ضرورت نزول وحي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ضرورت نزول وحي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ضرورت نزول وحي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ضرورت وحی
,
وحی شناسی
,
ضرورت وحی
سوال:
چرا اصلاً بايد وحى و نزول وحيى باشد؟
پاسخ تفصیلی:
در تاريخ اديان توحيدى، پس از نام مقدس خداوند هيچ كلمهاى به اهميت و شگرفى «وحى» نيست؛ اگر وحى نبود:
1. خداوند با غنا و استغناى كامل ذات و ذاتىاش، از كل آفرينش در پرده غيب الغيوب باقى مىماند و در آن صورت كار انسان، زار و عرصه بر او تنگ بود و كل بشريت با يك پاى چوبين (عقل عدد انديش) تنها مىماند.سيد محمدحسين طباطبايى، قرآن در اسلام، (دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ هفتم، 1374 ش) صص 91 - 92.
2. هر چند وجود جهان ماوراى طبيعت و عالم ملكوت و مراتب مافوق تا حدودى قابل درك بوده و ضرورت قيامت و جهان پس از مرگ از راه تفكر و برهان و استدلال قابل اثبات استمرتضى مطهرى، اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج 5.
؛ اما شناخت بسيارى از ويژگىها و جزئيات هستى فراتر از دسترسى دانش و تجربه بشرى است.
3. اگر خداوند خود را از طريق وحى بر انسانها آشكار نمىكرد، چه بسا آنان ناچار بودند درباره وجود خداوند، فقط حدس بزنند و يا حداقل به دو گروه تقسيم مىشدند: عدهاى حدس مىزدند كه خدا هست و مبدئى هست؛ هم جهان غيبى و هم غيب جهانى دارد. عدهاى نيز حدس مىزدند كه هر چه هست در همين دنيا است و نه پيش از آفرينش، خداوندى در كار بوده است و نه پس از پايان طبيعى جهان. سپس از حدس هم فراتر مىرفتند چنانكه در تاريخ فكر و فلسفه استدلال به عدم مبدأ كردهاند!!بهاءالدين خرمشاهى، قرآن شناخت طرح نو، تهران چاپ سوم 1375 ش صص 45 46.
4. آدمى در پرتو وجود و جاودانگى روح، براى شناخت حقايق جهان پس از مرگ هيچ منبع اطلاعاتى نداشت و نمىتوانست هيچ گونه پيشبينى خاصى درباره نيازهاى ضرورى اين سفر طولانى و بىبازگشت ارائه كند.
5. اگر وحى نبود، بسيارى از اختلافات موجود ميان بشر از بين نمىرفت و انسان با ترديدهاى جدى در مسائل معرفتى - نظير شناخت انسان، هدف خلقت و زندگى اجتماعى آغاز و فرجام طبيعت، وظايف انسان در قبال خدا، جامعه، طبيعت خود روبه رو مىشد.
6. اگر وحى نبود، بسيارى از ظرفيتهاى فطرى و عقلانى انسان شناخته نمىشد و يا به درستى شكوفا نمىگشت. وحى الهى قلههاى والايى از حقايق را در برابر انسان مىنهد و او را به انديشه و تأمل در آنها دعوت مىكند و از اين طريق به شكوفايى عقل و فطرت او كمك مىنمايد.
7. انسان تصوير شفاف و روشنى از كمال و سعادت خود ندارد و سرگذشت ديرين انديشه بشر، نشان مىدهد كه بدون تلقّى روشن و شفاف از كمال و سعادت، شاهد سردرگمىها، كژروىها و از بين رفتن سرمايههاى اساسى بودهايم! اين نقص به ضعف دستگاه معرفتى انسان بر مىگردد. وحى الهى ضمن تعريف روشن آفريدگار، جهان هستى، انسان و ظرفيتهاى او، راهكار شكوفايى متوازن، متعادل و هماهنگ انسان را تشريح و مسير رسيدن او را به سعادت دائمى بيان مىكند.
8. وحى الهى را نبايد در محدوده رسولان و كتابهاى آسمانى خلاصه كرد. اين وحى به تصريح قرآن شامل الهامات ويژه به اولياى خدا نيز مىگردد. براساس روايات، در طول تاريخ حدود 124 هزار پيامبر ظهور كردهاند كه تنها گروهى اندك وظيفه ابلاغ پيامهاى الهى را به مردم داشتهاند. اما گروه بيشترى براى به كمال رساندن ظرفيتهاى عقلى و فطرى خود، هدايتهاى ويژه دريافت مىكردند و در محيط اجتماعى آلوده، مسير سلامت را مىپيمودند. در قرآن آمده است كه مادر حضرت موسىعليه السلام به مدد وحى الهى، فرزند خود را در سبد گذاشت و به دريا انداخت: «وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ»؛ قصص (28)، آيه 7.؛ «و به مادر موسى الها م كرديم كه او را شير بده و چون بر او بيمناك شدى، او را در [جعبهاى] به دريا بيفكن و مترس و غم مخور، [چرا كه] ما برگرداننده او به سوى تو و گرداننده او از پيامبران هستيم».
همچنين عناياتى به حضرت مريمعليها السلام شد و ملائكه با او به گفت و گو پرداختند: «وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ. يا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ»؛ آل عمران (3)، آيه 42 و 43.؛ «و ياد كن [زمانى كه] فرشتگان گفتند: اى مريم! خداوند تو را برگزيده و پاكيزه داشته و بر زنان جهانيان برترى داده است. اى مريم! پروردگارت را اطاعت كن و سجده بر و همراه نمازگزاران نماز بگزار».
البته «وحى رسالى» جايگاه ويژهاى دارد و در اين ميان نقش قرآن بسيار ممتاز است، به طورى كه قرآن كريم بيش از كتابهاى آسمانى پيشين، براى تنظيم جذب و دفع و تعديل شهوت و غضب و تصحيح محبت و عداوت انسانها، بشير و نذير است.فصلت (41)، آيات 2 و 4 ؛ مريم (19)، آيه 97.
ليك گر واقف شوى زين آب پاك كه كلام ايزد است و روحناك
نيست گردد وسوسه كلى ز جان دل بيابد ره به سوى گلستان
ز آنكه در باغى و در جويى پرد هر كه از سر صحف بويى برد
مثنوى، 4/3470 - 3472.
بدون قرآن چه بسا آدمى در غفلت بود و عمر خود را به غفلت سپرى مىكرد؛ زيرا تنها نگاه خود را محدود به دنياى مادى مىساخت و آن را چون سراى حقيقت مىانگاشت و از اين رو، جهان براى او معنايى ورا و بالاتر از خود نداشت؛ بلكه هر چه را مىديد و مىنگريست، تنها موجودات تقطيع شدهاى مىپنداشت كه فارغ از مبدأ و غايت است و نه «از جايى است» و نه «رو به جايى» دارد. اما آيات قرآن انسان را به تدبر واداشته و او را از اين غفلت بيدار مىسازدص (38)، آيه 29 ؛ محمد (47)، آيه 24.
.براى آگاهى بيشتر در اين باب نكا: مقالات، استاد محمد شجاعى (سروش، چاپ دوم 1371 ش، ج اول)، صص 89 98.
به هر روى دليل نزول قرآن، نياز آدمى است و تا زمانى كه اين نياز هست - كه تا ابد خواهد بود - بايد قرآن باشد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2504
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت