تفاوت رحمان و رحيم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تفاوت رحمان و رحيم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تفاوت رحمان و رحيم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
,
رحیم (اسماء صفات الهی)
,
رحمان
سوال:
دو تا از صفات خدا يكي «رحيم» و ديگري «رحمان» را توضيح دهيد.
پاسخ تفصیلی:
رحمان و رحيم دو صفتي هستند كه از مادّه رحمت اشتقاق يافتهاند، دو صفت انفعالي هستند كه از نظر لغت هنگامي بكار ميروندكه انسان با فرد محتاج و مضطري برخورد كند و منفعل شود و رقّت قلبي به او دست دهد و در مقام رفع حاجتش برآيد ولي چون اين معنا در مورد خداوند صادق نيست لذا بايد نواقص اين معنا را حذف نموده و نتيجة آن را كه همان تفضّل و احسان ورفع جاجتِ حاجتمند است به خدا نسبت داد لذا در فارسي به بخشنده و بخشايشگر ترجمه شده است.1
و لي بايد گفت اين دوكلمه نيز معادل فارسي ندارند كه رسانندة معنايشان باشد، اينكه رحمان را به بخشنده ترجمه ميكنند. ترجمة «جواد» است و«جواد يعني كسي كه چيزي دارد و بدون عوض ميبخشد.» مهربان نيز كه ترجمه رحيم است در واقع ترجمة «رَؤُوف» مي باشد كه هر دو از صفات ديگر خداوند هستند.
رحمت (رحمان و رحيم) در جايي است كه موجودي نيازمند ومستحق و قابل ترحم باشد و رقّت قلب انساني باعث شود كه به او رحم كند.
ه: فرق رحمان و رحيم:
الف: رحمان بر وزن فَعلان صيغه مبالغه است و بر كثرت و بسياري رحمت دلالت مي كند ولي رحيم بر وزن فعيل صفت مشبّهه است كه بر ثبات و بقاء لا ينقطع و دائم بودن رحمت دلالت ميكند.
امام صادق (ع) فرمودند:«اَلرحمانُ، اسمٌ خاص لِصفَه عامَّه، والرحيمُ، اسمُ عام لصفه خاصّه.»2 رحمان = كثير الرحمه رحيم = دائم الر حمه
رحمت رحمانيه الهي همان رحمت كثير و واسعهاي است كه در كلّ هستي گسترده است. «رحمتي وسعت كل شيء»3 يا در دعاي كميل ميخوانيم: «و برحمتك الّتي وسعَت كلَّ شيء» بنابراين رحمت رحمانيه شامل حال عموم
در زبان عربى كلماتى كه بر وزن فعلان است دلالتبر كثرت مىكند مثل عطشان كه به معناى عطش كثير است. و كلماتى كه بر وزن فعيل است كه اصطلاحا آنرا صفت مشبه مىگويند دلالتبر نوعى ثبات و دوام مىكند.
رحمان كه بر وزن فعلان است دلالتبر كثرت و وسعت مىكند و مىرساند كه رحمتحق همه جا گسترش پيدا كرده و همه چيز را فرا گرفته است.
اصولا هر چيزى; چيز بودنش مساوى با رحمتحق است چون وجود و هستى عين رحمت است; چنانكه در سوره اعراف آيه 56 آمده است و رحمت و سعت كلى شىء (رحمت من همه چيز را فرا گرفته است) و در دعاى كميل مىخوانيم و برحمتك التى وسعت كلى شىء.
اين گونه رحمتحق استثناء ندارد; و اينطور نيست كه شامل انسانها باشد و غير انسانها را شامل نشود و يا در انسانها تنها انسانهاى مؤمن را فرا گيرد، خير; بلكه سراسر گيتى مشمول رحمانيتحق است و يا عين آن استيعنى آنچه در عالم هستى هست رحمتحق است.
درسى كه مىتوان از جمله بسم الله الرحمن الرحيم آموخت اين است كه آنچه كه از خدا به عالم مىرسد دو گونه نيست; خير و شر. بلكه آنچه از او مىرسد جمله نيكو و رحمت است و اين رحمتشامل جماد و نبات و حيوان و انسان به تمام اقسامش مىگردد چون اصولا فاتحه و گشايش هستى با رحمتحق است.
و اما رحيم كه بر وزن فعيل است دلالتبر رحمت لاينقطع و دائم حق مىكند. رحمان كه دلالتبر رحمت واسعه پروردگار مىكرد و شامل همه موجودات مىگشت ولى بالاخره در اين عالم يك سلسله از موجودات پس از هستى معدوم مىشوند و فانى مىگردند. ولى رحيم نوعى از رحمت است كه جاودانگى دارد و تنها شامل آن بندگانى است كه از طريق ايمان و عمل صالح; خود را در مسير نسيم رحمتخاصه حق قرار دادهاند!!
پس پرودگار يك رحمت عام دارد و يك رحمتخاص. با رحمت عام خودش همه موجودات را آفريده است كه از جمله آنان انسان است.
انسان كه تنها موجود مكلف است و خودش مسئول خويش است اگر وظائف و تكاليفى كه به عهدهاش نهاده شده بود انجام دهد; مشمول رحمتخاص الهى خواهد شد. رحمان اشاره به آن رحمتبىحسابى است كه همه جا كشيده و مؤمن و كافر و حتى انسان و جماد و نبات و حيوان ندارد ولى رحيم اشاره به رحمتخاص است كه به انسانهاى مطيع و فرمانبردار اختصاص دارد.
موجودات و عموم انسانها از مؤمن و كافر ميشود «از قبيل حيات و زندگي و روزي دادن» باران رحمت بيحسابش همه را رسيده و خوان نعمت بيدريغش همه جا كشيده ...
آيت الله خويي اين قول را پذيرفته با اين استدلال كه در هيچ مورد ديده نشده است كه گفته شود: «اِنَّ اللهَ بِالنّاسِ اَوْ بِالْمُؤْمِنينَ لَرَحْمَنٌ.»: خداوند به مردم يا به مؤمنان رحم كننده است، يعني هر گز كلمة « رحمان» را در مقام استعمال با ناس يا مؤمنين و يا با هر كلمه و قيد ديگري محدود و مقيّد نمي كنند، ولي در كلمة « رحيم» اينگونه استعمال شايع است كه مي گويند: ««اِنَّ اللهَ بِالنّاسِ اَوْ بِالْمُؤْمِنينَ لَرَحيمٌ.»4
امّا رحمت رحيميّه او تنها به مؤمنين افاضه ميشود ، « و كان بالمومنين رحيماً » و يا « انَّهُ بِهم رؤُوفٌ رحيم » ؛ روايات ما هم همين معنا را تأييد ميكند ، امام صادق (ع) مي فرمايد:« وَاللهُ اِلهُ كُلِّ شيءٍ الرحمنُ بجميع خَلْقِهِ، الرحيمُ بالمؤمنين خاصَّهً.»5
1- الميزان في تفسير القرآن، 1/21 .
2- فيض كاشاني، محمّد بن مرتضي، تفسير الصافي، 1/51 .
3- قرآن كريم، 7/156.
4- البيان، 2/742 .
5- كليني، محمّد بن يعقوب، كافي، باب معاني الأسماء و اشتقاقها، 1/144 .
خداوند اله هر چيزي است و رحمان است و رحمانيّت او شامل مخلوقات ميشود ، رحيم است و رحيميّت او شامل مؤمنين خاص است.
ب : رحمان از اسماء مختص خداوند است و در مورد غير خداوند استعمال نميشود (اگر 57 مورد كلمة رحمان را كه در قرآن آمده است بررسي نمائيم اين حقيقت بدست مي آيد.)ولي رحيم در مورد غير خداوند هم استعمال ميشود چنانكه درباره پيامبر اكرم (ص) آمده است:بالمؤمنين رؤوف رحيم.1
پس پروردگار یک رحمت عام دارد و یک رحمت خاص. با رحمت عام خودش همه موجودات را آفریده است که از جمله آنان انسان است. انسان که تنها موجود مکلف است و خودش مسئوا خویش است اگر وظائف و تکالیفی که به عهده اش نهاده شده بود انجام دهد؛ مشمول رحمت خاص الهی خواهد شد.
رحمان اشاره به آن رحمت بی حسابی است که همه جا کشیده و مؤمن و کافر و حتی انسان و جماد و نبات و حیوان ندارد ولی رحیم اشاره به رحمت خاصی است که به انسانهای مطیع و فرمانبردار اختصاص دارد.
در روایات فرق رحمان و رحیم اینچنین بیان شده است: عن امام صادق علیه السلام: والله اله کل شیء، الرحمن لجمیع خلقه؛ الرحیم بالمؤمنین خاصه؛ خداوند، خدای همه چیز است، رحمانیت او برای تمام مخلوقات و رحیمیت او مخصوص مؤمنین است. ( کافی، توحید صدوق، تفسیر عیاشی )
1- قرآن كريم، 9/128
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3053
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت