... الوافی المجلد 13 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
... الوافی المجلد 13
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
کتابخانه مجازی الفبا
۱۴۱۲ق. = - ۱۳۷۰.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
... الوافی المجلد 13
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
فیض کاشانی, ملامحسن (حکیم فیلسوف، محدث، مفسر و عارف دوره صفوی و از دانشمندان شیعه، شاگرد ملاصدرای شیرازی و داماد بزرگ او، فقیه اخباری), 1007ق. کاشان 1090 ق. کاشان
(نویسنده)
وضعیت نشر :
اصفهان ،
مکتبه الامام امیرالمومنین علی علیهالسلام العامه ،
۱۴۱۲ق. = - ۱۳۷۰
چکیده :
کتاب وافی مهمترین اثر حدیثی فیض و از جوامع احادیث امامیه است. در واقع می توان گفت که وافی یکی از بزرگترین، مهمترین و جامع ترین آثار حدیثی شیعه از دوره صفویان است که در آن اخبار و احادیث مربوط به: اصول، فروع، سنن و احکام اسلامی منقول در کتب اربعه متقدم امامیه یعنی: الکافی، من لایحضره الفقیه، التهذیب و الاستبصار گرد آمده است. او پس از گردآوری همه احادیث کتاب های چهارگانه پیشین، احادیث مکرر را حذف نموده، آن گاه آیه هایی از قرآن کریم در مورد هر یک از اصول و فروع دین آورده است و هر جا که آیه یا حدیثی نیاز به توضیح و تاویل داشته، به شرح آن پرداخته و دشواری های متنی و لغوی آن را نیز حل کرده است. اهمیت این کتاب از آن جا آشکار می شود که علاوه بر ویژگی های یاد شده، خواننده را از مراجعه دوباره یا هر باره به کتاب های چهارگانه پیشین بی نیاز می سازد. مولف خود بيان مي كند كه اين كتاب را الوافي ناميدم چون مشتمل بر تمامي مطالب مهم مي باشد و از مطالب مبهم پرده برمي دارد. سمّیته بالوافی لوفائه بالمهمّات و کشف المبهمات. مرحوم فیض در مقدمه کتاب وافی انگیزه خود از تألیف این کتاب را مشاهده کاستی های موجود در کتب اربعه بیان کرده است. این کاستی ها عبارتاند از: 1. کامل نبودن هر یک از کتب اربعه به تنها. 2. مشکل بودن مراجعه به آن ها به علت اختلاف عناوین ابواب هر یک از کتاب ها. 3. پراکندگی روایات هم مضمون. 4. وجود روایات تکراری در کتب اربعه. وافی به حسب تبویب مؤلف شامل سه مقدمه و چهارده کتاب و یک خاتمه است. مراجعه به کتاب الوافی، برای کسانی که در علوم اسلامی تحقیق میکنند، لازم است، زیرا این کتاب، مصدر حدیثی وسیعی است و میتوان آن را دائرة المعارف شیعی دانست. از طرف دیگر، توضیحهایی که مرحوم فیض، در ذیل احادیث آورده است، مطالعه و فهم آنها را حتی برای افراد مبتدی آسان مینماید. مؤلف، با توجه به تخصص خود در علوم مختلف، از قبیل فقه، فلسفه، عرفان، اخلاق، حدیث و کلام و... در هنگام شرح روایات، نکتههای ارزش مندی را آورده است.
جلد سیزدهم شامل کتاب حج و عمره و زیارات می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
اصول دین
,
فروع دین
,
احکام اسلامی
,
کتب حدیث شیعه
,
احادیث و روایات
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلید واژه فرعی :
صید محرم ,
عمره ,
طواف حج ,
صید در احرام ,
آداب طواف ,
آداب رمی جمرات ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ملا محسن فیض کاشانی
نویسنده :
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://alfeker.net/library.php?id=3356
کد کنگره:
BP۱۳۵/ف۹ک۲ ۱۳۷۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۲۱۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتابنامه بهصورت زیرنویس انتقادات فیض به کتب اربعه: مؤلف، در مقدمه، کتب اربعه را مورد نقد قرار داده و ضرورت تدوین یک کتاب حدیثی را اعلام میدارد. کتاب کافی: وی، ضمن آنکه کتاب الکافی را به خاطر در بر داشتن اصول و خالی بودن از زواید، شریفترین، موثقترین، کاملترین و جامعترین کتب اربعه میداند، مشکلات زیر را برای آن برمیشمارد: در ذکر بسیاری از احکام، سستی به عمل آمده و بابهای آن تمام و کامل نیست. برخی موارد به ذکر یکی از دو طرف روایات - که شبهه تعارض در مورد آنها وجود دارد- بسنده شده و خلاف آن نیامده است. مبهمات و مشکلات احادیث، بدون شرح رها گردیده است. در برخی از کتب و ابواب و روایات آن، ترتیب نیکویی به کار نرفته است و بسا حدیثی در غیر باب آن آمده است. کتاب من لایحضره الفقیه: فیض، در ادامه، به مشکلات کتاب من لایحضره الفقیه میپردازد و میگوید: کتاب فقیه، در بیشتر موارد یاد شده مانند الکافی است، جز اینکه: از احادیث مربوط به اصول عقاید خالی است. ابواب و فصول بیشتری را جا انداخته است. چه بسا در آن، حدیث با کلام مؤلف اشتباه شده و سخن وی در دنباله حدیث با حدیث خلط میشود. احادیث مرسل آن، بسیار و اسناد مورد اهمال آن نیز فراوان است. کتاب تهذیب الاحکام: مؤلف، درباره تهذیب الاحکام نیز چنین اظهار نظر میکند: تهذیب الاحکام، گر چه جامع احکام است و تقریباً تمام احادیث احکام، در آن وارد گردیده، لکن از جهت خالی بودن از احادیث مربوط به اصول عقاید، مانند فقیه است. وی، علاوه بر این، به وجود مشکلات زیر در کتاب تهذیب الاحکام اشاره میکند: اشتمال بر تأویلات دور از واقع و جمع نادرست میان روایات متعارض. جدا کردن احادیثی که جا دارد یکجا گرد آید و کنار هم آوردن احادیثی که شایسته است جدا شود. قراردادن بسیاری از اخبار در محل نامناسب و کوتاهی در ذکر احادیث در جای خود. دارای تکرارهای ملال آور و طولانی کردن بابها با عنوانهای کوتاه. کتاب الاستبصار: وی، در ادامه میگوید: الاستبصار نیز پارهای از تهذیب الاحکام است که از آن استخراج گردیده و به ذکر اخبار مخالف و معارض اقتصار ورزیده و در جمع بین آنها با استمداد از احادیث قریب و غریب، کوشیده است. صاحب الوافی، در ادامه، از تلاش مشایخ سه گانه، در نقل احادیث و گردآوری اخبار پراکنده، قدردانی میکند و میگوید:انصاف این است که جمع میان آنچه انجام دادهاند و آنچه واگذاشتهاند، کاری ناممکن، بلکه از توان بشر خارج است. به هر حال آنها وظیفه خود را انجام دادهاند و آنچه باقی مانده، بر عهده آنان نبوده است. مؤلف، قبل از وارد شدن در اصل مقصود، سه امر را مقدم داشته و در مورد آنها توضیح داده و آن سه امر عبارتند از: طریق شناسایی علوم دینی، راه شناسایی اسناد حدیثها و اصطلاحات و قواعد به کار گرفته شده در کتاب.
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• کلمه المکتبه
• [الفهرس]
• [تتمه کتاب الحج و العمره و الزیارات]
• [تتمه ابواب اداب السفر و اصناف الحج]
o ۶٨-باب حفظ اللسان للمحرم
o ۶٩-باب ما یتعلق بملک البضع ١للمحرم
o ٧٠-باب غشیان النساء للمحرم
o ٧١-باب اتیان النساء قبل الطواف
o ٧٢-باب ما دون الوقاع
o ٧٣-باب المعتمر یاتی اهله قبل الفراغ
o ٧۴-باب قتل الدواب للمحرم
o ٧۵-باب ما یجوز ذبحه للمحرم
o ٧۶-باب الصید للمحرم و دلالته علیه و الاکل منه
o ٧٧-باب الرجل یحرم و فی منزله صید او لحم صید
o ٧٨-باب المحرم یضطر الی الصید و المیته
o ٧٩-باب صید البحر للمحرم و صید الجراد و کفارته
o ٨٠-باب المحرم یصیب الصید مرارا
o ٨١-باب اجتماع المحرمین علی الصید
o ٨٢-باب المحرم یکسر الصید او یدمیه
o ٨٣-باب المحرم یشرب من جلد صید او یصیب عبده صیدا
o ٨۴-باب کفاره ما اصاب المحرم من الوحش
o ٨۵-باب کفاره ما اصاب المحرم من الطیر و البیض
o ٨۶-باب کفاره ما اصاب المحرم من صید الحرم
o ٨٧-باب موضع ذبح الکفاره و مصرفها
o ٨٨-باب المحصور و المصدود
o ٨٩-باب النوادر
• ابواب افعال العمره و الحج و مقدماتها و لواحقها
o الایات
o ٩٠-باب دخول الحرم و مکه
o ٩١-باب وقت قطع التلبیه
o ٩٢-باب دخول المسجد الحرام
o ٩٣-باب استقبال الحجر و استلامه
o ٩۴-باب الطواف و ما یقال فیه
o ٩۵-باب استلام الارکان
o ٩۶-باب حد الطواف و ادابه
o ٩٧-باب فضل الطواف و ما یستحب منه
o ٩٨-باب قطع الطواف
o ٩٩-باب الشک فی الطواف
o ١٠٠-باب السهو و النسیان فی الطواف
o ١٠١-باب اخراج الحجر من الطواف
o ١٠٢-باب الاتکال علی الغیر فی الطواف
o ١٠٣-باب الطهاره من الحدث فی الطواف
o ١٠۴-باب الطهاره من الغلفه و الخبث فی الطواف
o ١٠۵-باب القران بین الاسابیع
o ١٠۶-باب من لا یستطیع الطواف
o ١٠٧-باب ان طواف الحامل للغیر یجزی عن نفسه
o ١٠٨-باب الطواف عن الغیر من غیر عله
o ١٠٩-باب نسیان الطواف و الجهل به
o ١١٠-باب رکعتی الطواف
o ١١١-باب نسیان رکعتی الطواف و الجهل بهما
o ١١٢-باب استلام الحجر و الشرب من زمزم
o ١١٣-باب الخروج الی الصفا و الوقوف علیه
o ١١۴-باب السعی بین الصفا و المروه
o ١١۵-باب الرکوب فی السعی و الاستراحه فیه
o ١١۶-باب قطع السعی و ترک الطهاره فیه
o ١١٧-باب ترک السعی و السهو فیه
o ١١٨-باب تقدیم السعی علی الطواف و تاخیره الی وقت اخر
o ١١٩-باب تقصیر المتمتع و احلاله
o ١٢٠-باب اتیان النساء قبل التقصیر
o ١٢١-باب خروج المتمتع من مکه بعد احلاله و قبل احرامه
o ١٢٢-باب انه متی تدرک المتعه و متی تفوت و حکم من فاتته
o ١٢٣-باب المتمتعه حاضت قبل طواف العمره
o ١٢۴-باب المتمتعه حاضت بعد الطواف او فی الاثناء و هل للحایض ان تسعی
o ١٢۵-باب ان المستحاضه تطوف بالبیت
o ١٢۶-باب علاج الحایض
o ١٢٧-باب الاحرام بالحج
o ١٢٨-باب الخروج الی منی
o ١٢٩-باب الغدو الی عرفات و قطع التلبیه
o ١٣٠-باب حدود عرفات
o ١٣١-باب الوقوف بعرفات و الدعاء عنده
o ١٣٢-باب الافاضه من عرفات
o ١٣٣-باب نزول مزدلفه و الجمع بین العشاءین بها
o ١٣۴-باب حدود المزدلفه و الذکر عندها
o ١٣۵-باب الافاضه من المشعر
o ١٣۶-باب من لم یقف بالمشعر
o ١٣٧-باب من لم یدرک الموقفین کما ینبغی
o ١٣٨-باب اخذ الحصی و رمی جمره العقبه ١
o ١٣٩-باب رمی الجمار فی ایام التشریق
o ١۴٠-باب من خالف الترتیب فی الرمی او زاد او نقص
o ١۴١-باب جواز الرمی ماشیا و راکبا
o ١۴٢-باب جواز الرمی عمن عجز
o ١۴٣-باب الهدی و الاضحیه علی من یجبان ١
o ١۴۴-باب ما یجزی من الهدی و الاضحیه و ما یستحب
•
o
• الجزء الرابع عشر
• الجزء الخامس عشر
• الجزء السادس عشر
• الجزء السابع عشر
• الجزء الثامن عشر
• الجزء التاسع عشر
• الجزء العشرون
• الجزء الحادی و العشرون
• الجزء الثانی و العشرون
• الجزء الثالث و العشرون
• الجزء الرابع و العشرون
• الجزء الخامس و العشرون
• الجزء السادس و العشرون
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت