جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 39 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 39
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 39
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد سى و نهم احکام ارث مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
احکام ارث ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+39.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الرابع فی الاحکام]
o [کتاب الفرایض]
[المقدمات الاربع]
[المقدمه الاولی فی موجبات الارث]
[المقدمه الثانیه فی موانع الارث]
[اما الکفر]
[مسایل اربع]
[المساله الاولی اذا کان احد ابوی الطفل مسلما حکم باسلامه]
[المساله الثانیهلو خلف نصرانی اولادا صغارا و ابن اخ و ابن اخت مسلمین کان لابن الاخ ثلثا الترکه و لابن الاخت الثلث]
[المساله الثالثه المسلمون یتوارثون و ان اختلفوا فی المذاهب]
[المساله الرابعه تقسم ترکه الرجل المرتد عن فطره حین ارتداده]
[اما القتل]
[هنا مسایل]
[المساله الاولی:
[المساله الثانیه الدیه فی حکم مال المقتول]
[المساله الثالثه یرث الدیه کل مناسب و مسابب]
[اما الرق]
[مسالتان]
[المساله الاولی یفک الابوان للارث]
[المساله الثانیه ام الولد لا ترث]
[لواحق اسباب المنع اربعه]
[الاول اللعان]
[الثانی الغایب غیبه منقطعه]
[الثالث الحمل یرث بشرط انفصاله حیا]
[الرابع اذا مات و علیه دین یستوعب الترکه لم ینتقل الی الوارث]
[المقدمه الثالثه فی الحجب]
[الاول الحجب عن اصل الارث]
[الثانی الحجب عن بعض الارث]
[المقدمه الرابعه فی مقادیر السهام و کیفیه اجتماعها]
[مقادیر السهام]
[کیفیه اجتماع السهام]
[و یلحق بذلک مسالتان]
[المساله الاولی لا یثبت المیراث عندنا بالتعصیب]
[المساله الثانیه العول عندنا باطل]
[المقاصد الثلاث]
[المقصد الاول فی میراث الانساب]
[المرتبه الاولی الابوان و الاولاد]
[مسایل]
[المساله الاولی اولاد الاولاد یقومون مقام ابایهم فی مقاسمه الابوین]
[المساله الثانیه اولاد البنت یقتسمون نصیبهم للذکر مثل حظ الانثیین کما یقتسم اولاد الابن]
[المساله الثالثه یحبی الولد الاکبر من ترکه ابیه بثیاب بدنه و خاتمه و سیفه و مصحفه]
[المساله الرابعه لا یرث الجد و لا الجده مع احد الابوین شییا]
[المرتبه الثانیه الاخوه و الاجداد]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی الجد و ان علا یقاسم الاخوه]
[المساله الثانیه اذا ترک جد ابیه و جدته لابیه و جده و جدته لامه و مثلهم للام کان لاجدادها الثلث بینهم ارباعا]
[المساله الثالثه لو اجتمع اخ من ام مع ابن اخ لاب و ام فالمیراث کله للاخ من الام]
[خاتمه اولاد الاخوه و الاخوات یقومون مقام ابایهم عند عدمهم]
[المرتبه الثالثه الاعمام و الاخوال]
[مسایل خمس]
[المساله الاولی عمومه المیت و اولادهم احق بالمیراث من عمومه الاب]
[المساله الثانیه اولاد العمومه یقومون مقام ابایهم عند عدمهم]
[المساله الثالثه اذا اجتمع للوارث سببان فان لم یمنع احدهما الاخر ورث بهما]
[المساله الرابعه اذا دخل الزوج علی الخووله و الخالات و العمومه و العمات کان للزوج او الزوجه النصیب الاعلی]
[المساله الخامسه حکم اولاد الخووله مع الزوج و الزوجه حکم الخووله]
[المقصد الثانی فی مسایل من احکام الازواج]
[المساله الاولی الزوجه ترث ما دامت فی حبال الزوج]
[المساله الثانیه للزوجه مع عدم الولد الربع]
[المساله الثالثه اذا طلق واحده من اربع و تزوج اخری ثم اشتبهت المطلقه فی الاول کان للاخیره ربع الثمن مع الولد و الباقی من الثمن بین الاربع بالسویه]
[المساله الرابعه اذا زوج الصبیه ابوها او جدها لابیها ورثها الزوج و ورثته]
[المساله الخامسه اذا کان للزوجه من المیت ولد ورثت من جمیع ما ترک و لو لم یکن لم ترث من الارض شییا]
[المساله السادسه نکاح المریض مشروط بالدخول فان مات فی مرضه و لم یدخل بطل العقد]
[المقصد الثالث فی المیراث بالولاء]
[الاول ولاء العتق]
[مسایل ثمان]
[المساله الاولی میراث ولد المعتقه]
[المساله الثانیه لو تزوج مملوک بمعتقه فاولدها فولاء الولد لمولاها]
[المساله الثالثه لو انکر المعتق بالفتح ولد زوجته المعتقه فلاعنته فان مات الولد و لا مناسب له کان ولاوه لمولی امه]
[المساله الرابعه ینجر الولاء من مولی الام الی مولی الاب]
[المساله الخامسه امراه اعتقت مملوکا فاعتق المعتق اخر فان مات الاول و لا مناسب له فمیراثه لمولاته]
[المساله السادسه لو اولد العبد بنتین من معتقه فان اشترتا اباهما انعتق علیهما]
[المساله السابعه لو اشتری احد الولدین مع ابیه مملوکا فاعتقاه کان الولاء لهما معا]
[المساله الثامنه اذا اولد العبد من معتقه ابنا فهو حر و ولاوه لمعتق امه]
[القسم الثانی ولاء الجریره]
[القسم الثالث ولاء الامامه]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی ما یوخذ من مال المشرکین فی حال الحرب فهو للمقاتله بعد الخمس]
[المساله الثانیه ما یوخذ غیله من اهل الحرب ان کان فی زمان الهدنه اعید علیهم]
[المساله الثالثه من مات من اهل الحرب و خلف مالا فماله للامام(علیه السلام)]
[اما اللواحق]
[الفصل الاول فی میراث ولد الملاعنه و ولد الزنا]
[ولد الملاعنه]
[مسایل]
[المساله الاولی لا عبره بنسب الاب هنا]
[المساله الثانیه اذا ماتت امه و لا وارث لها سواه فمیراثها له]
[المساله الثالثه لو انکر الحمل و تلاعنا فولدت توامین توارثا بالامومه دون الابوه]
[المساله الرابعه لو تبرا عند السلطان من جریره ولده و من میراثه ثم مات الولد کان میراثه لعصبه ابیه دون ابیه]
[اما ولد الزنا]
[الفصل الثانی فی میراث الخنثی]
[مسایل ثمان]
[المساله الاولی من لیس له فرج الرجال و لا فرج النساء یورث بالقرعه]
[المساله الثانیه من له راسان و بدنان علی حقو واحد یوقظ احدهما فان انتبها فهما واحد،و ان انتبه احدهما فهما اثنان]
[المساله الثالثه الحمل یورث ان ولد حیا]
[المساله الرابعه اذا ترک ابوین او احدهما و زوجا او زوجه و ترک حملا اعطی ذووا الفروض نصیبهم الادنی]
[الخامسه لو کان للمیت ابن موجود و حمل اعطی الموجود الثلث]
[السادسه دیه الجنین یرثها ابواه او من یدلی بهما جمیعا او بالاب بالنسب و السبب]
[المساله السابعه اذا تعارف اثنان ورث بعضهم من بعض]
[المساله الثامنه المفقود یتربص بماله]
[الفصل الثالث فی میراث الغرقی و المهدوم علیهم]
[الفصل الرابع فی میراث المجوس]
[مسایل]
[المساله الاولی المسلم لا یرث بالسبب الفاسد]
[المساله الثانیه المسلم یرث بالنسب الصحیح و الفاسد]
[المساله الثالثه المشهور استقرار المهر بموت الزوج قبل الدخول]
[خاتمه فی حساب الفرایض]
[المقصد الاول فی مخارج الفروض السته]
[مخارج الفروض]
[طریق الحساب]
[القسم الاول ان تکون الفریضه بقدر السهام]
[تتمه العددان اما متساویان و اما مختلفان]
[القسم الثانی ان تکون الفریضه قاصره عن السهام]
[القسم الثالث ان تزید الفریضه عن السهام]
[المقصد الثانی فی المناسخات]
[المقصد الثالث فی معرفه سهام الوارث من الترکه]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت