مهدويت و معنويت هاي جديد | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مهدويت و معنويت هاي جديد
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مهدويت و معنويت هاي جديد
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
متفرقه
سوال:
آيا مهدويتي كه ماشيعيان داريم واقعا در هاليوود نشانه گرفته اند؟ عرفان هاي نوظهور هم در راستاي هاليوود حركت مي كنند؟
پاسخ تفصیلی:
ابتدا بايد توجه داشت كه منظور از هاليوود منطقه جغرافيايي در حومه شهر لوسآنجلس آمريكا نيست؛ بلكه مراد يك فرهنگ و نگرش خاص است كه در آن منطقه جغرافيايي در قالب محصولات هنري به نقاط مختلف جهان صادر ميشود.
هر چند كه آخرالزمان و پايان دنيا و باور به نوعي منجي، پديدهاي مشترك در تمامي مكاتب كهن است و در اساطير ملل ريشه دار است (البته در مصداق و تفسير آن اختلاف نظر وجود دارد) اما، آنچه در قالب پيشگوييها و معرفي قهرمانان و الگوهاي نجاتبخش در هاليوود مطرح است برگرفته از يك نگرش خاص است كه نياز به تأمل و اندكي تحليل دارد.
آخرالزمان گاهي به معناي نقطه پايان دنياست و گاهي به معناي موعد بهرهبرداري و به بارنشستن دنياست كه تلاش ميشود چهرهاي از آرمانشهر مطلوب و نهايي به ديگران معرفي شود. هاليوود عمده بر معناي دوم متمركز است؛ يعني نوعي منجيگرايي كه در آن وضعيت مطلوب و كامل براي بشر بحران ديده امروزي ترسيم شده است.
رويكرد سينماي هاليوود به مفاهيمي مانند «آخرالزمان، مهدويت، دجال، ظهور مسيح، جنگ پايان» گاهي چند بعدي است و نگرشهاي مكاتب مختلف را در خود جمع ميكند؛ اما آن چه كه بيش از همه سوژههاي آخرالزماني هاليوود را از نظر محتوي شكل ميدهد نگرش توراتي به آخرالزمان است. نگاه آخرالزماني در هاليوود برگرفته از شيوه روايت عهدين از پايان دنياست. حتي نگرش انجيل به آخرالزمان نيز در مقايسه با نگرش توراتي كم رنگ و كم اثر است. بدين جهت نگرش هاليوود به آخرالزمان با قرائت تورات پيوند عميقي دارد.
از قضا در انجيل( كتاب مقدس مسيحت)، تفسيرهاي آخرالزماني زيادي ديده ميشود مانند پيشگوييهاي آخرالزماني كه در آخر كتاب مقدس انجيل، (فصل مكاشفات يوحنا) آمده است كه ابهامگونه و در قالب پيشگوييهاي نمادين و رازآلود، مطالبي در باب آخرالزمان بيان شده، اما باز آنچه كه مبناي تفسيرهاي هاليوودي قرار گرفته مباني تورات و تفسيرهاي تورات است تا انجيل. حتي در فيلمهاي هاليوودي آنچه كه در باب فرشتهها، شيطان و قدرتهايش، بهشت و جهنم آمده باز با قرائت تورات سازگارتر است تا انجيل. بر همين مبناست كه در بعضي از اين فيلمها اورشليم به عنوان سرزميني ملكوتي و مقدس معرفي ميشود كه بايد به دست صاحبان اصلياش يعني يهوديان سپرده شود. ديگران صلاحيت حفظ و حراست از اين سرزمين را ندارند و در زمان موعود بايد يهود بر اين سرزمين مسلط باشد تا پروژه اخرالزمان به خوبي سامان يابد. باز از همين منظر است كه منجيان تاريخي قوم يهود كه از نگاه يهوديان نماد قدرت يهود محسوب ميشوند (مانند داود پيامبر و حضرت موسي) ولي از نگاه مسلمانان پيامبران و رسولان الهي محسوب ميگردند، به گونه پررنگي به عنوان پهلوانان و برگزيدگان نژاد يهود از آنها ياد ميشود و ستاره شش پر كه علامت داوود هم هست به عنوان سمبل منجي يهود تبليغ ميشود.
در فيلمهاي هاليوودي دستهاي از محصولات توليد شدهاند كه پيشرفت تكنولوژيكي غرب را به تصوير ميكشد، اما نه به عنوان يك فرصت و موهبت، بلكه به عنوان تهديد. يعني رشد علمي و فناوري كه اتفاق افتاده به عنوان يك نعمت و موهبت روايت نميشود، بلكه به اين عنوان كه صنعت و فناوري كه ساخته دست بشر است دنيا را به سمت نابودي ميكشاند و تهديدي است براي بشر امروزي. به عبارت ديگر تكنولوژي به عنوان رقيبِ صاحب خود معرفي ميشود كه دارد صانع خود را به مرز هلاكت نزديك ميكند. در فيلم ماتريكس كه رايانه سوژه اصلي آن است انسان قرباني رايانه شده و نئو به عنوان يك منجي و قهرمان جديد، بشر را از اين وضعيت نجات مي دهد.
اين مدل روايتگري كه در آثار هاليوود مشاهده ميشود، بيش و پيش از همه ايجاد اضطراب و وحشت ميكند و موجب نگراني عمومي در بشر امروزي نسبت به پايان اين وضعيت ميشود. چنين ترسي به طور طبيعي، بشر نگران را به سمت يك تكيهگاه و مأمن قابل اتكا سوق ميدهد و نياز به قهرمان و منجي را به عنوان ضرورتي اجتناب ناپذير برجسته ميكند. تعدد چنين فيلمهايي در هاليوود باعث شده كه بيننده به آن دسته از فيلمهاي كه نشاني از منجي و قهرمان دارند رغبت پيدا كنند و منتظر باشد تا كسي او را از اين وحشت همگاني نجات دهد.
ناگفته پيداست كه بخشي از اين نگراني ـ بدون محصولات هاليوودي ـ در افكار عمومي جهانيان احساس ميشود؛ اما با تصوير و هنر اين وحشت دوچندان شده و غرب از اين تشنگي كه نسبت به منجي موعود ايجاد شده موج سواري ميكند. از يك طرف با تعريف خاص خود از منجي، منجي تحريف شده را به جهانيان معرفي مي كند و قرائت غير وحياني و اومانيستي از موعود ارائه ميكند و از طرف ديگر مصداق دجال و ضد مسيح را هم تحريف كرده و معمولا انگشت اشاره به سوي شرق و عموما مسلمانان نشانه ميرود. مثل فيلم معروف «مردي كه فردا را ديد» كه بر مبناي پيشگوييهاي نوسترآداموس خطر آخرالزماني مسلمانان را گوشزد ميكند و به نوعي شخصيت آخرالزماني منجي مسلمانان را در جبهه باطل قرار داده و او را بعنوان دجال غرب نشان مي دهد. در بعضي از اين محصولات، شيطان از شرق بر ميخيزد و غرب و امريكا را مورد تهاجم و تاخت و تاز قرار ميدهد.
يكي از كاركردهاي نگرش هاليوود در زمينه مهدويت كاركرد سياسي آن است كه در پي آن، از نقش دولتمردان امريكا در سامان بخشي به نظم جديد جهاني ياد ميشود و با بزرگنمايي از اين نقش، بيننده اين فيلم ها به اين نتيجه ميرسد كه براي دستيابي به امنيت و صلح جهاني، بايد رهبري آمريكا را به عنوان رهبر نيروهاي خير بپذيرد. در نتيجه ديكتاتوري نظامي كه در دهكده جهاني توسط آمريكا تعقيب ميشود به رهبري جبهه خير قلب ماهيت مييابد. نمونه روشن اين نگرش فيلم روز استقلال است كه با تأسي از چهارم ژوئيه كه در تقويم آمريكا روز استقلال آمريكاست، دستگيري امريكاييها از ديگران به تصوير كشيده ميشود. در اين فيلم موجودات فضايي به زمين حمله ميكنند و بالاخره آمريكاييها موفق ميشوند در روز استقلال آنها را شكست دهند و امنيت و آزادي را دوباره به كره زمين برگردانند.
بخش دوم:
در پاسخ به بخش دوم سوال بايد گفت كه در عرفانهاي نوظهور رويكردهاي متفاوتي نسبت به مهدويت وجود دارد. گروه اول گروهي اند كه اساسا خود به نوعي منجي معتقدند و از اساس با مصداق مهدويت شيعي مشكل دارند مانند بعضي از عرفانهاي شرقي و يا جريانهاي عرفاني برآمده از عرفان مسيحيت.
گروه دوم جرياناتياند كه مكتب خود را مكتب نجات بخش معرفي ميكنند و رهبر خود را منجي ميدانند. در ميان هواداران اين مكاتب اساسا احساس نياز به منجي وجود ندارد. چون اولا آموزههاي معنوي خود را فردي و شخصي تعريف ميكنند و رسالت اجتماعي (به معناي برپايي حكومت عدالت جهاني و پايان دادن به ظلم و تجاوز در عالم ) براي خود قائل نيستند و خود را نسبت به اصلاح جهان موجود مأمور نميدانند؛ از اين رو اساسا بيشتر به گوشهگيري و انزوا و تهذيب فردي دعوت ميكنند تا اصلاح جوامع بشري. اين دسته معتقدند كه هركسي كه به آموزههاي آنها عمل نمايد به ساحل نجات رسيده و آنچه كه بايد ساحل نجات برسد نه جوامع كه افرادند و اگر افراد اصلاح شوند هدف نهايي از هستي محقق شده و كمبودي وجود ندارد كه منجي و قهرماني براي برداشتن آن بار نياز باشد. مانند وين داير، اكهارت توله، اسكاول شين و حتي عرفان حلقه كه جرياني داخلي است و خود را هم اسلامي معرفي ميكند از همين دست بحساب ميآيد. اكهارت توله كتابي مستقل درباب آخرالزمان دارد به نام زميني نو. اين كتاب طرحي آخرالزماني براي اداره زمين است كه بر مبناي آموزههاي اخلاقي و معنوي اكهارت توله نوشته شده است. در اين كتاب اگر چه مصداق خاصي به عنوان منجي معرفي نشده است، اما پيشفرض نويسنده اين است كه اگر اين طرح معنوي به مرحله اجرا برسد تكامل و سعادت آدميان تأمين شده و بشريت به آرمان حقيقي خود دست يافته است.
مثلا در عرفان حلقه حتي شهودهايي كه براي رهبر اين جريان وجود دارد را حاكم بر متون و نصوص ديني ميدانند. همه ميدانيم كه اين ميزان حجيت براي شهود هر چند به ظاهر نامش نبوت و رسالت نيست اما در حقيقت قائل شدن به نوعي پيامبري براي رهبر اين جريان است. چرا كه وزني كه براي رهبر اين جريان ترسيم ميكنند عملا كمتر از وزني كه در دين اسلام براي پيامبر خاتم تصوير ميشود نيست و همان نقش را به رهبر اين جريان مي دهند. بسياري از هواداران اين جريان ميگويند كه ما رهبر عرفان حلقه را پيامبر نميدانيم اما توجه ندارند كه لوازم اعتقادشان به نجات بخشي عرفان حلقه در حقيقت همان نبوت در متون ديني است و باطن نبوت در دين چيزي غير از اين نيست. با اين توضيح معلوم ميشود كه جايي براي موعود آخرالزمان در اين مكتب باقي نميماند و اگر كسي بگويد من به امام زمان معتقدم در واقع چيزي را بر زبان آورده كه مباني و جهان بيني عرفان حلقه اقتضاي آن را ندارد.
از اين منظر بايد گفت كه از نظر مقابله با مهدويت شيعي، هم هاليوود و هم معنويتهاي جديد يك موضع دارند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://nozohor.porsemani.ir//content/%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%D9%8A%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%D9%8A%D8%AA%E2%80%8F-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عرفان های نوظهور سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت