جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 42 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 42
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 42
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد چهل و دوّم شامل كتاب قصاص می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
احکام قصاص ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+42.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الرابع فی الاحکام]
o [کتاب القصاص]
[القسم الاول فی قصاص النفس]
[الفصل الاول فی الموجب]
[اما المباشره]
[اما التسبیب]
[المرتبه الاولی انفراد الجانی بالتسبیب المتلف]
[الصوره الاولی لو رماه بسهم فقتله قتل]
[الصوره الثانیه اذا ضربه بعصا مکررا ما لا یحتمله مثله بالنسبه الی بدنه و زمانه]
[الصوره الثالثه لو طرحه فی النار فمات قتل به]
[الصوره الرابعه السرایه عن جنایه العمد توجب القصاص مع التساوی]
[الصوره الخامسه لو القی نفسه من علو علی انسان عمدا و کان الوقوع مما یقتل غالبا فهلک الاسفل فعلی الواقع القود]
[الصوره السادسه قال الشیخ:لا حقیقه للسحر]
[المرتبه الثانیه ان ینضم الیه مباشره المجنی علیه]
[الصوره الاولی لو قدم له طعاما مسموما فان علم و کان ممیزا فلا قود و لا دیه]
[لصوره الثانیه لو حفر بیرا بعیده فی الطریق و دعا غیره مع جهالته فوقع فمات فعلیه القود]
[الصوره الثالثه لو جرحه فداوی نفسه بدواء سمی فان کان مجهزا فالاول جارح و القاتل هو المقتول]
[المرتبه الثالثه ان ینضم الیه مباشره حیوان]
[الصوره الاولی اذا القاه الی البحر فالتقمه الحوت قبل وصوله فعلیه القود]
[الصوره الثانیه لو اغری به کلبا عقورا فقتله فالاشبه القود]
[الصوره الثالثه لو انهشه حیه قاتلا فمات قتل به]
[الصوره الرابعه لو جرحه ثم عضه الاسد و سرتا لم یسقط القود]
[الصوره الخامسه:لو کتفه و القاه فی ارض مسبعه فافترسه الاسد اتفاقا فلا قود]
[المرتبه الرابعه ان ینضم الیه مباشره انسان اخر]
[الصوره الاولی لو حفر واحد بیرا فوقع اخر بدفع ثالث فالقاتل الدافع دون الحافر]
[الصوره الثانیه اذا اکرهه علی القتل فالقصاص علی المباشر]
[فروع]
[الاول لو قال اقتلنی او لاقتلنک لم یسغ القتل]
[الثانی لو قال اقتل نفسک فان کان ممیزا فلا شیء علی الملزوم]
[الثالث یصح الاکراه فی ما دون النفس]
[الرابع لو اکرهه علی صعود شجره مثلا فزلق رجله و مات وجب الضمان علی المکره]
[الصوره الثالثه لو شهد اربعه بما یوجب رجما او قتلا و ثبت انهم شهدوا زورا لم یضمن الحاکم و کان القود علی الشهود]
[الصوره الرابعه لو جنی علیه فصیره فی حکم المذبوح و هو ان لا تبقی حیاته مستقره و ذبحه الاخر فعلی الاول القود و علی الثانی دیه المیت]
[الصوره الخامسه لو قطع واحد یده و اخر رجله فاندملت احداهما ثم هلک فمن اندمل جرحه فهو جارح و الاخر قاتل یقتل بعد رد دیه الجرح المندمل]
[فرع لو جرحه اثنان کل واحد جرحا فمات فادعی احدهما اندمال جرحه و صدقه الولی لم ینفذ تصدیقه علی الاخر]
[الصوره السادسه لو قطع یده من الکوع و اخر ذراعه فهلک قتلا به]
[مسایل فی الاشتراک]
[المساله الاولی اذا اشترک جماعه فی قتل واحد قتلوا به]
[المساله الثانیه یقتص من الجماعه فی الاطراف کما یقتص فی النفس]
[المساله الثالثه لو اشترک فی قتله امراتان قتلتا به و لا رد]
[المساله الرابعه اذا اشترک عبد و حر فی قتل حر عمدا فللاولیاء ان یقتلوهما]
[المساله الخامسه لو اشترک عبد و امراه فی قتل حر مسلم فللاولیاء قتلهما]
[المساله السادسه لو اشترک رجل و خنثی فی قتل رجل فللولی قتلهما]
[الفصل الثانی فی الشروط المعتبره فی القصاص]
[الشرط الاول التساوی فی الحریه او الرق]
[مسایل ست]
[المساله الاولی لو قتل حر حرین فلیس لاولیایهما الا قتله]
[المساله الثانیه قیمه العبد مقسومه علی اعضایه]
[المساله الثالثه کل موضع نقول یفکه المولی فانما یفکه بارش الجنایه]
[المساله الرابعه لو قتل عبد واحد عبدین کل واحد لمالک مستقل فان اختار القود یقدم الاول]
[المساله الخامسه لو قتل عشره اعبد عبدا فعلی کل واحد عشر قیمته]
[المساله السادسه اذا قتل العبد حرا عمدا فاعتقه مولاه صح]
[مسایل فی السرایه]
[المساله الاولی اذا جنی الحر علی المملوک فسرت الی نفسه فللمولی کمال قیمته]
[المساله الثانیه لو قطع حر یده فاعتق ثم سرت فلا قود]
[المساله الثالثه لو قطع یده و هو رق ثم قطع رجله و هو حر کان علی الجانی نصف قیمته وقت الجنایه لمولاه]
[الشرط الثانی التساوی فی الدین]
[مسایل من لواحق هذا الباب]
[المساله الاولی لو قطع مسلم ید ذمی عمدا فاسلم و سرت الی نفسه فلا قصاص]
[المساله الثانیه لو قطع ید حربی او ید مرتد فاسلم ثم سرت فلا قود]
[المساله الثالثه اذا قطع المسلم ید مثله فسرت مرتدا سقط القصاص فی النفس]
[المساله الرابعه اذا قتل مرتد ذمیا ففی قتله تردد]
[المساله الخامسه لو جرح المسلم نصرانیا ثم ارتد الجارح و سرت الجراحه فلا قود]
[المساله السادسه لو قتل ذمی مرتدا قتل به]
[الشرط الثالث ان لا یکون القاتل ابا]
[فروع]
[الاول اذا ادعی اثنان ولدا مجهولا فان قتله احدهما قبل القرعه فلا قود]
[الثانی لو ولد مولود علی فراش مدعیین له کالامه او الموطوءه فی الشبهه فی الطهر الواحد فقتلاه قبل القرعه لم یقتلا]
[الثالث لو قتل الرجل زوجته لا یثبت القصاص لولدها]
[الرابع لو قتل احد الولدین اباه ثم الاخر امه فلکل منهما علی الاخر القود]
[الشرط الرابع کمال العقل]
[فرع لو اختلف الولی و الجانی بعد بلوغه او بعد افاقتهفالقول قول الجانی]
[الشرط الخامس ان یکون المقتول محقون الدم]
[الفصل الثالث فی دعوی القتل و ما یثبت به]
[الکلام فی المدعی]
[مسایل]
[المساله الاولی لو ادعی انه قتل مع جماعه لا یعرف عددهم]
[المساله الثانیه لو ادعی القتل و لم یبین عمدا او خطا الاقرب انها تسمع]
[المساله الثالثه لو ادعی علی شخص القتل منفردا ثم ادعی علی اخر لم تسمع الثانیه]
[المساله الرابعه لو ادعی قتل العمد ففسره بالخطا لم تبطل اصل الدعوی]
[اما الکلام فی الدعوی]
[اما الاقرار]
[اما البینه]
[هنا مسایل]
[المساله الاولی لو شهد احدهما بالاقرار بالقتل مطلقا و شهد الاخر بالاقرار عمدا ثبت القتل]
[المساله الثانیه لو شهدا بقتل علی اثنین فشهد المشهود علیهما علی الشاهدین انهما هما القاتلان]
[المساله الثالثه لو شهدا لمن یرثانه ان زیدا جرحه بعد الاندمال قبلت]
[المساله الرابعه لو شهد شاهدان من العاقله بفسق شاهدی القتل فان کان القتل عمدا او شبیها به او کانا ممن لا یصل الیها العقل حکم بهما]
[المساله الخامسه لو شهد اثنان انه قتل و اخران علی غیره انه قتله سقط القصاص]
[المساله السادسه لو شهدا انه قتل زیدا عمدا فاقر اخر هو القاتل و برا المشهود علیه فللولی قتل المشهود علیه و یرد المقر نصف دیته]
[المساله السابعه لو ادعی قتل العمد و اقام شاهدا و امراتین ثم عفا لم یصح]
[اما القسامه]
[المقصد الاول فی اللوث]
[مسالتان]
[المساله الاولی لو وجد قتیلا فی دار فیها عبده کان لوثا]
[المساله الثانیه لو ادعی الولی ان واحدا من اهل الدار قتله جاز اثبات دعواه بالقسامه]
[المقصد الثانی فی کمیتها]
[المقصد الثالث فی احکامها]
[مسایل]
[المساله الاولی لو حلف مع اللوث و استوفی الدیه ثم شهد اثنان انه کان غایبا فی حال القتل بطلت القسامه]
[المساله الثانیه لو حلف و استوفی الدیه ثم قال هذه حرام فان فسره بکذبه فی الیمین استعیدت منه و ان فسره بانه لا یری القسامه لم یعترضه]
[المساله الثالثه اذا استوفی بالقسامه فقال اخر انا قتلته منفردا کان الولی بالخیار]
[المساله الرابعه اذا اتهم و التمس الولی حبسه حتی یحضر بینته ففی اجابته تردد]
[الفصل الرابع فی کیفیه الاستیفاء]
[هنا مسایل]
[المساله الاولی اذا کان القتیل له اولیاء لا یولی علیهم کانوا شرکاء فی القصاص]
[المساله الثانیه اذا زادوا علی الواحد فلهم القصاص]
[المساله الثالثه اذا اقر احد الولیین ان شریکه عفا عن القصاص علی مال لم یقبل اقراره علی الشریک]
[المساله الرابعه اذا اشترک الاب و الاجنبی فی قتل ولده او المسلم و الذمی فی قتل ذمی فعلی الشریک القود]
[المساله الخامسه للمحجور علیه استیفاء القصاص لاختصاص الحجر بالمال]
[المساله السادسه اذا قتل جماعه علی التعاقب ثبت لولی کل واحد منهم القود]
[المساله السابعه لو وکل فی استیفاء القصاص فعزله قبل القصاص ثم استوفی فان علم فعلیه القصاص]
[المساله الثامنه لا یقتص من الحامل حتی تضع]
[المساله التاسعه لو قطع ید رجل ثم قتل اخر قطعناه اولا ثم قتلناه]
[المساله العاشره اذا هلک قاتل العمد سقط القصاص]
[المساله الحادیه عشره لو اقتص من قاطع الید ثم مات المجنی علیه بالسرایه ثم الجانی وقع القصاص بالسرایه موقعه]
[المساله الثانیه عشره لو قطع ید انسان فعفا المقطوع ثم قتله القاطع فللولی القصاص فی النفس]
[القسم الثانی فی قصاص الطرف]
[مسایل]
[المساله الاولی اذا قطع یدا کامله و یده ناقصه اصبعا کان للمجنی علیه قطع الناقصه]
[المساله الثانیه اذا کان للقاطع اصبع زایده و للمقطوع کذلک ثبت القصاص]
[المساله الثالثه اذا قطع یمینا فبذل شمالا فقطعها المجنی علیه من غیر علم سقط القود]
[المساله الرابعه لو قطع یدی رجل و رجلیه مثلا خطا فمات]
[المساله الخامسه لو قطع الاول اصبع رجل ثم قطع یده الثانی اقتص الاول]
[المساله السادسه اذا قطع اصبعه فعفا المجنی علیه قبل الاندمال فان اندملت فلا قصاص]
[المساله السابعه لو جنی عبد علی حر جنایه تتعلق برقبته فان قال ابراتک لم یصح]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت