امتحان الهی و مجبوریت گناه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
امتحان الهی و مجبوریت گناه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
امتحان الهی و مجبوریت گناه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
فعل انسان
,
افعال انسان
,
مجبوریت گناه
,
امتحان الهی
سوال:
اگر خداوند انسان ها را آزمايش مي كند آيا اين آزمايش ها كه ممكن است انسان به ورطه گناه بيفتد يك عمل جبري نيست كه بگوييم خداوند ما را به اين آزمايش ها مجبور كرده است تا گناه كنيم؟
پاسخ تفصیلی:
افعال انسان سه گونه است :
1. افعال غیر اختیاری مثل حرکت قلب و معده و امثال آنها که انسان کنترل مستقيم ارادي روی آنها ندارد ؛ در این گونه افعال گناه و ثواب معنی ندارد ؛ و انسان در مقابل این گونه از افعال وجودش مسئول نیست .
2. افعال نیمه اختیاری ؛ مثل حرکت پلک و تنفس و خواب و امثال آنها که انسان تا حد محدودی می تواند بر آنها کنترل داشته باشد. انسان تا هر اندازه در این افعال اختیار دارد به همان اندازه نیز در مورد آنها مسئول است ؛ و به همان اندازه در این گونه افعال مورد امتحان قرار می گیرد .
3. افعال کاملا اختیاری ؛ مثل دروغ گفتن یا راست گفتن ، غیبت کردن یا نکردن ، دزدی کردن یا دزدی نکردن و امثال این افعال ؛ انسان در مورد این افعال کاملا مسئول است .
خداوند متعال ابتدا خوب و بد افعال اختیاری و عاقبت نیک و بد آنها را از سه راه يعني عقل , فطرت و انبیاء و کتب آسمانی به انسان آموخته است ؛ و آنگاه انسان را در شرایطی قرار می دهد که در آن شرائط به اختیار خود عاقبت خود را مشخص نماید. خداوند متعال می فرماید: « وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها - فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها - قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها - وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها »( الشمس / 7 – 10 ) (و قسم به جان آدمى و آن كس كه آن را(آفريده و) منظّم ساخته، سپس فجور و تقوا(شرّ و خيرش) را به او الهام كرده است، كه هر كس نفس خود را پاك و تزكيه كرده، رستگار شده؛ و آن كس كه نفس خويش را با معصيت و گناه آلوده ساخته، نوميد و محروم گشته است! )
و فرمود : « إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً »( الإنسان / 3 ) ( ما راه را به او (انسان ) نشان داديم، خواه شاكر باشد(و پذيرا گردد) يا ناسپاسی کند .)
پس خدا وند متعال کسی را مجبور به کاری نکرده است ؛ خدا امور را آفریده و برای هر کدام نتیجه ای قرار داده است ؛ و آنگاه به انسان اطلاع داده است که فلان کار نتیجه اش هلاکت ابدی است وکار ديگري نتیجه اش رستگاری جاویدان است ؛ حال با خود انسان است که کدام راه را برگزیند. کار خداوند متعال مثل کسی است که باغی درست کرده و در آن باغ چاه فاضلابی کنده است ؛ و همه را به سوی باغ خود فرا می خواند ؛ ولی به افرادی که وارد باغ می شوند هشدار می دهد که مواظب باشند تا در چاه نیفتند ؛ امّا عده ای خیال می کنند که داخل چاه خبری هست و باغبان چیز با ارزشی در آن پنهان کرده است ؛ لذا به جای اینکه از نعمتهای باغ استفاده کنند ؛ سعی می کنند داخل چاه شوند تا شاید گنجی به دست آورند ؛ لکن داخل چاه شدن همان و غرق شدن در آن همان . حال آیا می توان گفت که باغبان ، آن عدّه را به زور و جبر داخل چاه انداخته است ؛ بلی چاه را باغبان کنده بود ؛ امّا نه برای اینکه کسی در آن بیفتد ؛ لذا به همه وارد شدگان هشدار لازم را داده بود و راه اجتناب از آن را نيز باز گذاشته و آموخته بود؛ پس اگر کسی در آن افتاده است ؛ به اختیار خود ، و به خاطر گزينش نادرست و تخلف خود افتاده است. یا امتحان خدا مثل آن مربیست که ورزشکاران زیر دست خود را تمرین می دهد و آنها را به اردوهای مختلف می برد و با حریفهای گوناگون درگیر می کند تا ورزیده شوند ؛ این ورزشکاران مجبور نیستند ؛ حتما این تمرینات را تحمّل نمایند ؛لذا می توانند در این تمرینات شرکت نکنند ؛ و به جای تمرین به خور و خواب مشغول شوند ؛ آن ورزشکاری که می فهمد که این تمرینات و سختیها به نفع اوست در این تمرینات شرکت می کند و در نهایت به مقام قهرمانی می رسد ؛ اما آنکه با اختیار خود از تمرینات فرار کرده است ، هنگام مسابقه بازنده می شود.
لذا تکالیف و امتحانات الهی برای این نیست که بنده نتواند آن را انجام دهد و به جهنم برود بلکه در واقع زمينه این است که بنده ورزیده شود و به مقام انسانی برسد ؛ و از خلق و خوی حیوانی رها شود ؛ و لیاقت ورود در بهشت راپیدا کند ؛ چون بهشت جایی است که فقط انسان را می پذیرد و غیر انسان را در خود راه نمی دهد ؛ و جهنم نیز چیزی نیست جز ظهور همان خلق و خوی غیر انسانی. خدا کسی را به جهنم نمی برد ؛ هرکسی با عمل خویش ، وجود آخرتی خویش را ساخته است ؛ آنکه طبق دستور خدا عمل کرده خود را انسانی ساخته است ؛ اما آنکه به دستورات عمل نکرده است ، خود را حیوانی و شیطانی ساخته است غ لذا در آخرت به شکل غیر انسان محشور می شود. خداوند متعال می فرماید : « أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى - وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى - وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى »(النجم / 38-40) (كه هيچ كس بار گناه ديگرى را بر دوش نمىگيرد - و اينكه براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او نيست.- و اينكه تلاش او بزودى ديده مىشود )
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3136
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت