فرق اصولی و اخباری | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فرق اصولی و اخباری
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فرق اصولی و اخباری
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تشیع
سوال:
امهات موارد اختلاف اصوليها و اخباريها در چيست؟ حرف كدام فرقه به واقعيت نزديكتر است؟ شهورترين علماي هر كدام از دو فرقه كدام است؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: اصوليّه همين فقهاي امروزي شيعه را مي گويند كه فقهشان مبتني بر علم اصول فقه مي باشد. اين سبك فقاهت در مقابل فقه اخباريون قرار دارد كه اعتنايي به علم اصول فقه ندارند و به ظواهر روايات عمل مي نمايند و اجتهاد دردين را جايز نمي دانند.
مكتب اخباري بر گروهي از شيعيان اطلاق ميگردد كه خط مشي عملي آنان در دستيابي به احكام شرعي وتكاليف الهي پيروي از اخبار واحاديث است نه روشهاي اجتهادي واصولي در مقابل انان فقهاي معتقد به خط مشي اجتهادي اند كه با عنوان اصولي شناخته مي شوند تقابل اين دو گونه نگرش، به سده هاي نخستين حيات فقه شيعه باز مي گردد. با پايان يافتن عصر حضور امامان عليهم السلام وآغاز غيبت صغري در سال 260 (ه.ق ) در چگونگي دستيابي به احكام شرع دو گونه نگرش پديد امد يك نگرش -كه امتداد خط مشي عصر حضور بود و بيشتر ياران ائمه بر ان بودند -بسنده كردن به احاديث وعدم تجاوز از ان در دستيابي به احكام شرعي بود چهره هاي بر جستهاين نگرش در اين دوره عبارتند از محمد بن يعقوب كليني (م328 يا ه329 ه.ق ) علي بن با بويه قمي (م328 ه.ق ) و محمد بن علي بن بابويه قمي معروف به شيخ صدوق (م381 ه.ق )كه در گرداوري كهن تريت اثار ومجموعه هاي فقهي وحديثي نقش اساسي داشتند .
نگرش ديگر اجتهاد واستخراج واستنباط احكام از دليلهاي چهار گانه ظواهر ايات قران كريم, سنت ,عقل, واجماع بود كه از برجستگان اين مكتب ميتوان از شيخ مفيد ( م413 ه.ق ) سيد مرتضي (م436 ه.ق )وشيخ طوسي (م460 ه.ق ) نام برد كه با نگارش وبرجاي گذاشتن اثاري در اصول فقه پايه گذار حركتي نوين وبنيادي در فقه شيعه به شمار ميروند در اين ميان شيخ طوسي بيشترين سهم را داشت نگرش اصولي به فقه به تدريج رونق يافت وبر نگرش نخست چيره شد وتا قرنها گرايش فقها به استنباط واجتهاد را بر حديث گرايي صرف برتري داد وكم فروغي وبي رونقي مكتب فقيهان اهل حديث را در اواخر سده چهارم و نميه نخست سده پنجم هجري در پي داشت .
مكتب اهل حديث در اوايل قرن يازدهم هجري بار ديگر به وسيله محمد امين استر آبادي (م1033 يا1036 ه.ق )در قالبي نو مطرح واحيا شد . وي در اين مرحله با سامان دادن مكتب اهل حديث بر مكتب اصول گرايي سخت حمله كرد وبدين ترتيب دوره نويني از تقابل دو مكتب ياد شده در حوزه فقاهت شيعي پديد امد ودر حقيقت رواج واطلاق عنوان « اخباري » بر گروهي از فقها با مفموم واصطلاح خاص وامروزي , از همين دوران وبا ظهور استر ابادي اغاز شده است .
از بارزترين عالمان ديني پيرو مكتب استر ابادي ميتوان از محمد تقي مجلسي (م1170 ه.ق ) محمد باقر مجلسي صاحب بحار الانوار (م1111 ه.ق ) محمد بن مرتضي معروف به ملا محسن فيض كاشاني (م1091 ه.ق )محمد بن حسن حر عاملي مولف وسائل الشيعه (م1104 ه.ق ) سيد نعمه الله جزايري (م 1112 ه.ق )وشيخ يوسف بحراني صاحب حدا ئق (م 1186 ه.ق ) نام برد .
محورهاي اختلاف اخباري واصولي : عمده ترين محورهاي اختلاف ميان دو مكتب اخباري واصولي عبارت است از :
1. منابع استنباط در مكتب اخباري محدود به قران وسنت معصومان عليهم السلام است . انان عمل به قران را نيز در ان حد مجاز ميدانند كه تفسير ان در سنت امده باشد .
اخباريان -جز اياتي كه دلالت انها بر معناي مراد ,نص وصريح است وعمل بدان را جايز بلكه واجب ميدانند - ظواهر قران را حجت ودليل نميدانند , مگر به كمك روايات رسيده از معصومان عليهم السلام , حتي برخي اخباريان حجيت احاديث پيامبر صلي الاه عليه واله را منوط به اين دانسته اند كه تفسير وتبيين مراد ان از امامن معصوم عليهم السلام رسيده باشد .
اما در متب اصولي علاوه بر قران وسنت اجماع وعقل نيز از ادله شرعي ومنابع استنباط احكام شمرده شده است واصوليان ظواهر قران را حجت ميدانند .
2 . در مكتب اخباري اشيا يا حلال اند يا حرام يا مشتبه وچنانچه حليت وحرمت چيزي معلوم نباش ونصي از معصوم عليه السلام در باره ان نرسيده باشد بايد در فتوي توقف ودر عمل احتياط كرد . اما در مكتب اصولي در موارد مشكوك اصل بر برائت است واحتياط وواجب نيست .
3 . اخباريان دستيابي به احكام شرع را از راه گمان يعني هان ظن حرام وتنها راه تحصيل احكام را علم واطمينان مي دانند در حالي كه اصوليان ظن خاص را نيز همچون علم , حجت ومعتبر مي دانند .
4 . اجتهاد نزد اخباريان حرام ونزد اصوليان ونزد اصوليان واجب كفايي بلكه به نظر برخي واجب عيني است .
5 . در نگرش اخباري تقليد از غير معصوم عليه السلام جايز نيست مگر از معصوم روايت كنند كه در اين صورت تقليد از او به معناي قبول روايات وي , جايز بلكه واجب است . اما در نگرش اصولي , تقليد عامي از مجتهد جامع الشرايط به معناي پذيرش نظر وفتواي او واجب است .
6 . اخباريان احاديث را دو قسم مي دانند : صحيح وضعيف , ليكن اصوليان چهار قسم : صحيح , حسن , موثق وضعيف .
تعريف دو گروه از حديث صحيح نيز متفاوت است اخباريان حديثي راصحيح مي دانند كه به صدور ان از معصوم عليه السلام اطمينان حاصل شود خواه منشا اطمينان وثاقت راوي يا راويان باشد يا قراين وشاهد اما مجتهدان حديثي را صحيح ميدانند كه همه راويان ان شعيه دوازده امامي وعادل باشند .
7 . در مكتب اخباري همه احاديثي كه در كتب اربعه بلكه در ديگر كتابهاي حديثي كه عالمان بزرگ شيعه انها را تدوين كرده وبه صحت احاديث نقل شده گواهي داده اند آمده است صحيح مي باشد وميتوان بر طبق انها عمل كرد ليكن در نگرش اصولي, احاديث موجود در مجامع روايي شيعي حتي كتب اربعه ممكن است مصداق يكي از عناوين واقسام چهار گانه ياد شده قرار گيرند وهمه انها را نمي توان به صرف نقل در كتب ياد شده صحيح دانست .
منبع : فرهنگ فقه 2/327-330 .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//content/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت