معنای حيات شهيد | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
معنای حيات شهيد
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
معنای حيات شهيد
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
منابع و اصطلاحات و شخصیت ها
سوال:
اين که ميگن شهيدان زنده هستند يعني چي؟
پاسخ تفصیلی:
در دو آيه از قرآن کريم به صراحت زنده بودن شهداء مطرح شده است :
آيه اول : «وَ لَا تَقُولُواْ لِمَن يُقْتَلُ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ بَلْ أَحْيَاءٌ وَ لَكِن لَّا تَشْعُرُون»(1) و به كسى كه در راه خدا كشته شده مرده مگوييد بلكه اينان زندههايى هستند ولى شما درك نمىكنيد.
آيه : «وَ لَا تحَْسَبنََّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون»(2) البته نپنداريد كه شهيدان راه خدا مردهاند بلكه زنده به حيات ابدى شدند و در نزد خدا متنعم خواهند بود.
آنچه در اين زمينه قطعي مي باشد اين است که مراد زنده بودن جسم شهداء نيست زيرا همه مي دانيم که جسم آنها مانند جسم ديگران متلاشي و از بين ميرود . و اما در اينکه مراد از حيات و زنده بودن شهداء چيست، اقوال متعددي وجود دارد:
قول اول : مراد از حيات شهداء حيات حقيقى نيست بلکه منظورباقي ماندن نام نيک وجاودان ماندن ياد و خاطره آنها در ميان مردم و جامعه است.
گرچه اين ديدگاه ، ديدگاهي مادي بوده وبر اساس نفي آخرت استوار است ولي درعين حال بعضي از مفسرين آنرا در ميان معاني احتمالي مطرح کرده اند .
مرحوم علامه طباطبايي اين قول را نقل و چهار اشکال اساسي به آن وارد نموده است؛از جمله اينکه در ادامه آيه ، از حيات شهيد به «لكِنْ لا تَشْعُرُونَ» - ولى شما نمىفهميد - تعبير شده است در حاليكه موضوع نام نيك را همه مىفهمند. ثانياً خداوند اوصافى مانند روزى گرفتن و شاد بودن از نعمتهاى او را براى شهيد ذكر كرده است كه از ويژگيهاى حيات واقعى است و نه مقولاتى از قبيل باقى ماندن نام نيك. (3)
در نتيجه اين قول به هيچ وجه قابل اثبات و پذيرش نيست.
قول دوم: بعضي از مفسرين اين زندگي شهداء را نوعي حيات غيبي و خاص و درحد زندگي دنيوي وبه صورت نامرئي مي دانند. البته گروهي از همان مفسران به دلائلي اين نوع زندگي را مخصوص شهداي بدر و احد مي دانند .
ما دليل واضح و توضيح کاملي نسبت به اين قول نداشته و راهي براي اثبات آن نداريم .
قول سوم : منظور ازحيات و زندگى براى شهيد، حيات برزخى است كه ارواح در عالم پس از مرگ دارند و نه زندگى جسمانى و مادى. حيات برزخى همان عالم قبر است كه مردگان در آنجا تا قيامت معذّب يا متنعّم خواهند بود.
اين نوع حيات به وسيله حواس انسان قابل درك نيست چرا كه حسّ انسان از درك ماوراء حيات مادى و جسمانى عاجز است و حتّى چه بسا آن را فناء و نابودى بپندارد؛ وبه همين دليل خداوند در اينگونه ازآيات براي توجه دادن و آگاه کردن مؤمنين به اثبات اين نوع از زندگي مي پردازد.(4)
گرچه اين نظريه مورد پذيرش مفسرين بزرگي مانند علامه طباطبايي قرار گرفته و آنرا به عنوان مراد از آيات مذکور مطرح نموده اند؛ولي با يک اشکال روبرو شده است و آن اينکه :
اگر منظور از زندگي دراين آيات زندگي برزخي و بعد از مرگ است انحصار آن نسبت به شهيد نابجا و نادرست خواهد بود زيرا حيات بعد از مرگ براي همه بوده و تمامي انسانها پس از مرگ در برزخ زنده مي باشند و بر اساس عملکرد خود در دنيا در ناز و نعمت و يا عذاب خواهند بود .
در پاسخ به اين اشکال بايد گفت با توجه به ادامه اين آيات و روايات متعدد، گرچه حيات برزخي براي همه انسانها است ولي کساني که در راه خدا به شهادت مي رسند از مرحله بالا و مرتبه شديدتري از اين نوع زندگي برخوردار ودر عالم برزخ توانايي توجه به عوالم ديگر و از جمله دنيا را دارا مي باشند و لذا از احوال اهل دنيا با خبربوده بر آنها اشراف دارند .
خداوند در ادامه آيه دوم مي فرمايد :«فَرِحِينَ بِمَا ءَاتَئهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشرُِونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بهِِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيهِْمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُون»(5) آنان به فضل و رحمتى كه از خداوند نصيبشان گرديده شادمانند و به آن مؤمنان كه هنوز به آنها نپيوستهاند و بعدا در پى آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده دهند كه از مردن هيچ نترسند و از فوت متاع دنيا هيچ غم مخورند.
دراين قسمت از آيه شريفه از اطلاع شهداء از دوستان و ياران خود در دنيا واِشراف آنها بر احوال و سرنوشت آنها خبر مي دهد؛ لذا به نظر مي رسد خداوند به شهداء مرتبه اي بالا از حيات اخروي را اعطاء نموده و در اين آيات نيز از آن خبر مي دهد .
البته بايد توجه داشت که تمامي شهداء نيز در يک مرتبه نبوده و داراي يک مرحله از حيات برزخي و اخروي نيستند و با توجه به مجاهدتها و نيز مرتبه اخلاص و عوامل ديگر از مراتب مختلف برخوردار مي باشند و به همين دليل جايگاه شهدايي مانند : حضرت سيدالشهداء(ع) وحضرت ابالفضل (ع) از ديگران بالاتر بوده و در نتيجه از بالاترين نوع حيات جاودان بهره مندمي باشند و اشراف تام و کاملي بر تمامي عوالم دارند . (6)
نکته ديگري که بايد مد نظر داشت اين است که شهداء يک گروه از کساني هستند که واجد چنين حياتي مي باشند و به جهت اهميت ولزوم توجه دادن مؤمنين به اين مطلب در راستاي تشويق شدن آنان براي جهاد و استقبال از شهادت و نيز تسلي اقوام و دوستان شهداء ،از دارا بودن اين نوع حيات از طرف شهداء، سخن به ميان آمده است ؛ ولي چنين موهبتي منحصر به آنها نبوده ولذا افراد ديگري همچون انبياء و اولياء وعلماء رباني نيز از اين نوع حيات و آثار آن برخورداربوده ، هر يک به فراخور خود داراي مرتبه اي از آن مي باشند و چه بسا مرتبه اي بالاتر ازجايگاه بيشتر شهدا را نيز داشته باشند ؛ چرا که به عنوان مثال درباره علماء نقل شده است : « إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّاسَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِينُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَيُرَجَّحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ » (7) يعني هنگامي که روز قيامت مي شود خداوند همه مردم را در يک سرزمين جمع مي کند و به سنجش اعمال آنان مي پردازد ، پس خون شهداء و مداد علماء را با يکديگر مقايسه مي کند و مداد علماء نسبت به خون شهداء سنگيني مي کند - به اين معني که مداد علماء داراي فضيلت بيشتري است - ؛ در نتيجه چنين علمايي مرتبه اي بالاتر از شهيد - مراد شهيد معمولي است نه امثال حضرت سيد الشهداء (ع) و ديگر شهداي خاص و بلند مرتبه - را دارا خواهند بود .
پي نوشت:
(1) بقره /154
(2) آل عمران/169
(3) تفسير الميزان ،ج 2، ص 341
(4) تفسير الميزان ،ج 2، ص 343
(5) آل عمران/170
(6) براي مطالعه در زمينه مقامات امام حسين (ع) به کتاب کامل الزيارات مراجعه نماييد.
(7) بحارالانوار، ج2، 14
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5192
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت