تشکلیل دادگاه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تشکلیل دادگاه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تشکلیل دادگاه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
سوال:
در مورد قاتلان عثمان چرا امام علي (ع) دادگاه تشكيل ندادند؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: با سلام در پاسخ به سوال شما بايد به مطالب زير اشاره نمود:
1. اهالي مصر و بصره و ديگر بلاد اسلامي برعليه مفاسد و مظالم عثمان و اطرافيانش در مدينه گرد آمده بودند ولي با وساطت حضرت علي عليه السلام راه برگشت در پيش گرفتند. اما زماني كه قاصد عثمان را كه دستور قتل آنان را به سوي والي مصر مي برد، دستگير كردند، بازگشتند و كار عثمان را يكسره ساختند! حضور فيزيكي حسنين عليهم السلام و سخنان اميرمومنان علي عليه السلام نيز سودي نبخشيد. پس عثمان به دليل خيانت خودش به قتل رسيد و از قديم گفته اند خودكرده را تدبير نيست.
2. هيچ گاه در تاريخ به صراحت به قاتل يا قاتلان عثمان اشاره نمي شود يا اجازه ندادند اين حقيقت مشهور شود! تنها به نام فردي ناشناخته از مردم مصر به نام «اسودان بن حمران» (يا سودان بن رومان يا اسود بن حمران) اشاره شده كه اهل تُجيب مصر بوده است.[1] به فرض كه قاتل شخصي به اين نام بوده باشد بعدها كه حكومت مصر در دست عمرو عاص كه عامل معاويه بود, افتاد وي چرا قاتل را قصاص ننمود. جالب تر آن كه علي رغم نامه نگاري هاي فراوان بين طالبان خون عثمان (به عنوان نمونه طلحه, زبير, عايشه و ازهمه مهمترمعاويه) و اميرالمومنين علي عليه السلام هرگز آنان اشاره اي به نام قاتلين نمي كنند! كه به عنوان مثال فلان شخص را تحويل ما بده!.
3. برخي كوركورانه و بدون جهت و تنها به دليل محبت فراوان مالك اشتر و محمد بن ابي بكر به اميرالمومنين علي عليه السلام و تنها به دليل حضورشان در خانه عثمان به هنگام كشته شدن وي, اين بزرگ مردان را متهم به شراكت در قتل نموده اند اما اسناد تاريخي موجود از نويسندگان خود اهل سنت دلالت بر اطاعت ايشان از اميرالمومنين علي عليه السلام در مخالفت با قتل عثمان دارد به عنوان نمونه نقل شده است كه:
مالك اشتر در جريان محاصره عثمان كوشيد تا با استفاده از هودج ام حبيبه (همسر پيامبر خدا), عثمان ار از گير محاصره كنندگان به در آورد اما محاصره كنندگان اجازه ورود به خانه را به او ندادند.[2] گويا او در صدد بوده است تا پنهاني عثمان را از دست محاصره كنندگان خشمگين بيرون ببرد.[3]
4. علاوه بر تمام نكات فوق بايد گفت: همان گونه كه از تاريخ و نيز كلمات امام عليه السلام استفاده مي شود، قاتل عثمان شخص واحدي نبود، بلكه وي در جريان يك انقلاب كشته شد كه در آن هزاران نفر از اهالي مدينه، بصره، كوفه و باديه نشينان شركت كرده بودند. آيا مي شود يك توده مردمي هزار نفره را به خاطر شركت در قتل يك نفر, قصاص نمود. (در چنين مواردي در آن زمان معمولا به گرفتن خون بها (ديه) رضايت مي دادندهمان گونه كه در آغاز هجرت پيامبر قريش براي كشتن پيامبر چنين نقشه اي كشيد و خواست با جمع كردن افرادي از قبايل مختلف عملا قصاص را براي بني هاشم غير ممكن كرده و آنان را راضي به دريافت ديه كند) و اينكه چرا در تاريخ نيامده كه خونخواهان عثمان بعدها كه حكومت مصر را به دست گرفتند قاتل يا قاتلان عثمان را قصاص نكردند.
اكنون سوال اصلي اين است كه اگر قصاص قاتل لازم مي باشد, چرا عثمان, با وجود آنكه مي دانست عبدالله بن عمر (فرزند عمر بن خطاب خليفه دوم اهل سنت) فردي آدم كش است و بدون هيچ دليلي اقدام به قتل سه بي گناه كرده بود, قصاص ننمود؟[1] . ابن قتيبه دينوري, الامامه و السياسه, ج1, ص54-55؛ ابن شبه نميري, تار يخ المدينه المنوره, ج3, ص1166.
[2] . ابن شبه نميري, تار يخ المدينه المنوره, ج3, ص1313.
[3] . رسول جعفريان, تاريخ خلفا, ص181-182.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت