عصمت موهبتي و عدل الهي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عصمت موهبتي و عدل الهي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عصمت موهبتي و عدل الهي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عصمت
سوال:
تمام پيامبران از طرف خداوند مبعوث شده اند كه بشريت را به سوي رستگاري هدايت كنند و چون اين وظيفه مهم از طرف خداوند بر دوش آنها قرار داده شده است، آنها داراي عصمت ذاتي هستند. يعني به صورت ذاتي، خداوند به آنها ياد داده است چه چيز خوب است و چه چيز بد، چه چيز خير است و چه چيز شر و چه راهي صراط مستقيم است و انسان را به سوي خداوند هدايت مي كند و چه راهي كج است و انسان را از خداوند دور مي كند. از طرف ديگر ائمه اطهار(ع) نيز بعد ازحضرت محمد(ص) داراي اين خصلت هستند با اين تفاوت كه داراي عصمت موهوبي مي باشند. زيرا با وجود اينكه راهنماي بشريت بودند اما به هر حال دين فقط يك پيامبر دارد و پيامبر اسلام هم حضرت محمد(ص) مي باشند و تنها ايشان عصمت ذاتي دارند. يعني وجود عصمت ذاتي لازمه پيامبر بودن و عصمت موهوبي لازمه امام بودن است. در نتيجه به هيچ عنوان حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع) گناه نمي كردند و در تشخيص خوب و بد، خير و شر و صراط مستقيم و راه نادرست دچار شك و شبهه نمي شدند. از طرف ديگر هر مسلمان در 24 ساعت شبانه روز 17 ركعت نماز را در 5 نوبت مي خواند. جدا از اينكه افرادي مانند حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع) نماز شب 11 ركعتي را نيز مي خواندند. در طول نماز هر مسلمان از خداوند مي خواهد كه «اهدنا الصراط المستقيم؛ ما را به راه مستقيم هدايت كن»، اگر افرادي مانند حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع) كه ذاتي در راه درست و مستقيم قرار گرفته اند چرا از خداوند طلب هدايت مي كنند؟ اين چه صراط مستقيمي است كه خود حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع) نيز در جستجوي آن هستند؟ و اگر اين صراط مستقيم، اسلام است، با عصمت اين افراد تناقض دارد! كه چنين چيزي امكان ندارد، زيرا در وجود عصمت ويژه اي كه اين افراد دارند شكي نيست. پس اين صراط مستقيم چيست كه اين افراد خاص خداوند هم در يافتنش ازخداوند درخواست هدايت مي كنند؟
پاسخ تفصیلی:
واقعيت اين است كه ؛اگر چه پيامبر و امامان داراي عصمت هستند. اما حفظ مقام عصمت و ارتقاء مقام علم و معرفت نياز به همت و تلاش دارد.كه نماز و دعا و استغفار معصومان به اين منظور است.جهت توضيح بيشتر توجه شما را به مطالب زير جلب مي كنيم:
[كامل از كد31086]
براى پاسخ به اين پرسش بايد به سه واقعيت، معرفت پيدا كرد. نخست آن كه پيامبران و امامان(ع) داراى اراده بشرى مىباشند و براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى، به سعى و تلاش مىپردازند و اهل صبر و جهاد و زهد و تقوا و... مىباشند. واقعيت نورانى دوم آن كه خداوند متعال به قابليت پيامبران وامامان براى تحصيل مقامات معنوى و شايستگى آنان براى عهدهدارى مسؤوليت هدايت جامعه علم دارد و در حقيقت همان قابليت و شايستگى آنان است كه موجب برگزيدگى آنان براى امامت شده است. آيات وروايات فراوانى بر اين دو واقعيت گواهى مىدهد كه به چند نمونه آن اشاره مىشود.
«وجعلنا منهم ائمه يهدون بامرنا لما صبروا و كانوا بايتنا يوقنون
؛ و چون شكيبايى كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخى از آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت مىكردند»
(سجده، آيه 24).
«الله اعلم حيث يجعل رسالته
؛ خداوند بهتر مىداند رسالتش را كجا قرار دهد»
(انعام، آيه 124).
واقعيت سوم كه بايد به آن توجه كرد آن است كه «سپردن هر مسؤوليتى همراه با دادن امكانات لازم است» و امامت جامعه از اين قاعده مستثنى نيست. ازاينرو خداوند آنان را از علم لازم براى عهدهدارى مسؤوليت امامت بهرهمند مىگرداند. به مجموعه اين سه واقعيت نورانى در اوايل دعاى ندبه اشاره شده است. آن جا كه درباره دليل «برگزيدگى امامان» مىخوانيم:
«بعد ان شرطت عليهم الزهد فى درجات هذه الدنيا الدنيه وزخرفها و زبرجها فشرطوا لك ذلك و علمت منهم الوفاء به فقبلتهم و قربتهم و قدمت لهم الذكر العلى والثناء الجلى واهبطت عليهم ملائكتك و كرمتهم بوحيك و رفدتهم بعلمك
؛ [آنان را برگزيدى]... بعد از آن كه بر آنها شرط كردى نسبت به دنيا و زينت زيورها زهد بورزند، آنان نيز اين شرط را پذيرفتند و دانستى كه آنان به آن شرط وفا دارند. پس آنها را پذيرفتى و به خود نزديك ساختى و ياد بلندو ستايش ارجمند را براى ايشان پيش فرستادى و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادى و به وحى خود آنان گرامى داشتى و آنان را به بخشش علم خودميهمان كردى...» در پايان بايد به نكته مهم معرفتى ديگر توجه داشت كه اين «علم و عصمت موهبتى» به عنوان پايه و (Base) مىباشد و معصومان با اراده خويش و با سعى و تلاش و عبادت و دعايى كه به درگاه خداوند دارند به مقامات عالىترى از علم و عصمت دست مىيابند. چنان كه درقرآن مجيد از زبان پيامبر(ص) مىخوانيم:
«و قل رب زدنى علما
؛ و بگو پروردگارا بر دانشم بيفزاي»
(طه، آيه 114).
و همين عبادتها و صبر و جهادهاى بيشتر است كه با اختيار و اراده انجام مىشود و موجب برترى برخى از پيامبران بر ديگر پيامبران مىشود.
«تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض؛
برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم...»
(بقره، آيه253).
بنا بر آن چه گفته شد علم و عصمت موهبتى امامان، به جهت مسؤوليتى است كه براى هدايت جامعه بر عهده آنان گذاشته شده است و اين يك اصل عمومى و يك سنت الهى است، بدون آن كه تبعيض ناروايى باشد كه رسيدن به مقام امامت همراه با دارا شدن برخى مقامات ويژه معنوى باشد، چنان كه درباره امام هادى(ع) مىخوانيم: «يكى از ياران ايشان به نام «هارون بن فضيل» در كنارشان بود كه ناگاه امام فرمودند:
انا لله و انا اليه راجعون
ابى جعفر [امام جواد(ع)] درگذشت. به حضرت عرض شد: از كجا دانستيد؟ فرمودند: زيرا فروتنى و خضوعى نسبت به خدا در دلم افتاد كه برايم سابقه نداشت»،
(اصول كافى، ج 3، ص 218، ح 984)
. ناگفته نماند، دسترسى به مقام «عصمت» و راهيابى به مقامات «علمى و معنوى» اختصاصى به پيامبران و امامان ندارد، بلكه براى همگان ميسر است. چنان كه حضرت زينب(س) تا مرز عصمت پيش رفته بود و حضرت عباس(ع) به مقامات عالى معنوى دست يافته بود وبسيارى از علما و اوليا به عنوان «تالى تلو معصوم» [نزديكان به مرز عصمت] از آنان ياد مىشود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1869
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت