانند ختنه، عروسی و دفن را انجام دادند.
در نتیجه این فعالیتهای فرقهها، سلاخی مسلمانان و سیاستهای الحادی که در عصر sscb آغاز شده بود، شکست خورد.
turkestan, which constitutes important part of turkish mussulman vorld, have metwith islamism in vii.
century, adopted islamism as a religion as from x.
century, andmaintained its entity es a inseperable part of islamic turkish culture, social and politicregularity since then.in this study, we tried to establish effects of ?sufi? sects on politic and socialstructure especially in soviet turkestan age by researching meeting of turkestan area withislamism and activitity of this sects in duration which continue until xix.
century.our researh lead to us these results about activity of ?sufi? sects:mystisizm movemet, which shows itself as from vii.
century, aimed at spreadingislamizm and making islamic merits more settled and livable, undertook a kind of islammission.
lived as indiviually at the beginning, this mystich thought reached a moreorganizational structure in a short time, and took an important place in politic, social andeconomic life of societies by being recognized by sultans and statesman of the age.sects, which provided to keep alive islamic rules, and which were a structure thatsocieties took refuge in their troubled time, had to undertake a different mission withrussians?occupying turkestan area in xviii.
century.meeting with a communist thought which do not accept islamic merits and tries toreplace atheism politics, turkestan public took refuge sects in troubled days which willcontinued for a long time again.
dignitaries of sects have not succumbed to russians?activities and pressure which aimed at making atheist; even in times that there was not apossibility for battle with weapons, they endeavored as could as they can to protectmuselmans? religional and cultural identities by taking advantage of every opportunity underpresent conditions.
for this aim, they opened secret schools that basic principles of islam andarabic were taught, they allocated houses and they fulfilled religional duties such ascircumcission, wedding and burying.
as a result of these activities of sects, slaughteringmuselmans and atheism politics that was started sscb age failed.