چکیده :
علویان ترکیه دوازده امامی هستند، امامان دوازدهگانه شیعیان را میپذیرند و اعتقاد راسخ به ائمه معصوم دارند.
در واقع اعتقاد دینی علویان بر محور امامت میچرخد و جهانبینی آنان را رقم میزند؛ از این رو با بررسی مباحث امامت میتوان نقشه اعتقادی علویان را ترسیم کرد؛ چراکه نگاه علویان به امام هستیشناسانه است.
از نگاه آنان، جهان مخلوق و ماسوی اللّه با صدور امام از ذات مقدس الهی، به عنوان اول مخلوق، شروع میشود و با امام بسط و گسترش مییابد، سپس در عالم ادنی علاوه بر نقش تکوینی، نقش تشریعی امام نیز آغاز میشود.
در این مقاله جایگاه امام و امامت از دیدگاه علویان بررسی میشود.
در واقع با تبیین جایگاه امام بهراحتی میتوان نظریه امامت از دیدگاه علویان را نیز شناخت و در نتیجه درباره سیستم اعتقادی آنان قضاوت کرد.
در بین شخصیتهای علوی، هفت شاعر بزرگ و مقدس علوی نقش برجستهتری در گسترش معارف علوی داشتهاند و همواره پرنفوذ بودهاند.
از این رو نظرات آنان محور این پژوهش خواهد بود و با استناد به اشعار این بنیانگذاران و مفسران اندیشه علویگری، به شیوه توصیفی و تحلیل محتوایی و روش کتابخانهای، جایگاه امام و امامت از دیدگاه علویان را بررسی خواهیم کرد.
turkish alawites believe in the twelve shiite imams, or the infallible (ma’ṣūm) imams.
in fact, their religious beliefs and worldview are centered on imamate.
thus, with a consideration of issues of imamate, we can outline the alawite beliefs, because their view of the imam is ontological.
in their view, the created world—everything other than god—begins with the emanation of the imam from the divine essence as the first creature, and it then expands with the imam.
then in the lowest world, the imam plays a legislative, in addition to his existential, role.
in this paper, we study the place of the imam and imamate from the standpoint of alawites.
in fact, with an account of the imam’s place, we can easily know the alawite view of imamate, and then assess their belief system.
of alawite figures, seven prominent poets had more conspicuous roles, and were more influential, in the propagation of alawite teachings.
thus, their theories will be central to this research.
drawing upon poems by these alawite founders and interpreters, we will consider the alawite view of the place of the imam and imamate with a method of description, content analysis, and a library method.