چکیده :
ترجمه ماشینی :
از زمان انتشار ذرات بنیادی در سال 1998، آثار میشل هوئل بک همچنان موضوع بحث های فکری، هنری و حقوقی بوده است.
هوئلبک مفاهیم قرن بیستم فرانسوی (و به ویژه ساختارگرایانه) نویسنده را به عنوان «زیبایی شناس محض» نادیده گرفته است و ترجیح می دهد در عوض از موضع خود به عنوان یک رمان نویس برای توضیح نظریه فلسفی و علمی، مشاهده و نقد اجتماعی، و بحث ایدئولوژیک مرتبط با سرمایه داری استفاده کند.
اسلام و آینده دین در فرانسه به شدت سکولار.
در حالی که تعداد کمی از محققین به ابعاد دینی و الهیاتی کار هوئلبک پرداخته اند، این پایان نامه به بررسی گسترده و عمیق دیدگاه های هوئلبکی در مورد جنبش های دینی جدید، اتوپیایی و پوزیتیویسم فرانسه قرن نوزدهم، فلسفه ذهن و فراانسانی، اسلام و لائیسیته پرداخته است.
افول تمدن مسیحی اروپا، و همچنین در مورد کار طیف گسترده ای از شخصیت ها و جنبش های فکری از هر دو قرن نوزدهم و بیستم، از جمله آگوست کنت، آرتور شوپنهاور، کلود هانری دو سنت سیمون، چارلز فوریه، رادنی استارک بحث می کند.
، امیل دورکیم، ریموند آرون، جری فودور، مارسل گوشه، پوزیتیویسم منطقی، روح گرایی، فلسفه تحلیلی، نظریه سکولاریزاسیون و فیزیک کوانتومی.
همچنین به مخاطرات مربوط به خواندن هوئلبک از دیدگاه خاص آمریکایی پرداخته شده است.
در حالی که دپارتمانهای مطالعات دینی در فرانسه وجود ندارند (به غیر از دانشکدههای خصوصی الهیات)، در ایالات متحده، علاقه علمی به دین (به غیر از علاقه و تعهد به دین در بین مردم) به محقق فرصت کافی برای رویکرد ادبیات به عنوان بیان، بحث و تصویری از دینداری.
این پایان نامه استدلال می کند که درک کامل علمی و فکری از کار هوئل بک مستلزم مطالعه فراآتلانتیک - و به ویژه آمریکایی - است.
اگر فرانسه هنوز اهمیت داستان هوئلبک را به طور کامل درک نکرده است، این نه تنها به دلیل ایدئولوژی ها و سیاست های لایکال فرانسوی است که دین را به حوزه خصوصی می سپارد، بلکه به دلیل دانشمندانی است که هنوز بحث کاملی از دین را در درمان خود وارد نکرده اند.
since the publication of the elementary particles in 1998, the work of michel houellebecq has continued to be the subject of intellectual, artistic, and legal controversy.
houellebecq has flouted twentieth-century french (and especially structuralist) conceptions of the author as “pure aesthetician,” preferring instead to use his stance as a novelist to expound philosophical and scientific theory, social observation and criticism, and ideological polemic relating to capitalism, islam, and the future of religion in a highly secularized france.
while few scholars have addressed the religious and theological dimensions of houellebecq’s work, this dissertation offers broad and in-depth treatment of houellebecquian perspectives on new religious movements, nineteenth-century french utopianism and positivism, philosophy of mind and transhumanism, islam and laïcité, and the decline of european christian civilization, as well as discusses the work of a wide range of intellectual figures and movements from both the nineteenth and twentieth centuries, including auguste comte, arthur schopenhauer, claude-henri de saint-simon, charles fourier, rodney stark, émile durkheim, raymond aron, jerry fodor, marcel gauchet, logical positivism, spiritism, analytic philosophy, secularization theory, and quantum physics.
also addressed are the stakes involved in reading houellebecq from a specifically american perspective.
while religious studies departments in france are non-existent (apart from private facultés de théologie), in the u.s., scholarly interest in religion (not to mention interest in and commitment to religion among the public) allows the researcher ample opportunity to approach literature as an expression, discussion, and depiction of religiosity.
this dissertation argues that a full scholarly and intellectual appreciation of houellebecq’s work requires a transatlantic—and specifically american—reading.
if france has not yet grasped the full significance of houellebecq’s fiction, this is due not only to french laical ideologies and policies, which consign religion to the private sphere, but also to scholars who have yet to incorporate a thorough discussion of religion into their treatment of houellebecq’s work.