جبری بودن هبوط حضرت آدم(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جبری بودن هبوط حضرت آدم(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جبری بودن هبوط حضرت آدم(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
سوال:
در قرآن آمده كه خداي تعالي انسان را براي زندگي روي زمين آفريد. پس خدا آدم را مجبور كرد كه اشتباه كند تا او را روي زمين بفرستد يا استغفرلله خدا مجبور بود اين كار را بكند؟ يا اگر آدم اشتباه نمي كرد ما الان در آن باغ سرسبز بوديم؟
پاسخ تفصیلی:
از آيات قرآن استفاده مىشود كه حضرت آدم(ع) براى زندگى در روى زمين، همين زمين معمولى آفريده شده بود از جمله:
و اذ قال ربك للملائكة انى جاهل فى الارض خليفة...
،
(بقره،آيه 30)
.
ولى در آغاز خداوند آدم و همسرش (حوا) را در بهشت ساكن كرد كه يكى از باغهاى سرسبز پرنعمت اين جهان بود، محيطى كه در آن براى آدم هيچگونه ناراحتى وجود نداشت. «
و قلنا يا ادم اسكن انت و زوجكالجنة
؛ و گفتيم اى آدم تو با همسرت در بهشت سكونت كن و... ».
(بقره، آيه 35)
شايد علت اين جريان آن بوده كه آدم با زندگى كردن روى زمين هيچگونه آشنايى نداشت و تحمل زحمتهاى آن بدون مقدمه براى او مشكل بود، بنابراين مىبايست مدتى كوتاه تعليمات لازم را در محيط بهشت ببيند و بداند زندگى روى زمين توأم با برنامهها و تكاليف ومسؤوليتها است كه انجام صحيح آنها باعث سعادت و تكامل و بقاى نعمت است و سرباز زدن از آن سبب رنج و ناراحتى.
آدم(ع) مىبايست در آن محيط (بهشت اين جهان) چگونگى زندگى در زمين را ياد بگيرد و با داشتن اين آمادگى به روى زمين قدم بگذارد و شايد علت اين كه آدم(ع) براى خلافت زمين آفريده شده بود مدتى در بهشت درنگ مىكند و دستورهايى به او داده مىشود جنبه تمرينو آموزش داشته باشد»،
(تفسير نمونه، ج 1، ص 184 و 185)
بنابراين حضرت آدم و حوا براى زندگى كردن در زمين خلق شده بودند و بهشت آنها موقتى بود و آن بهشت نيز طبق نقل روايت باغى از باغهاى دنيا بود.
جهت ديگر اين است که: خداوند با ترتيب دادن اين صحنه (رفتن آدم به بهشت و وسوسه شيطان) مي خواست به طور عيني، دشمن حقيقي انسان تا روزقيامت را - به او و ساير انسان ها بشناساند. در اين جريان چند چيز روشن شد:
1. شيطان دشمن کينه توز و حقيقي انسان هاست.
2. شيطان براي گمراهي انسان ها از ابزار وسوسه استفاده مي کند.
3. اين که اگر انسان مغلوب وساوس شيطان شد، راه توبه و بازگشت براي اوباز است و شيوه توبه نيز به آدم عليه السلام تعليم داده شد.
بنابراين چنين صحنه اي، تعليم مواردمذکور بوده است.
در پايان گفتني است؛ خداوند متعال علاوه بر اين که علم به گذشته، حال و آينده دارد و علاوه بر اين ه قدرت بر انجام هر کاري دارد اما «حکيم» نيز مي باشد. يعني کارها را به موقع و در شرايط مناسب و با استواري انجام مي دهد به طوري که نقص نداشته باشد. بلکه با اتمام حجت و برهان همراه مي باشد. در داستان حضرت آدم(ع) نيز اين چنين شد. يعني بنابراين بود که آدم(ع) به زمين هبوط کند اما اين کار ممکن بود ساليان دراز طول بکشد يا در زمان کوتاهي انجام بگيرد. خطاي حضرت آدم(ع) موجب شد که زودتر از آسايش بهشت دور شود و به مشقت دنيا گرفتار شود. و همين نشانه اختيار و انتخاب آدم است. به همين دليل وقتي حضرت آدم(ع) به زمين هبوط کرد به درگاه خدا توبه کرد. در حالي که اگر مجبور بود توبه نياز نداشت بلکه حق اعتراض داشت.
در نتيجه به عنوان يک اصل کلي مي توان گفت انسان اگر چه در بوجود آمدنش اختيار نداشت اما از نظر عقلي و فطري وجود يافتن براي او خوشايند است. و پس از وجود يافتن قدرت انتخاب و اختيار او بديهي است. اگر چه راه ها را از قبل خدا قرار داده اما اين که اين راه را انتخاب کند و يا آن راه را، به انتخاب خود انسان است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1557
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت