جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 29 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 29
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 29
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد بیست نهم مباحثی چون احکام نكاح (دائم، اسباب تحريم) مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عقود
کلید واژه فرعی :
انحلال نکاح ,
محرمات نکاح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+29.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثانی فی العقود]
o [کتاب النکاح]
[القسم الاول فی النکاح الدایم]
[الفصل الاول فی اداب العقد و الخلوه و لواحقها]
[المبحث الاول فی اداب العقد]
[المبحث الثانی فی اداب الخلوه بالمراه]
[القسم الاول یستحب لمن اراد الدخول ان یصلی رکعتین و یدعو بعدهما]
[القسم الثانی یکره الجماع فی اوقات ثمانیه لیله خسوف القمر و یوم کسوف الشمس]
[المبحث الثالث فی اللواحق]
[الاول یجوز ان ینظر الی وجه امراه یرید نکاحها و ان لم یستاذنها]
[مسالتان]
[المساله الاولی هل یجوز للخصی النظر الی المراه]
[المساله الثانیه الاعمی لا یجوز له سماع صوت المراه الاجنبیه]
[الثانی فی مسایل خمس تتعلق بهذا الباب]
[المساله الاولی الوطء فی الدبر فیه روایتان]
[المساله الثانیه قصد العزل عن الحره اذا لم یشترط فی العقد و لم تاذن قیل هو محرم]
[المساله الثالثه لا یجوز للرجل ان یترک وطء امراته اکثر من اربعه اشهر]
[المساله الرابعه الدخول بالمراه قبل ان تبلغ تسعا محرم و لو دخل لم تحرم]
[المساله الخامسه یکره للمسافر ان یطرق اهله لیلا]
[الثالث فی خصایص النبی صلی الله علیه و اله]
[مسالتان]
[المساله الاولی تحریم زوجاته علی غیره من بعد موته]
[المساله الثانیه من الفقهاء من زعم انه لا یجب علی النبی صلی الله علیه و اله و سلم القسمه بین ازواجه]
[الفصل الثانی فی العقد]
[اما الاول فی الصیغه]
[اما الثانی فی الحکم و فیه مسایل]
[المساله الاولی لا عبره فی النکاح بعباره الصبی ایجابا و قبولا]
[المساله الثانیه لا یشترط فی نکاح الرشیده حضور الولی]
[المساله الثالثه اذا اوجب ثم جن او اغمی علیه بطل حکم الایجاب]
[المساله الرابعه یصح اشتراط الخیار فی الصداق خاصه]
[المساله الخامسه اذا اعترف الزوج بزوجیه امراه و صدقته او اعترفت هی فصدقها قضی بالزوجیه ظاهرا و توارثا]
[المساله السادسه اذا کان للرجل عده بنات فزوج واحده و لم یسمها عند العقد لکن قصده لها بالنیه صح]
[المساله السابعه یشترط فی النکاح امتیاز الزوجه عن غیرها]
[المساله الثامنه لو ادعی زوجیه امراه و ادعت اختها زوجیته و اقام کل منهما بینه،فان کان قد دخل بالمدعیه کان الترجیح لبینتها]
[المساله التاسعه اذا عقد علی امراه فادعی اخر زوجیتها لم یلتفت الی دعواه الا مع البینه]
[المساله العاشره اذا تزوج العبد بمملوکه ثم اذن له المولی فی ابتیاعها فان اشتراها لمولاه فالعقد باق]
[الفصل الثالث فی اولیاء العقد]
[الفصل الاول فی تعیین الاولیاء]
[الفصل الثانی فی اللواحق]
[فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا وکلت البالغه الرشیده مثلا فی العقد مطلقا لم یکن له ان یزوجها من نفسه الا مع اذنها]
[المساله الثانیه الجاریه الحره المولی علیها اذا زوجها الولی بدون مهر المثل هل لها ان تعترض فیه تردد]
[المساله الثالثه عباره المراه معتبره فی العقد عندنا مع البلوغ و الرشد]
[المساله الرابعه عقد النکاح یقف علی الاجازه]
[المساله الخامسه اذا کان الولی کافرا فلا ولایه له]
[المساله السادسه اذا زوجها الولی بالمجنون او الخصی صح]
[المساله السابعه لا یجوز نکاح الامه الا باذن مالکها]
[المساله الثامنه اذا زوج الابوان الصغیرین لزمهما العقد]
[المساله التاسعه اذا اذن المولی لعبده فی ایقاع عقد النکاح صح]
[المساله العاشره من تحرر بعضه لیس لمولاه اجباره علی النکاح]
[المساله الحادیه عشر اذا کانت الامه لمولی علیه کان نکاحها بید ولیه]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی اذا زوجها الاخوان برجلین فان وکلتهما فالعقد للاول]
[المساله الثانیه لا ولایه للام علی الولد]
[المساله الثالثه اذا زوج الاجنبی امراه فقال الزوج زوجک العاقد من غیر اذنک فقالت بل اذنت فالقول قولها مع یمینها]
[الفصل الرابع فی اسباب التحریم]
[السبب الاول النسب]
[فروع ثلاثه]
[الفرع الاول النسب یثبت مع النکاح الصحیح]
[الفرع الثانی لو طلق زوجته فوطات بالشبهه فان اتت بولد لاقل من سته اشهر من وطء الثانی و لسته اشهر من وطء المطلق الحق بالمطلق]
[الفرع الثالث لو انکر الولد و لاعن انتفی عن صاحب الفراش]
[السبب الثانی الرضاع]
[اما شروطه]
[الشرط الاول ان یکون اللبن عن نکاح]
[الشرط الثانی الکمیه]
[الشرط الثالث ان یکون فی الحولین]
[الشرط الرابع ان یکون اللبن لفحل واحد]
[و اما احکامه ففیه مسایل]
[المساله الاولی اذا حصل الرضاع المحرم انتشرت الحرمه من المرضعه و فحلها الی المرتضع]
[المساله الثانیه کل من ینسب الی الفحل من الاولاد ولاده و رضاعا یحرمون علی هذا المرتضع]
[المساله الثالثه لا ینکح اب المرتضع فی اولاد صاحب اللبن ولاده و لا رضاعا و لا فی اولاد زوجته المرضعه ولاده]
[المساله الرابعه الرضاع المحرم یمنع من النکاح سابقا و یبطله لاحقا]
[المساله الخامسه لو کان له امه یطوها فارضعت زوجته الرضیعه حرمتا علیه جمیعا]
[المساله السادسه لو کان لاثنین زوجتان صغیره و کبیره فطلق کل منهما زوجته و تزوج بالاخری ثم ارضعت الکبیره الصغیره حرمت الکبیره علیهما]
[المساله السابعه اذا قال هذه اختی من الرضاع او بنتی علی وجه یصح فان کان قبل العقد حکم علیه بالتحریم ظاهرا]
[المساله الثامنه لا تقبل الشهاده بالرضاع الا مفصله]
[المساله التاسعه اذا تزوجت امراه کبیره بصغیر ثم فسخت ثم تزوجت اخر و ارضعته بلبنه حرمت علی الزوج]
[المساله العاشره لو زوج ابنه الصغیر بابنه اخیه الصغیره ثم ارضعت جدتهما احدهما انفسخ نکاحهما]
[المساله الحادیه عشر تقبل شهاده النساء فی الرضاع]
[السبب الثالث المصاهره]
[اما النکاح الصحیح]
[اما الزنا]
[اما الوطء بالشبهه]
[اما النظر و اللمس]
[و من مسایل التحریم مقصدان]
[المقصد الاول فی مسایل من تحریم الجمع]
[المساله الاولی لو تزوج اختین کان العقد للسابقه و بطل عقد الثانیه]
[المساله الثانیه لو وطا امه بالملک ثم تزوج اختها یصح]
[المساله الثالثه قیل لا یجوز للحر العقد علی الامه الا بشرطین عدم الطول و هو عدم المهر و النفقه و خوف العنت و هو المشقه من الترک]
[المساله الرابعه لا یجوز للعبد ان یتزوج اکثر من حرتین]
[المساله الخامسه لا یجوز نکاح الامه علی الحره الا باذنها]
[المساله السادسه لا یحل وطء الزوجه حتی تبلغ تسع سنین]
[المقصد الثانی فی مسایل من تحریم العین]
[المساله الاولی لا یجوز النکاح فی العده]
[المساله الثانیه اذا تزوج فی العده و دخل فحملت و کان جاهلا لحق به الولد]
[المساله الثالثه من زنی بامراه خلیه عن زوج لم یحرم علیه نکاحها]
[المساله الرابعه من فجر بغلام فاوقبه حرم ابدا علی الواطی العقد علی ام الموطوء و اخته و بنته]
[المساله الخامسه اذا عقد المحرم علی امراه عالما بالحرمه حرمت علیه ابدا]
[المساله السادسه لا تحل ذات البعل لغیره الا بعد مفارقته و انقضاء العده]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت