... الوافی المجلد 17 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
... الوافی المجلد 17
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
کتابخانه مجازی الفبا
۱۴۱۲ق. = - ۱۳۷۰.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
... الوافی المجلد 17
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
فیض کاشانی, ملامحسن (حکیم فیلسوف، محدث، مفسر و عارف دوره صفوی و از دانشمندان شیعه، شاگرد ملاصدرای شیرازی و داماد بزرگ او، فقیه اخباری), 1007ق. کاشان 1090 ق. کاشان
(نویسنده)
وضعیت نشر :
اصفهان ،
مکتبه الامام امیرالمومنین علی علیهالسلام العامه ،
۱۴۱۲ق. = - ۱۳۷۰
چکیده :
کتاب وافی مهمترین اثر حدیثی فیض و از جوامع احادیث امامیه است. در واقع می توان گفت که وافی یکی از بزرگترین، مهمترین و جامع ترین آثار حدیثی شیعه از دوره صفویان است که در آن اخبار و احادیث مربوط به: اصول، فروع، سنن و احکام اسلامی منقول در کتب اربعه متقدم امامیه یعنی: الکافی، من لایحضره الفقیه، التهذیب و الاستبصار گرد آمده است. او پس از گردآوری همه احادیث کتاب های چهارگانه پیشین، احادیث مکرر را حذف نموده، آن گاه آیه هایی از قرآن کریم در مورد هر یک از اصول و فروع دین آورده است و هر جا که آیه یا حدیثی نیاز به توضیح و تاویل داشته، به شرح آن پرداخته و دشواری های متنی و لغوی آن را نیز حل کرده است. اهمیت این کتاب از آن جا آشکار می شود که علاوه بر ویژگی های یاد شده، خواننده را از مراجعه دوباره یا هر باره به کتاب های چهارگانه پیشین بی نیاز می سازد. مولف خود بيان مي كند كه اين كتاب را الوافي ناميدم چون مشتمل بر تمامي مطالب مهم مي باشد و از مطالب مبهم پرده برمي دارد. سمّیته بالوافی لوفائه بالمهمّات و کشف المبهمات. مرحوم فیض در مقدمه کتاب وافی انگیزه خود از تألیف این کتاب را مشاهده کاستی های موجود در کتب اربعه بیان کرده است. این کاستی ها عبارتاند از: 1. کامل نبودن هر یک از کتب اربعه به تنها. 2. مشکل بودن مراجعه به آن ها به علت اختلاف عناوین ابواب هر یک از کتاب ها. 3. پراکندگی روایات هم مضمون. 4. وجود روایات تکراری در کتب اربعه. وافی به حسب تبویب مؤلف شامل سه مقدمه و چهارده کتاب و یک خاتمه است. مراجعه به کتاب الوافی، برای کسانی که در علوم اسلامی تحقیق میکنند، لازم است، زیرا این کتاب، مصدر حدیثی وسیعی است و میتوان آن را دائرة المعارف شیعی دانست. از طرف دیگر، توضیحهایی که مرحوم فیض، در ذیل احادیث آورده است، مطالعه و فهم آنها را حتی برای افراد مبتدی آسان مینماید. مؤلف، با توجه به تخصص خود در علوم مختلف، از قبیل فقه، فلسفه، عرفان، اخلاق، حدیث و کلام و... در هنگام شرح روایات، نکتههای ارزش مندی را آورده است.
جلد هفده شامل کتاب معایش و مکاسب و معاملات (و اجاره و دین و ضمان و رهن و امانات) می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
اصول دین
,
فروع دین
,
احکام اسلامی
,
احادیث و روایات
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلید واژه فرعی :
طلب رزق در تعلیم اقتصادی اسلام ,
بیع ,
لقطه ( عام ) ,
تجارت (خاص) ,
ربا ,
غش در معاملات ,
آداب کسب ,
خوردن مال یتیم ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ملا محسن فیض کاشانی
نویسنده :
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://alfeker.net/library.php?id=3356
کد کنگره:
BP۱۳۵/ف۹ک۲ ۱۳۷۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۲۱۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتابنامه بهصورت زیرنویس انتقادات فیض به کتب اربعه: مؤلف، در مقدمه، کتب اربعه را مورد نقد قرار داده و ضرورت تدوین یک کتاب حدیثی را اعلام میدارد. کتاب کافی: وی، ضمن آنکه کتاب الکافی را به خاطر در بر داشتن اصول و خالی بودن از زواید، شریفترین، موثقترین، کاملترین و جامعترین کتب اربعه میداند، مشکلات زیر را برای آن برمیشمارد: در ذکر بسیاری از احکام، سستی به عمل آمده و بابهای آن تمام و کامل نیست. برخی موارد به ذکر یکی از دو طرف روایات - که شبهه تعارض در مورد آنها وجود دارد- بسنده شده و خلاف آن نیامده است. مبهمات و مشکلات احادیث، بدون شرح رها گردیده است. در برخی از کتب و ابواب و روایات آن، ترتیب نیکویی به کار نرفته است و بسا حدیثی در غیر باب آن آمده است. کتاب من لایحضره الفقیه: فیض، در ادامه، به مشکلات کتاب من لایحضره الفقیه میپردازد و میگوید: کتاب فقیه، در بیشتر موارد یاد شده مانند الکافی است، جز اینکه: از احادیث مربوط به اصول عقاید خالی است. ابواب و فصول بیشتری را جا انداخته است. چه بسا در آن، حدیث با کلام مؤلف اشتباه شده و سخن وی در دنباله حدیث با حدیث خلط میشود. احادیث مرسل آن، بسیار و اسناد مورد اهمال آن نیز فراوان است. کتاب تهذیب الاحکام: مؤلف، درباره تهذیب الاحکام نیز چنین اظهار نظر میکند: تهذیب الاحکام، گر چه جامع احکام است و تقریباً تمام احادیث احکام، در آن وارد گردیده، لکن از جهت خالی بودن از احادیث مربوط به اصول عقاید، مانند فقیه است. وی، علاوه بر این، به وجود مشکلات زیر در کتاب تهذیب الاحکام اشاره میکند: اشتمال بر تأویلات دور از واقع و جمع نادرست میان روایات متعارض. جدا کردن احادیثی که جا دارد یکجا گرد آید و کنار هم آوردن احادیثی که شایسته است جدا شود. قراردادن بسیاری از اخبار در محل نامناسب و کوتاهی در ذکر احادیث در جای خود. دارای تکرارهای ملال آور و طولانی کردن بابها با عنوانهای کوتاه. کتاب الاستبصار: وی، در ادامه میگوید: الاستبصار نیز پارهای از تهذیب الاحکام است که از آن استخراج گردیده و به ذکر اخبار مخالف و معارض اقتصار ورزیده و در جمع بین آنها با استمداد از احادیث قریب و غریب، کوشیده است. صاحب الوافی، در ادامه، از تلاش مشایخ سه گانه، در نقل احادیث و گردآوری اخبار پراکنده، قدردانی میکند و میگوید:انصاف این است که جمع میان آنچه انجام دادهاند و آنچه واگذاشتهاند، کاری ناممکن، بلکه از توان بشر خارج است. به هر حال آنها وظیفه خود را انجام دادهاند و آنچه باقی مانده، بر عهده آنان نبوده است. مؤلف، قبل از وارد شدن در اصل مقصود، سه امر را مقدم داشته و در مورد آنها توضیح داده و آن سه امر عبارتند از: طریق شناسایی علوم دینی، راه شناسایی اسناد حدیثها و اصطلاحات و قواعد به کار گرفته شده در کتاب.
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [مقدمات التحقیق]
o کلمه المکتبه
o طریقتنا فی اخراج هذا الکتاب
o الفهرس
• کتاب المعایش و المکاسب و المعاملات
o الایات
o ابواب طلب الرزق
الایات
١-باب الحث علی الطلب و التعرض للرزق
٢-باب ما یجب من الاقتداء بالایمه علیهم السلام فی التعرض للرزق
٣-باب الاستعانه بالدنیا علی الاخره
۴-باب دخول الصوفیه ١علی ابی عبد الله علیه السلام و احتجاجه علیهم فیما ینهون الناس عنه من طلب الرزق
۵-باب الاجمال فی الطلب
۶-باب اجتناب الحرام و حکمه اذا اختلط بالحلال
٧-باب ان رزق المومن من حیث لا یحتسب
٨-باب کراهیه النوم و الفراغ
٩-باب کراهیه الکسل و الضجر
١٠-باب عمل الرجل فی بیته و مباشرته الامور بنفسه
١١-باب اصلاح المال و تقدیر المعیشه
١٢-باب مشارکه الناس فی الاقتار
١٣-باب فضل شراء الحنطه
١۴-باب احراز القوت
١۵-باب کراهیه الجزاف و فضل المکایله
١۶-باب من کد علی عیاله
١٧-باب کیفیه التعرض للرزق
١٨-باب طلب الرزق بالدعاء و القران
١٩-باب ان استقلال الرزق یودی الی الحرمان
٢٠-باب النوادر
o ابواب وجوه المکاسب
الایات
٢١-باب فضل التجاره و المواظبه علیها
٢٢-باب فضل الزراعه و الغرس و اتخاذ الانعام
٢٣-باب شراء العقارات و بیعها
٢۴-باب الاستدانه
٢۵-باب کراهیه اجاره الرجل نفسه
٢۶-باب عمل السلطان و جوایزهم
٢٧-باب شرط من اذن له فی اعمالهم
٢٨-باب بیع السلاح منهم
٢٩-باب اجاره السفینه و الدابه و البیت للخمر
٣٠-باب الصناعات
٣١-باب کسب الحجام و اجره الضراب
٣٢-باب کسب النایحه
٣٣-باب کسب الماشطه و الخافضه
٣۴-باب کسب المغنیه و شرایها و ما جاء فی الغناء
٣۵-باب القمار و ما جاء فی انواعه
٣۶-باب النهبه
٣٧-باب کسب المعلم و القاری
٣٨-باب بیع المصاحف و تذهیبها
٣٩-باب بیع الخمر و العصیر
۴٠-باب بیع الرقیق و شراوهم
۴١-باب ادب شراء الرقیق
۴٢-باب بیع اللقیط و ولد الزنا
۴٣-باب جامع فیما یحل الشراء و البیع فیه و ما لا یحل و انواع السحت
۴۴-باب شراء السرقه و الخیانه و متاع السلطان
۴۵-باب التصرف فی مال الیتیم
۴۶-باب اکل مال الیتیم
۴٧-باب ما یحل لقیم مال الیتیم منه
۴٨-باب التجاره فی مال الیتیم و القرض منه
۴٩-باب الرجل یاخذ من مال ولده و الولد یاخذ من مال والده
۵٠-باب الرجل یاخذ من مال امراته و المراه تاخذ من مال زوجها
۵١-باب اللقطه
۵٢-باب الضاله
۵٣-باب المال المفقود ١صاحبه
۵۴-باب الهدیه
۵۵-باب الربا
۵۶-باب من یجوز له الربا
۵٧-باب الحکره
۵٨-باب الاسعار
۵٩-باب التلقی و بیع الحاضر للبادی
۶٠-باب الجعایل
۶١-باب من یکره معاملته و مخالطته
۶٢-باب رکوب البحر و الخطر للتجاره
۶٣-باب ان من السعاده ان یکون معیشه الرجل فی بلده
۶۴-باب لزوم ما ینفع من المعاملات
۶۵-باب النوادر
o ابواب احکام التجاره و شروط البیع و الربا
الایات
۶۶-باب اداب التجاره
۶٧-باب السوق و دعایه
۶٨-باب الدعاء عند الشراء
۶٩-باب معامله الاخوان
٧٠-باب الشراء و البیع للغیر
٧١-باب الغش
٧٢-باب الاستحطاط بعد الصفقه
٧٣-باب العربون و الذواق
٧۴-باب فضول الکیل و المیزان
٧۵-باب انه لا یصلح البیع الا بمکیال البلد
٧۶-باب الوفاء و البخس
٧٧-باب الاتکال علی کیل البایع و وزنه
٧٨-باب بیع الشیء بعد شرایه و قبل کیله او قبضه ١
٧٩-باب تغیر سعر الشیء قبل قبض المشتری او مساعرته
٨٠-باب الشرط و الخیار فی البیع و حکم المبیع فی زمان الخیار
٨١-باب من یشتری شاه و لها لبن یشربه ثم یردها
٨٢-باب اختلاف المتبایعین
٨٣-باب حدود البیع
٨۴-باب ان ثمره النخل الملقح للبایع
٨۵-باب بیع الثمار و شراوها
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت