چکیده :
ترجمه ماشینی:
این نسخه تک جلدی نسخه پشت جلد کتاب الهیات سیستماتیک تیلیچ است که در سه جلد در طول دو دهه منتشر شد.
تیلیش، در مجموعهای از الهیات سیستماتیک، به مشکل کلی معنا و بیمعنای در دوران مدرن میپردازد.
الاهیات تیلیش که در اواسط قرن بیستم نوشته شده است، بسیار متاثر از تحولات فکری فلسفه های اواخر قرن نوزدهم/اوایل قرن بیستم، از جمله مکاتب فکری مانند پدیدارشناسی (هوسرل، هایدگر، و غیره) و همچنین اگزیستانسیالیسم و در مسائل خاصی مانند "مرگ خدا" گمانه زنی های فلسفی/الهیاتی.
الهیات تیلیش همچنین به طور قابل توجهی تحت تأثیر (همانطور تحولات فکری که او بخشی از آن بود) رویدادهای تاریخی بزرگتری مانند جنگ جهانی اول و دوم است.
تیلیش، اهل آلمان، در جنگ خندق جنگ جهانی اول، که در آن به عنوان کشیش خدمت می کرد، بی معنی را از نزدیک دید.
او همچنین مشکلاتی را در ظهور حزب نازی، نه فقط برای مسائل سیاسی و فرهنگی، بلکه در مسائل الهیاتی (مانند بت پرستی دولت نسبت به خدا) می دید.
تیلیش که در طول ظهور قدرت نازی از آلمان خارج شده بود، باقیمانده دوران حرفه ای خود را به تدریس در دانشگاه ها و حوزه های علمیه در ایالات متحده گذراند.
این جلد اول از کار اصلی او در الهیات سیستماتیک در سال 1950 تولید شد، زمانی که او در مدرسه الهیات اتحادیه در شهر نیویورک اقامت داشت، که توسط دوست و همکارش الهیات راینهولد نیبور به آنجا کشیده شد.
در بخش اول، تیلیش منابع الهیات را همانطور که می بیند - کتاب مقدس (هم متن و هم وقایع پشت متن)، تاریخ کلیسا و سنت، و سنت ها و تاریخ دین در جهان گسترده تر، مورد بحث قرار می دهد.
تیلیچ با دیدن تجربه بهعنوان منبع مشکل دارد، اما ترجیح میدهد این موضوع بهعنوان رسانهای که از طریق آن منابع درک و تحلیل میشوند، بهطور مناسبتر دیده شود.
تیلیش هنجارها و ماهیت عقلانی الهیات سیستماتیک را معرفی می کند - تیلیش از بسیاری جهات برای فیلسوفانی نوشته می شود که اعتبار الهیات را در دنیای مدرن نادیده گرفته اند.
او با تأکید بر جنبه های عقلی و منطقی در نظام خود، وزن بیشتری در آن جامعه دارد.
تیلیش همچنین روش معروف خود را برای همبستگی توسعه می دهد، یک سیستم دیالکتیکی درگیر شدن بین موقعیت زمانی و ابدی در یک فرآیند مداوم.
تیلیش جنبههای مختلف و رابطه عقل و وحی را بررسی میکند، از جمله روشهای تلاش برای معنا بخشیدن به وحیها به شیوهای عقلانی، از جمله آنچه که وحی نهایی را تشکیل میدهد.
از اینجا، تیلیچ به ساختهای هستیشناختی خود ادامه میدهد - یکی از کلیدهای الهیات کلی تیلیش در اینجا موجود است، که در آن خدا «زمینه وجود» است.
برخی تیلیچ را به بی خدا بودن اگزیستانسیال متهم کرده اند، زیرا شنیده اند که تیلیش ادعا می کند که خدا وجود ندارد - در حالی که درست است که برای تیلیش، خدا وجود ندارد، درست نیست که خدا وجود ندارد.
تیلیش اصطلاح «وجود» را «آنچه آفریده میشود» تعریف میکند، و چون خدا موجود مخلوق نیست، خدا نمیتواند وجود داشته باشد.
بلکه خدا چیزی بزرگتر است، چیزی عمیقتر - زمینه وجودی.
خدا همچنین تنها «نگرانی نهایی» مناسب (یکی دیگر از عناصر کلیدی در الهیات تیلیش) می شود - این مفهوم در این جلد نیز توسعه یافته است.
بخش دوم در درجه اول مسیح شناسی تیلیش است.
تیلیش بخش کوچکی دارد که جلد دوم را به جلد اول ربط می دهد و برخی نکات اصلی را از بخش اول بازگو می کند، اما خیلی سریع به مفاهیم هستی/اگزیستانسیالیسم و الهیات مسیحی می پردازد و از آنجا مفاهیم گناه و بیگانگی انسان را توسعه می دهد.
صحنه برای مسیح و نجات / رستگاری در وجود جدید مسیح).
از نظر تیلیش، مسئله اصلی عصر، مسئله معناست، و مسیح، به عنوان موجودی جدید، معنادار است، که دارای یکتایی و جهانی بودن است، اما نه به روش های الهیاتی معمولی مسیحی.
بخش سوم تیلیش به موضوعاتی از زندگی در روح می پردازد، اینکه چگونه ساختارهای کلامی او از خدا به عنوان نگرانی نهایی و زمینه وجود، که از طریق بیگانگی و رستگاری بشریت از طریق مسیح به عنوان موجود جدید ترجمه شده است، می تواند بر زندگی خود ما تأثیر بگذارد.
تیلیش ایده های خودشکوفایی و خلاقیت خود، حضور معنوی در ایمان و عشق، حضور معنوی که در موقعیت های تاریخی متجلی می شود و ابهامات مختلف را توسعه می دهد.
این یک نقطه عالی برای بحث در مورد موضوعات جزمی مانند تثلیث گرایی است، ساختاری مشکل ساز حتی برای عقلانی ترین و سنتی ترین الهیات.
تیلیش با بحث در مورد آخرتشناسی، ایده «آخر زمان» (که با رمانهای «چپ پشت» اشتباه گرفته نشود) و اینکه چگونه ملکوت خدا در واقعیت گذشته و حال حاضر است، به پایان میرسد.
این همچنین به موضوعاتی مانند جاودانگی و ابدیت میپردازد - تیلیش بیان میکند که مسیحیت به طور سنتی مشارکت فردی در زندگی ابدی را بر حسب جاودانگی و رستاخیز میدید، اما در واقع جاودانگی یک اصطلاح کتاب مقدسی نیست - این یک ایده افلاطونی است که توسط مسیحیان مورد توجه قرار گرفته است.
کلیسا الاهیات تیلیش در مجلدات نوشته شده بود: جلد اول در سال 1950، جلد دوم در 1957 و جلد سوم در سال 1963، چند سال قبل از مرگ تیلیش در 1965.
روی هم رفته، این الهیات نشان دهنده یک نیروی الهیات عمده در قرن بیستم است، و یکی که موظف است همچنان برای نسلهای بعدی تأثیر بگذارد
this is a one-volume version hardback version of tillich's systematic theology, that was released in three volumes over two decades.
tillich, in his series on systematic theology, addresses the overall problem of meaning and meaninglessness in modern times.
written in the middle of the twentieth century, tillich's theology is greatly influenced by the intellectual developments of the late nineteenth/early twentieth century philosophies, including such schools of thought as phenomenology (husserl, heidegger, etc.) as well as existentialism, and in particular issues such as `the death of god' philosophical/theological speculations.
tillich's theology is also significantly influenced by (as are the intellectual developments of which he was part) larger historical events such as the first and second world wars.
tillich, a native of germany, saw meaninglessness first-hand in the trench warfare of the first world war, in which he served as a chaplain.
he also saw problems in the rise of the nazi party, not just for political and cultural issues, but also theological issues (such as the idolatry of the state over god).
tillich, spirited out of germany during the rise of the nazi power, spent the remainder of his career teaching in universities and seminaries in the united states.
this first volume of his major work in systematic theology was produced in 1950, while he was in residence at union theological seminary in new york city, drawn there by his friend and fellow theologian reinhold niebuhr.
in the first part, tillich discusses the sources of theology as he sees them - scripture (both text and the events behind the text), the overall church history and tradition, and the wider traditions and history of religion in the world.
tillich has a problem with seeing experience as a source, but rather prefers this to be seen more appropriately as the medium through which the sources are understood and analysed.
tillich introduces norms and the rational character of systematic theology - tillich is in many ways writing for philosophers who have discounted the validity of theology in the modern world; by emphasising the aspects of reason and logic in his system, he carries more weight in that community.
tillich also develops his famous method of correlation, a dialectical system of engagement between the temporal situation and the eternal in an ongoing process.
tillich explores the various aspects and relationship of reason and revelation, including ways of trying to make sense in a rational manner of revelations, including what constitutes final revelation.
from here, tillich proceeds with his ontological constructions - one of the keys to tillich's overall theology is contained here, in which god is the `ground of being'.
some have accused tillich of being an existential atheist, because they have heard that tillich claims that god does not exist - while it is true that, for tillich, god does not exist, it is not true that there is no god; tillich defines the term `existence' as being `that which is created', and as god is not a created being, god cannot exist.
rather, god is something greater, something deeper - the ground of being.
god also becomes the only appropriate `ultimate concern' (another key element in tillich's theology) - that concept is developed in this volume as well.
the second section is primarily tillich's christology.
tillich has a small section that relates the second volume to the first, and restates some major points from the first section, but very quickly jumps into the concepts of existence/existentialism and christian theology, developing from there concepts of sin and human estrangement (setting the stage for christ and salvation/redemption in the new being of christ).
for tillich, the central question of the age is one of meaning, and christ is meaningful, as a new being, who has a uniqueness and a universality, but not in typical christian theological ways.
tillich's third section addresses topics of life in the spirit, how his overall theological constructs of god as ultimate concern and the ground of being, translated through humanity's estrangement and redemption through christ as the new being, can have an impact on our own lives.
tillich develops ideas of self-actualisation and self-creativity, spiritual presence in faith and love, spiritual presence manifested in historical situations, and the various ambiguities.
this is a perfect point at which to discuss dogmatic issues such as trinitarianism, a problematic construct even for the most rational and traditional of theologies.
tillich concludes with a discussion of eschatology, the idea of `end-times' (not to be confused with the sort from `left behind' novels) and how the kingdom of god is present in reality past and present.
this also approaches topics such as immortality and eternity - tillich states that christianity has traditional seen individual participation in eternal life in terms of immortality and resurrection, but that in fact immortality is not a biblical term - it is a platonic idea taken on board by the church.
tillich's theology was written in volumes: the first volume produced in 1950, the second in 1957 and the third volume in 1963, a few years before tillich's death in 1965.
taken together, this theology represents a major theological force in the twentieth century, and one that is bound to continue to have impact for generations to come.