شبهاتی پیرامون عاشورا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شبهاتی پیرامون عاشورا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شبهاتی پیرامون عاشورا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام حسین علیه السلام
سوال:
با سلام و قدر داني از پاسخگوئي هاي شما وآرزوي موفقيت در كتاب حماسه ي حسيني 1ص178پاراگراف اخر اينطور آمده كه .......روضه ي امام زمان است مي گويدجدبزرگوار!اهل بيت تو به امر تو ازخيمه بيرون نيامداند اما وقتي كه اسب بي صاحب را ديدندموها را پريشان كردندهمه به طرف قتلگاه تو آمدند(منبع بحار انوار ج 101/ص204) سئوال 1-آيا واقعااين كلام از امام زمان است ؟يا زبان حال ايشان است ؟ لطفابيشترتوضيح دهيد سئوال 2-موها را پريشان كرداند يعني چه؟؟حضرت زينب (س)وديگرزنان ودختران قطعاپيش آن حراميان وافراد دشمن هيچ گاه عفت وحياء خود را فراموش نمي كنندچون بزرگ شده مكتب حضرت زهرا(س) هستند پس منظور از اينكه موهاي خود را پريشان كردند چيست ؟؟؟ سوال 3- چرا در زيارت عاشورا درفرازهاي پاياني قبل از سلام ابتدا گفته شده لعن ونفرين صد مرتبه وبعد سلام ودرود صد مرتبه آيا علت خاصي دارد؟؟در حالي كه اول بايد سلام باشد وبعد لعن سئوال 4- ابن عباس كيست كه اينهمه روايت هاي ما برميگردد به او ؟؟ سئوال 5- در مراسم شب عاشورا در مسجدي نشسته بودم كه مداح هنگام روضه اين چنين مي خواند گفت گرچه حضرت زينب (س) يك بار حادثه ي كربلا و آن همه قتل وكشتار را ديد وآنچنان پير شد در حالي كه در روز عاشورا هر سال خداوند صحنه ي عاشورا را براي امام زمان (عج) به تصوير مي شكد حالا ببينيد كه امام زمان ما چه مي كشد ؟؟ اين موضوع در فهمم نمي گنجد ؟؟يعني چه كه خداوند هر سال در روز عاشوار صحنه ي آن را براي امام زمان به تصوير ميكشد آيا اصلا اين موضوع درست است يا نه ؟؟ اگر درست است چطور ؟؟ سئوال 6- در همان شب عاشورا آن مداح دوباره حرفي زد كه در فهمم نمي گنجد؟!!و آن اينكه امام حسين (ع) در ايام كودكي بدون آنكه به پدر ومادرشان بگويند روزه مي گيرند موقعي كه به خانه برميگردندحضرت زهرا (س) علت بي حالي حسين را مي پرسند وايشان مي فرمايد كه روزه گرفته ام وچون حال حسين خوب نبوده حضرت زهرا(س) ميفرمايد كه روزه ي خود را افطار بكنند كه ايشان با رعايت ادب اجازه ميخواهند كه روزه ي خود را كامل نمايند ودوباره به بيرون از منزل ميروند وپس از ساعتي كه برميگردنند اين بار بسيار ناتوان بوداند كه دراين لحظه پيامبر اكرم وارد خانه ي حضرت زهرا (س) ميشوند ومي بينندكه حسين بسيار ناتوان هستند به درگاه خداوند دعا مي كنند كه آفتاب هرچه زوتر غروب بكند تا حسين افطار كنند در اين لحظه به دعاي پيامبر ودستور خداوند 70هزار ملك مامور ميشوند كه زودتر خورشيد را به طرف مغرب ببرند تا غروب كند تاحسين بتواند افطار كند؟؟آيا اين واقعيت دارد ؟؟يا افسانه سازي باراي امام حسين (ع) است ؟؟؟ با تقدير وتشكر وحوصله اي كه بخرج ميدهيد بابت پاسخگوئي ها در الطلف امام زمان (عج)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: با سلام. در پاسخ به سوالات شما ابتدا متن سوال آمده و سپس پاسخ آن ارائه مي شود.
سئوال 1-آيا واقعااين كلام از امام زمان است ؟يا زبان حال ايشان است ؟ لطفابيشترتوضيح دهيد
آنچه در مورد زيارت ناحيه مقدسه ميتوان گفت اين است كه اين زيارت در برخي از كتابها مانند «مزار كبير» ابن مشهدي به امام زمان (عج) منسوب شده است و وضعيت آن نيز مانند بسياري از ديگر توقيعات است كه مباحث سندي متداول در احاديث مسلسل در آن چندان جايگاهي ندارند.
اما عبارت «خرجن من الخدور ناشرات الشعور»[ابن مشهدى، محمد بن جعفر، المزار الكبير، محقق، مصحح، قيومى اصفهانى، جواد، ص 504، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1419ق] كه ناظر به پريشانكردن مو توسط بانوان اهل بيت است، چند تفسير و توجيه ميتوان براي اين اتفاق بيان كرد:
1. خارج شدن بانوان حرم از خيمهها با موهاي پريشان، ملازم با نگاه نامحرمان به آنها نيست؛ زيرا
اولاً: بين خود خيمهها فاصله و موانع وجود داشت.
ثانياً: بين خيمه تا ميدان جنگ فاصله زياد بوده است.
2. احتمال دارد اين جمله مربوط به اكثريت بانوان باشد نه همهٔ آنها؛ زيرا معلوم نيست بانواني؛ مانند حضرت زينب و حضرت سكينه(س) نيز موهاي خود را پريشان كرده باشند.
3. ممكن است اين حالت، خارج از اختيار آنان بوده و شدت مصيبت به اندازهاي بود كه اين خروج از اختيار را - دست كم در بانواني غير از زينب و سكينه و ...- توجيه كند.
نبايد با اين موضوع چندان متعصبانه برخورد كرد. حجاب در مواقع اختياري است و اين واكنشهاي غير اختياري نشان از بيحجابي نبوده و در تاريخ نيز بارها - حتي در حضور معصومان - اتفاق افتاده است. اما توبيخي متوجه اين بانوان نبوده، بلكه مورد دلجويي آنان نيز قرار گرفتند. به يك مورد كه در جنگ احد اتفاق افتاده اشاره ميكنيم كه در كتاب كافي نقل شده است:
پيامبر(ص) بر آنها[اهل مدينه] وارد شد و زنان انصار دمِ درِ خانهها در انتظار بودند و مردانشان بيرون آمده و خود را در پناه پيامبر ميكشيدند و از او معذرت ميخواستند.
زنان انصار همه چهرهها خراشيده و موى پريشان كرده و گريبان دريده و در برابر پيامبر(ص) ايستاده بودند؛ پيامبر آنها را دلدارى داد و به زبان خوش با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشند و به خانههاى خود بروند.[كلينى، محمد بن يعقوب، كافي، ج ۸، ص ۳۲۱- ۳۲۲، تهران، دار الكتب الاسلامية، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.]
4. اين شيوه، بين عرب، رسم و عرف بوده است؛ زنهاي عرب وقتي كه بر آنها يك مصيبت وارد ميشود زن براي اينكه شدت مصيبت را نشان دهد اين كار را انجام ميدهد. موي زن با آنكه مظهر زيبايي زن و مظهر جمال زن هست حاضر است در اين مصيبت اين موها را اين طوري پريشان كند و حتي آن را بِكَند. بنابراين بانوان اهل بيت(ع) نيز به دور از نگاه نامحرمان اين كار را براي بيان عظمت مصيبت انجام دادند. وقتي اين كار بيانگر ضعف نباشد، بلكه براي بيان عظمت مصيبت باشد، هيچ اشكالي ندارد.
سئوال 2-موها را پريشان كرداند يعني چه؟؟حضرت زينب (س)وديگرزنان ودختران قطعاپيش آن حراميان وافراد دشمن هيچ گاه عفت وحياء خود را فراموش نمي كنندچون بزرگ شده مكتب حضرت زهرا(س) هستند پس منظور از اينكه موهاي خود را پريشان كردند چيست ؟؟؟
الف: منابع اصلي و كهن تاريخي اشارهاي صريح به اين نكته ندارند كه زنان به هنگام شهادت امام حسين(ع) و در مقابل ديدگان لشكريان عمر سعد سر برهنه بيرون دويده باشند. بلكه برخي منابع تنها اشاره به گريه و شيون زنان حرم دارد.
ب: برخي منابع روايي هم كه اشاره به گريه و شيون زنان و مو پريشان نمودن برخي زنان اهل حرم (و نه حضرت زينب(س) ) دارد كاملا به اين نكته تصريح ميكنند كه آنان اين عمل را پشت خيام (و نه روبروي لشكر عمر سعد) انجام داده اند چرا كه اسب حضرت پس از آغشته كردن يال خود به خون امام حسين(ع) خود را به پشت خيمهها رساند و زنان خيام اطراف او را گرفته و با ديدنش پي به شهادت امام بردند. بعلاوه اين منبع اشاره به مو كندن برخي زنان دارد و نه موپريشان كردن آنان.
سوال 3- چرا در زيارت عاشورا درفرازهاي پاياني قبل از سلام ابتدا گفته شده لعن ونفرين صد مرتبه وبعد سلام ودرود صد مرتبه آيا علت خاصي دارد؟؟در حالي كه اول بايد سلام باشد وبعد لعن
لعن، در لغت به معناي راندن و دور كردن است؛ وقتي از ناحيه خداوند باشد به معناي عقوبت و عذاب أخروي است.
سلام، به معناي درخواست يك نوع زندگي همراه با سلامت از ذات حق تعالي براي مخاطب است. در مورد دليل تقدم لعن بر سلام چند احتمال وجود دارد:
1. تقدم ذكر لعن بر سلام به منظور هماهنگي با شعار اساسي اديان الاهي، يعني لا إله إلا الله، است كه اعتقاد ناب توحيدي، زماني تحقق مي يابد كه قبل از آن نفي هر معبود ديگري شده باشد.
2. تقدم ذكر لعن بر سلام به منظور هماهنگي با اصل اخلاقي، تقدم تزكيه و پاكسازي بر تحليه و بهسازي است، كه حوض وجود آدمي، وقتي از آب صاف ولايت، سيراب خواهد شد كه هيچ نوع آلودگي دلبستگي به دشمنان ولايت، در آن نبوده باشد.
3. تقدم لعن بر سلام و تكرار بيشتر آن در زيارت عاشورا، نسبت به سلام، بيانگر اين واقعيت است كه لعن بر قاتلان سيدالشهداء از اهداف عمده زيارت است.
سئوال 4- ابن عباس كيست كه اينهمه روايت هاي ما برميگردد به او ؟؟
عبدالله، فرزند عباس، عموي پيامبر اكرم(ص) است. بنا به نقل مشهور، سه سال قبل ازهجرت به دنيا آمد و هنگام سقيفه سيزده سال داشت. (برخي نيز سن او را پانزده يا ده سال دانستهاند.) او در سال 68 در سن هفتاد يا هفتاد و يك سالگي از دنيا رفت و محمدبن حنفيه بر او نماز خواند. وي در زمان سقيفه سن چنداني نداشت تا توقع داشته باشيم موضعي از خود در برابر غاصبان ولايت اتخاذ كند.
ايشان از شيعيان معتقد به امامت منصوص امام علي(ع) بوده است، مناظرات متعدد وي با مخالفان و دشمنان اميرمومنان علي عليهالسلام شاهد بر اين مسأله است. مناظرههاي ابنعباس از زمان عمر شروع و تا آخرين روزهاي حيات ابنعباس ادامه يافت. البته اين مناظرهها گاهي با افرادي همچون عمر، عايشه، معاويه، عمروعاص و عبداللهبن زبير و افراد ناشناس بوده و گاهي نيز با گروهي همانند خوارج صورت گرفته است. محور مناظرهها بيشتر دفاع از اهلبيت(ع) و امامت و نيز حقوق اميرالمؤمنين علي(ع) بوده است.
در دوران خلافت عمر افرادي همچون ابنعباس براي حمايت از اميرمؤمنان علي(ع)، با وي مناظرههايي داشتند. نوع مناظرههاي ابنعباس از تشيع او حكايت دارد و اين شاهدي بر حضور تشيع در همان آغاز عصر خلافت است.
برخي از گفتوگوهاي عمر و ابنعباس حاكي از آن است كه ابنعباس جايگاه ويژهاي نزد عمر داشته، همچنان كه نوع مباحثي كه عمر با او در ميان گذاشته، نشان دهندة اطمينان عمر به اوست، از اينرو سخناني را كه با ديگران در ميان نميگذاشت براي ابنعباس مطرح ميكرد.
استناد به قرآن كريم
ابنعباس در برخي از گفتوگوهايش با آيات قرآن كريم به بحث و جدل با مخالفان پرداخته و پاسخ آنان را داده است. و از آنجا كه ايشان از علم تفسير و شأن نزول آيات آگاهي كافي داشتند، استدلالهاي اينچنيني از اهميت بالايي برخوردار است، در گفتوگوي ابنعباس با عمر چنين آمده است:
عمر به ابنعباس گفت: آيا ميداني چرا مردم با شما بيعت نكردند؟ ابنعباس گفت: نميدانم. عمر گفت: ولي من ميدانم؛ قريش كراهت داشت از اينكه براي شما هم نبوت وهم خلافت جمع شود و شما از اين طريق افتخار كنيد، بنابراين، قريش اين منصب را براي خود اختيار كرد و با اين امر موافقت نموده و اين تلاشها به نتيجه رسيد.
ابنعباس در جواب عمر گفت: آيا اگر چيزي بگويم بر من خشم نميگيري؟ عمر گفت: هر چه ميخواهي بگويي بگو. در جواب گفت: اما كلام شما كه گفتي قريش دوست ندارد نبوت و خلافت در بين خاندان ما جمع شود، خداوند متعال ميفرمايد:
اين [هلاكت و نگونساري] از آن روست كه آنچه را خدا فرو فرستاده است ناخوش داشتند، پس كردارهاشان را تباه و ناچيز ساخت.
و اما قول تو كه ما به خلافت تكبر ميكرديم، ولي ما قومي هستيم كه اخلاقمان از اخلاق پيامبر گرفته شده است، و خداوند متعال در مورد اخلاق پيامبر ميفرمايد: «و هر آينه تويي بر خويي بس بزرگ»[21] و در جاي ديگر ميفرمايد:
و بال [مِهر و نرمي] خويش را براي كساني از مؤمنان كه تو را پيروي كردند فرود آر.
و اما قول تو كه گفتي قريش اينگونه اختيار كردند، خداوند متعال ميفرمايد:
و پروردگار تو آنچه خواهد ميآفريند و برميگزيند. [اما] آنان را [توان] برگزيدن نيست. پاك و منزه است خداي، و از آنچه انباز ميگيرند برتر است.
بعد از سخنان ابنعباس، عمر بنيهاشم را به غش در امر قريش متهم نمود، اما ابنعباس در جواب وي گفت: اجازه بده هاشميان را به غش در امر قريش متهم نكن، چون قلب آنها از قلب رسول خداست كه خداوند قلب او را پاك كرده است، و آنها اهلبيتي هستند كه خداوند متعال دربارة آنها ميفرمايد:
همانا خداوند ميخواهد از شما، خاندان پيامبر، پليدي را ببرد و شما را پاك كند، پاكي كامل.
و اما قول تو كه گفتي ما نسبت به قريش حقد داريم، چگونه اين گونه نباشيم در حالي كه ميبينيم حقمان در دست غير است.
همانگونه كه از اين مناظره بر ميآيد، ابنعباس با بهرهگيري از آيات قرآن كريم با عمر مناظره و از اهلبيت(ع) و اميرالمؤمنين(ع) دفاع كرده است. البته از آنجا كه از اهلبيت(ع) كسي جز حضرت علي(ع) مدعي خلافت نبود، ضماير جمعي كه ابنعباس در اين بخش به كار برده، ناظر به كسي جز اميرمؤمنان علي(ع) نيست.
جهت مطالعه و كسب آگاهي بيشتر در مورد مناظرات عبدالله بن عباس ر.ك: فصلنامه تاريخ در آينه پژوهش،شماره 19 و 20، تشيع عبدالله بن عباس از منظر مناظرات او، نويسنده: مجيد رباط جزي.
سئوال 6- در همان شب عاشورا آن مداح دوباره حرفي زد كه در فهمم نمي گنجد؟!!و آن اينكه امام حسين (ع) در ايام كودكي بدون آنكه به پدر ومادرشان بگويند روزه مي گيرند...
علي رغم جتستجو در ميان منابع كهن تاريخي، روايي، فقهي، تفسيري، كلامي و ... چنين ماجرايي ديده نشد!
در پايان لازم به ذكر و تاكيد است كه سوالاتتان را به صورت مجزا و جداگانه ارسال فرماييد و از ارسال چندين سوال در يك متن خودداري نماييد تا هم بتوان سريعتر به آن ها پاسخ داد، هم از نظر چندين نفر از محققان مركز استفاده كرد و هم متن پاسخها طولاني و خسته كننده نشود. موفق باشيد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت