چکیده :
منذ أن قال مارتن هايدغر " إن العلم لا يفكر في ذاته" صار من الأكيد أن علم العلم بذاته ليس حضوريا ولا حصوليا بلغة المنطق، بل الاثنان معا، وذلك عن طريق دخول قبوه التاريخي أو خروجه إلى بهوه الإبستيمولوجي –تواليا- وإذا كان الحديث هنا عن الابستمولوجيا حديثا يعدم المسافة بين الأخيرة والعلم بدليل ما قاله كانط " تاريخ الفلسفة بدون علم خواء، والعلم بدون فلسفة عماء" – فلا يمكننا بالتالي إنكار مركزية المنهج التجريبي في البحوث العلمية، فطالما كان يمد العلم بصفة العلمية، كما أنه يتجسد في كل ممارسة علمية أو على الأقل في معظمها لا بل الأكثر من ذلك أنه يتجذر في العصور الوسطى، ولو كانت بداياته متعثرة ومتباينة مترامية بين الحضارات الشرقية واليونانية وكذلك بين العرب المسلمين والغرب المسيحي، إذ يصعب تحديد انطلاقته الأولى وإعطاء السبق لأي كان من سابقي الذكر، سواء فيما يخص الحضارات مثل الفرعونية – استخدام التجريب في مجال التجميل والتخطيط – أو اليونانية – ديميقريطس وأبو قراط .
وكذلك ترسانة العرب والمسلمين أمثال جابر بن حيان وأبوبركر الرازي، أو الغرب المسيحي أمثال روجريبيكون وكوبرينيكوس وفرانسيس بيكون لاحقا، ولعل القول المعقول الذي ينصف الكل هنا هو قول كلود بيرنانرد : : إنني أعتقد أن كبار المجربين قد وجدو قبل أن توجد القواعد العامة للفن التجريبي، ومن ثم فإن يبدو لي أنة لا يحق لأحد أن يقول في حديثه عن بيكون أنه اخترع المنهج التجريبي" وبالتالي فإن المنهج التجريبي هو ذلك الكل المركب من إسهامات شرقية وغربية عربية أو غير عربية إسلامية أو مسيحية منقحة أبستمولوجيا.
ولعله من الإجحاف الحديث عن العلم والعلماء والأبستمولوجيا دون الحديث عن السيرورة والديناميكية التي تخص مركزه إي " المنهج التجريبي، لذا ارتأينا طرح هذا الموضوع المتواضع".
since martin heidegger said "science does not think of itself" it is certain that the science of science is not in itself nor in the language of logic, but both together, by entering the historical dome or go to the hall of the epistemological - and - if the talk here about recently, epistemology destroys the distance between the latter and science, as kant said, "the history of philosophy without the science of emptiness, science without the philosophy of the world." we can not deny the centrality of the empirical approach to scientific research, as long as scientific knowledge is provided, at least for the most part and even more so that it is rooted in the it is difficult to determine its first start and give precedence to any of the preceding male, both in terms of civilizations such as pharaonic - the use of experimentation in the field of cosmetics and planning - or greek -démocrite and hippocrate.
as well as the arsenal of arabs and muslims, such as jabir ibn hayyan and, rhazès or the christian west, such as roger bacon, nicolas copernic and francis bacon later.
perhaps the most reasonable statement that is fair to all here is the words of claude bernhard: i believe that the senior experimenters found before the general rules of experimental art then it seems to me that no one has the right to say about bacon that he invented the experimental method.
"thus, the experimental approach is that of all the composite of oriental, western, arab, non-arab, islamic, or christian epistemologically revised.
perhaps it is unfair to talk about science, scientists and epistemology without talking about the process and dynamism of its center, ie "experimental approach, so we thought to raise this modest topic