علت تحريف كتاب هاي آسماني | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
علت تحريف كتاب هاي آسماني
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
علت تحريف كتاب هاي آسماني
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
وحی شناسی
سوال:
علت تحريف كتاب هاي آسماني قبل بدون تكيه بر قرآن، چيست؟
پاسخ تفصیلی:
درباره كتاب هاي آسماني گذشته توجه به چند نكته حائز اهميت است:
1. برخي اصول ديني و انساني مانند حقانيت مبدأ و معاد و سفارش به نيكي و امانت و ... در تمامي آئين هاي گذشته مطرح بوده و در سينه مردم حفظ شده ست. بنابراين حداقل ها براي هدايت مردم و حجت بر مردم در طول تاريخ در دسترس بوده است.
2. به دليل ضعف و كمبود امكانات، رونق نگرفتن خط و كاغذ، حفظ و نشر آثار و كتاب هاي آسماني با مشكل روبرو بوده است.
3. برخي دسيسه ها و توطئه ها و دشمني ها از سوي زورمداران و زراندوزان و تزويرگران در تحريف دستورات الهي دخالت داشته است.
4. به دليل تجديد نبوت تا ظهور پيامبر خاتم(ص) خداوند وعده حفظ كتاب هاي آسماني را به بشر نداده و شايد حكمت و مصلحت اقتضاء مي كرد تا به صورتي كتاب هاي گذشته دورانش به پايان برسد و حق جويان همگي متوجه قرآن شوند و قرآن به عنوان تنها كتاب نجات بشريت بدون تحريف باقي بماند. در ادامه توجه شما را به دلايلي بر تحريف انجيل و تورات جلب مي كنيم:
با قطع نظر از دلائل و شواهد قرآني بر تحريف كتاب هاي اسماني گذشته همچون تورات و انجيل(1) شواهد و مدارك تاريخي و غير تاريخي گوناگوني بر تحريف كتب آسماني گذشته وجود دارد.
1. به اعتقاد مسيحيت كليسايي «كتاب مقدس كتابي است مصون از خطا و كاملا قابل اعتماد، زيرا بوسيله روح القدس الهام شده است ... البته بي خطايي فقط شامل نسخه هاي اصلي كتاب مقدس است و ما هيچ يك از نسخه هاي كتاب مقدس را در اختيار نداريم.»
«بايد اين واقعيت را پذيرفت كه نسخه هاي اصلي عهد عتيق و جديد هيچ كدام دردست نيست.»(2)
اعتقاد به بي خطايي كتاب مقدس از سوي انديشمندان مسيحي و غير مسيحي چند قرن است كه مورد تشكيك قرار گرفته است. از طرفي هيچ كدام از كتب موجود داراي سند متصلي به نويسندگان ادعايي آنها نيست و از سوي ديگر مضامين موجود در برخي از مكتوبات به گونه اي است كه احتمال صدور اين كتب از نويسندگان ادعايي را به غايت تضعيف مي كند.
ويل دورانت در «تاريخ تمدن» خود مي نويسد: «باور نكردنياست كه انجيل چهارم و كتاب مكاشفه اثر يك فرد باشد، كتاب مكاشفه از شعر يهود، و انجيل چهارم از فلسفه يونان مايه گرفته است.»(3) ويل دورانت در جاي ديگر از كتابش چنين مي گويد: «در ادبيات مسيحي در قرن دوم، انجيل نامه (رساله)، اسفار، مكاشفه و اعمال، فراوان بود. مسيحيان در رد يا قبول آنها به عنوان تفاسير مجاز از عقايد مسيح، همداستان نبودند. كليساهاي غرب كتاب «مكاشفه يوحنا» را قبول داشتند ولي كليساهاي شرق به كلي آن را رد مي كردند. بر عكس «انجيل» عبري و «رساله هاي يعقوب» را قبول داشتند كه در غرب مردود بود.
كلمنس اسكندراني از رساله اي مربوط به اواخر قرن اول، تحت عنوان «تعليمات دوازه حواري» به عنوان نوشته اي مقدس نام مي برد.
ماركيون با انتشار دادن نسخه اي از «عهد جديد» دست كليسا را در حنا گذاشت. نمي دانم چه وقت كتاب هاي «عهد جديد» كنوني قانوني، يعني اصيل يا ملهم، شناخته شدند(4) استاد لن در كتابش نوشته است: «تمامي انجيل يوحنا بدون شك تصنيف شخصي از طلاب مدرسه اسكندريه است.»(5)
در سال 384 ميلادي پاپ داماسيوس دستور داد ترجمه جديد از عهد قديم و جديد به خط لاتيني بنويسند، تا در كليساها صورت قانوني داشته باشد، اين ترجمه به نام «فولگا» شهرت يافت. هيرونيموس تنظيم كننده اين انجيل فقط براي هماهنگ ساختن تقريبي اناجيل مجبور شد در 3500 محل دست برده و اصلاح كند. اين ترجمه را مجمع ...................................... (1546 م) پس از يازده قرن تثبيت كرد.»(6)
2. پروفسور توماس ميش در كتاب «كلام مسيحي» چنين مي گويد: «مسيحيان معتقدند كه خداوند كتاب هاي مقدس را به وسيله مؤلفاني بشري نوشته است و بر اساس اين اعتقاد مي گويند كه كتاب هاي مقدس يك مؤلف الهي و يك مؤلف بشري دارند به عبارت ديگر، مسيحيان معتقدند ه خدا كتاب مقدس را به وسيله الهامات روح القدس تأليف كرده و براي اين منظور مؤلفاني از بشر را براي نوشتن آنها برانگيخته و آنان را در نوشتن به گونه اي ياري كرده كه فقط چيزهايي را كه او مي خواسته است، نوشته اند. البته مسيحيان براي اين ادعا دليلي اقامه نمي كنند و آن را مسلم مي پندارند.»(7)
پروفسور توماس ميشل در جاي ديگر از كتاب خود چنين مي گويد: «اعتقاد به عصمت لفظي كتاب مقدس يكي از اصولي است كه مسيحيان معاصر معروف به «بنيادگرا» به آن استناد مي كنند زيرا اينان خاهان بازگشت به چيزهايي هستند كه در نظر ايشان بنيادهاي ايمان مسيحي است اكثر متفكران كاتوليك، ارتودكس و پروتستان عصر حاضر، نظريه ياد شده را مردود مي شمارند. آنان به وحي لفظي كتاب مقدس عقيده ندارند و مسأله را پيچيده تر از اين مي دانند.»(8)
3. با دقت در مظامين مختلف كتاب مقدس به موارد بسياري از تناقضات و نارسايي هايي مي رسيم كه نشانگر وجود دستهاي جاعليني است كه ناشيانه اقدام به اين عمل فسادانگيز نموده اند. به عنوان نمونه در انجيل يوحنا از يحيي(ع) پرسيده مي شود كه آيا تو همان ايلياي نبي -الياس(ع)- هستي كه قبل از فرا رسيدن موعود (ظهور مسيح) بايد بيايد؟ يحيي تأكيد مي كند كه من چنين شخصي نيستم. اما د رانجيل متي به عيسي(ع) نسبت داده اند كه فرمود: «و اگر خواهيد قبول كنيد كه يحيي(ع) همان است الياس، كه بايد بيايد.»(9)
نكته:
براي آگاهي تفصيلي از اين تناقضات به كتاب «تحقيقي در دين مسيح» از نويسنده محترم «مهندس جلال الدين آشتياني»، فصل نهم «تناقضات»، ص 398، انتشارات: نشر نگارش، تهران مراجعه كنيد.-------------------------
پي نوشت ها:
1. ر.ك: آيات
الف. سوره آل عمران، آيه 78
ب. سوره بقره، آيه 79
ج. مائده، آيه 41
د. صف، آيه 8.
2. كتاب »درآمدي بر تاريخ و كلام مسيحيت»، ص 79، محمد رضا زيبايي نژاد، نشر مجموعه معارف، قم.
3. تاريخ تمدن (قيصر و مسيح)، ويل دورانت، ج 3، ص 695، شركت انتشارات علمي و فرهنگي، تهران.
4. همان، ص 721.
5. كتاب «درآمدي بر تاريخ و كلام مسيحيت»، ص 80.
6. همان، ص 81.
7. كلام مسيحي، ص 21، توماس ميشل، ترجمه حسين توفيقي، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب قم.
8. كتاب كلام مسيحي، ص 27.
9. به نقل از كتاب «درمدي بر تاريخ و كلام مسيحيت»، ص 85.همچنين جهت آشنايي بيشتر با كلياتي از تحريفات در دين مسيح به پرسش و پاسخ ضميمه مراجعه كنيد:ملاك حقانيت يك دين و روش سنجش آن از ديدگاه عقلى چيست؟ در اين باره مىتوان گفت دينى بر حق است كه:
3-1. عقايد و آموزههاى آن، نه تنها خردستيز نباشد؛ بلكه به وسيله عقل و برهان مورد تأييد قرار گيرد.
3-2. داراى خاستگاه الهى باشد.
3-3. آموزههاى آن تحريف نشده باشد.
3-4. از سوى پيامبران الهى بعدى نسخ نشده باشد.
3-5. از ديگر اديان موجود، جامعتر و كاملتر باشد.
بررسى تطبيقى اديان براساس اين موارد، تحقيقى گسترده و فراخ دامن مىطلبد. در عين حال به طور فشرده و كوتاه، اشاراتى در مقايسه چند دين بزرگ خواهيم داشت:
الف. مهمترين ركن اساسى يك دين «خداشناسى» آن است. در اين راستا گفتنى است كه آموزه خداشناسى و توحيد
جهت آگاهى بيشتر نگا:
الف. طباطبايى، محمد حسين و مطهرى، اصول فلسفه و روش ئاليسم، ج 5، (قم: صدرا، چاپ چهارم، 1374)؛
ب. مطهرى، مرتضى، توحيد، (قم: صدرا، چاپ سوم، 1374).
در اسلام، خردپذيرترين آموزه است و ادله متقن بسيارى بر آن گواهى مىدهد. اثبات توحيد به خودى خود، ابطال كننده آموزه «تثليث» و «ثنويت» است. بنابراين همين مسئله به تنهايى براى اثبات عدم حقانيت اديان غير الهى (مانند بودايىگرى) و هر دين مشتمل بر شرك (مانند مسيحيت و زرتشتىگرى) كافى است.
ب. بسيارى از اديان به رغم دارا بودن پيشينه الهى، در طول تاريخ دچار تحريفات چشمگيرى شده و اصالت خود را از دست دادهاند. همين مسئله باعث شده كه آموزههاى خردستيز بسيارى در اين اديان رخ نمايد. اكنون از باب نمونه تنها به چند نمونه از تحريفات عهدين اشاره مىكنيم:
1. اتهامات ناروا به پيامبران؛
علاوه بر رسوخ تحريفات بنيادى و اعتقادى در كتاب مقدس، پارهاى از اتهامات ناروا و غيراخلاقى به برخى از پيامبران نسبت داده شده است كه قلم از بيان آن شرم دارد!!
ر.ك: انجيل يوحنا، 1:112، سفرتكوين، 30:19 38 و براى آشنايى بيشتر ر.ك: انيس الاعلام، ج 3 ؛ صادقى، محمد، بشارات عهدين، ص 73 و 177. اين در حالى است كه براهين عقلى لزوم عصمت پيامبران را اثبات مىكند.
2. وجود افسانهها؛
وجود افسانههاى بىپايه در كتاب مقدس، يكى ديگر از جنبههاى تحريف آن است؛ از جمله مىتوان به كشتى گرفتن حضرت يعقوب با خدا و غلبه او بر خدا، اشاره كرد!!
سفر پيدايش، 43:2330.
3. گناه جبلى؛
مسيحيان معتقدند: آدم در بهشت به گناه آلوده و اين گناه به حساب همه فرزندان او نوشته شده است؛ يعنى، انسان ذاتاً با به دوش كشيدن بار گناه، به دنيا مىآيد! هر چند پس از آمدن به دنيا هيچ گناهى مرتكب نشود و هرگونه تلاش و عمل انسان در رهايى از اين خطا، سودى نخواهد بخشيد و تصليب و به دار كشيده شدن حضرت عيسى، كفّاره گناه ذاتى و جبلى انسان است!
4. تقويت ظلم؛
يكى ديگر از آموزههاى نامعقول كتاب مقدس، توجيه ظلم و ستم و دعوت به سكوت در برابر حاكمان ظالم، به بهانه اين است كه آنان، حاكم و سايه خدا در زميناند!!
انجيل متى، 38:5 و اكثر نامههاى پولس به روميان.
وجود اين گونه آموزههاى غيرعقلانى در كنار طرح مسئله تثليث و تجسيم و وجود تناقضهاى متعدد در متن كتاب مقدس
در جلد دوم كتاب «انيس الاعلام»، 125 مورد تناقض موجود در كتاب مقدس مورد بررسى قرار گرفته است.
نيز نگا: حقيقت مسيحيت، (قم: مؤسسه در راه حق، چاپ اول 1361)، صص 127 - 133 ؛ زمانى، مصطفى، به سوى اسلام يا آيين كليسا، (قم: پيام اسلام، 1346).
، دليل بر عدم حقانيت يهود و مسيحيت امروزى در برابر اسلام است.
افزون بر آن تحقيقات علمى و زبان شناختى، بر عدم وثاقت متون مقدس گواهى داده است. توماس ميشل - استاد الهيات مسيحى - بر آن است كه به اعتقاد بيشتر متفكران كاتوليك، پروتستان و ارتدوكس كتب مقدس املاى الهى نيست و داراى عصمت لفظى نمىباشد و گاهى نويسندگان بشرى، آن نظريات غلط يا اطلاعات اشتباهآميزى را در متن كتاب باقى گذاشتهاند
نگا: ميشل، توماس، كلام مسيحى، ترجمه حسين توفيقى، (قم: مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، چاپ اول، 1377)، صص 23 - 27.
.
ادله وقوع تحريف در تورات و انجيل:
1- به اعتراف خود مسيحيان، كتاب مقدس توسط نويسنده هاي بشر تأليف شده و نه عين كلام وحي است و نه عين كلام، حضرت عيسي. بلكه تراوش هاي ذهني اين نويسندگان است. لكن معتقدند خداوند به آنان توفيق داده و آنان را به گونه اي ياري كرده كه فقط آن چه را كه خدا مي خواسته نوشته اند
(كلام مسيحي، توماس ميشل، ترجمه حسين توفيقي، ص 26)
ليكن براي اين ادعاي خود دليلي اقامه نمي كنند.
2- به اعتراف خود مسيحيان، هيچ يك از نسخه هاي اصلي كتاب مقدس در دست نيست
(كتاب مقدس را بهتر بشناسيم، ساروخاچيكي، ص 14 و 22)
يعني هيچ كدام از كتب موجود داراي سند متصلي به نويسندگان آنها ندارد.
3- بررسي محتوايي تورات و انجيل، بهترين شاهد بر وقوع تحريف در اين دو كتاب است.
4- پس از اثبات عدم تحريف قرآن، يكي از ادله وقوع تحريف در كتب قبلي، تصريح قرآن كريم به اين امر است:
«يكتبون الكتاب بايديهم و يقولون هذا من عندالله»
(بقره، آيه 79)
«يا اهل الكتاب، لم تلبسون الحق بالباطل و تكتمون الحق و أنتم تعلمون»
(آل عمران، آيه 78)
تحريف تورات
تحريف تورات از نظر تاريخى و علمى قطعى است، از جمله در عهد قديم كتاب دوم تواريخ ايام باب 34 سخن ازيافته شدن دوباره تورات است كه معلوم مىشود تورات در نزد بنىاسرائيل نبوده و مفقود شده بود و تازه معلوم نيست نسخه يافت شده در آن زمان نسخه صحيح تورات باشد يا نه.
به علاوه تورات اصلى كتاب حضرت موسى بوده است و تورات كنونى مسلما كتاب آن بزرگوار نيست زيرا در باب34 سفر تثنيه و نيز در باب 36 سفر پيرايش شرح وفات و دفن حضرت موسى است و معلوم مىشود كه اين مطالب پس از حضرت موسى به تورات اضافه شده است و تورات دستكارى شده است.
آيات قرآن نيز مىفرمايد:« و قد كان فريق منهم يسمعون كلام اللّه ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه و هم يعلمون »(بقره،آيه 75 و نيز نك: بقره، 79 - آل عمران، 78 - مائده، 13 و 15)براى آگاهى بيشتر نك:
- سير تاريخى تورات انتشارات در راه حق
- قرآن، تورات، انجيل و علم موريس بوكاى، ترجمه: مهندس ذبيح اللّه دبير، دفتر نشر فرهنگ اسلامى در هر صورت قرآن كريم و اهل بيت نبى(ص) اين تهمتها و افتراها را از ساحت مقدس انبياء نفى نمودهاند ازجمله در آيات قرآن مىفرمايد: « لا ينال عهدى الظالمين »(سوره بقره، آيه 124).
عهد الهى به ظالمين نمىرسد (كه از جمله اين عهد الهى نبوت و هدايت است) همچنين نك آيه 73 سوره انبياء و24 سوره الم سجده و در خصوص حضرت نوح نك: سوره صافات، آيه 75 الى 84.
براى اطلاع بيشتر از جايگاه و شخصيت حضرت نوح نك تفسير شريف الميزان، تفسير آيات 36 تا 49 سوره هود ابحاث حول قصه نوح فى فصول بحثهايى درباره قصه حضرت نوح در چند فصل.
مناسب است به چند مطلب توجه داشته باشيم:
اول ـ سطح فهم و درك و فرهنگ و معرفت و دانش و قدرت يادگيرى و ضبط و به ياد سپارى و فرهنگ نوشتارى در آنزمان ضعيف و اندك و پايين بوده است و اين مطلب از زمينههاى مساعد تحريف تورات و انجيل در آن زمان است.
دوم ـ چه بسا صاحبان قدرت و ثروت مىخواستهاند كارهاى خلاف خود را توجيه كنند و بهمين خاطر نسبتهاى ناروايى را متوجه پيامبران الهى مىنمودند تا به اين ترتيب اعلام و اظهار كنند كه چنين اعمال زشت و ناشايستهاى راپيامبران الهى نيز انجام مىدادند.
بنابراين چندان انتقادى متوجه اينگونه صاحبان قدرت و ثروت نيست.
سوم ـ دانشمندان دينى نيز در اين جنايت بزرگ سهيم بودهاند و از تحريف تورات و انجيل و تهمت و افترا به ساحت مقدس انبياء و اولياء الهى سود مىبردهاند و به اين ترتيب انحرافات و كثافتكارىهاى خود را نيز توجيه مىنمودند وبراى كمك رساندن به صاحبان قدرت و ثروت و زورمداران منافع مادى و مالى به دست مىآوردهاند.
چهارم ـ و چه بسا كه با توجه به اينكه قرار بود تورات هر هفت سال يك بار براى مردم خوانده شود (نك: سيرتاريخى تورات و نيز سؤ تثنيه) و تورات و انجيل را عين كلام الهى نمىدانستهاند و آن تأكيداتى كه براى حفظ و به ياد سپارى قرآن كريم شده است و اين اعتقاد كه عين اين الفاظ كلام خدا است درباره تورات و انجيل مطرح نبوده است به مرور مطالب گوناگون و پراكنده و داستان و افسانه و اسطوره و خرافات با داستانهاى تورات آميخته باشد كما اين كه مانند اينگونه ترنيات را در ميان مردمى كه از سواد و كتابت بهره ندارند و يا بهره اندكى دارند ميتوان مشاهده نمود كه وقايع مختلف و داستانهاى مختلف را با يكديگر قاطى مىكنند و نمىتوانند حتى ترتيب و ارتباط تاريخى حوادث راحفظ كنند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1513
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت