فلسفه بقای سینما با رویکرد ژان بودریار | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه بقای سینما با رویکرد ژان بودریار
مهدی عطارزاده ، مریم جمالی ، محمد ضیمران
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه بقای سینما با رویکرد ژان بودریار
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
Point of View of Jean Baudrillard on the Philosophy of Cinema Survival
پدیدآورندگان :
عطارزاده, مهدی ( استادیار گروه هنر، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران.)
(نویسنده)
جمالی, مریم ( استادیار گروه هنر، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران.)
(نویسنده)
ضیمران, محمد (فیلسوف ایرانی و عضو گروه فلسفهٔ هنر در فرهنگستان هنر ایران،دانشیار گروه آموزش فلسفه هنر، دانشگاه ماساچوست، آمریکا), 1326
(نویسنده)
چکیده :
ژان بودریار نظریهپرداز پستمدرن در عرصه جامعهشناسی رویکردی فلسفی را برای تشریح دنیای کنونی اتخاذ کرد. بودریار از وضعیت جهان امروز، تحت عنوان حاد واقعیت یاد میکند و معتقد است که امروزه وانمودهها واقعیتر از واقعیت، نمود دارند و هنر و سینما نیز به ابزارهای وانمایی بدل شدهاند و آماج انتقادات وی قرار میگیرند. با توجه به انتقاد شدید بودریار، این سؤال پیش میآید که سینما چگونه میتواند در نگاه بودریار به بقای خود ادامه دهد؟! این تحقیق تلاشی است در راستای احیای سینما در منظرگاه بودریار، که در این راه از روش تجزیه و تحلیل منابع کتابخانهای به شیوه توصیفی_تحلیلی بهره میبرد و با تأکید بر استدلالات خودِ بودریار راهحلهایی را در راستای بازپسگیری ماهیت ازدسترفته سینما ارائه میدهد که میتواند مورد استفاده سینماگران قرارگیرد. از جمله دستآوردهای این پژوهش آن که؛ از منظر بودریار، سینمای امروز، آنقدر در وانموده مستغرق گردیده که به وسیلهای برای وانمایی بدل شده است. بودریار آنقدر بدبین است که بهنظر نمیرسد از نظر او -در جهان پستمدرن- راه گریزی از وانموده وجود داشته باشد. به تَبَعِ آن، سینما نیز راه گریزی از آن ندارد. با این تفاسیر، بهنظر میرسد تنها راه برای خلاصی از وانمایی، رویارویی با آن، توسط ابزارهایی از جنسِ خودِ وانموده باشد. بنابراین، راهکارِ سینما برای فائق آمدن بر وانمایی؛ دوری از آن نیست -چراکه به باور بودریار اساساً گریزی از وانمایی نیست. راهکاری که نگارندگان ارائه میدهند، اتفاقاً بهرهوری از خودِ وانمایی؛ اما در راستای برملانمودن وانموده است؛ که از آن تحت عنوان «وانمودنِ وانموده» یاد میکنند. درنتیجه، در طی این مقاله –با استناد به آراء خود بودریار- مشخص میشود که «وانمودنِ وانموده» میتواند از طریق افراط در وانمایی اتفاق افتد. از جمله رهیافتهای عملیاتیِ آن نیز میتواند بکارگیری بیشازحد جلوههای ویژه کامپیوتری یا «وانمایی مضاعف»، البته در راستای برملا نمودنِ وانماییِ سینما باشد.
jean baudrillard the postmodern social theorist adopted a philosophical approach for explanation of the contemporary world. baudrillard refers to the current state of affairs in the world as “hyperreality” and believes that today the simulacra are more real than the reality itself. art and cinema have also turned into tools of simulation and baudrillard targets them with his penetrating critiques. the present essay is an effort to discuss baudrillard’s solution for cinema’s survival. among the achievements of the current essay, one can mention the fact that according to baudrillard, contemporary cinema is so immersed in the simulacrum that it has become a means for simulation. baudrillard is so pessimistic that it does not seem that in his view, there would be a path in the postmodern world to escape the simulacra. as a result, cinema does not also have any path to avoid it. the solutions suggested by the authors are basically focused on taking advantage of the simulation itself; of course, this simulation is intended to expose the simulacra to which we are referring as “simulating the simulacra”. consequently, in this essay – through continuous references to baudrillard’s ideas – it becomes evident that “simulating the simulacra” can occur through excessive insistence on simulation. among the operational approaches that can assist it, one would refer to frequent use of digital special effects or “doubled simulation” toward the exposition of cinema’s simulation.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
مراجع
اعلام و شخصیت ها :
بودریار, ژان(Jean Baudrillard)، جامعهشناس، فیلسوف، و نظریهپرداز پسامدرنیته و پساساختارگرایی, 1929. 2000.
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محمد ضیمران
,
ژان بودریار
نویسنده :
مهدی عطارزاده ، مریم جمالی ، محمد ضیمران
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14944_5d73422225d10fd4509efe68532d2c52.pdf
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه مجلات 5 (پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز)- سال 1401- دوره 16- شماره 40)
یادداشت :
کلیدواژهها
فلسفه سینما واقعیت ژان بودریار حاد واقعیت وانموده وانمایی
کلیدواژهها [English]
philosophy cinema reality Jean Baudrillard hyperreality simulacra simulation
نوع منبع :
مقاله
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت