اوضاع مردم جاهلی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اوضاع مردم جاهلی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اوضاع مردم جاهلی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پیامبر (صلوات الله علیه)
سوال:
ايا اعراب جاهلي واقعا تا اين حد كه درباره ايشان گفته ميشود منحط بودند يا اين شيوه اي ايست كه از مستشرقين به ما القا شده؟ يعني رم و ايران ان زمان از اعراب متمدن تر بودند؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: از مجموع آنچه در منابع تاريخي است چنين برمىآيد كه شبه جزيره عربستان در دوران جاهليت، تمدنى يكسان و همانند نداشته است برخى از نقاط آن مثل يمن از تمدنى به نسبت پيشرفته برخوردار بوده، قسمتهاى شمالى، تمدنى متوسط و نقاط ديگر مثل حجاز فاقد تمدن بوده است .
ناگفته نماند كه تمدن عرب جاهلى در آن بخشهايى كه به نسبت از آن برخوردار بود با تمدن ايران و روم و نيز تمدنى كه پس از ظهور اسلام در اين سرزمين پديد آمد قابل مقايسه نبود.
اما اينكه عده اي كوشيدهاند عرب را در جاهليت در جايگاهى قرار دهند كه به چيزى شبيه نيست جز حيوانات درنده در بيشههاى ماران و شيران، در داورى به مرز ستم گام گذاشتهاند، و در عيبجوئى به حد زيادهروى و گزافگوئى رسيدهاند. چرا كه پژوهشگر تاريخ عرب بيش از اين نمىيابد كه ميان ايشان و ملتهاى ديگر مانند ايرانيان و روميان و ديگران تفاوتهائى وجود دارد كه طبيعت صحراى خشك و فاقد امكانات كافى براى زندگى آن را ايجاب مىكند. بر خلاف ملتهاى ديگر كه آرامش و استقرار آنان را به سرورى رسانده و امكانات تمدن و آبادانى براى آنان فراهم بوده است.(1)
در ادامه بايد محدوده زماني و مكاني دوره جاهليت را تبيين كنيم: از نظر زماني، دوران قبل از بعثت رسول خدا(ص) را، تا حدود 150 و حداكثر 200 سال، دوران جاهلي مينامند.(2)
در باره محدوده مكاني منطقهاي كه نام جاهليت بر آن نهاده شده بايد گفت كه، اين اسم براي اولين بار از طرف قرآن نسبت به دوران قبل از بعثت به كار رفته و ليكن محدوده مشخصي را منظور نكرده است؛ قرآن بيشتر مصاديقي را كه از نظر معيارهاي قرآن غلط باشد كارهاي جاهلي محسوب ميكند، بنابر اين چه بسا بتوان روم وايران را نيز جزو دنياي جاهليت به شمار آورد، كما اين كه در واقع نيز چنين است. كلمه «جاهليت» از ريشه جهل گرفته شده است، اما اين دليل بر آن نيست كه مفهوم آن به معناي جهلي است كه در مقابل دانش وعلم بكار ميرود. براي شناختن اين كلمه كه خود يك اصطلاح است بايد موارد استعمال آن را در همان دوران بررسي كنيم.
كاربرد كلمه جاهليت در آيات قرآن، نشان ميدهد كه قرآن برخي از كارهاي دوره جاهلي را، كه با معيارهاي واقعي اسلام سازگار نيست جاهلي دانسته و محكوم ميكند؛ قرآن زيور، عقايد و احكامي را محكوم ميكند كه جاهلي باشد، كما اينكه حمّيت و تعصب موجود در نظام قبيلهاي را تعصب جاهلي ميداند. (3)
در توضيح نهايي راجع به اين كلمه بايد گفت: هر عمل خلاف و نادرست، چه نتيجه جهل باشد چه حاصل عدم حاكميت عقل بر قواي انساني، به آن عمل جاهلي گفته ميشود كه در فارسي عوامانه كلمه «نفهمي» در برابر آن است؛ يعني اگر علم نداشته باشد و عملي را انجام دهد، اين كلمه بر او صادق است، همانطور اگر بداند ولي نتواند خود را كنترل كند باز اين كلمه بر او صادق است. از ابنعباس نقل شده كه در اثبات جاهليت عرب همين آيه بس كه(4):«قَدْ خَسِرَ الَّدينَ قَتَلُوا اولادَهُم سَفَهاً بِغيْر عِلْمٍ و حَرَّموا ما رَزَقَهُمُ اللهُ افْتراءً عَلَي اللّهِ قَدْ ضَلّوا و ما كانُوا مُهْتَدين؛(5).
زيان كردند كساني كه به سفاهت، بي هيچ حجتي، فرزندان خود را كشتند وبه خدا دروغ بستند و آنچه را به ايشان روزي داده بود، حرام كردند. اينان گمراه شدهاند و راه هدايت را نيافتهاند.«
اما آنچه كه درباره ويژگيهاي عصر جاهلي به طور خلاصه مي توان نگاشت اين است كه:
مردم شبه جزيره عربستان، قبل از اسلام در فتنه و نزاع دائمى بسر مىبردند.
اكثر مردم آن پيش از اسلام بتپرست بودند.
قبيلهگرايى، فخرفروشى، به نسب و نيز شرابخوارى در جامعه جاهليت آن روز به شدت رواج داشت.
گمراهى از ويژگيهاى اصلى مردم عصر جاهليت بود.
آنان پيروى از پيشينيان را بر پذيرش احكام آسمانى اسلام برترى مىدادند.
اميرمؤمنان على عليهالسلام شيواترين بيان را درباره سطح فرهنگ و وضع زندگى مردم روزگار جاهليت دارد. آن حضرت كه خود از نزديك شاهد زندگى مردم بوده، سيماى روزگار جاهليت را ضمن خطبهاى ترسيم كرده است.
همانا خدا محمد- درود خداوند بر او و خاندانش باد- را برانگيخت، تا مردمان رابترساند و فرمان خدا را چنان كه بايد برساند. آن هنگام شما اى مردم عرب، بدترين آيين را برگزيده، در بدترين سراى خزيده بوديد. در ميان سنگستانهاى ناهموار و مارهاى زهر دار منزل گرفته بوديد، آب تيره مىنوشيديد و خوراكى گلو آزار مىخورديد و خون يكديگر را مىريختيد و از خويشاوندان مىبريديد، بتها در ميان شما بر پا و سرتا پايتان گناه آلوده بود.(6)
از ديدگاه اميرمؤمنان (ع) مردم روزگار جاهليت، بدترين نوع معيشت را داشتهاند.
(1) سيره المصطفى/ترجمه، ج1، ص: 17
(2). تاريخ الادب العربي، العصر الجاهلي، ص 38. اخباري كه در منابع اسلامي درباره دوران پيش از اسلام داريم در حدود يكصدو پنجاه سال قبل از اسلام را در برميگيرد، نك: المفصل، ج 1، ص 73..
(3). احزاب، 33. آل عمران، 154. مائده، 50. فتح، 26.
(4). بلوغ الارب، ص 20.
(5). سوره انعام، 140.
(6) نهج البلاغه، خ 26، ترجمه شهيدى با اندك تغيير.»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D8%A7%D9%88%D8%B6%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%87%D9%84%DB%8C
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت