مقصود از ( ( لفسدتا ) ) اين نيست كه بر اثر تزاحم با يكديگر، عالم را به تباهي مي كشاندند ؛ بلكه اين كه دو خداهر يك مالك قسمتي جداگانه از عالم باشند خود به خود فرض محالي است ، زيرا؛ وقتي هر دو خدا خواهند بود كه هر دو واجب الوجود باشند وهر دو بايد خالق كل هستي بوده ؛ چون هيچ جزيي از عالم ، جداي از هيچ يك نتواند بود .از طرف ديگر از نظر فلسفي ، استناد معلول به دو علت تامه محال است ؛ زيرا استناد آن به هر يك در مقابل ديگر ترجيح بلامرجع مي باشد .از اين رو با نگرش دقيق فلسفي با وجود دو خدا، امكان تحقق هيچ چيز وجود نخواهد داشت و در نتيجه تمام عالم تباه و نيست و معدوم خواهد بود .براي آگاهي بيشتر ر . ك : اصول فلسفه و روش رياليسم ، ج 5،علامه طباطبايي ، شهيد مطهري .