حضرت فاطمه(س) در قيامت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حضرت فاطمه(س) در قيامت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حضرت فاطمه(س) در قيامت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
حضرت زهرا (س)
,
قیامت
سوال:
در روايات آمده که در عرصه قيامت، حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها با قد کمان و پهلوي شکسته ظاهر ميشود سپس به اذن خدا از قاتلان امام حسين عليه السلام خونخواهي ميکند و امام حسين عليه السلام نيز با بدني بدون سر وارد ميشود. چنين اموري چرا و چگونه رخ ميدهد؟ نکته ديگر اينکه، امام حسين عليه السلام بعد از ظهور، رجعت خواهند کرد و علي القاعده به شکل عادي رجعت ميکنند و اثري از سر ِ بريده ي آن امام مظلوم نخواهد ماند ؛ پس با اين وجود چرا در قيامت با بدن بي سر ظاهر مي شوند؟<BR>آيا در آخرت نيز وضع به اين صورت خواهد بود؟
پاسخ تفصیلی:
درمورد نحوه حضور حضرت زهرا(علیهاسلام) در قیامت و وقایع مربوط به آن روایات متعددی داریم که همگی حکایت از حضور باعزت وشوکت او دارند که به دو نمونه اشاره می کنیم:
الف : المتن: الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء سلام الله عليها ،ج24،ص:27
الإمام جعفر بن محمد الصادق عليه السّلام عن أبيه قال: إذا كان يوم القيامة نادى مناد من لدن العرش: يا معشر الخلائق، غضوا أبصاركم حتى تمرّ فاطمة بنت محمد، فتكون أول من يكسي، و يستقبلها من الفردوس اثنتا عشرة ألف حوراء معهن خمسون ألف ملك على نجائب من ياقوت، أجنحتها و أزمتها اللؤلؤ الرطب و الزبرجد، عليها رحائل من درّ.... و يبعث اللّه إليها ملكا لم يبعث إلى أحد قبلها، و لا يبعث إلى أحد بعدها. فيقول لها:«إن ربك عز و جل يقرأ عليك السلام و يقول لك: سليني أعطك». فتقول: قد أتمّ عليّ نعمته، و أباحني جنته و هنّأني كرامته، و فضّلني على نساء خلقه. أسأله أن يشفعني ولدي و ذريتي و من ودّهم بعدي و حفظهم بعدي....
امام صادق علیه السلام می فرمایند: دروقت برپایی روزقیامت ،منادی ندا میدهد یااهل محشرچشمانتان راببندید،حضرت زهرا عبورمی کنند؛اول کسانی که ازآنحضرت استقبال می کنند،12هزار حوری ازبهشت است که باایشان پنجاه هزارملک است که بالهای آنان از یاقوت خالص و لگامهایشان ازمرواریدوزبرجد وهمراه ایشان بارهایی ازدُر است .وخداوند ملکی رابه سوی اومی فرستد،که این ملک تاکنون برای احدی فرستاده نشده وبعد ازآن هم برای احدی فرستاده نمی شود؛آ ن ملک پیام سلام خداوند را به حضرت می رساند وعرض میکند :آنچه را که بخواهی برآورده می شود،حضرت می فرمایند خداوند نعمتهایش رابر من تمام کرده وبهشت را بر من مباح کرده وکرامتش را برمن بخشیده ومرا برهمه زنان فضیلت داده ،از او درخواست دارم که ذریه واولادم ودوستان ایشان رانیزشفاعت کند...
مصادراین روایت:
1. تأويل الآيات الظاهرة: ج 2 ص 618 ح 7 سورة الطور.
2. كنز الفوائد للكراجكي: ص 355 النسخة الرضوية.
3. بحار الأنوار: ج 24 ص 274 ح 6 عن تأويل الآيات و كنز الفوائد.
4. بحار الأنوار: ج 43 ص 220 ح 4 عن عيون أخبار الرضا عليه السّلام شطرا من الحديث. و ح 5 عن صحيفة الرضا عليه السّلام. ص 224 ح 12 عن تفسير فرات بتفاوت يسير في الألفاظ.
5. تفسير البرهان: ج 4 ص 241 ح 6 عن تأويل الآيات.
6. تفسير فرات: ص 169 سورة الطور.
7. صحيفة الرضا عليه السّلام على ما في بحار الأنوار شطرا من الحديث و زيادة في آخره.
8. عيون اخبار الرضا عليه السّلام: ج 2 ص 31 شطرا من الحديث بتفاوت يسير.
9. مسائل علي بن جعفر عليه السّلام: ص 255 ح 851 بتغيير يسير في ألفاظ و نقيصة فيه.
10. دلائل الإمامة للطبري الإمامي: ص 57 بزيادة و نقيصة و تغيير في الألفاظ.
11. عوالم العلوم: ج 11/ 2: ص 1151 ح 5 عن تفسير فرات بتغيير يسير.
ب :الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء سلام الله عليها ،ج24،ص:49
قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: تحشر ابنتي فاطمة عليها السّلام يوم القيامة و معها ثياب مصبوغة بدم، فتتعلق بقائمة من قوائم العرش، فتقول: «يا عدل يا جبار! احكم بيني و بين قاتل ولدي» قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: فيحكم اللّه لابنتي و رب الكعبة. ثم تقول: اللهم شفّعني فيمن بكى على مصيبته فيشفعها اللّه فيهم؛ و إن اللّه عز و جل يغضب لغضبها و يرضى لرضاها.
رسول خدا می فرمایند : درروز قیامت ،دخترم فاطمه علیهاالسلام همراه پیراهن خون آلود حسین علیه السلام محشور شده ومی گوید«ای خدای عادل وجبار،بین من وقاتل فرزندم حکم نما» رسول الله ادامه می دهند که خدا نیزبه سود دخترم حکم می کند ،سپس دخترم میگوید:خدایا مراشفیع کسی که برمصیبت حسینم گریه می کند قرار بده وخداوند در خواست اورا اجابت میکند.... این مضمون در چند روایت با اختلافات کمی آمده است .
مصادراین روایت :
1. إحقاق الحق: ج 1 ص 162 بنقيصة.
2. مقتل الحسين عليه السّلام للخوارزمي: ص 52.
3. المناقب لابن المغازلي: ص 105 ح 91.
4. الفردوس للديلمي: ج 5 ص 476 ح 8812.
5. ينابع المودة: ص 260 بنقيصة فيه.
6. مفتاح النجا للبدخشي: ص 105 (مخطوط) كما في الإحقاق رواه من طريق ابن الأخضر عن علي بن موسى الرضا عليه السّلام.
7. الفوائد المجموعة للشوكاني: ص 393 ح 121.
8. مودة القربى: ص 1041 كما في الإحقاق.
9. الموضوعات لابن الجوزي: ج 1 ص 423.
10. إحقاق الحق: ج 25 ص 233.
11. التذكرة المشفوعة في ترتيب أحاديث تنزيه الشريعة المرفوعة: ص 26 كما في الإحقاق.
12. صحيفة الإمام الرضا عليه السّلام: ص 89 ح 21 شطرا من الحديث.
13. عيون أخبار الرضا عليه السّلام: ج 2 ص 25 ح 6.
14. بحار الأنوار: ج 37 ص 95 ح 60 بزيادة و نقيصة عن الطرائف.
15. بحار الأنوار: ج 43 ص 220 ح 2 و 3 عن عيون الأخبار.
16. آل محمد عليه السّلام: ص 26 ح 165.
17. بحار الأنوار: ج 37 ص 70 عن كتاب الفردوس بنقيصة فيه.
18. المناقب لعبد اللّه الشافعي (مخطوط): ص 215 على ما في صحيفة الإمام الرضا عليه السّلام.
19. جواهر العقدين للسمهودي: على ما في صحيفة الإمام الرضا عليه السّلام.
20. كشف الغمة للإربلي: ج 2 ص 269.
21. فرائد السمطين: ج 2 ص 265 ح 533.
22. العترة الطاهرة: ص 331 على ما في صحيفة الإمام الرضا عليه السّلام.
23. مصباح الأنوار (مخطوط): ص 231، على ما في صحيفة الإمام الرضا عليه السّلام.
24. المستدرك لابن البطريق، على ما في صحيفة الإمام الرضا عليه السّلام.
25. اللآلي المصنوعة للسيوطي: ج 1 ص 402، عن الحاكم على ما في صحيفة الإمام الرضا عليه السّلام.
26. عوالم العلوم: ج 11/ 2 مجلد فاطمة الزهراء عليه السّلام، ص 1174 ح 4 عن عيون أخبار الرضا عليه السّلام و ص 1172، عن ينابع المودة و ص 1173 عن عيون أخبار الرضا عليه السّلام.
27. عيون أخبار الرضا عليه السّلام: ج 2 ص 8.
28. تنزيه الشريعة المرفوعة: ج 1 ص 413.
29. موسوعة الإمام الصادق عليه السّلام للقزويني: ج 1 ص 370.
30. إشراق الإصباح للصنعاني (مخطوط): ص 131 شطرا من الحديث.
31. ملحقات الإحقاق: ج 19 ص 73 عن المناقب لابن المغازلي و أهل البيت عليه السّلام.
32. كتاب أبي الجعد لأحمد بن عامر الطائي: ص 3.
33. الدمعة الساكبة: ج 1 ص 344 عن عيون الأخبار.
اما آنچه که در متن سوال آمده ،ما هیچ روایت صحیح السندی را نیافتیم که حکایت از آن کند که حضرتش با پهلوی شکسته و ... وارد محشر می شود و از خداوند چنان درخواستی را می کند ؛ بعید نیست این گونه مطالب ساخته و پرداخته مداحان و روضه خوانهایی باشد که برای گرم کردن مجلس عزا و گرفتن اشک ، اینگونه جریان حضور حضرت زهرا (س) را تصویر سازی کرده اند ؛ و البته به خاطر جهلشان به روایات ، هر نقل غیر معتبر و حدیث مجهول و مجعولی را نیز مستمسک سخنان خودشان قرار می دهند. نقلهای ناظر به این مطالب را تا جایی که ما بررسی کردیم نه سند درستی دارند و نه مدرک معتبری.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%8A%D8%A7%D9%85%D8%AA-0
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت