چکیده :
چکیده ماشینی :
نمادها و مناجات، شرق و غرب: تاریخ، الهیات و فرهنگ مجموعهای از نه مقاله است که از مقالات ارائه شده در سمپوزیوم مؤسسه جهانی هافینگتون در سال 2013 با نام «آیکونها و تصاویر»، اولین مجموعه سه قسمتی درباره تاریخ و آینده هنرهای مذهبی در کلیساهای کاتولیک و ارتدکس دانشمندان و تمرینکنندگان کاتولیک و ارتدکس در دانشگاه لویولا مریمونت گرد هم آمدند تا مقالاتی را ارائه کنند که درباره تاریخ، الهیات، کلیسای شناسی، و هرمنوتیک شمایلشناسی، هنر مقدس و فضای مقدس در سنتهای ارتدکس و کاتولیک بحث میکردند.
کتاب نیکلاس دنیسنکو دو سهم قابل توجه در زمینه سنتهای مسیحی شرقی و غربی ارائه میکند: ارزیابی انتقادی از وضعیت هنرهای مذهبی در کاتولیک و ارتدکس پست مدرن و تحلیلی از تداوم سنت در ایجاد خلاقانه هنر و نمادهای مقدس.
خواننده به روم، بیزانس، ارمنستان، شیلی و سایر نقاط جهان سفر خواهد کرد تا ببیند مسیحیان دیروز و امروز چگونه دیدارهای الهی را از طریق نمادها تجربه کرده اند.
متکلمان و دانشجویان الهیات و مطالعات دینی، مورخان هنر، محققان مطالعات مسیحیت شرقی، و روحانیون کاتولیک در این صفحات چیزهای زیادی برای قدردانی خواهند یافت.
مشارکت کنندگان: نیکلاس دنیسنکو، رابرت تافت، اس.جی.، توماس ام.
لوکاس، اس.جی.، بیسرا وی.
پنچوا، کریستین نورین، کریستینا مارانچی، دوریان لیولین، اس.جی.، مایکل کوری و آندری چیروفسکی.
icons and the liturgy, east and west: history, theology, and culture is a collection of nine essays developed from papers presented at the 2013 huffington ecumenical institute’s symposium “icons and images,” the first of a three-part series on the history and future of liturgical arts in catholic and orthodox churches.
catholic and orthodox scholars and practitioners gathered at loyola marymount university to present papers discussing the history, theology, ecclesiology, and hermeneutics of iconology, sacred art, and sacred space in the orthodox and catholic traditions.
nicholas denysenko’s book offers two significant contributions to the field of eastern and western christian traditions: a critical assessment of the status of liturgical arts in postmodern catholicism and orthodoxy and an analysis of the continuity with tradition in creatively engaging the creation of sacred art and icons.
the reader will travel to rome, byzantium, armenia, chile, and to other parts of the world, to see how christians of yesterday and today have experienced divine encounters through icons.
theologians and students of theology and religious studies, art historians, scholars of eastern christian studies, and catholic liturgists will find much to appreciate in these pages.
contributors: nicholas denysenko, robert taft, s.j., thomas m.
lucas, s.j., bissera v.
pentcheva, kristin noreen, christina maranci, dorian llywelyn, s.j., michael courey, and andriy chirovsky.
نویسنده :
Nicholas Denysenko
منبع اصلی :
https://libgen.is/book/index.php?md5=B15ABC8D91102C488F841FBA1805AC27
شابک (isbn):
978-0268101381
فهرست مندرجات:
Table of contents :
List of Illustrations vii
Introduction 1
Nicholas Denysenko
PA R T O N E Scholarly and Historical Analyses
C H A P T E R O N E
Icon and Image East and West 13
Robert F. Taf t, S .J.
C H A P T E R T WO
Out of the White Box and Back to Imagery:
Post–Vatican II Iconoclasm and Beyond 35
Thomas M. Lucas, S .J.
C H A P T E R T H R E E
Vital Inbreathing: Iconicity beyond Representation
in Late Antiquity 56
Bissera V. Pentcheva
PA R T T WO Anthropological and Cultural Treatments
C H A P T E R F O U R
Shaping the Sacred: Icons, Processions,
and the Presence of the Holy 77
Kirstin Noreen
C H A P T E R F I V E
Sacred Art in Armenia: Exterior Sculpted Reliefs 104
Chr istina Maranci
C H A P T E R S I X
From Trent to Tierra del Fuego 128
Dor ian Llywelyn, S .J.
PA R T T H R E E Pastoral Reflections
C H A P T E R S E V E N
Sources of Inspiration for the Contemporary Iconographer 151
Michael Courey
C H A P T E R E I G H T
Can I Pray with This Icon If It’s Only a Print?
Toward a Pastoral Interpretation of Orthodox Iconography 164
Andr iy Chirovsky
Conclusion 191
Nicholas Denysenko
Appendices 197
List of Contributors 201
Index 202