رضاي خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رضاي خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رضاي خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شبهات متفرقه
سوال:
شما از هركس كه سوال كني چرا كار نيكو مي كني، مي گويد براي رضاي خدا، حال براي من بگوييد رضاي خدا براي چه، براي ما كار نيكو يك وظيفه است يا نه؟
پاسخ تفصیلی:
از ديدگاه اسلام هدف زندگي انسان قرب الي الله است كه از طريق ايمان و عمل صالح و كسب رضايت خداوند حاصل مي شود و اين حقيقت است كه كل زندگي انسان را توجيه مي كند و آدمي را به سرمنزل مقصود و هدف خلقتي خود مي رساند و كمال و سعادت او را تامين مي كند.
اگر كسي نيت داشته باشد و تمام كارهاي عبادي و غير عبادي خود را با نيت نزديك شدن به خداوند انجام دهد، تمام زندگي اش در راستاي يك هدف و آن لقاي الاهي و وصول به محبوب عالم سامان دهي مي شود و از اين طريق به تمامي آرزوهاي انساني و الهي خود خواهد رسيد و در غير اين صورت تمام زندگي او از مسير صحيح خود خارج خواهد شد و به گمراهي و هلاكت خواهد افتاد.
البته نيكوكاري يك وظيفه انساني نيز هست و حتي اگر انسان دين نداشته باشد، خوب است كه آزاده باشد و به همنوع خود خدمت نمايد، ولي اين حالت از نظر اسلام كافي نيست. آنچه به عمل انسان روح مي دهد و او را در راستاي هدف اصيل و نهايي زندگي قرار مي دهد، نيت الهي داشتن و قصد تقرب به خداوند و كسب رضايت او است. نيت هر كسي نشان گر باطن او است و نيت تقرب مي رساند كه انسان سالك الي الله است و اين است كه براي انسان و خداوند ارزش دارد و سعادت او را تامين مي كند.
وظيفه انساني داشتن خوب است ولي اين نيت انسان طالب كمال را توجيه و راضي نمي كند. انسان فطرتا طالب كمال و قرب الهي است و تنها اين نيت است كه به او آرامش مي دهد و او را در مسير كمال نهايي اش رهبري مي نمايد.
با اين تعريف اكنون معلوم مي شود كه چرا در روايات اسلامي گفته شده است كه نيّت جان عمل است. اينكه مي گويند در هنگام عبادت نيّت كنيد، به اين معنا نيست كه مثلاً هنگام خواندن نماز انسان در ذهن خود ترسيم كند كه چهار ركعت نماز ظهر بجا مي آورم «قربه إلي الله». بلكه نيت؛ يعني قصد؛ يعني مقصد داشتن، هدف داشتن و در اصطلاح دين نيت به اين معني است كه انسان در عبادتش قصد كند كه به رنگ خدا در آيد ، با پرستش هستي به شكل آن در آيد و مظهر وجود و اسماء و صفات آن شود و به خداي متعال نزديك گردد. نيّت، انبعاث و پرش روح است. انبعاث روحي است كه به سمت خدا پرواز ميكند؛ همان نيتي كه از عمل برتر است. از اين رو گفته اند خداي سبحان را با نيّتهاي صادق مسئلت كنيد.
به خصوص در زمينه زندگي عرفاني و عبادت خداوند يکي از مسايل بسيار مهم ، مساله «نيت» است. «نيت» روح هر عبادتي به شمار مي آيد و ارزش عبادت، ارتباط تام و تمام به نيت انسان دارد. اگر نيت عبادت درست نباشد، آن عبادت هرچه هم حجم آن زياد باشد، کمترين فايده را براي انسان نخواهد داشت.
ما در کارهاي عادي و روزمره زندگي خود نيز براي نيت ارزش زيادي قايليم و به کارهايي ارزش و بها مي دهيم که از انگيزۀ صحيحي برخوردار باشند. براي مثال، اگر دوستي به هنگام احوالپرسي با ما، الفاظي از قبيل: «فدايت شوم، دوستت دارم، قربانت گردم، دلتنگت بودم و ...» را به کار ببرد و ما بدانيم که اين حرفها واقعاً از روي محبت و صميميت اظهار مي شود، اين اظهار ارادت او براي ما بسيار ارزشمند است و البته محبت و ارادت ما هم به او زياد مي شود.
اما اگر بدانيم اين حرفها را به منظور فريب دادنمان مي زند و نيرنگي است براي آنکه از ما استفاده اي ببرد، هيچ ارزشي براي اين اظهار ارادت ظاهري او قايل نمي شويم، بلکه هرچه بيشتر اين رفتار را تکرار کند، انزجار ما از او بيشتر مي شود. ظاهر هر دو کار يکي است، ولي اين نيت است که باعث تفاوت آشکار در قضاوت ما مي شود. اگر کسي نسبت به ما حرکاتي را که ظاهرش احترام و تعظيم است انجام دهد، ولي بدانيم نيت او از انجام آنها مسخره کردن است، نسبت به او چه حالتي پيدا مي کنيم؟ نه تنها آن را ارزش نمي دانيم، که ضد ارزش قلمداد مي کنيم. بنابراين، اين يک قاعده کلي است که افراد عاقل براي ارزش يابي برخي از کارها، به ظاهر آن نگاه نمي کنند، بلکه دقت مي کنند که با چه نيتي انجام شده است.
اهميت و نقش نيت در اعمال، تا بدان حد است که ما مي توانيم به جز عبادتهاي اصطلاحي، از راه نيت، کاري کنيم که تمام اعمالمان عبادت شود! حتي کارهايي از قبيل: خوردن، آشاميدن، خوابيدن، استراحت کردن و لذت حلال بردن نيز مي تواند طوري واقع شود که عبادت به شمار آيد! البته اين در صورتي است که در همه افعال خود «رضايت خداوند» را مد نظر داشته باشيم. اگر هر نشست و برخاست و هر عملي را که انجام مي دهيم، قصدمان واقعاً اين باشد که رضايت و خشنودي خدا را به دست آوريم، آن عمل، عبادت مي شود.
البته تفاوت عبادتهاي خاص با ساير اعمال اين است که در ساير اعمال، اگر آنها را به قصد رضايت الهي انجام ندهيم، مشکلي ندارد و ما را جهنمي نمي کند، ولي عبادات خاص مثل نماز و روزه، اگر به قصد ريا انجام شود، فرد را به جهنم خواهد فرستاد.
البته گاهي انسان نيت خير دارد، ولي موفق به عمل نمي شود، در اين صورت خود نيت تاثير مثبت خود را دارد و نشان از پاكي باطن و اهداف نيك شخص دارد، اگر چه نيت در كنار اعمال صالح است كه انسان را به مراتب عالى مىرساند و نقش عمل را نيز بايد در نظر گرفت.
نکته شایان توجه این که خداوند د ر قران کریم می فرماید :یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام (مايده 16)
قران کریم تنها برای یک دسته هدایتگر وروشنگر است وآن دسته کسانی هستند که به دنبال رضایت وکسب خشنودی خداوند متعال هستند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4590
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت