چگونگي معراج | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چگونگي معراج
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چگونگي معراج
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معراج پیامبر(ص)
سوال:
معراج پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) چگونه بوده است؟
پاسخ تفصیلی:
در دو سوره قرآن، از «معراج» سخن به ميان آمده است: سوره «اسراء» درباره قسمت اول معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله) (از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى) و سوره «والنّجم» راجع به سير آسمانى آن حضرت (از مسجدالاقصى به اوج آسمانها و ملكوت عالم). درباره قسمت دوم، چهار نظر وجود دارد: 1. فرشته وحى (جبرئيل)، با مركب مخصوصى (براق)، آن حضرت را به آسمانها برد. تمام اين مسافرت، به وسيله جسم و روح پيامبر(صلى الله عليه وآله) و در حال بيدارى رخ داد و خداوند نشانههايى از عظمت خود را به آن حضرت نشان داد. هدف از اين سفر - چنان كه در اولين آيه سوره «اسراء» و آيه 18 سوره «والنجم» بيان شده - مشاهده آثار عظمت الهى در جهان بالا بوده است و پيامبر(صلى الله عليه وآله) بعد از مراجعت، بعضى از آن نشانهها را براى مردم بازگو كرد. همچنين يكسرى دستورهاى عبادى، اخلاقى و اجتماعى براى مسلمانان آورد كه در احاديث مربوط به «معراج» ذكر شده است.1 2. سير رسول خدا از مسجدالاقصى به آسمانها، روحانى بوده است. 3. در همان حال كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) در مسجدالاقصى، ايستاده بود، حقايق عالم را به وسيله چشم دل و يا در حالت رؤيا، مشاهده فرمود و جسم و روح آن حضرت به جايى سفر نكرد؛ بلكه سير علمى براى ايشان رُخ داد. 4. حضرت در حال معراج بيدار بود و خواب نبود و جسم داشت. منتها بخشى از سير او مربوط به زمين و بخشى ديگر مربوط به ملكوت بود. الان كه ما در اين مكان در حال صحبت كردن هستيم و اين معارف الهى نيز مطرح مىشود، بيدار هستيم، جسم هم داريم. گفت و گو و ديدن و شنيدن ما نيز جسمانى است؛ ولى فهميدن ما جسمانى نيست. ممكن است در جمع ما كسى باشد كه اين معارف را متوجه نشود و درك نكند؛ هر چند جسمش اينجا حضور داشته باشد. به عنوان مثال كودكى كه در جمع ما است، مىبيند و مىشنود و بيدار هم هست؛ ولى پيام و محتواى مطالب مطرح شده را درك نمىكند. در مورد معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله) نيز اين مطلب مطرح است. بخشى از معراج، مربوط به جسم است؛ يعنى، همان سير شبانه از مسجد الحرام تا مسجد الاقصى: «سُبْحانَ الَّذى اَسرى بِعبْدِهِ لَيلاً مِن الْمسْجِدِ الْحرامِ اِلَى الْمسْجِدِ الْاَقْصَى الَّذى بارَكْنا حَوْلَهُ».2 اما بخشى ديگر از معراج - كه مربوط به مشاهده پيامبران و سدرة المنتهى و گفت و گو با جبرئيل و دريافت وحى و رسيدن به مقام قاب قوسين و ... است - جسمانى نبود؛ گرچه پيامبر(صلى الله عليه وآله) در اين قسمت، جسم داشته و بيدار هم بوده است؛ ولى درك آن حقايق والا، به وسيله روح صورت گرفته است، نه جسم3. حال بايد بررسى كرد كه كدام يك از اقسام پيش گفته، توجيه دارد؟ به اتفاق همه علما و انديشمندان اسلامى، سير حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) از مكه تا بيتالمقدس يا از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى، سيرى روحانى و جسمانى بوده است؛ يعنى، پيغمبر خدا با همين بدن مادى و طبيعى خود، در معيّت روح، طىالارض نموده و از مكه تا بيتالمقدس سير كردهاند.4 آيا عقل به امكان چنين سير و سفرى حكم مىدهد؟ عقل با توجه به امور ذيل، چنين امرى را ممكن مىداند: 1. انسان متشكل از روح و بدن است. 2. بدن همچون وسيله و ابزار براى فعاليت روح است. 3. بدن تابع روح است. اگر روح از قدرت و منزلت خاصى برخوردار باشد، بدن نيز تلطيف مىشود، تا بتواند آن روح قوى را همراهى و مشايعت كند. 4. هر قدر معرفت و يقين روح، ژرفتر و بيشتر باشد، داراى اراده قوىترى مىگردد؛ به طورى كه برايش حالتى رخ مىدهد و به مرحلهاى مىرسد كه در درون خود، مىيابد كه اگر چيزى را اراده كند، حاصل مىشود.5 با توجه به امور ياد شده - كه هر يك در جاى خود مستدل گشته است - روح بر اثرِ قدرت يافتن، مىتواند يك سرى فعاليتهايى را انجام دهد كه بدن، به تبع توانمندى روح، قابليت چنين اعمالى را پيدا مىكند. شواهد متعددى در مكاتب و اديان گوناگون در اين زمينه وجود دارد كه برخى از افراد، بر اثر يك سلسله رياضتها و كسب برخى از معارف، قدرتى مىيابند كه مىتوانند بدن خود را در حالت ثابتى مدتها نگهدارند يا اعمالى را انجام دهند كه افراد عادى ديگر؛ از انجام آن ناتوانند. اين مطلب در دين ما امرى مسلّم و قطعى است. در اين زمينه دو روايت قابل توجه است: 1. «نزد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) صحبت شد كه برخى از ياران عيسى(عليه السلام)، روى آب راه مىرفتند؛ حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) فرمود: اگر يقين آنها بيشتر بود، روى هوا هم راه مىرفتند».6 براساس اين روايت انجام اين گونه امور، با همين بدن مادى، دائر مدارِ يقين به خداى سبحان است؛ يعنى، اين باور روح آدمى را چنان توانمند مىسازد كه بدن به تبع آن، مىتواند چنين اعمالِ به ظاهر غيرعادى را انجام دهد. 2. امام صادق(عليه السلام) فرمود: «هيچ بدنى از عملى كه نيت در آن قوى باشد، ناتوان نشده» است7؛ يعنى، به هر درجه كه روح انسان قوى باشد، اشياء و از جمله بدن او، برايش رام و منقاد مىشود. «طىّالارض» (يعنى، سفر روحانى به همراهى جسم و بدن مادى از يك نقطه به نقطه ديگر)، نيز از همين موارد است. روحى كه بر اثر معرفت به يك درجه متعالى رسيده است، مىتواند با بدن خود در كمترين زمان مكانهاى بسيار دور را طى كند و در جهان مادى به سير و سفر بپردازد.8 البته بايد به اين حقيقت نيز توجه داشت كه تبعيت بدن نسبت به روح، در همه افراد انسان يكسان و به يك صورت نيست؛ بلكه به تبع معرفت و منزلت روح، متفاوت است. چه بسا در برخى افراد، بدن از اراده روح تمكين نكند؛ اما بدن مبارك حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) نهايت تبعيت از روح پاك و مطهر ايشان داشت؛ چرا كه هم بدن او بهترين و بالاترين بدن در جهان بود - و در واقع بدنى بود كه تاب آن همه قيامها و قعودهاى شبانه را داشت - و هم روح شريف ايشان داراى عالىترين مرتبه وجودى بوده، از قوّت، عظمت و معرفت ويژهاى برخوردار بود. در واقع چنين روحى، چنان بدنى را نيز لازم دارد؛ بدنى كه متناسب با اين روح باشد و براى آن مزاحمت ايجاد نكند. در حقيقت به تبع اين روح قوى بود كه جسم، آن طور تلطيف يافته بود. نورِ مه بر ابر چون منزل شده استروى تاريكش ز مه مُبْدَل شده است گرچه همرنگ مه است و دولتى استاندر ابر آن نور مه عاريتى است يا مگر ابرى بگيرد خوى ماهتا نگردد او حجاب روى ماه بوده ابر و رفته از وى خوى ابراين چنين گردد تن عاشق به صبر تن بود اما تن گمگشته زوگشته مبدل، رفته از وى رنگ و بو اگر ابرى، خوى ماه بگيرد و تيرگى را رها كند و سراسر نورانى شود، اين ابر ديگر حجاب روى و نور ماه نيست. همچنين اگر تن انسانى چون حضرت رسول، در پرتو مصاحبت با روح عظيم و مقدسش، خوى جسمى را از دست بدهد و خصلت و رنگ روح بگيرد؛ گويا احكام روح را مىيابد و مانند او عمل مىكند. بالاتر اينكه بدن مبارك، مشايعت و تبعيت كامل با روح شريف دارد و به محض سير و عروج روح از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى، بدن هم با حركت جسمانى به همان مكان منتقل مىشود.9 درباره عروج حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) از مسجدالاقصى به عوالم بالا نيز برخى معتقدند با روح و جسم بوده است؛ اگر چه توجيه علم تجربى در اين مسئله ممكن نيست؛ زيرا علوم تنها در حد عالم مادى و طبيعى، مىتوانند نظر دهند و با متد حس و تجربه به كنكاش امور اين سويى بپردازند؛ ولى معراج امرى فراطبيعى و فوق مادى است كه علوم و روشهاى آن، از درك اصل آن عاجزند؛ چه رسد به تحليل جزئيات و ممكن بودن آن! معراج ريشه در ويژگىهاى هستىشناسانه روح و ارتباط آن با بدن دارد كه خود امرى مجرد و غيرمادى است و عقل بشرى، تنها با توجه به چنين مشخصاتى در روح و مسائل مرتبط با آن، اصل معراج را امرى ممكن و مجاز مىداند، نه محال و غيرممتنع؛ ولى «عقل» نيز با اينكه توانايى ادراك موضوعات فرامادى را دارد، از اثبات معراج و كم و كيف آن عاجز است.10 1 براى آگاهى بيشتر ر.ك: جعفر، سبحانى، فروغ ابديت، (قم: نشر دانش اسلامى، 1363)، ج 1، فصل 22، صص 379 - 394. 2 اسراء (17)، آيه 1. 3 نگا: عبداللّه، جوادى آملى، سيره رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) در قرآن (تفسير موضوعى)، (قم: اسراء، چاپ اول، 1376)، صص 63-78. 4 الميزان، ج 13، ص 32. 5 نگا: حسن حسنزاده آملى، دروس معرفت نفس، (انتشارات علمى و فرهنگى)، ج 1 و 2. 6 بحارالانوار، ج 70، صص 210 - 212 و ص 205، ح 14. 7 همان. 8 نگا: الميزان، ج 6، صص 178- 190. 9 تحليل معراج، سلسله دروس علامه حسنزاده آملى (دست نوشته). 10 براى آشنايى بيشتر با برخى از ابعاد مسئله معراج نگاه: عبداللَّه جوادى آملى، سيره رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) در قرآن، (تفسير موضوعى، ج 9)، صص 63 - 85
Tags
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%D9%8A-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت