ورود به جهنم برای همه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ورود به جهنم برای همه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ورود به جهنم برای همه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جهنم
سوال:
چرا بيشتر ما مطمئنيم حتما يک سري به جهنم خواهيم زد؟ با آن سختي هايش؟
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال فرموده است:
«و إنْ مِنْكُم إلاّ وارِدُها كانَ علي ربّكَ حَتْما مَقْضيا * ثمّ نُنَجِّي الّذين اتّقَوْا و نَذرُ الظّالِمينَ فيها جِثِيا؛
(1) هيچيك از شما نيست جز اينكه وارد جهنم ميشويد و اين بر پروردگار تو واجب و قطعي است. آنگاه پرهيزكاران را نجات ميدهيم و ستمكاران را كه به زانو درآمدهاند، در آن رها ميكنيم».
شايد رمز آن، اين است كه اهل تقوا، قدر نعمتهاي بيكران خدا را بدانند و از فضل و كرم او آگاهي بيشتري پيدا كنند. گفتهاند: در برخي از اخبار آمده است كه خداوند، هيچكس را داخل بهشت نميكند، جز اينكه او را از آتش جهنم و عذاب آن، مطلع سازد، تا از فضل تام خداوند و لطف و احسان كامل او آگاهي يابد و هيچكس را به جهنم نميافكند، مگر اينكه او را از بهشت و نعمتهاي متنوع آن مطلع سازد، تا بر حسرت و عذاب او افزوده شود(2).
برخي احتمال دادهاند كه ورود به جهنم به معناي اِشراف است، نه داخل شدن. ولي اكثر مفسّران بر اين عقيدهاند كه ورود به جهنم، چيزي بالاتر از اِشراف است؛ چراكه فرموده است: «اهل تقوا را نجات ميدهيم و ظالمان را در آن باقي ميگذاريم». اگر ورود، به معناي دخول نبود، جا داشت بفرمايد: اهل تقوا را نجات ميدهيم و ظالمان را داخل جهنم ميكنيم. معلوم ميشود همگان را داخل جهنم ميكنند. سپس گروهي را نجات ميدهند و گروهي را در آنجا نگهميدارند تا عذاب بكشند(3).
عبداللّه بن مسعود از پيامبر گرامي اسلام نقل كرده است:
«يرد الناسُ النّارَ ثمّ يصدرون بأعمالهِم...»
.؛ (4)
«همه مردم، داخل جهنم ميشوند. سپس بانيروي اعمال خود از آن، خارج ميشوند».
آنها كه اعمالي دارند، به تناسب اعمال خود، دير يا زود و ديرتر و يا زودتر از جهنم نجات مييابند و آنها كه دستشان از عمل تهي است، در آنجا ماندگارند. در ادامه حديث فوق چنين آمده است كه اولين گروه، برقآسا خارج ميشوند و دومين گروه به سرعت باد و سومين گروه همچون سواران بر اسب تيزتك و چهارمين گروه، همچون سوار معمولي و پنجمين گروه، همچون پياده دونده و ششمين گروه، همچون پياده معمولي، خارج ميشوند.
اما آنهايي كه دستشان از عمل تهي است، پاي فرار ندارند و در كَنْد و بند ظلمها و ستمهايشان اسير و زمينگيرند.
جابر بن عبداللّه انصاري ميگفت: دو گوشم كر باد، اگر اين سخن را از پيامبر خدا نشنيده باشم كه فرمود:
«لا يبقي بِرٌّ و لا فاجرٌ إلاّ يدخلها فتكون علي المؤمنين بردا و سلاما كما كانت علي إبراهيم...»
؛ (5)
«هيچ نيكوكار و بدكاري باقي نميماند جز اينكه داخل جهنم ميشود. سپس بر مؤمنان، سرد و سلامت است، همانگونه كه بر ابراهيم، سرد و سلامت بود...».
در روايت ديگري از پيامبر اكرم صلياللهعليهوآله نقل شده است:
«تقول النّار لِمؤمن جُزْ يا مؤمنُ فقد أطْفَأَ نورُكَ لَهَبي»
؛ (6)
«آتش دوزخ به مؤمن ميگويد: اي مؤمن، عبور كن كه نورت، زبانه مرا فرو نشاند».
در حديثي آمده است:
«يجْعَلُ النّارُ كَالسَّمَنِ الجامِد و يجْمَعُ عَلَيها الخَلْقُ ثمّ ينادِي المُنادي أن خَذي أصحابَكَ و ذري أصحابي»
؛ (16)
«آتش جهنم به صورت روغن بسته درآورده ميشود و خلق را بر آن گرد ميآورند. آنگاه منادي ندا ميكند كه اصحابت را بگير و اصحابم را رها كن».
ميگويند: حسن بصري، شخصي را خندان ديد. به او گفت: آيا دانستهاي كه تو داخل جهنم ميشوي؟ گفت: آري. پرسيد: آيا دانستهاي كه از آن خارج ميشوي؟ گفت: نه. گفت: پس چرا ميخندي؟ او هرگز نخنديد تا از دنيا رفت.
بيان اصل مدّعا
اكنون برميگرديم به اصل مطلب. خواه ورود به معناي دخول باشد يا به معناي اِشراف، آنچه در اينجا مهم است، اين است كه خداوند متعال باز هم -مانند مواردي كه تاكنون بحث شده است- خود را ملزم و متعهد شمرده است كه همه مردم را -اعم از نيك و بد- بر كنار جهنم يا در درون آن قرار دهد و آنگاه كه همگان از شكوه و هيبت دار عذاب، در شگفتي و حيرت و احيانا در ترس و اضطراب و نوميدي گرفتار ميشوند، خبيث و طيب را از هم جدا ميكند.
بهشت، پاك و طيب است و سزاوار پاكان؛ و جهنم، خبيث است و ناپاك، و درخور ناپاكان. البته برخي از پليديها و ناپاكيها، قابل سوختن و گداختن است. همچون فلزي كه در آتش گداخته و ذوب ميشود و خالص ميگردد. گنهكاراني هستند كه با سوختن در آتش، گوهر وجودشان پاك و ناب ميشود و شايستگي خروج از جهنم و ورود به بهشت را پيدا ميكنند؛ ولي همگان چنين نيستند، بلكه هرچه بسوزند و بگدازند، همچنان بايد سوختن و گداختنشان، استمرار يابد.
نتيجه اين شد که آيات قرآن و روايات اين اطمينان را به ما داده که همه از روي جهنم رد مي شوند خوبان برق آسا نجات مي يابند و بدان در آن ماندگار مي شوند.
____________________________________
پي نوشت ها:
1. مريم، 71 و 72.
2. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 5 و 6، ص 526.
3. همان، ص 525.
4. همان.
5. همان، ص 526.
6. همان.
7. مجمعالبيان في تفسير القرآن، ج 5 و 6، ص 526.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1719
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت