چکیده :
ترجمه ماشینی :
اصل تذکریة النفس در اسلام محوری است، اما با وجود این، در مقایسه با مجلدات وسیعی که به فقه اسلامی (فقه) یا روایت نبوی (حدث) اختصاص داده شده است، آثار نسبتاً کمی نوشته شده است.
علاوه بر این، بسیاری از آنچه نوشته شده است در احکام کلی آنچه که امروزه تصوف یا تصوف نامیده می شود بوده است و بیشتر این آثار مربوط به دوره پس از غزالی است.
با وجود این، آثار زیادی نوشته شده بود و در واقع، مفهوم تذکیه النفس قبل از ظهور غزالی توسعه یافته بود.
یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان دوره پیش از غزالی در این زمینه، محقق مسلمان قرن دوم/هشتم، ابوعبدالله الحارث بن.
اسدالمباسبی که در حوالی سال 165ق در بصره به دنیا آمد اما بعداً در بغداد اقامت گزید، البته مدتی در کوفه تبعید بود تا اینکه در سال 243/857 درگذشت.
المباسبی همچنین به دلیل مهارت هایش در بسیاری از رشته ها از جمله قرآن، روایت نبوی (حدیث) و الهیات مکتبی (ilm alkalam) شهرت داشت، اما به دلیل تسلط او در زمینه معنویت اسلامی و روانشناسی اخلاقی است.
به یاد می آورد.
او صرف نظر از شهرت مطلوبش خالی از انتقاد نبود و توسط امام احمدب.
ایجنبل (متوفی 242/856) به دلیل دیدگاه های «غیر متعارف» و مورد اهانت پیروان بعدی احمد، ابوذرة الرازی (متوفی 264/878)، ابن جوزی (متوفی 297/910) و عبدالله.
-رحیم ایرگی (متوفی 806/1403).
با وجود این، او نویسندهای پرکار بود و بنا بر گزارشها بیش از دویست اثر تألیف کرد که معروفترین آنها شاید kltäb al-ri'äya li hugrlq a11äh باشد.
همین اثر اخیر و به یاد ماندنی بود که توجه غرب را در قالب محقق بسیار محترم مارگارت اسمیت (متوفی 1970) به خود جلب کرد که اولین محقق اروپایی بود که به طور جدی به زندگی و آثار این مدرس بزرگ تزکیه پرداخت.
این بدان معنا نیست که محصبی به عنوان یک حوزه تحقیقاتی خسته شده است، اما، زیرا بسیاری از آثار او حفظ شده و در واقع از زمان کار پیشگام اسمیت منتشر، ویرایش و حاشیه نویسی شده است.
از این رو، این پژوهش شامل: الف) بررسی کاربرد زبانی و اصطلاحی اصطلاحات تزکیه و النفس برای تعیین فهم دقیق این مفاهیم در چارچوب اسلام است.
ب) بررسی گسترده دوره تاریخی که محصبی در آن می زیست تا میزان نقش عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در زندگی و کار او را ارزیابی کند.
ج) بررسی گسترده منابع زندگینامهای و تاریخی موجود، برای تهیه گزارشی دقیق و جامع از زندگی این محقق بینظیر و خارقالعاده.
د) ارزیابی آثار محصبی و شرحی از فهم و روش شناسی مؤلف در مورد مفهوم تذکیه النفس.
the principle of tazkryat al-nafs is central to islam but despite this, relatively little work has been written, if compared to the vast volumes devoted to islamic jurisprudence (fqh) or prophetic narration (hadlth).
in addition to this, much of what has been written has been within the general precepts of what is now termed tasawwuf, or sufism and much of this work has been concerned with the post-ghazzäli period.
despite this, many works had been written and indeed, the concept of tazkiyat al-nafs had been developed prior to the advent of al-ghazzäli.
one of the most influential scholars in the pre-ghazzäli period within this field was the second/eighth century muslim scholar abu- abd allah al-härith b.
asad al-mubasibi, who was born in basra around 165/782 but later resided in baghdad, albeit a period of exile in küfa, until his death in 243/857.
al-mubasibi was also known for his skills in many disciplines, including the qur'an, prophetic narration (hadith) and scholastic theology (`ilm alkaläm) but it is for his mastery in the field of islamic spirituality and moral psychology for which he is remembered.
regardless of his favourable notoriety he was not without criticism, being repudiated by imam ahmad b.
ijanbal (d.
242/856) for his "unorthodox" views and reviled by ahmad's subsequent followers abu- zur`a al-räzi (d.
264/878), ibn al-jawzi(d.
297/910) and abd al-rahim iragi (d.806/1403).
despite this, he was a prolific writer, reportedly authoring more than two hundred works, the most famous of which is perhaps kltäb al-ri'äya li hugrlq a11äh.
it was this latter, monumental work which drew the attention of the west in the form of the highly respected researcher margaret smith (d.
1970), who was the first european scholar to seriously address the life and works of this great exponent of tazkiya.
this is not to say that al-muhäsibi has been exhausted as an area of research however, as many of his works have been preserved and indeed, have been published, edited and annotated since the pioneering work of smith.
thus, this research comprises: a) an examination of the linguistic and terminological usage of the terms tazkia and alnafs to determine an accurate understanding of these concepts within the framework of islam.
b) an extensive study of the historical period in which al-muhäsibi lived, to assess the extent to which the political, social and economic factors played a part in his life and work.
c) an extensive survey of the available biographical and historical sources, to produce an accurate and comprehensive account of this unique and extraordinary scholar's life.
d) an assessment of al-muhäsibi's works and an exposition of the author's understanding and methodology regarding the concept of tazkiyat al-nafs.