چکیده :
ترجمه ماشینی:
ویتوریو هسل در کتاب خدا به مثابه عقل: مقالاتی در الهیات فلسفی، کاوشی نظام مند از رابطه بین الهیات و فلسفه ارائه می دهد.
او در بررسی مشکلات و پیش درآمدهای تاریخی الهیات عقلانی، از فلسفه، الهیات، تاریخ علم و تاریخ اندیشه ها می خواهد تا تفسیری از مسیحیت بیابند که با تعهد واقعی به عقل سازگار باشد.
مقالات بخش اول خداوند به عنوان عقل به مسائل الهیات فلسفی می پردازد.
هوسل چالش هایی را ترسیم می کند که یک الهیات عقل گرا باید با آن روبرو شود و برخی از چالش های اصلی را مورد بحث قرار می دهد، مانند امکان تفسیر غایت شناختی از طبیعت پس از داروین، مسئله تئودیسه، آزادی در مقابل جبر، مشکل ذهن و بدن، و رابطه به طور کلی.
بین دین، الهیات و فلسفه.
در مقالات بخش دوم، هسل توسعه تاریخی رویکردهای فلسفی به کتاب مقدس، تداوم بین مفهوم پنوما عهد جدید و مفهوم geist (روح) در ایده آلیسم آلمانی، و الهیات خردگرایانه آنسلم، آبلارد، را مطالعه می کند.
llull و nicholas of cusa که فلسفه ابداعی ریاضیات موضوع یکی از فصلها است.
این کتاب با ارزیابی کامل نظریه سکولاریزاسیون چارلز تیلور به پایان می رسد.
"خدا به مثابه عقل سهمی قدرتمند در کار ارزیابی فلسفی دین و الهیات، و در واقع در وظیفه رسیدن به گزارشی فلسفی قابل دفاع از خدا دارد.
ویتوریو هسل در اینجا به پرسش های کلیدی مربوط به غایت شناسی در طبیعت، تئودیسه، آزادی و ...
می پردازد.
جبرگرایی، و مشکل ذهن و بدن در مقالاتی با وضوح مثال زدنی و اقتصاد بیان که به یک اندازه از وسعت کامل سنت فلسفی غرب و از مهمترین تحولات معاصر در فلسفه و علوم طبیعی آگاه است.
- جنیفر ای.
هردت، مدرسه الهیات ییل
چکیده فارسی
in god as reason: essays in philosophical theology, vittorio hösle presents a systematic exploration of the relation between theology and philosophy.
in examining the problems and historical precursors of rational theology, he calls on philosophy, theology, history of science, and the history of ideas to find an interpretation of christianity that is compatible with a genuine commitment to reason.
the essays in the first part of god as reason deal with issues of philosophical theology.
hösle sketches the challenges that a rationalist theology must face and discusses some of the central ones, such as the possibility of a teleological interpretation of nature after darwin, the theodicy issue, freedom versus determinism, the mind-body problem, and the relation in general between religion, theology, and philosophy.
in the essays of the second part, hösle studies the historical development of philosophical approaches to the bible, the continuity between the new testament concept of pneuma and the concept of geist (spirit) in german idealism, and the rationalist theologies of anselm, abelard, llull, and nicholas of cusa, whose innovative philosophy of mathematics is the topic of one of the chapters.
the book concludes with a thorough evaluation of charles taylor’s theory of secularization.
"god as reason makes a powerful contribution to the task of the philosophical assessment of religion and theology, and indeed to the task of arriving at a philosophically defensible account of god.
vittorio hösle here addresses key questions concerning teleology in nature, theodicy, freedom and determinism, and the mind-body problem in essays of exemplary clarity and economy of expression that are equally informed by the full breadth of the philosophical tradition of the west and by the most important contemporary developments in both philosophy and the natural sciences." —jennifer a.
herdt, yale divinity school