چکیده :
ترجمه ماشینی :
در این پژوهش، الهیات هدایت در پرتو قرآن و درک نجات در روایات دینی در طول تاریخ به صورت کلی مورد بررسی قرار گرفت.
در مقدمه، فرآیندهای شکل گیری و توسعه ایمان منجی در سنت های یهودی، مسیحی و مسلمان مورد بحث قرار گرفته است.
فهم رستگاری که در سنت شیعه بنیان نهاده شد و به ویژه در جوامع مسلمان با سنت صوفیانه سنی رواج یافت، امروزه در بسیاری از فرقه ها، فرقه ها و سنت های صوفیانه به وجود خود ادامه می دهد.
ما همچنین سعی کردیم درک نجات را در این روایات آشکار کنیم.
ما روندی را بررسی کردیم که به آن «الهیات هدایت در قرآن» می گوییم که محور اصلی مطالعه را بر اساس قرآن تشکیل می دهد.
ما درک الهیات نجات یافت شده در سنت های یهودی، مسیحی و مسلمان و الهیات هدایت ارائه شده توسط قرآن به بشریت را مقایسه و ارزیابی کردیم.
در فصل اول سعی شده ظرفیت طبیعی انسان، مبانی وجودی هدایت، رابطه هدایت با حقیقت و هستی زمینه سازی شود.
در بخش دوم، مبانی شناختی هدایت، توانایی های شناختی انسان و محتوای شناختی قرآن آشکار می شود.
در بخش سوم، تلاش شده است تا آشکار شود که دسترسی انسان به هدایت، علاوه بر فرآیندی اخلاقی و شناختی است.
در نهایت موانع طبیعی، سنتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، فردی و روانی-اخلاقی راهنمائی مورد بحث قرار گرفته است.
در این تحقیق سعی بر آن شد تا وضعیت انسان در امتحان الهی را در این فرآیند تحلیل کنیم.
در مقدمه، سنتهای دینی را بررسی کردیم که در روند تاریخی پدید آمدند و رهایی انسان را به یک منجی پیوند زدند.
ما به بازتاب این سنت ها تا امروز پرداختیم.
در بخش اول و دوم، فرآیندی را که به آن «الهیات جهتگیری معنوی در قرآن» میگوییم، ارزیابی کردیم که اساس پژوهش ما را تشکیل میدهد.
در بخش اول توانایی وجودی انسان، در بخش دوم توانایی های شناختی و در بخش سوم مبانی اخلاقی جهت گیری معنوی را مورد تحلیل قرار دادیم.
در مقدمه، به فرآیندهای شکل گیری و توسعه مسیحیت (اعتقاد به ظهور مسیحایی که به عنوان منجی یا رهایی بخش گروهی از مردم عمل می کند) در سنت های یهودی، مسیحی و مسلمانان پرداخته شده است.
درک رستگاری که پایه های آن در سنت شیعه گذاشته شده و به ویژه در جوامع مسلمان با سنت صوفیانه سنی رواج یافته است، امروزه در بسیاری از فرقه های مذهبی و سنت های صوفیانه وجود دارد.
ما سعی کردیم درک آنها از نجات را در این سنت ها ارائه کنیم.
ما روندی را که محور اصلی کار را تشکیل می دهد و آن را «الهیات نجات در قرآن» می نامیم، بررسی کرده ایم.
ما الهیات نجات در قرآن را با الهیات نجات در سنت های یهودی، مسیحی و مسلمان مقایسه کردیم.
در بخش اول سعی بر آن است که فطره (موقعیت اصیل انسان) ظرفیت انسان، مبانی وجودی نجات، رابطه نجات با حقیقت و هستی را پیدا کند.
bu çalışmada, kur'an ışığında hidayet teolojisi ve tarih içerisinde dini geleneklerde oluşan kurtuluş anlayışları genel hatlarıyla incelenmiştir.
giriş bölümünde yahudi, hıristiyan ve müslüman geleneğinde kurtarıcı inancının oluşum ve gelişim süreçleri ele alınmıştır.
şiî gelenekte temelleri atılan ve özellikle sünnî tasavvuf geleneğiyle müslüman toplumlarda yayılan kurtuluş anlayışı, günümüzde birçok mezhep, tarikat ve tasavvuf geleneğinde varlığını sürdürmektedir.
biz de bu geleneklerdeki kurtuluş anlayışlarını ortaya koymaya çalıştık.
çalışmanın ana eksenini oluşturan ve adına 'kur'an'da hidayet teolojisi' dediğimiz süreci kur'an merkezli olarak irdeledik.
yahudi, hıristiyan ve müslüman geleneğinde yer bulan kurtuluş teolojisi anlayışıyla kur'an'ın insanlığa sunduğu hidayet teolojisini karşılaştırıp değerlendirdik.
birinci bölümde insanın fıtrî kapasitesi, hidayetin varlıksal temelleri, hidayetin hakikat ve varlık ile olan ilişkisi temellendirilmeye çalışılmıştır.
ikinci bölümde hidayetin bilişsel temelleri, insanın bilişsel yetenekleri ve kur'an'ın bilişsel içeriği ortaya konulmuştur.
üçüncü bölümde ise insanın hidayete erişiminin varlıksal ve bilişsel olmasının yanında ahlakî bir süreç olduğu ortaya koyulmaya çalışmıştır.
son olarak hidayetin önündeki fıtrî, geleneksel, siyasi, kültürel, toplumsal, bireysel ve psiko ahlâkî engeller tartışılmıştır.
in this research, we tried to analyse the situation of the human being on the divine test in this process.
in the introduction, we examined the religious traditions that emerged in the historical process and linked human liberation to a savior.
we dwelled on the reflections of these traditions to the present.
in the first and second parts, we evaluated the process that we call "spiriual direction theology in the qur'an", which forms the basis of our research.
we analysed the existential potential of human beings in the first part, cognitive abilities in the second part and the moral foundations of spiritual direction in the third part.
in the preamble, the formation and development processes of the messianism (the belief in the advent of a messiah who acts as the savior or liberator of a group of people) in the jewish, christian and muslim traditions are addressed.
the understanding of salvation, whose foundations are laid in the shia tradition and spread especially in the muslim societies with the sunni sufi tradition, continues to exist in many religious sects and sufi traditions today.
we tried to present their understanding of salvation in these traditions.
we have studied the process that constitutes the main axis of the work and which we call "salvation theology in the qur'an".
we compared the salvation theology in the qur'an to the salvation theologies in jewish, christian and muslim traditions.
in the first part, it is tried to found the fitrah ( the original disposition of the human) capacity of the human, the existential foundations of salvation, the relationship of salvation with truth and being.
in the second part, the cognitive foundations of salvation,